Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 1 individuele tijdrit in Kopenhagen

Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 1 individuele tijdrit in Kopenhagen

foto: Cor Vos

Door Youri IJnsen & Jeen de Jong
vrijdag 1 juli 2022 om 08:00

On y va! De Tour de France gaat beginnen. Niet in Frankrijk, maar in Denemarken. Er wordt vrijdag afgetrapt met een technische, 13,2 kilometer lange openingstijdrit door het hart van Kopenhagen. Wie pakt daar het eerste geel? WielerFlits blikt vooruit.

De Ronde van Frankrijk gaat dit seizoen – met twee jaar uitstel – van start in Denemarken. Hoofdstad Kopenhagen huisvest het Grand Départ, waar een individuele tijdrit van dertien kilometer is uitgezet. De stad kent een rijke geschiedenis en werd rond het jaar 1000 gesticht als Købmandshavn, vrij vertaald naar het Nederlands betekent dat Koopmanshaven. Een echte havenstad is Kopenhagen al een tijdje niet meer. Wel staat ze bekend als fietsstad én het heeft een stedenband met Parijs. Liefde op het tweede gezicht. Bekende, actieve renners die hier geboren zijn: Mikkel Bjerg, Alexander Kamp en Casper Pedersen.

Ook op het gebied van evenementen en sport is de Deense hoofdstad een bekend decor. We blijven voor nu even bij het wielrennen, want in Kopenhagen werden ook vijf WK’s georganiseerd. Vier daarvan vonden allemaal plaats in de eerste dertig jaar: de Italiaan Learco Guerra (1931), Eloi Meulenberg (1937) en twee keer Rik Van Steenbergen (1949 en 1956) pikten er in die jaren de regenboogtrui op. Mark Cavendish was in 2011 de laatste WK-winnaar in Kopenhagen. De Brit is sinds vorig jaar ook mede-recordhouder wat betreft Tourritzeges (34), dat hij deelt met Eddy Merckx. Dit jaar zal Cav geen rit winnen, want zijn ploeg Quick-Step Alpha Vinyl heeft hem niet geselecteerd.

Mark Cavendish wint het WK in Kopenhagen – foto: Cor Vos

Om meer te weten te komen over de stad en het parcours, bellen we met Johnny Poulsen. Hij is voorzitter van de Kolding Bicycle Club (waar Kasper Asgreen zijn eerste stapjes in het wielrennen zette) en hij zetelt in het organiserend comité van het Grand Départ. “Dit is goed voor het Deense wielrennen, zeker na de tweede plek van Jonas Vingegaard vorig jaar. Dankzij hem, maar ook jongens als Kasper Asgreen en Mads Pedersen, stijgt de interesse in wielrennen enorm in Denemarken. Onze grote uitdaging is om jonge mensen op de racefiets te krijgen. Die cijfers dalen bij alle clubs. De meesten kiezen namelijk voor de mountainbike.” 

Door middel van de Sontbrug is Kopenhagen direct bereikbaar vanuit de Zweedse stad Mälmo, aan de andere kant van de zeestraat Sont. “Onze hoofdstad is zo bijzonder vanwege de zee. Je kunt er van de uitzichten en het leven genieten. Zeker op de plek waar de tijdrit zich afspeelt, heb je veel kleine cafés en een grote diversiteit aan restaurants. Ongetwijfeld ook Nederlandse. Wil je echt culinair genieten: ’s werelds beste restaurant zit in Kopenhagen. Het heet Noma en ze heeft drie Michelinsterren. Ook ‘s werelds derde beste restaurant – Geranium – huist in onze hoofdstad. Als je dus een dikke portemonnee hebt…”, grapt Poulsen.

Parcours

De 13,2 kilometer lange tijdrit in de Deense hoofdstad is volledig vlak. Maar wie denkt dat de powerhouses hier wel even de eerste gele trui gaan oprapen, komt bedrogen uit. “Het is technisch”, stelt Poulsen. Hij heeft gelijk: we tellen zo’n twintig haakse bochten. “Kasper Asgreen komt dus voort uit onze club. Voor een type zoals hij is de route niet ideaal. Of de Denen toch niet stiekem een thuisvoordeel hebben? Nee, zeker niet. Normaal zijn dit de drukste wegen van onze hoofdstad. Mogelijkheden om op je tijdritfiets het parcours op een ander tijdstip te verkennen dan de rest van de deelnemers, zijn er niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.”

“Wat de tijdrit speciaal maakt, is dat de renners echt in het centrum van Kopenhagen zullen rijden. Normaal is het daar dus erg druk met verkeer, het is ook vlakbij het treinstation en de haven. De renners rijden door het Koninklijk Paleis (Amalienborg, na zo’n tien kilometer van de tijdrit, red.) en ze passeren ook het wereldberoemde standbeeld De kleine zeemeermin, naar het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen. Die werd gebouwd in opdracht van brouwerij Carlsberg. Dat is ter hoogte van het Kastellet, een oude vesting nabij de haven. Grappig detail: tegenwoordig is dat het militaire hoofdkwartier van Denemarken.” 

In het slot schieten de renners ook voorbij het Koninklijk Operahuis, volgens Poulsen beroemd in heel Denemarken. Dat bevindt zich ter hoogte van het Koninklijk Paleis, aan de andere zijde van het water. Ook passages langs de Universiteit van Kopenhagen en het Parken-stadion (thuishaven van de nationale topvoetbalclub FC København en het Deense voetbalelftal) zijn inbegrepen in de route. De finish is dan weer voor het pretpark Tivoli, middenin de stad. Daarnaast zal ook de CopenHill ongetwijfeld in beeld te zien zijn. Dit is een kunstmatig aangelegde heuvel op een afvalverwerkingsbedrijf in het havengebied, waarbinnen het afval omzet in energie (warmte en elektriciteit) voor zo’n 150.000 huishoudens. Qua city marketing heeft Kopenhagen – dat geldt als veiligste fietsstad ter wereld – dat dus heel goed voor elkaar. 

CopenHill is aan de buitenzijde een skipiste – foto: Hufton Crow/Amager Bakke

Officiële start: 16.00 uur (eerste renner)
Finish: tussen 19.05 en 19.15 uur (laatste renner)
Afstand: 13,2 km

Tijdschema belangrijke passages:
Parken Stadium (voetbalstadion): na 4,2 kilometer
Tussentijdmeting Sankt Jacob: na 6,6 kilometer
Passage Kastellet: na 8,4 kilometer
Passage Kleine Zeemeermin: na 9 kilometer
Passage koninklijk paleis Amalienborg: na 10,3 kilometer


Favorieten

Tal van tijdrittoppers hebben hun zinnen gezet op het eerste geel in Kopenhagen. Toch is er één topfavoriet: Filippo Ganna. De Italiaanse krachtpatser is al jaren de te kloppen man als het op een chronoproef aankomt en meestal lost hij de hoge verwachtingen in. Dit seizoen won hij vijf van de zes tijdritten waar hij aan meedeed. In de Ster van Bessèges, Tour de La Provence (proloog), Tirreno-Adriatico, het Critérium du Dauphiné en het nationale tijdritkampioenschap van Italië was hij al de sterkste in een rit tegen de klok.

Ganna is de regerend wereldkampioen – foto: Cor Vos

In het Critérium du Dauphiné was zijn voorsprong op de runner-up wel minimaal. Wout van Aert gaf in bijna 32 kilometer slechts twee tellen toe. Dat maakt hem ook direct tot de grote uitdager van Ganna in de openingstijdrit van de Tour. Het feit dat Van Aert de Belgische kampioenschappen aan zich voorbij liet gaan vanwege lichte knieklachten, doet daar weinig aan af. Een paar dagen zonder training zal hem niet tegenhouden om in topvorm aan de start te verschijnen. Bovendien verloor Van Aert, net als Ganna, maar één tijdrit in 2022. Dat is echter wel een wat flauwe vergelijking, aangezien de renner van Jumbo-Visma dit jaar slechts twee tijdritten reed. Hij won er dus ‘slechts’ één.

Dat was in Parijs-Nice, bijna vier maanden geleden. Van Aert klopte daar zijn ploeggenoten Primož Roglič en Rohan Dennis. Die laatste is er niet bij in Denemarken, omdat hij in aanloop naar de Tour kampte met maag- en darmproblemen. Roglič is uiteraard wel van de partij. De Sloveen gaat voor het geel in Parijs, maar zal dat in Kopenhagen ook zomaar al eens kunnen dragen. Hij heeft immers een behoorlijke track record als het aankomt op tijdritten. Lang, kort en alles daar tussenin – het maakt Roglič allemaal niet zoveel uit, hij staat er steevast.

Van Aert in het geel in de Dauphiné – foto: Cor Vos

Dit seizoen won Roglič voor de tweede keer op rij de openingstijdrit van de Ronde van het Baskenland, vorig jaar zegevierde hij in de olympische tijdrit en beide chronoproeven in de Vuelta. In 2021 werd hij ook derde in de tijdrit van Parijs-Nice, die op naam kwam van Stefan Bissegger. De Zwitser is nu ook van de partij en vindt op de openingsdag een parcours op zijn maat. Hij komt namelijk vooral goed uit de verf in de iets kortere tijdritten, zoals hij in de UAE Tour nog liet zien. Daar bracht hij Ganna zijn voorlopig enige tijdritnederlaag van dit seizoen toe.

Na die straffe stoot wist Bissegger niet meer te zegevieren. In Parijs-Nice strandde hij op de achtste plek in de individuele tijdrit, waarna hij de volgende dag ziek opgaf. De chronoproef van de Ronde van Zwitsersland betwistte hij helemaal niet vanwege een positieve coronatest. Het is afwachten wat de impact van de besmetting zal zijn.

Zwitserland heeft meer goede tijdrijders. We denken dan vooral aan Stefan Küng, de regerend Europees kampioen in deze discipline. De renner van Groupama-FDJ is bezig aan een uitstekend jaar, met korte klasseringen in klassiekers én klassementen. Recentelijk werd hij nog vijfde in de Ronde van Zwitserland. Hoewel hij dit seizoen nog geen tijdrit wist te winnen, zit het met de vorm van Küng dus wel goed en maakt hij meteen kans op geel. Komt hij op dag één net te kort, dan kan hij altijd later in de eerste week nog toeslaan. Hij zal dus gebrand zijn op een korte uitslag.

Europees kampioen Küng – foto: Cor Vos

Dat geldt ook voor Mathieu van der Poel, die de openingstijdrit zal rijden met een nieuw en peperduur snelpak. Zonder ambities investeer je daar niet in. Reken dus maar dat MVDP op en top voorbereid aan de start zal staan en meteen mee wil dingen voor de gele trui. Die trui verdedigde hij tijdens de Tour van vorig jaar succesvol in de eerste lange tijdrit, dankzij een vijfde plek. Onlangs eindigde hij in de beide Giro-tijdritten respectievelijk als tweede en derde. Gezien de technische aard van het parcours in Kopenhagen, is het niet onmogelijk dat hij nu nog beter doet.

Geraint Thomas, die vooral bezig zal zijn met het eindklassement, kan in de eerste week eveneens goede zaken doen. De Brit schrikt niet terug voor de Deense wind en Franse kasseien, maar kan ook op dag één al een tik uitdelen aan (een deel van) de concurrentie. Er zijn maar weinig klassementsrenners met zo’n sterke tijdrit in de benen als Thomas. Dat bewees G nog maar eens in de Ronde van Zwitserland, waar hij in de slotrittijdrit op slechts drie seconden strandde van Remco Evenepoel. Hij hield wel Küng achter zich en troefde Sergio Higuita met ruim verschil af in het gevecht om het geel.

Van der Poel kan het ook op een tijdritfiets – foto: Cor Vos

Ook Mads Pedersen eindigde onlangs als tweede in een tijdrit, die van de Baloise Belgium Tour. Nu zal hij nog beter willen doen. De Deen heeft zijn zinnen gezet op het geel in eigen land en kan daar gelijk op de openingsdag een gooi naar doen. Met een vierde plaats op het nationaal kampioenschap tijdrijden van vorige week kende hij ogenschijnlijk geen perfecte generale repetitie, maar kijken we naar de afstand – bijna veertig kilometer – is die uitslag zo slecht nog niet. Vrijdag zal hem qua lengte een stuk beter moeten liggen. In de Ster van Bessèges strandde hij na 10,6 kilometer op slechts zeven seconden van Filippo Ganna, de maat der tijdritdingen.

Het algemene referentiepunt in de wielersport luistert dan weer naar de naam Tadej Pogačar. De Sloveen kan praktisch alles, en dus ook tijdrijden. Zijn laatste rit tegen de klok dateert van begin maart, toen hij Tirreno-Adriatico begon met een derde plaats. Op een minder technisch, maar ongeveer even lang parcours als dat in Kopenhagen deden enkel Ganna en Remco Evenepoel beter. Ook op dit vlak hoort hij dus bij de absolute top.

Zeker als het écht ergens om gaat, zoals we zagen tijdens de afgelopen twee Tours. In 2020 zette hij de ronde op zijn kop op weg naar Planche des Belles Filles, vorig jaar deelde hij richting Laval Espace Mayenne de eerste tik uit aan de concurrentie. Kortom: Pogačar staat er altijd op de momenten dat hij er moet staan. En dit is zo’n moment.

Pogačar werd vierde in de tijdrit van de UAE Tour – foto: Cor Vos

De laatste ster gaat naar een renner van Quick-Step Alpha Vinyl. Dat is niet Kasper Asgreen, die normaal gesproken zeker tot de topfavorieten behoord had. De Deen kwam in de Ronde van Zwitserland echter akelig ten val en bezeerde daarbij zijn knie. Yves Lampaert heeft geen last van dergelijke kwetsuren en maakt zeker kans op een goede klassering. Maar Mattia Cattaneo heeft nog net een streepje voor op de Belg.

De Italiaan bewees de afgelopen weken precies op tijd in vorm te zijn voor de Tour. Wie weet kan hij zijn vierde plaats in de chronoproef van het Critérium du Dauphiné en zijn tweede stek op het nationaal kampioenschap tijdrijden (achter die eeuwige Ganna) een mooi vervolg geven in Kopenhagen. Andere renners die nog zouden kunnen verrassen, zijn Mikkel Bjerg, Magnus Cort, Nederlands kampioen tijdrijden Bauke Mollema, Benjamin Thomas, Alberto Bettiol en Jan Tratnik.


Favorieten volgens WielerFlits:

Tour 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

Het lijkt vrijdag niet volledig droog te blijven in Kopenhagen. Volgens Weeronline kan er ’s middags al een buitje vallen en neemt de kans op neerslag in de avond toe. Ondertussen trekt de wind aan – windkracht drie wordt windkracht vier – en daalt de temperatuur een beetje. Bij de start van de eerste renner is het ongeveer 22 graden, bij de finish van de laatste coureur een kleine 20 graden.

De openingstijdrit van de 109ste Tour de France is vrijdag van bij de start live te volgen via NPO1Sporza (eerst op Eén, vanaf 18.00 uur op Canvas) en Eurosport 1. De wedstrijd is ook te zien via de online kanalen van Eurosport en GCNWielerFlits komt natuurlijk ook dit jaar weer met een eigen liveblog.

Dit artikel delen:

145 Reacties

Dikke Vrouw 29 juni 2022 om 09:50

Vroeg starten is de boodschap ! Enkel pogi die moet wel als laatst juist ?

martini151 29 juni 2022 om 09:52

Het weer gaat hier van invloed zijn denk ik. Hopelijk dat het óf de hele tijrit regent óf het de hele tijdrit droog is. Anders kunnen de verschillen op dit parcours enorm zijn.

Wheely 29 juni 2022 om 10:02

Zo, wat een schreeuwerige sterren, ff wennen.

Ik mis de Nederlands kampioen, ben in ieder geval benieuwd naar zijn pakje.

Brabander 29 juni 2022 om 12:12

Ik moest ook 2x kijken hoor. Gewoontedieren dat we zijn :)

Pietspeed 30 juni 2022 om 19:54

Je bedoelt met ‘we’ Brabanders?

Merlinappa 29 juni 2022 om 10:03

Waarom worden de achternamen in hoofdletters geschreven bij de ‘favorieten volgens Wielerflits’?

Ik verwacht dat deze voor Wout is trouwens.

Wheely 29 juni 2022 om 11:28

Geen idee, dat moeten we aan Youri IJNSEN & Jeen DE JONG vragen.

reusjen 29 juni 2022 om 11:35

Om aan te geven hoezeer ze de FAVORIET zijn.

thorsen 29 juni 2022 om 11:52

Op ProCyclingStats staan ook alleen favorieten

Merlinappa 29 juni 2022 om 12:39

Hey Youri IJNSEN en Jeen DE JONG, hoezo zijn de achternamen in HOOFDLETTERS?

tafkab 29 juni 2022 om 15:00

Is in Frankrijk de standaard. Ik werk voor een internationale organisatie en het is verdomd handig om te snappen welk deel van de naam bij de achternaam hoort, vooral met Aziaten. :)

Verweggistan 29 juni 2022 om 10:03

Ze hebben daar ook een VAM berg :)

Limal 29 juni 2022 om 10:45

Had wel leuk geweest als de finish daar boven was gelegd – de TT-fiets op de schouder en rennen maar! :D (had Wout en Mathieu het graag zien opnemen tegen Pogi, Roglic en Ganna. En Frooooome!)

nickdt 29 juni 2022 om 21:28

En dan allemaal dezelfde tijd als Mollema geven.

Marik 29 juni 2022 om 10:05

Bisegger staat voor mij een stapje hoger. Ben heel benieuwd naar deze tt, temeer omdat het weer veel invloed kan hebben.

FDJ 29 juni 2022 om 10:29

Die heb ik buiten de ITT in de zandbak ergens in februari nog niet op hoogvorm kunnen betrappen. DNS in beide kampioenschappen in eigen land vorige week (covid?). Ik denk dat het op dit technische parcours een renner zal zijn als Van Aert en vd Poel die in het voordeel zijn.

Verwacht ook zeker een aantal klimmers die niet goed in tijdrijden zijn op de nodige achterstand al.

Limal 29 juni 2022 om 10:06

Voor de weerfreaks*:

– het beste weermodel voor Scandinavië is normaal gezien dat van yr.no: https://www.yr.no/en/details/table/2-2618425/Denmark/Capital%20Region/Copenhagen/Copenhagen

– een overzicht van andere weermodellen is hier te vinden: https://www.windy.com/multimodel/55.687/12.57?55.332,12.570,8

Algemene regel: hoe minder verschil er zit op de verschillende modellen, hoe zekerder de voorspelling.

(*guilty as charged…)

Bertsu 29 juni 2022 om 10:57

Wat een service, bedankt!

Etika 29 juni 2022 om 20:46

Top

assen 29 juni 2022 om 21:09

Standbeeld voor Limal!

Gibo 1 juli 2022 om 11:10

De kansen op een natte tijdrit zijn weer gestegen

Jean Dumas 29 juni 2022 om 10:13

Regen in de tijdrit is altijd een sof, vind ik. Düsseldorf was een drama. Hopelijk blijft het droog, of is het al droog tegen vijven.

Mystery Rider 29 juni 2022 om 10:15

Wordt een saaie tour, na het fake news van Wout over zijn knieblessure wint hij de openingstijdrit en blijft in het groen tot op de Champs Elysees…

Barry Batsbak 29 juni 2022 om 10:30

Hij mag van mij voor Kung zijn. Maar eigenlijk is het bijna raar als niet Van Aert of Ganna ermee gaat lopen. Van der Poel op dezelfde hoogte plaatsen met Van Aert in de sterrenverdeling is gewoon lachwekkend.

Het wordt in elk geval een spectaculaire gele trui na de eerste rit. Tijdritten liegen zelden.

mackie 29 juni 2022 om 11:26

Waarom is dat zo lachwekkend? Tijdrit vorig jaar vergeten? Alle tijdritten tot +/- 30km met veel tempo wisselingen kan MvdP net zo goed aan als WvA. Als het 40km+ op de grote plaat is ( rit 20) is heb je gelijk. Maar niet voor deze tijdrit.

RLM 29 juni 2022 om 11:42

Tja, uiteindelijk is het al geleden van 2013 dat Van der Poel nog een tijdrit won.

Barry Batsbak 29 juni 2022 om 11:46

Tijdrit van vorig jaar zeker niet vergeten. Maar of dat nou helemaal een eerlijke krachtsverhouding was. Van Aert amper bekomen van een blindedarmonsteking, Van der Poel die nog maar een paar daagjes hoefde voor hij uit zou stappen en de vleugels van de gele trui had.

Arie M 29 juni 2022 om 11:58

Mwa, lachwekkend vind ik het zeker niet, ik zie t MvdP op dit parcours echt heel goed doen. Als t nu 30km was gaf ik je gelijk

Beer 29 juni 2022 om 16:50

Lachwekkend? Denk het niet. Vorig jaar uit het niets al 5e in een Tour-tijdrit en ondertussen nog sterke prestaties in de Giro-TT’s. Hier vindt hij dan een parcours volledig op maat en blijkbaar is hij er ook wel mee bezig, gezien z’n fancy pakje. Schrijf hem maar op.

Wildebert 29 juni 2022 om 17:50

Vind net als Barry dat Van der POEL te hoog genoteerd staat. Bij tijdritten heeft Van AERT in mijn optiek een veel hogere status. En Kung, Bissegger, Roglic en een van thuisvoordeel voorziene Dœn zie ik hier ook hoger eindigen. Maar VdP krijgt wel vaker wat royaal sterretjes bedeeld.

Kopinkas 29 juni 2022 om 10:35

Wow, Kopenhagen-centrum in de ijzeren greep van de Tour. Toch jammer dat ze Islands Brygge niet aandoen, en mijn favoriete Langebro.
Als Pedersen er één krijgt, verdient Magnus Cort toch ook wel een ster. In een frustrerende Giro de nodige hardheid opgedaan, en tweede op het Deense tijdritkampioenschap.
Maar wie hier echt bizar over het hoofd gezien wordt is Martinez, die van mij gewoon twee sterren krijgt.

Arie M 29 juni 2022 om 12:07

Volgens de systematiek zijn er 3 plekken bij de 2-sterren en 4 plekken bij de 1-sterren.
Er zijn altijd vele opties voor wie anders ook nog 1 ster had verdiend. Persoonlijk vind ik dat je lastig Cort boven Cattaneo, Thomas of Pogacar kunt plaatsen.
Maar Martinez 2 sterren daar volg ik je helemaal niet. Ipv Roglic, Kung of Bisegger??? Krijgt van mij ook geen 1 ster.

Kopinkas 29 juni 2022 om 17:38

Martinez gaat hoge ogen gooien deze Tour. Tijdens elke tijdrit heb je iemand die een stuk hoger scoort dan vooraf ingeschat. Hij zou het best kunnen worden.
Martinez is sowieso top 10 voer, en kan hier verrassen met een top 5 of 6. Dan verdien je van mij in de logica van de Wielerflits-voorbeschouwing sterren.

Arie M 30 juni 2022 om 20:01

Voor het AK zeker een gevaarlijke outsider, gaat het ook goed doen, mee eens.
Maar als hij morgen idd top-10 rijdt heb je zeker een hoger wieler/Martinez inzicht dan ik. We shall see ;)

Krist The Vanma 29 juni 2022 om 10:41

Van Der Poel vier sterren. Op basis van?
(dat het een Nederlander is?)

Marik 29 juni 2022 om 10:44

Inderdaad alleen omdat het een Nederlander is. Eigenlijk wilde de redactie ook Van Baarle, Van Poppel en Mollema een plekje geven, maar alle plekken waren al vergeven.

Drossard Kudus 29 juni 2022 om 10:46

Nooit lager geëindigd dan 5e in een ITT in een Grand Tour. Technisch parcours. Toch geen hele gekke keuze?

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 10:48

Een korte, technische tijdrit moet hij toch wel kunnen? Was dit jaar 2 en 3 in de Giro-tijdritten en vorig jaar 5de in de Tour (hoewel die al een stuk langer was).

Voor de slottijdrit zie ik hem minder als favoriet, maar dit werk met de vele bochten en optrekken ligt hem wel erg goed denk ik.

Romāns Vainšteins 29 juni 2022 om 11:00

Van der Poel heeft nu al een aantal topTT’s afgeleverd. Ik vind hem op de korte afstand echt een specialist geworden, en als klap op de vuurpijl heeft hij (nog) een pé-pèr-dúúr trainings, oh yeah, pak aan nu!

Limal 29 juni 2022 om 11:50

Wie Van der Poel nog niet als toptijdrijder beschouwt heeft niet goed opgelet ;-p

Krist The Vanma 29 juni 2022 om 15:02

1 of 2 sterren, akkoord… Maar 4? Vind ik overdreven.

Sjonge Jonge 29 juni 2022 om 15:07

Vanwaar je aanname dat het zou kunnen komen doordat het een Nederlander is?

Krist The Vanma 29 juni 2022 om 15:38

Vanwaar je vraag naar deze aanname?
(Of heb je, net zoals ik, een slecht karakter?)

Bahamontes Fanclub 30 juni 2022 om 09:14

Op basis van dat duur pakje van hm

Wim Kruithof 30 juni 2022 om 19:34
Quote:
Vanwaar je vraag naar deze aanname?
(Of heb je, net zoals ik, een slecht karakter?)

Uhm, ok. Deze zou niet misstaan in de DSM-classificatie.

Pietspeed 30 juni 2022 om 20:02

Feit, als Van der Poel finisht morgen, ziet hij heel veel sterretjes. That’s why.

Ab Normaal 29 juni 2022 om 10:46

Als Bissegger 100% fit is verwacht ik:

**** Bissegger
*** Ganna, Van Aert
** Van der Poel, Roglic, Küng
* Pogacar, Pedersen, Cort, Asgreen

Wheely 29 juni 2022 om 10:51

Ja zekers en als Ganna 100% fit is verwacht ik hem, mochten die en Bissegger 99% fit zijn en Van Aert 100% fit dan wint Wout tenzij VdP 101% fit is.

Sammysosa 29 juni 2022 om 15:24

Hahaha Wheely. Eens met Ab, als iedereen topfit is zie ik Bisegger hier wel winnen. Ik zou Küng vóór MvdP plaatsen, verder onderschrijf ik je sterrenverdeling volledig.

hjjanssen1973 30 juni 2022 om 20:11

Eens met jouw top 6. Daaronder kunnen er ook allemaal buiten vallen.

Gibo 29 juni 2022 om 10:47

Wat een weelde aan tijdrijders als je het vergelijkt met de giro.
Misschien moet vingegaard vroeg starten en roglic laat. In de hoop dat vingegaard dan droog rijdt en pogi mss nat. Het lijkt me een gokje waard om pogi meteen onder druk te zetten. Maar het gaat niet gebeuren:)

Marik 29 juni 2022 om 10:47

Wat gaat niet gebeuren?

Gibo 29 juni 2022 om 10:54

Jumbo dat 1 van hun kopmannen vroeg laat starten

Marik 29 juni 2022 om 10:56

Ik zou het ze zeer aanraden, afhankelijk van de voorspellingen. Wanneer is de deadline hiervoor?

Kopinkas 29 juni 2022 om 11:00

Pogacar onder druk zetten, door hier 10 of 15 seconden te pakken? Daar gaat hij echt niet wakker van liggen (ik schreef bijna ‘Hij’, hoe bizar is dat)

Marik 29 juni 2022 om 11:02

Ach Kopinkas, en dan in een waaierrit nog eens 40 seconden, op de kasseien nog eens een halve minuut. Vingegaard laten aanvallen in de bergen en Roglic pal op het wiel van Pogacar. Dan begint het ergens op te lijken.

Gibo 29 juni 2022 om 12:00

@kopinkas: met die ingesteldheid laat je je gewoon naar de slachtbank leiden. 15 seconden is niet veel en paniek zal het niet veroorzaken. Maar het toont wel dat je klaar bent om de handschoen op te nemen en dat het gevaar achter elke hoek schuilt.

Kopinkas 29 juni 2022 om 12:17

@Gibo
In een tijdrit ga je gewoon individueel all-out. Als Vingegaard vroeg start en in de hot seat belandt, gaat Pogacar daardoor niet uit zijn evenwicht gebracht worden.
De handschoen opnemen, dat zie ik eerder als iets voor ritten in lijn. Waaierfestival in Denemarken, kasseienrit… bring it on!

Gibo 29 juni 2022 om 12:33

Vroeg starten zou ik doen om te gokken op een droog parcours voor vingegaard en een nat parcours voor pogi. Anders heeft het idd geen zin.
Het is meer hopen op spanning dan logisch verstand :)

Krist The Vanma 29 juni 2022 om 15:04

@Kopikas, zolang je geen ‘Zij’ of ‘Hun’ schrijft.

Kopinkas 29 juni 2022 om 17:41

@Krist
Waar heb je het in godsnaam weer over? De link met misgendering en voornaamwoorden ontgaat me totaal.

Erik de Vlaming 29 juni 2022 om 21:59

Waarom is het zo belangrijk dat een Deen en een Sloveen de andere Sloveen onder druk zetten? Omdat ze voor JV rijden? Laat maar lekker een Nederlander tijd pakken en in het geel staan. Is toch veel leuker interviews van Nederlanders die het goed doen in de tour dan Marijn Zeeman te horen?

Handige Harry 30 juni 2022 om 00:36

Iemand vroeg laten starten en dan per ongeluk uren op de hotseat zitten lijkt mij niet verstandig.

Krist The Vanma 30 juni 2022 om 07:52

@Kopinkas Relax, was maar een (flauw) grapje

Wim Kruithof 30 juni 2022 om 19:39
Quote:
Waarom is het zo belangrijk dat een Deen en een Sloveen de andere Sloveen onder druk zetten? Omdat ze voor JV rijden?

Ik hou van vinyl, echt… maar deze langspeelplaat mag zo langzamerhand wel richting de kliko.

Gekgenoeg vindt andersom, als een van Baarle, Mollema of van der Poel een mooie trui pakt, nooit een gelijke reactiegolf plaats ‘waarom is het zo belangrijk dat ploeg als Ineos, Trek of Alpecin wint? Omdat het een Nederlander is? zucht…

Pietspeed 30 juni 2022 om 20:08

@kopinkas, lol, krist begrijpt em in godsnaam geloof ik niet.

Kopinkas 30 juni 2022 om 21:17

@pietspeed @krist
Nu zie ik het zelf pas: ’t was een verwijzing naar de ‘Hij’ van Zijne Hoogheid Pogacar. Terwijl ik maar zocht naar een link met mijn latere reactie…

NajroKwintana 29 juni 2022 om 10:52

Geweldig! Als wielergekke Belg die in Kopenhagen woont, kijk ik hier al 2 jaar naar uit. Het wordt een fantastisch wielerfeest, de stad is er klaar voor.

Romāns Vainšteins 29 juni 2022 om 10:58

Voelt dat net zoals Sting dat had in de VS?

Kopinkas 29 juni 2022 om 11:02

@rv Wat Sting had in New York, lijkt me eerder wat de gemiddelde Belg beleeft in Amsterdam. You can hear it in my accent when I talk…

Romerike 29 juni 2022 om 12:11

Ik heb er ook zin in, neem morgen de boot vanuit Oslo. De eerste keer dat ik de tour ga bezoeken.

Erik de Vlaming 29 juni 2022 om 22:01

Ja mooie stad. Ik ben er dit jaar met mijn stadsfiets geweest. Veel Denen op de fiets en niemand op zo’n stomme E-bike. En ze kunnen nog hard trappen ook!

gavirialaphilippe 29 juni 2022 om 10:56

Wat is dat de laatste tijd toch hier met die HOOFDLETTERS.
Nouja, dan hopen we maar op een goede VAN DER POEL

Kopinkas 29 juni 2022 om 11:15

Wie is eigenlijk de laatste die erin slaagde in hetzelfde seizoen zowel de openingsrit van de Giro als die van de Tour te winnen? Lijkt me nog niet zo gek vaak gebeurd, misschien zelfs nog nooit.
Monsters als Merckx en Hinault zijn er alvast nooit in geslaagd. Zou sowieso een straf nummer zijn van MVDP.

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 11:26

Ik dacht even aan Indurain, maar die werd in '92 slechts 2de in de Giro-proloog om vervolgens die in de Tour te winnen.

Limal 29 juni 2022 om 11:34

Vóór 1995 moet je eigenlijk ook naar de Vuelta kijken, want die zat tot dan in volle concurrentie met de Giro in het voorjaar.

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 11:37

Petacchi, Abdou en Cipo wonnen wel eens de eerste rit in de Giro en de Tour in hetzelfde jaar zag ik, maar dan was er in de Tour nog telkens een proloog (die ze niet wonnen).

Limal 29 juni 2022 om 11:46

Niet wat Kopinkas vroeg, maar Freddy Maertens won in '77 zowel de proloog+1e rit-in-lijn van de Vuelta (26.04-15.05) én de Giro vlak erna (20.05-12.06), met 20x winst in totaal!

Wheely 29 juni 2022 om 11:51

Leuke zoektocht. Veel TTT’s en prologen sowieso als je zo’n 20 jaar terug gaat, ook een hoop geschrapte renners. Volgens mij zit er geen renner tussen die het gelukt is.

Kopinkas 29 juni 2022 om 11:54

Heb zelf nog wat zitten graven, want ik vermoedde dat het pre-Merckx zou zijn, en kijk: in 1968 won ene Charly Grosskost de proloog van Giro én Tour.
@Limal In zijn fameuze jaar 1984 won Franceso Moser de proloog van Vuelta en Giro, maar de Vuelta stond toen toch een trapje lager.
(overigens had Freddy Maertens ongetwijfeld meer ritten gewonnen als hij in die Giro niet was uitgevallen – kanttekening is wel dat er toen vaak een rit A en B werd verreden op één dag)

thorsen 29 juni 2022 om 13:29

@Kopinkas: Volgens mij is Grosskost inderdaad de enige die dit heeft gedaan.

Krist The Vanma 29 juni 2022 om 15:07

Blijven dromen, jongens. Heeft nog nooit een tijdrit gewonnen, hé…

Kopinkas 29 juni 2022 om 17:46

@Krist
Als je op PCS onder ‘rankings’ rechtsonderaan bij ‘rider specialities’ gaat kijken, dan staat MVDP bij time trial op een mooie 14de plek (net na Dennis, Sobrero, Vingegaard, die ook buiten de top 10 vallen) . Komen na hem: Cattaneo, Affini (!), Magnus Cort, Arensman, Geraint Thomas (!) , Almeida (!) , Bjerg, Cavagna.
Dat is uiteraard hoogstens een indicatie, maar het zegt wel iets.
Die eerste tijdritwinst voor MVDP komt er vroeg of laat.

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 17:58

Voor mij is vdP dan ook niet de topfavoriet. Heeft wellicht de beste bochtentechniek van allemaal maar puur op de power blaast een Ganna hem normaal weg. Ook van Aert (en eventueel andere hardrijders als Küng en Bissegger, hoewel ik die wisselvalliger vind) schat ik in normale omstandigheden hoger in, maar daarna kom je toch stilaan bij een groep met vdP (en ook Roglic, Pogi…) uit in zo’n korte, technische tijdrit.

Hangt allemaal ook wat af van de omstandigheden (wind, regen, vorm) van de dag, want er zullen er vast een pak op een zakdoek bijeen staan.

zomaareens 29 juni 2022 om 11:28

Asgreen op tijd fit op dag 1 al te pieken?

bartp25 29 juni 2022 om 11:44

Na die val in lijkt met dat onwaarschijnlijk, was hier anders zeker een kanshebber geweest.

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 17:12

Bij Sporza lees ik dat hij zelf al zijn gele droom heeft opgeborgen.

Boasson en Hagen 29 juni 2022 om 11:56

Wel echt een vet parcours. Ben een aantal jaar geleden in Kopenhagen geweest en ze gaan echt langs alle hoogtepunten. Onder de Koninklijke Bibliotheek en het Danish Architecture Centre door, over de binnenplaats van het koninklijk huis (stel je voor dat ze door de tuin van Huis ten Bosch zouden fietsen).

Alleen op een gegeven moment wijken ze zelfs af van een autoweg, en gaat het parcours over een wandelpad door het park. Hier gaan ze heel geforceerd langs alle publiekstrekkers, de Kleine Zeemeermin (wat trouwens echt een tegenvallend klein beeld op een rotsblok is), Koning Frederik IX standbeeld en de Gefjon fontein. Ga voor de grap eens met Google Maps naar die fontein. Daar wordt het wel heel technisch, bijna gevaarlijk zelfs. Levert vast mooie beelden op, maar dat kan toch ook als ze gewoon over de weg erlangs fietsen?

Brabander 29 juni 2022 om 12:21

Ik ben er ook geweest een aantal jaren geleden. En deel je mening. Het mooie aan zulke starts is dat het vaak ‘Ontdek je Plekje’ is. Door velen verguisd, maar ik hou er van. Kijk nu ook al uit naar de start van de Vuelta in ‘mijn’ West-Brabant.
Die Zeemeermin is inderdaad het Deense equivalent van Manneken Pis. En jammer dat ze Cristiania niet aandoen :)

Boasson en Hagen 29 juni 2022 om 20:24

Vraag me af of de volgauto hier überhaupt wel overheen kan of dat die een stukje parallel rijdt bij die bruggetjes en de fontein.

Frank De Sloover 29 juni 2022 om 11:57

Ganna toch de grote favoriet. Zonder de knieperikelen zou ik Van Aert op nummer een geplaatst hebben op dit korte parcours. Ik vrees toch dat de explosiviteit door de inactiviteit van enkele dagen zal afgebot zijn. Daarnaast kon hij de normale taper off niet doorvoeren. Van der Poel, op talent, explosiviteit, optrekvermogen, en Roglic, als zijn vorm beter is dan in de Dauphiné, zie ik dicht eindigen.

SonnySide 29 juni 2022 om 12:02

Wat verwachten jullie van Bjerg? Naast Pedersen en Asgreen toch ook een Deense kanshebber lijkt mij.

Boasson en Hagen 30 juni 2022 om 09:08

En de enige echte thuisrijder uit Kopenhagen.

Brabander 29 juni 2022 om 12:18

Wel erg veel sterke tijdrijders zeg. Eigenlijk mis je niemand van de top. Toch? Of zie ik iemand over het hoofd?

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 12:28

Evenepoel, Dennis, Dumoulin zijn toch mannen die ook een stukje tegen de klok kunnen rijden.

Brabander 29 juni 2022 om 12:50

Jij bent scherp. Ik nog niet goed wakker dus ;)
Maar lekker gestoffeerd deelnemersveld toch?

Arie M 29 juni 2022 om 14:06

Edit: ik ben ook niet wakker

Pietspeed 29 juni 2022 om 12:30

Eea zal afhangen van gelijke weersomstandigheden en wie na wie start. Gok op Van der Poel vanwege zijn techniek en de aanzet uit de bochten. Misschien wel een parcours op zijn maatpak gesneden.

Klein Verzet 29 juni 2022 om 12:32

Ik tel 14 op ’t oog snelheid beperkende bochten en zo’n 5 bruggen/viaducten waarin Mathieu z’n winst moet pakken op renners met veel meer (spier)massa en vermogen, zoals Küng en Ganna. Hoe hij Wout gaat kloppen weet niemand, maar ’t kan een banddikte schelen.

NajroKwintana 29 juni 2022 om 12:40

De 5 bruggen die opgelijst zijn op het parcours dragen de naam van “brug” maar hebben in realiteit minimaal hoogteverschil

thorsen 29 juni 2022 om 13:11

En toch moet hij daar zijn winst pakken. Want op de lange rechte stukken is die kans een stuk kleiner.

Kopinkas 29 juni 2022 om 17:47

@NajroKwintana
Klopt. De Langebro was zoveel leuker geweest, maar dan verlaat je het eigenlijke centrum…

wimvl 29 juni 2022 om 12:58

Met dit parcours en dat fenomenale pak plus het aantal sterren dat hij krijgt is alles minder dan een podiumplaats teleurstellend. De verwachtingen zijn weer hoog.

Pietspeed 29 juni 2022 om 13:22

La bruta bestia

  • 1
  • 2

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone