Jumbo-Visma verwelkomt Thomas Gloag mogelijk dit jaar al

Jumbo-Visma verwelkomt Thomas Gloag mogelijk dit jaar al

foto: Trinity Racing

maandag 8 augustus 2022 om 15:45

Thomas Gloag debuteert waarschijnlijk nog dit seizoen in het shirt van Jumbo-Visma. Het 20-jarige Britse toptalent is per 1 januari 2023 prof bij de Nederlandse ploeg, maar mogelijk debuteert hij nog in het huidige seizoen. De jonge ronderenner is als stagiair ingeschreven. In de de praktijk resulteert dit mogelijk in een debuut voor Jumbo-Visma in oktober.

Gloag vliegt dit seizoen nog een beetje onder de radar, omwille van pech en ziekte. Daarnaast kreeg zijn ploeg Trinity geen uitnodiging voor de Giro d’Italia U23, waarin hij in 2021 nog vierde werd. In dat seizoen werd hij ook derde in de Ronde de l’Isard (waarin hij een bergrit naar Plateau de Beille won) en zesde in Luik-Bastenaken-Luik U23. Ook was hij op weg naar een top-5 in de Ronde van de Toekomst, maar moest hij in de slotrit opgeven na een valpartij in een afdaling.

Wanneer hij debuteert in het geel-zwart, is nog niet helemaal duidelijk. Vanaf donderdag is hij voor zijn huidige ploeg Trinity te zien in de Arctic Race of Norway. Die 2.Pro-koers gebruikt hij als opmaat naar de Tour de l’Avenir, waarin hij het kopmanschap deelt met Leo Hayter. De Britten trekken verder met Sam Watson (Groupama-FDJ U23), Bob Donaldson (Inspired), Jack Brough (Inspired) en Josh Giddings (Inspired) naar Frankrijk. Gloag debuteert mogelijk in de CRO Race of de Italiaanse najaarsklassiekers voor Jumbo-Visma.

Vijf nieuwe namen
Gloag is een van de vijf nieuwe namen bij Jumbo-Visma in 2023. Ook Dylan van Baarle, Wilco Kelderman, Jan Tratnik en Attila Valter komen het team versterken. Daarnaast vertrekken ook een aantal andere renners bij de ploeg. Meer hierover lees je in dit uitgebreide overzichtsartikel. Mogelijk versterkt de Nederlandse formatie zich nog met één renner.

Dit artikel delen:

22 Reacties

kelderfan 8 augustus 2022 om 16:15

Lijkt mij een leuke versterking en hopelijk ja al in de Cro-race en daarna in de Italiaanse najaarsklassiekers.

0
Martino87 8 augustus 2022 om 16:25

Dit Britse ‘toptalent’ heeft weinig gewonnen voor een toptalent.

0
Olly 8 augustus 2022 om 17:52

Ik zie tegenwoordig alleen nog maar toptalenten die transfers maken.

0
bilthoven 8 augustus 2022 om 18:20

Klopt helemaal, hij blijft een beetje ‘hangen’ dit jaar. Wordt wel getraind door good old Ian Stannard. Die weet natuurlijk hoe het werkt.

0
Verweggistan 8 augustus 2022 om 16:36
Quote:
Ook was hij op weg naar een top-5 in de Ronde van de Toekomst, maar moest hij in de slotrit opgeven

Lijkt mij een prima opvolger voor Roglic ;)

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 17:54

Lekker voor al die renners die ze al onder contract hebben en er naar smachten eindelijk weer eens voor het echie te mogen rijden ipv die eeuwige geestdodende trainingen en stages.

0
Shinzawai 8 augustus 2022 om 18:18

Vertel, welke renners zouden graag meer willen rijden en kunnen dat niet doen door de komst van Gloag?

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 18:29

Talentjes als de van Dijkes, Foss, Hessmann: allemaal rond de 30 koersdagen. Dat is vrijwel niks.

JV veruit het minste aantal koersdagen van alle topteams. En verrassend genoeg: Eenkhoorn die mag vertrekken heeft het hoogste aantal koersdagen. Vreemd beleid…

0
YogiBear 8 augustus 2022 om 18:38

En juist door die combinatie van relatief weinig koersdaling en gerichte training zijn de beste ploeg op de ICI ranking, dus zo vreemd is dat beleid niet. Daarnaast noem je op Foss na relatief jonge renners die bij tjv voorzichtig gebracht worden. Voor zover ik de renners volg en interviews lees, zien ze dat zelf als een positief punt.

0
Vermont=Awesome 8 augustus 2022 om 18:43

Lijkt me toch dat Alfred beter in staat is om die afweging te maken dan de renners zelf.

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 18:56

Je ziet wat het verkiezen van hoogtestages en andere op teambuilding gerichte trainingen oplevert: renners die totaal niet gewend zijn in een peloton te rijden en daar de meest vreemde capriolen uithalen.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 19:05

Ik zou lekker gaan rellen bij je lokale Jumbo filiaal Alfred, de maat is vol!

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 8 augustus 2022 om 19:27

Ik sluit niet uit dat één renner onder verschillende namen heeft deelgenomen, Alfred. Dat moet jou bekend voorkomen. Dus trek niet te makkelijk conclusies over koersdagen per persoon.

0
Fabian. 8 augustus 2022 om 19:33

Dat Roglic 2 trainingskampen doet voordat hij in de tour tegen een hooibaal aan botst, dat kun je van te voren niet weten. Maar die jonkies, laat die lekker veel koersen rijden. Zij zitten nog niet in de “marginal gains” en moeten vooral veel koersen en dan vooral om de zege. Laat ze lekker met Campenaerts en Stybar in de tour of Leuven en al die andere Belgische en Franse wedstrijden strijden. Van winnen of in ieder geval close zijn wordt je pas echt snel beter, althans dat is mijn bescheiden mening.

0
Pils 8 augustus 2022 om 20:54

Toch bijzonder dat er zoveel mensen zijn die denken dat zij meer verstand hebben dan de begeleiding van de op dit moment beste ploeg ter wereld.

0
Stabanger 8 augustus 2022 om 21:14

“En juist door die combinatie van relatief weinig koersdaling en gerichte training zijn de beste ploeg op de ICI ranking”

denkt toch ‘juist’ door de prestaties van Van Aert en VO2Max-wonder van de visafslag Jonas Vingegaard.

0
harryjohan71 8 augustus 2022 om 21:44

@Fabian Volgens mij hebben Kooij, Leemreize, Mick van Dijke en Hessmann zich dit jaar echt wel ontwikkeld bij JV. Bovendien hebben ze kansen gekregen om voor de overwinning te rijden.

0
harryjohan71 8 augustus 2022 om 21:48

@Stabanger JV heeft 6 renners die op WT niveau 1 of meerdere rondes/ritten gewonnen hebben. Het is echt niet alleen Van Aert en Vingegaard. Naast de verreweg meeste top 3 klasseringen in de WT.

0
Fabian. 8 augustus 2022 om 21:06

2 Trainingskampen voor de tour, nog eens 3 in de winter en 1 in het voorjaar, dat houd je alleen vol als je de tour wint. Zo lang van huis, alleen maar trainen, dat kunnen sommigen. Maar als het even tegenzit of minder leuk is, wint bij velen het mentale van het sportieve. Nu vind ik dat ze er bij Jumbo alles aan doen om dit zoveel mogelijk te vermijden met psychologische support, vrouwen en kinderen laten overvliegen e.d. Daar mag je ze best een compliment voor geven. Maar de vraag is of een burn-out zoals Dumoulin deze had niet een veelvoorkomend fenomeen gaat worden. Het plezier win je alleen terug door terug te koersen voor de winst zoals in de jeugd en ook af en toe even “vrij” te nemen.

0
mauri 9 augustus 2022 om 07:21

Zou je ook over dat andere Nederlandse “topteam” kunnen zeggen…

0
Cochise 9 augustus 2022 om 08:37

Dat worden paar leuke blokken in de Tour de l’avenir. Oa Hayter en Gloag, Gregoire en Martinez, Uijtdebroeks en Van Eetvelt

0
Staf V 10 augustus 2022 om 02:14

Ik denk dat ze bij tjv goed bezig zijn , natuurlijk staat en valt alles met de uitslagen.
Maar de weinige koersdagen in combinatie met veel hoogtestages, los van het financiële plaatje, lossen ze dat wel heel goed op door de familie erbij te betrekken.
Hun aankopen en de jongens waar ze afscheid van nemen? tja, het is wel ‘prof wielrennen’ en geen sociale instelling.
De nieuwe aanwervingen?, allemaal renners die zowel in het klassieke als het rondenwerk inzetbaar zijn, en, allemaal ’teamplayers’.
Dus: ze zijn daar goed bezig, een pluim voor die gasten daar boven.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone