In 2025 één Nederlander fulltime bij Visma | Lease a Bike Development: “We vinden ze niet en dat is zorgelijk”
Het Development Team in Olympia's Tour - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 19 september 2024 om 09:45

In 2025 één Nederlander fulltime bij Visma | Lease a Bike Development: “We vinden ze niet en dat is zorgelijk”

Interview Visma | Lease a Bike Development telt in 2025 slechts één Nederlandse wegrenner. Sjors Lugthart (19) houdt die eer hoog. De 21-jarige Tom Schellekens gaat zich volgens Gerben de Knegt namelijk focussen op het mountainbiken. Opvallend, eens te meer omdat in 2021 werd begonnen met CyclingClassNL. Tot nu toe stroomden via dat initiatief Lugthart en Menno Huising door naar de Nederlandse ploeg. Maar Merijn Zeeman en Robbert de Groot stellen bij WielerFlits vast dat die rekensom moeilijker is dan het lijkt.

Met tot op heden elf UCI-zeges kijkt De Groot voorlopig tevreden terug op 2024, al hoopt hij wel dat zijn ploeg in de laatste weken van het seizoen nog iets moois kan laten zien. “Wat wij als speciaal hebben ervaren en wat ook bijzonder is, is de bevestiging dat Jørgen Nordhagen een heel groot talent voor het rondewerk is en de supersnelle doorbraak van Matthew Brennan. Hij kan écht heel goed aankomen en is supersnel. Maar ook zijn tijdrit over korte en middellange afstanden is heel sterk en daarbij heeft hij de kwaliteit om stevige heuvels te overleven. Of hij dan lijkt op iemand als Ethan Hayter? Meer een Simon Gerrans of Michael Matthews.”

De teammanager van de beloftenploeg onderstreept wel dat hij liever geen namen op renners plakt. Wel is hij ook blij met de ontwikkeling van de Nederlanders binnen zijn ploeg. “Menno Huising en Tijmen Graat zijn echt goed doorgegroeid. Het is ook mooi dat Darren van Bekkum elders zijn profdebuut kan maken, nadat we hem bewust vier jaren bij ons hebben gehouden. Ook Jesse Kramer is druk bezig om elders een mooie ploeg te vinden. Los van die vier was het aan de Nederlandse kant mager. Dat gaat niet goed dit jaar. Wij vinden op dit moment niet de renners waarvan wij denken dat ze echt het potentieel hebben om de WorldTour te halen.”

Andere keuzes en grote zorgen
Volgens De Groot heeft dat ook te maken met wensen die jonge renners steeds vaker hebben. “Een deel heeft niet genoeg kwaliteit om door te stoten. Dat klinkt heel hard, maar zo is het wel. En er zijn jongens die bepaalde wensen hebben. Dat ze bijvoorbeeld willen blijven crossen of op de baan willen rijden. Als dat niet matcht, dan moet je niet overgaan tot een samenwerking. Maar ook om ons heen zie ik een hoog niveau en is het erg interessant om te zien dat er ook nieuwe jongens doorkomen, bij Development Team dsm-firmenich PostNL, Metec-Solarwatt, VolkerWessels en Parkhotel Valkenburg.”

Toch baart het huidige niveau bij de Nederlandse beloften hem zorgen. “We begonnen ons Development Team met de lichting uit 2000, met Mick en Tim van Dijke en Rick Pluimers. Die hebben alle drie een heel goed niveau. Ook Gijs Leemreize uit 1999 doet het goed. In 2001 was het naast Olav Kooij en Casper van Uden – die buiten kijf staan – wat magerder. Vanuit 2002 heb je Darren dan, Huub Artz die het heel goed doet en Wessel Mouris. Hij doet het ook prima, maar dat is geen Lenny Martinez of Matthew Brennan. Tijmen komt uit 2003 en heeft zich natuurlijk bewezen. En dan heb je uit 2004 Menno en Max van der Meulen die veelbelovende dingen laten zien.”

“Ik mis ongetwijfeld nog namen, maar over het algemeen is het in Nederland wel dun bezaaid”, gaat De Groot verder. “Van een groot deel van deze namen en ook anderen die ik niet noem, denk je wel eens: ‘hé, dat is een mooie prestatie’. Alleen van het merendeel kunnen we niet structureel zeggen dat ze aankloppen bij de wereldtop. Maar wat daarna komt uit de jaren 2005 en 2006, daar maak ik me écht zorgen over. In die lichting zitten geen Menno’s, Max’en, Tijmens of Darrens – al begon die laatste pas laat met koersen. Daaraan moeten we wennen. Bij de nieuwelingen en eerstejaars junioren – waaronder Michiel Mouris – rijden vanaf 2007 wel weer een paar interessante renners.”

Dat Nederland wel net een heel goede Ronde van de Toekomst reed en Graat pas de vierde Nederlander is in twintig jaar tijd die het podium haalt, verbloemt volgens De Groot de problemen die er zijn. “Het is hartstikke knap wat de jongens daar voor elkaar hebben gebokst. Tijmen reed op een heel hoog niveau, maar die derde plek komt ook echt door het goede rijden van Darren, Max, Menno, Huub en Wouter Toussaint. Vrijwel allen stromen door naar de profs. Maar welke Nederlanders gaan volgend jaar de Tour de l’Avenir rijden? Tijmen en Menno gaan niet meer. Max is prof. Huub en Darren zijn te oud. Het gaat een paar jaar duren voordat we daar weer renners voor hebben.”

CyclingClassNL werkt, ondanks uitblijven talenten
In het najaar van 2021 werd gestart met het nieuwe initiatief CyclingClassNL, een samenwerking tussen de KNWU, NOC*NSF en wat nu Visma | Lease a Bike is. Een verenigingsonafhankelijk opleidingsprogramma voor getalenteerde jongens en meiden van vijftien tot en met achttien jaar. CCNL moet bijdragen aan de fysieke ontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling en voedingsleer van talenten en helpt hen een balans te vinden tussen sport, school en privéleven. In dat opzicht is het opvallend dat de jongste talenten van eind 2021, komend seizoen eerstejaars belofte zijn en dus voor Visma | Lease a Bike Development kunnen rijden. Sjors Lugthart is echter de enige fulltime Nederlander.

Hij komt overigens ook uit het opleidingsprogramma van de bonden en Visma | Lease a Bike. “Wij geloven er echt in dat CyclingClassNL nog altijd het beste programma is voor jong talent. Alleen dat heeft ook tijd nodig”, vindt De Groot. “Je kunt niet de kraan openen en verwachten dat er meteen een wereldtopper uit stroomt. Kijk, als we alleen Nederlanders zouden selecteren, dan hadden we van de afgelopen lichting een aantal jongens graag bij het team gehaald. Maar dat doen we niet. We willen meer.”

“Wij willen het allerhoogste niveau”, benadrukt De Groot. “Dan is de concurrentiestrijd met landen om je heen gewoon heel hard. Er zullen ongetwijfeld renners – en ook rensters – voortkomen uit CCNL. Als ik moet kiezen tussen een niet-Nederlander en een Nederlander die hetzelfde niveau hebben, dan is de keuze makkelijk. Alleen willen wij met ons WorldTeam een internationale topploeg zijn, die meedoet op het allerhoogste niveau. Dat gaat nu eenmaal niet met 26 Nederlanders, want die zijn er niet. Zo simpel is het. Als we ons willen meten met de absolute top, moeten we onze plannen met de opleidingsploeg en scouting anders inrichten. En dus niet naar vlaggetjes kijken, maar naar wie er goed genoeg zijn.”

Dat heeft volgens hem ook met aantallen te maken. “Als je uit dertig Nederlandse talenten moet kiezen, dan zitten er niet zo veel krenten in de pap. Maar zijn het er driehonderd, dan is het een ander verhaal. En dan nog moeten die jonge meiden en jongens echt voor het wielrennen willen kiezen. Dat is ook een factor. Als je die lichting van 2007 erbij pakt, daar zitten ook geen tien potentiële renners voor ons bij. Het zijn er twee tot vier die het niveau wellicht aan kunnen. Maar ambiëren zij dat ook? Het komt erop neer dat je meer jeugd op de fiets wilt hebben. Verschillende partijen zetten daar de schouders onder. Wij doen dat zelf ook, door de jeugd via het laagdrempelige Ready2Race-initiatief op de fiets te krijgen. Alle stakeholders moeten daarvoor vooral goed samenwerken.”

Menno Huising in de Tour of Norway – foto: Cor Vos


Zeeman: “Sommige talenten hebben nu eenmaal langer nodig”
Ook afscheidnemend sportief directeur Merijn Zeeman ziet de negatieve tendens ontstaan. “Nederland is een klein land en daarbinnen is de vijver om uit te vissen ieder jaar minder groot. De aantallen zijn steeds kleiner en dat betekent ook dat het aantal toptalenten krimpt. Maar je moet niet vergeten dat CyclingClassNL zich toespitst op de juniorencategorie. Er zijn ook nog steeds renners die wat langer nodig hebben en via andere Continental-teams komen bovendrijven. Frank van den Broek is daar een voorbeeld van, Bart Lemmen idem dito. Ook die jongens en meiden houden wij echt wel in het vizier. Het is niet per se zo dat je van de junioren meteen door moet.”

“Ploegen als Metec-Solarwatt, VolkerWessels en Parkhotel Valkenburg hebben een heel belangrijke rol om in de breedte van de sport jongens kansen te blijven geven”, gaat Zeeman verder. “Op die manier kunnen talenten die langer nodig hebben, ook op latere leeftijd kansrijk zijn op een bestaan als prof. Het kan zelfs voorkomen dat zulke talenten niet eens tijd bij CyclingClassNL hebben besteed. Denk maar eens aan Jelte Krijnsen, een jongen die het ook echt heel goed doet. Talentontwikkeling en -herkenning is gewoon heel lastig. Ze moeten jaar na jaar hard blijven werken. Dan kun je als je 21, 22 of 23 jaar bent, ook nog bij ons team terechtkomen.”

We zien bij Visma | Lease a Bike Development veel Britten en Noren, maar de sportief directeur vindt niet dat het in die landen beter of anders gaat. “Met CyclingClassNL staat de structuur in Nederland gewoon goed. Alleen is het wel zo dat talenten wel eerst moeten gaan fietsen en niet alleen maar blijven voetballen of hockeyen. Dat is de factor geluk die ook nog eens meespeelt. Maar ik ben er wel van overtuigd dat we door deze structuur straks weer talenten uit Nederland zullen hebben. Of ze zijn er al, maar hebben wat langer nodig. En voor de criticasters: Visma | Lease a Bike is een Nederlands team en dat zal zo blijven. Alleen is een paspoort niet leidend.”


Andere berichten over CyclingClassNL


RIDE Magazine
53 Reacties
18-09-2024 08:45
Ik vind het dan juist wel weer een goed artikel dat specifiek is en verder gaat dan algemeenheden.
18-09-2024 07:53
Wat een bullshitverhaal weer zeg. Treurig dat Wielerflits dit gewoon zonder blikken of blozen plaatst zonder ook maar één kritische vraag te stellen.

Tegenwoordig selecteren ze Visma enkel op testcijfertjes in het lab. Wat hebben een William Smith, Tim Rex of Mikal Uglehus nou allemaal bewezen dat ze de voorkeur krijgen boven Nederlandse jongens?

En ik wil de ploeg best helpen, hier heb je een lijstje met uitstekende Nederlandse junioren: Jurgen Zomermaand, Ko Molenaar, Ruud Junior Nagengast, Keije Solen, Danijel Agricola, Denley van Wijnbergen, Joeri Schaper, Collin Westbroek , Hugo Paats.

In de Rabobank-tijden was een groot deel van die jongens waarschijnlijk gewoon bij het development team gekomen en later prof geworden. Ze lijken bij Visma maar niet te snappen dat niet elke junior al potentiele wereldtop testwaarden hoeft te hebben. Dat hadden al die Nederlandse toprenners die door de jaren heen zijn doorgestroomd bij Rabobank ook bijna niet. En juist een testwaardemonster als Theo Eltink heeft het nooit echt gemaakt..
    18-09-2024 08:48
    Spiegel hem eens, moet de renner niet meer van zichzelf verwachten om alleen al fatsoenlijk mee te kunnen rijden in de worldtour. Topsport is een ander leven. Visma eist alleen dat je alles voor het wegwielrennen geeft, geen combi. Een jonge renner wil op twee paarden wedden, als de ene niet goed loopt stap ik over op de andere. Jezelf helemaal wegcijferen en er volledig voor gaan is niet voor iedereen weggelegd. We zijn geen uitzondering als Mathieu vd Poel. Dat kom je maar zelden tegen.
    18-09-2024 09:13
    Maar het is geen Rabobank meer, ze spelen een divisie hoger. Ik zie liever Vingegaard of Roglic dan de nieuwe Rob Ruijgh. Maar laten we hopen dat er een Morgado, Del Toro of Widar zit tussen de namen die jij hierboven tipt.
    18-09-2024 09:15
    In de structuur van Rabo Dev stroomden types als Jetse Bol en Dennis van Winden nagenoeg automatisch door, terwijl voor Tom Dumoulin geen plaats was. Rabo Dev was bovendien deels een KNWU-vehikel, dus niet 1-op-1 te vergelijken.
    18-09-2024 09:20
    Wat is jou ervaring in Topsport?
    Heb zelf topsport gedaan, en geloof me het is hard. En er wordt hard doorgeselecteerd.

    En het is leuk dat je al die namen opnoemt, maar ze moeten het nog wel doen.

    Mijn zoon danst in top van nederland, en we zijn bij heel veel wedstrijden aanwezig.
    En hoevaak we wel niet hebben gezien dat talenten die echt heel goed kunnen dansen, het toch niet redden. En alleen omdat ze op een bepaalde leeftijd heel goed kunnen dansen, maar daarna stagneert het en blijven ze achter.
    MAW. Dat die jongens nu goed kunnen fietsen, wil niet zeggen dat ze dat ook straks kunnen doen. En Visma kijkt op langere termijn, en niet of ze nu talent hebben.
    18-09-2024 09:41
    Ik vind het eigenlijk best interessant hoe je met je bijdrage het punt van De Groot en Zeeman bevestigd: niet iedereen zit op zijn plek bij de voor TVL waarschijnlijk handigste route van Cyclingclass naar devo naar prof.
    Er zijn jongens die bij conti's floreren en doorstromen, alleen willen gaan crossen, die helemaal later boven komen drijven, genoeg mogelijkheden. Het wordt pas nijpend als de namen die jij opschrijft überhaupt geen kans krijgen om waar dan ook te groeien door gebrek aan plek bij welke ploeg dan ook. Daar heb ik alleen geen zicht op.
    Bottom line: TVL is niet heilig. Volgens mij heb je dat zelf ook al wel even door, dus laat het lekker los ;)
    18-09-2024 10:02
    Ik begrijp het verhaal van de ploeg, maar vind toch 2 van de 15 wel heel erg weinig.
    18-09-2024 13:14
    @MaGarin
    Er zijn genoeg kritische vragen gesteld. Anders was dit artikel er in de eerste plaats niet geweest.
    18-09-2024 15:10
    Net als het leven is ook dit heel vloeibaar. Soms heb je ze, soms niet. Soms vind jij ze, soms een ander. Het lijkt me toch dat er over het algemeen wel genoeg kansen zijn voor goeie renners? Als ze niet door Visma worden "gevonden" dan toch zeker door andere ploegen? Of is de internationale poel te groot?
    18-09-2024 21:35
    “ Wat een bullshitverhaal weer zeg.” Jammer dat je je verhaal op deze manier begint. Je doet net alsof ze er bij Visma geen verstand van hebben en jij de waarheid in pacht hebt, zoals altijd. Wie zegt dat ze niet gekeken hebben naar de renners in jouw lijstje of er wellicht zelfs mee gesproken hebben? Willen die renners zelf wel het veeleisende leven van een topsporter in? Willen ze zelf wel naar Visma? Zoals altijd weer, doe je of er niets van klopt bij Visma, terwijl ze nu toch al jaren in alle geledingen van de wielersport, van junioren tot worldtour, laten zien dat ze daar echt wel verstand van zaken hebben. Het is wel duidelijk dat jij niet te overtuigen bent. Je zou echter best een opbouwend kritisch verhaal kunnen schrijven, maar dat krijg je maar niet uit je pen.
18-09-2024 09:29
Kunnen we niet wat immigranten binnenhalen en daarmee net zo gaan dwepen als met Sifan Hassan?
    18-09-2024 10:00
    Geweldig idee! Een paar renners uit Eritrea naturaliseren!
    25-11-2024 19:11
    Ik ben er ook voor . Geef een aantal Keniaanse marathontalenten een fiets en NL burgerschap plus top begeleiding.
18-09-2024 09:02
[quote]Matthews Brennan[/quote]
Wie is dat?

[quote]Read2Race[/quote]
Wat is dat?

Sowieso een nogal onsamenhangend artikel en slordig uitgewerkt interview. Stel op dat vlak gerust wat hogere eisen aan jezelf, of laat het door een collega doen die dat kunstje wél beheerst.

[quote]En er zijn jongens die bepaalde wensen hebben. Dat ze bijvoorbeeld willen blijven crossen of op de baan willen rijden. Als dat niet matcht, dan moet je niet overgaan tot een samenwerking.[/quote]
Zonde dat hier niet verder op in wordt geprikt. Visma zet een enorme structuur op poten, maar is niet bereid om talenten aan zich te binden die op jonge leeftijd vooralsnog een bredere interesse hebben? Gemiste kans.
    18-09-2024 09:32
    Bedankt voor de opbouwende kritiek, Remko. Ik zal het voortaan een ander laten schrijven.

    Wat betreft dat laatste: dat doen ze wel. Schellekens is bijvoorbeeld ook mountainbiker en Høydahl deed dat tot vorig jaar ook.
    18-09-2024 21:06
    Och Youri IJnsen.. wat dat betreft kun jij niet tegen kritiek hoor. Valt me vaker op dat je je continu voelt aangevallen. Tip; ben je het niet eens met de kritiek? Reageer daar niet te vaak op, want het begint op te vallen dat het je raakt en het je iets doet. Of; neem het ten harte en doe er iets mee.
    18-09-2024 22:27
    @Master-Pieter
    Ik ben de laatste die daar niet tegen zou kunnen. Roepen vanaf de zijlijn is altijd makkelijk. Met goed onderbouwde kritiek kan ik verder. Hier heb ik niets aan. Zeker niet op deze denigrerende, betweterige toon. Daar pas ik voor.

    Ik voel me niet aangevallen. Maar tegen het lukraak roepen wat hier dagelijks gebeurt, verweer ik me zo af en toe. Volgens mij is daar niets mis mee.
18-09-2024 10:06
Een verhaal dat weer bol staat van de tegenstrijdigheden! Een paar kritische vragen hadden echt wel gemogen!

Ze willen renners die zich volledig op de weg richten, als je wil combineren dan pas je niet in het plaatje. Maar Tom Schellekens combineert volgens het artikel wel, dus wat is dan het probleem als een ander dat ook wil?

Ze vinden geen Nederlanders zeggen ze ,maar ook staat er "Kijk, als we alleen Nederlanders zouden selecteren, dan hadden we van de afgelopen lichting een aantal jongens graag bij het team gehaald. Maar dat doen we niet. We willen meer.” Met andere woorden: ze zijn er blijkbaar wel maar ze kiezen liever een buitenlander. Zeg dat dan gewoon.

Al met een afschuifverhaal. Als ze het echt zo zorgwekkend vinden dat er geen talent zou zijn in Nederland had je er ook iets aan kunnen doen. Geef een paar renners uit dat opleidingstraject een kans. Nu zetten ze wel (mede) zoiets op maar vervolgens krijgen die renners geen kans en roepen ze dat er geen talent zou zijn. DAT werkt lekker motiverend voor de jeugd!
    18-09-2024 10:22
    Een paar regels na je citaat staat dat bij gelijke geschiktheid Nederlanders de voorkeur krijgen.
    19-09-2024 11:01
    Gaan ze kijken ook kijken bij trainingen om te zien of daar mogelijke talenten rond fietsen? Verder is het aanbod minimaal tegenwoordig helaas.
18-09-2024 09:17
'We vinden ze niet' en in hetzelfde artikel verwondert hij zich dat ze wel doorstromen bij andere teams? Klinkt wat tegenstrijdig in mijn ogen. Als ze er niet zijn kunnen ze ook niet elders doorbreken. Lijkt me meer gewoon je scouting op orde hebben,
    18-09-2024 09:22
    of ze willen niet voor Visma rijden en kiezen voor een andere ploeg.
18-09-2024 10:27
Mooie inkijk, en op een halfslachtige poging na om het te verbloemen ("we vinden ze niet") geven ze ook gewoon toe: zij willen geen Nederlandse jongens opleiden tot profrenners van verschillende niveaus, zij willen enkel en alleen de toppers in hun opleidingsploeg die later een meerwaarde kunnen betekenen in hun WT-ploeg.

Paar denkfouten daarin wat mij betreft: door enkel achter de toppers aan te gaan mis je wel een basis voor je ploeg en moet je de types Lemmen en Campenaerts later alsnog elders zoeken.
Talent is niet maakbaar, maar spreek niet van een "opleidingsploeg" als je niet wil opleiden. Je wil de beste renners "kiezen", renners die al bewezen hebben dat ze toptalenten zijn. Je wil renners die podium rijden in de Tour de l'Avenir en niets minder? Dat is zonde, want dan ben je niet aan het opleiden.
    18-09-2024 12:37
    Dat idee bekroop me ook tijdens het lezen van het artikel. Ze zijn een topploeg geworden en hebben dus enkel nog wereldtoppers nodig?

    En dan de Tour de l' Avenir, wat erg maar 4 podia in 20 jaar. Dat is 1/15e van alle podiumplekken, opzich geen verkeerde score als je bedenkt dat er ook gewoon nog andere landen meedoen. Het zijn natuurlijk niet allemaal toplanden, maar dit jaar waren het er 25. En dat terwijl Nederland een sprintersland is.

    Hetzelfde als dat we de afgelopen jaren de constante klaagzang hebben dat er zo weinig Nederlandse renners bij het WT team van Jumbo Visma reden. Twee en drie jaar geleden stond dat team in de top 3 met 'eigenlanders', maarja...
    18-09-2024 14:10
    Nee hoor, er wordt ook duidelijk gemaakt dat sommigen een langer en ander traject nodig hebben om tot hun top te komen, en die houden ze ook in de gaten. Alleen niet bij hun development team.
    18-09-2024 15:41
    @mocca: zoals ik dus zeg, opleiden dat mogen de andere teams doen? Dit is dus exact dé reden waarom die kleinere ploegen verdwijnen. Als renners zich al op jonge leeftijd in de picture kunnen rijden mag dat in Visma-tenue. Hebben ze meer tijd nodig om te schitteren (lees: geen visibiliteit of media-aandacht genereren) dan mogen ze elders. In een wielerwereld zonder opleidingsvergoedingen is dat gewoon de dood voor de échte opleidingsteams
    19-09-2024 10:47
    @Cochiche

    nee, want er is een verschil met opleiden, wat visma development doet en andere continentale ploegen die gewoon als continentale ploeg rijden.

    Bij visma worden ze echt opgeleidt, dus daar zoek je ze op uit. Dat ze in principe na de beloften kunnen doorschuiven naar de profs. En ja ook de normale continetale ploegen leiden op, met hoop dat ze doorschuiven naar de profs. Maar ze kunnen ook blijven rijden voor de ploeg.

    Bij een continentale ploeg kunnen ze na beloften periode ook blijven fietsen, dus kunnen ze een langere weg nemen om tot de profs te komen. En sommige hebben dat gewoon nodig.
18-09-2024 10:16
Maar waarom mogen renners niet meer crossen van Visma dan? Wie heeft dat bedacht? De nieuwe Mathieu van der Poel, Wout van Aert of Tom Pidcock hoeven ze niet?
18-09-2024 08:43
Als er geen competitie in Nederland is, zal er geen concurrentie zijn die elkaar versterkt/ sterker maakt. De topcompetitie telt nu maar 5 wedstrijden!. Dat zouden er bv 15 a 20 moeten zijn. Daarbij is de omkadering niet dicht. Veel organisaties van wedstrijden krijgen de begeleiding niet rond of vallen financieel uit. Externe factoren die het wielrennen in Nederland geen goed doen. Hoe kan talent nu geprikkeld worden om beter te worden als dit alles te mager is.
18-09-2024 08:19
De overige renners zijn parttime Nederlander?
18-09-2024 09:02
Ik vind dit inderdaad een te makkelijk afschuif verhaal. Zo van: het ligt niet aan ons. Je gaat mij niet vertellen dat je als Visma zijnde types als Viego Tijssen (lichting vorig jaar) en dit jaar Nagengast, Solen en Zomermaand geen goede degelijke prof kan maken. Er hebben de de afgelopen jaren genoeg buitenlanders gereden die ook niet tot de potentiële wereldtop behoren: Nortoft, Mattio, etc.
18-09-2024 10:00
Jonge renners zonder de juiste connecties/trainers, renners met ouders die het financieel moeilijker kunnen opbrengen, renners met ouders die niet de wereld tijd aan de sport van hun kind willen besteden.. ze komen allemaal niet in beeld bij het development team wanneer er (nog) geen goede uitslagen zijn gereden.
Een jongen als darren van bekkum die er helemaal niets van kon als nieuweling en junior is met veel geluk en toevalligheden in beeld gekomen (korter lijntje richting sierk Jan de haan o.a en een leuk ritje online), meer Nederlandse voorbeelden zijn er te noemen.. ik weet zeker dat er meer jongens met enorme potentie zijn, maar helemaal nooit in beeld zijn gekomen of getest.
Met cyclingclass jaag je een categorie renners van de fiets in plaats van dat je ze stimuleert. Het is namelijk niet de categorie als hierboven eerder genoemd die in dat klasje zittten.
Nee, deze jongeren stoppen, gaan wat anders doen enz enz.
Niet voor niets is het aantal licenties zo schrikbarend laag.
    18-09-2024 14:22
    Er is naast vd poel geen echt Nederlands rolmodel die de jeugd stimuleert om te gaan fietsen. Een beetje een markant persoon op de fiets. Wielrennen blijft toch nog een beetje een 'ouwe lullen' sport met een vertroebelt imago voor de doorsnee Nederlander. Daarbij moeten oude concepten vernieuwd worden en dat begint bij de kern. Jonge tiener kennis laten maken met de wielersport, ook materiaal, training en beleving in mogelijkheden.
18-09-2024 13:04
We zien ze niet. Ongelooflijk. Er worden bovenstaand verschillende namen genoemd waar ik het volledig mee eens ben. Waarom krijgen die geen kans? Of moeten het renners zijn die er meteen staan. Jullie zijn toch een opleidingsteam. Toen Jumbo stopte dacht ik meteen dit gaat niet de goede kant op voor de Nederlandse wielrenners. En inderdaad. Bij het profteam veel minder Nederlanders en het development team is een buitenlandse ploeg geworden. Bij de opleidingsploegen worden Metec, DSM, VolkerWessels en Parkhotel geprezen. Over Diftar wordt helemaal niet gepraat. Deze nieuwe continentale ploeg heeft een uitstekend 1e jaars achter de rug met geweldige prestaties en ze hebben veel jonge goede renners. Maar geen woord over deze ploeg. Voor mij heeft de Visma ploeg afgedaan.
18-09-2024 12:37
Eerst geeft de Groot aan dat er weinig WT potentieel is, daarna is de referentie behorend tot de wereldtop. Dat is een wereld van verschil.
Het zou Visma sieren als ze voor minimaal 1 Nederlander per jaar de lat op WT potentie leggen en voor de buitenlanders altijd op wereldtop potentie.
18-09-2024 21:07
Zal meneer de Groot überhaupt wel is kijken naar de uitslagen van de 2006 lichting. Senna Remijn, Ruud J Nagengast, Joeri Schaper, Keije Solen, Jurgen Zomermaand en Molenaar. Hier zitten renners bij die minstens net zo’n goede uitslagen of zelfs betere uitslagen rijden dan de 2003/2004 lichting bij de junioren… Hier gaan ongetwijfeld jongens van doorbreken. Het feit dat Nederlandse junioren hierdoor minder kans hebben om door te groeien. Komt de rest van het Nederlandse wielrennen ook niet ten goede. Zoiets werkt ook niet stimulerend voor nieuwelingen en nog jonger.
18-09-2024 09:15
Volgens mij is het aantal licentiehouders de afgelopen jaren ook bijna gehalveerd. Het is gewoon triest om te zien hoe weinig Nieuwelingen en Junioren je aan de start krijgt bij een criterium.
19-09-2024 06:46
Nou en... bij UAE rijdt er niemand rond afkomstig uit de Emiraten. Sterker nog, binnen de hele staf zit er maar 1 uit die staat en daar kan PCS ook maar heel weinig over vertellen. Maakt iemand zich daar druk om?
18-09-2024 07:38
Jurgen zomermaand komt eraan! En senna remijn, maar hij gaat al naar alpecin
18-09-2024 08:39
De Max Verstappen hype werpt zn vruchten af. Vaders die met met hun zoontje op de bank F1 kijken met een bak chips er bij. Niet iets wat aanzet om zelf te gaan sporten… ;-)
18-09-2024 15:34
Heel interessant artikel om te lezen, de comments zijn ook de moeite waard.
Inhoudelijk kan ik weinig toevoegen, maar ik kan wel concluderen dat wielrennen in Nederland een kleine sport is (geworden) die waarschijnlijk ook niet veel groter zal worden.
Minder wedstrijden en criteriums zorgen voor minder “exposure”.
Jongeren hebben blijkbaar andere interesses, vooral “digitaal”, misschien dat e-cycling een instap zou kunnen worden. Overigens zie ik wel meer jongeren op een MTB.
Toppers als Van der Poel en de verschillende starts van een grote ronde kunnen het tij ogenschijnlijk ook niet keren.

In dat opzicht valt het eigenlijk nog mee dat hierboven zoveel namen van talentvolle renners genoemd kunnen worden.
18-09-2024 17:45
Meneer de Groot had een groot talent (vond hijzelf) in zijn portefeuille, deze renner (toen nog nieuweling en junior) stond 2 jaar lang in januari op scherp voor het trainingskamp. Reed in maart nog paar aardige koersen en was daarna redelijk klaar in het seizoen.
En de juniorenselectie rijdt het EK onder leiding van het hoofd ccnl die meer van zwemmen dan van koersen weet.
Ccnl maakt de koers kapot door meerdere malen per jaar met de beste renners op oefkamp te gaan.
Waardoor de ploegen hun renners weer paar weekeinden kwijt zijn...
19-09-2024 06:45
De Groot wil scoren met overwinningen. In Nederlands zijn genoeg talenten die met goede begeleiding, vertrouwen en tijd zich kunnen ontwikkelen tot goede profs. Bij Rabobank leerden de renners hoe ze een wedstrijd goed kunnen rijden. De Groot weet weinig v wielrennen en beleving van wielrennen. Hij is van theorie en wattages. Jongens voor hij ze kent al indelen in hokjes, jij bent een helper en jij bent een winnaar. De ploegleiders durven niks anders te doen dan hem te volgen.
19-09-2024 10:21
Dat een klein land als Nederland zo goed weet te scoren in de wereld van sport is eigenlijk een klein wonder gezien het inwoner-aantal. Natuurlijk fietsen zit een beetje in het Nederlandse DNA gebakken. Maar met de veel verder gaande professionalisering en de hoge risico’s is de wielersport wellicht wel wat minder interessant geworden, tel daarbij op de electrische fiets en je hebt een minder groot potentieel op een toch al kleine populatie. Meestal zijn dit golf bewegingen, de vijver om in te vissen wordt kleiner, er wordt aan de bel getrokken en meestal herstelt het zich dan na verloop van tijd. Maar de andere ontwikkeling is dat de meeste prof ploegen die aan de top staan internationaal gericht zijn en geen echte identificatie met een nationaliteit hebben. UAE niet, VL niet, LT niet RB niet. Men kijkt naar talent, naar mensen die aan de top kunnen komen en veel minder naar de vlag achter de naam. En waarom ook niet, wat maakt dat vlaggetje nou uit? Ik kan even hard genieten van welke van die toppers dan ook, het gaat toch om wielrennen?
En als we wat minder op de vlaggetjes zouden concentreren niet alleen in wielrennen maar in heel veel zaken zou de wereld er ook nog eens heel wat vriendelijke uitzien. Win-win zou ik zeggen.
    19-09-2024 12:54
    Die opmerking over dat vlaggetjesdenken is leuk voor een tegeltje op de wc. Maar verder is het het op een hoop gooien van een aantal zaken die niets met elkaar te maken hebben. Ga de competitieve strijd in een wedstrijd alsjeblieft niet vergelijken met Oekraïne, Gaza et cetera.
    19-09-2024 13:23
    Met het vlaggetjes denken reageer ik vooral op bepaalde commentaren waarin men er vanuit gaat dat een ploeg die in Nederland gevestigd is eerst en vooral zou moeten kiezen voor renners van Nederlandse afkomst. Waarom je daar twee landnamen bij noemt ontgaat mij geheel en heeft nul,niks met mijn betoog te maken. Liever niet mijn woorden een lading geven die er niet staat.
18-09-2024 15:50
lijkt me duidelijk dat ze liever potentiële toppers opleiden, zodat die al in house zijn indien ze eventueel door kunnen breken

en helpers of degelijke subtoppers, die zijn goedkoper en daar zijn er veel meer van, dus die mogen door andere ploegen worden opgeleid, visma zal dan wel wachten tot er wat koopjes opduiken.
19-09-2024 06:07
Ze zoeken tussen de schansspringer s maar dan kun je hier nog lang zoeken. Beter tussen de play stationery kijken. Die zijn er veel meer, en wellicht vind je daar de nieuw Van der Poel. Of tussen de fatbikers, want die rijden doorgaans kneiterhard en ik zie steeds vaker berichten dat fatbiken zo gezond is omdat je zwaarder moet trappen vanwege de dikke banden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine