Mathieu van der Poel past gloednieuw tijdritpak voor het eerst tijdens verkenning

Mathieu van der Poel past gloednieuw tijdritpak voor het eerst tijdens verkenning

foto: Cor Vos

donderdag 30 juni 2022 om 10:07
Interview

Mathieu van der Poel begint vrijdag aan zijn tweede Ronde van Frankrijk. Dat zal hij in een gloednieuw, op maat gemaakt snelpak doen tijdens de openingstijdrit. Aan zijn tenue hangt een prijskaartje van bijna 3200 euro, maar hij moet het nog voor een eerste keer aantrekken. Donderdagmiddag past hij het, waarna hij op de tijdritfiets het parcours van vrijdag zal verkennen. “Ik heb al eens vluchtig gekeken en geconstateerd dat de vele bochten in mijn voordeel zijn”, vertelt hij aan WielerFlits.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“Ik heb het pak nog niet gezien, dat klopt”, lacht de 27-jarige Nederlands kopman van Alpecin-Deceuninck. Het snelpak is een samenwerking tussen kledingsponsor Kalaš en technologiebedrijf Vorteq, dat met een windtunnel huisvest op het Silverstone-circuit. “Ik ben lang op hoogte geweest in Livigno, waardoor ze het pak in Groot-Brittannië voor mij hebben klaargemaakt. Vorteq was al bezig om een eigen tijdritpak te ontwikkelen. Tijdrijden draait om alle kleine details. Als je een paar seconden kan winnen door het aantrekken van enkel en alleen zo’n snelpak, dan moet je dat uiteraard proberen.”

Tijdgebrek heeft er dus voor gezorgd dat hijzelf het pak nog niet aan had, maar op basis van bestaande data is het pak op maat gemaakt voor Van der Poel. “Ik zal het donderdagnamiddag voor het eerst passen. Dan ga ik de tijdrit ook op mijn tijdritfiets verkennen. Daaraan hebben we eveneens een aantal aanpassingen gedaan en die wil ik voor de chrono van vrijdag eerst testen. Wat er specifiek veranderd is? We hebben wat gesleuteld aan het stuur, waarmee we wat nieuwe zaken gaan proberen”, laat hij niet in zijn kaarten kijken. Vorig jaar bouwde zijn ploegleider Christoph Roodhooft nog een tijdritfiets in elkaar de avond voor de eerste tijdrit. Van der Poel werd daarin vijfde en verdedigde met succes zijn gele leiderstrui.

Nu maakt hij zichzelf geen illusies voor een overwinning, al denkt hij dat een top-10 mogelijk moet zijn. “Ik weet niet waar ik sta ten opzichte van de tijdritspecialisten”, zegt MVDP. “Als ik tien tot vijftien seconden verlies, dan zou dat denk ik al een heel goede prestaties zijn. Technisch gezien kun je deze tijdrit een beetje vergelijken met die in Budapest tijdens de Giro d’Italia, alleen dan zonder klimmetje op het einde. Ik heb al even vluchtig gekeken en het lijkt erop dat er veel bochten en weinig rechte stukken in zitten. Dat is in mijn voordeel, denk ik. Daarom denk ik dat het mogelijk is om mijn verlies te beperken”, geeft hij nog mee.

MVDP in aero-positie tijdens de Tour van 2021 – foto: Cor Vos


Later vandaag volgt een uitgebreid interview met Mathieu van der Poel.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Dikke Vrouw 30 juni 2022 om 10:17

Paar secondes winst maar duurt een uur om je derin te wurmen ha ha

Mystery Rider 30 juni 2022 om 10:35

En na de tijdrit geraakt hij er niet uit en moeten ze het helemaal openknippen :)

Limal 30 juni 2022 om 10:24

De angstdroom van elke bruid: mijn outfit past toch nog, ik ben toch niet bijgekomen?? :-)

Sassenees 30 juni 2022 om 10:30

Het komt op mij allemaal wat amateuristisch over. Op het laatste moment een pakje aanschaffen, nog wat sleutelen aan het stuur, wat nieuwe dingen proberen….

Zoiets test je toch allemaal ruim van te voren, en niet een dag voor de koers? Of zie ik dat verkeerd?

Mystery Rider 30 juni 2022 om 10:37

Dat klopt voor 98% percent van de renners…MVDP zit volgens mij wel in de overige 2%.

Net zoals iemand als Thomas Degendt die het ook niet nodig vond om warm te rijden voor een tijdrit en er gewoon altijd lekker invloog.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel!

En soms ligt er dan geen plank meer :)

platteprijs 30 juni 2022 om 10:42

Dit is typerend voor Alpecin. Snel gegroeid van een crossploegje naar een wegploeg die aan alle grote rondes meedoet. Op sommige vlakken is de ploeg echter niet helemaal meegegroeid.

Romerike 30 juni 2022 om 10:42

Geïnspireerd door Tom Dumoulin die een tijdrit in de tour won met een pak dat pas op dezelfde dag nog werd gemaakt.

S'mon 30 juni 2022 om 11:02

En ook geïnspireerd op de tijdrithelm die Roglic en TJV voor het eerst droegen in de tijdrit naar la planche de belles filles.

Monsieur vdS 30 juni 2022 om 11:07

Haha hopelijk laten ze de afrij plank van het startpodium nu wel liggen

AdZ 30 juni 2022 om 11:09

Die helm… dat mag ik toch niet hopen zeg! Ik krijg dat beeld nooit meer van mijn netvlies :-)

Koers 30 juni 2022 om 11:36

Die helm, ik blijf het zo mooi vinden. Prachtig beeld.

VerstandOpNul 30 juni 2022 om 11:58

De calimero-helm..

josemanuelfuente 30 juni 2022 om 10:42

Krijgen we ook een bericht wanneer dit pak voor het eerst in de wasmachine gaat? :)

Romerike 30 juni 2022 om 10:43

En de afschrijving per gedragen keer.

Team Spaak 30 juni 2022 om 16:46

Hahahaha dat zou wel interessant zijn om te volgen…

Wanneer Van der Poel in de etappes, na deze proloog, niet in de kopgroep zit dan zal de quote “Van der Poel zit in het pak” weer een heel nieuwe dimensie krijgen!

Renaissance 30 juni 2022 om 10:44

Deze topper gaat in de tijdrit gewoon top 5 rijden. Ik denk wel dat vooral Ganna en waarschijnlijk ook Van Aert een maatje te groot zijn.

Pietspeed 30 juni 2022 om 12:20

Dat ligt in de rede, en eventueel Kueng en Bissegger, en één die super verrast. Maar Van der Poel blijft een speciale.

TheBigShow 30 juni 2022 om 11:17

Roodhooft noemde het juist geen geschikte tijdrit voor van der Poel. Wel veel bochten, maar voornamelijk brede bochten…

LeoR 16 30 juni 2022 om 11:22

Die jongen loopt toch ook over van ambities, als je als een van de topfavorieten komt zeggen “dat een top-10 mogelijk moet zijn”..

Dario Koelkast 30 juni 2022 om 11:29

Maar hopen dat niemand in het geel of groen start in een volgende tijdrit, dan mogen ze hun dure pakje niet aan..

Koers 30 juni 2022 om 11:39

Ik snap de sponsorbelangen, maar er zijn wel beweringen geweest van mensen uit het wielerwereldje dat het wel meer dan 15 sec kan schelen op een lange rit. Normaal snap ik dat de commercie voor gaat, daar verdienen de renners immers ook hun brood mee, maar wat mij betreft mag hier het sportieve voor gaan. Dat zijn gewoon te grote verschillen.

Pietspeed 30 juni 2022 om 11:41

Zich op het laatste moment in het pak laten naaien. Roglic reed tegen Pogacar ook met de verkeerde helm de tijdrit. Kostte hem de Tour.
Alles is te koop, maar ook te verkopen.

Scrabslag 30 juni 2022 om 12:20

Ik denk niet dat die helm hem een minuut heeft gekost. Pogacar was die dag gewoon fenomenaal.

Marlin 30 juni 2022 om 12:05

Ik begrijp die verwijzing niet naar dat "duur" pak. 3200 euro is een prikje, want voor de ontwikkelingskosten mag je enkele nullen toevoegen aan dat bedrag. Die 3200 euro gaat allicht om de winkelprijs voor de amateur of wielertoerist. Daarvoor krijgt hij/zij dan niet eens hetzelfde identieke pak als VDP. Maar een commercieel afkooksel, weliswaar gebaseerd op dezelfde technologie als het superpak dat toprenners wel dragen.
Verder is het zo dat dit superpak natuurlijk geen (tientallen) seconden tijdswinst oplevert t.o.v. de concurrenten. Want Ganna, Van Aert en andere tijdrittoppers dragen ook een superpak van een ander merk. Waarmee je mij niet hoort stellen dat het VDP-pak niet nog iets performanter is dan het pak van Ganna of Van Aert. Maar de grote tijdswinst wordt slechts geboekt t.o.v. de renners die een gewoon tijdritpak dragen, en zeker t.o.v. de gele of groene trui van de organisatie.

Pietspeed 30 juni 2022 om 12:15

Kijk even op de site van Vorteq

Headlines

Populair

Materiaalzone