Giro 2023: Voorbeschouwing etappe 3 naar Melfi – Verraderlijke finale in Potenza
foto: Cor Vos
maandag 8 mei 2023 om 13:20

Giro 2023: Voorbeschouwing etappe 3 naar Melfi – Verraderlijke finale in Potenza

De derde etappe van de Giro d’Italia is een verraderlijke. Op de laatste twee beklimmingen zullen de klassementsrenners op hun hoede moeten zijn om geen tijd te verliezen. Wie wint er in Melfi? WielerFlits blikt vooruit.

[toto id=”811939″ link=”https://bit.ly/44D2tWv” title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”][bingoal id=”1111222″ link=”https://bit.ly/3HNr6q2″ title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”]

Parcours

De derde etappe in de Giro d’Italia is de op twee na langste rit in deze ronde. Tussen Vasto en Melfi moeten er 216 kilometers overbrugd worden. Het venijn van de rit zit in de laatste veertig kilometer, met onder meer een beklimming van de derde categorie en een van de vierde categorie. Giro-organisator RCS geeft deze etappe drie van de vijf sterren. Als er al gesprint gaat worden, dan zal dat met een klein pelotonnetje zijn. 

De eerste 173 kilometer van de koers zijn nagenoeg vlak en 55 kilometer lang blijft het peloton langs de Adriatische kust, waarna landinwaarts wordt getrokken richting Puglia. Deze regio staat bekend om haar witte dorpen, kegelvormige huisjes, witte stranden en de orechiette-pasta. Heel lang blijven de renners hier, op een bezoek en tussensprint in Foggia na, niet. 

Vlak voor de finale van deze rit rijdt het peloton namelijk de regio Basilicata binnen, en begint het wegdek snel te stijgen. Te beginnen met de Valico dei Laghi di Monticchio (6,4 km aan 6,4%) en daarna Valico la Croce (3,1 km aan 6,1%). Gemiddeld ligt het stijgingspercentage hier 15 kilometer lang op 4% gemiddeld, waarbij de eerste klim er een is van derde categorie en de tweede er een van vierde categorie.

Daarna zijn er nog dertig dalende kilometers en een tussensprint in Rionero in Vulture tot de finish in Melfi, een stad die een sleutelrol speelde in de geschiedenis van middeleeuws Italië. In de tiende eeuw werd hier net buiten het centrum een kasteel gebouwd dat diende als strategisch verdedigingsfort voor de regio’s Campanië en Puglia. Dit Castello di Melfi staat er vandaag de dag nog steeds en is tegenwoordig een archeologisch museum. 

De laatste keer dat de Giro Melfi aandeed was in 1994, toen Endrio Leoni in de historische straatjes van de Italiaanse stad de zege greep. Leoni deed dat destijds in een massasprint. Of dat nu weer gaat gebeuren, is de vraag.

Altimetria/Profile Stage 3 Giro d’Italia 2023Officieuze start: 11.45 uur
Officiële start: 12.00 uur
Finish: Tussen 16.55 en 17.30 uur
Afstand: 216 kilometer

[toto id=”811939″ link=”https://bit.ly/44D2tWv” title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”][bingoal id=”1111222″ link=”https://bit.ly/3HNr6q2″ title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”]


Favorieten

In de ritten van zaterdag en zondag konden we het koersverloop wel uittekenen, en waren er geen tot weinig verrassingen. De derde etappe laat zich echter zeer moeilijk voorspellen. Het kan werkelijk alle kanten op richting Melfi, met dank aan de twee beklimmingen die de renners in de (pre)finale krijgen voorgeschoteld. Een sprint met een omvangrijke of kleinere groep, een elitegroepje dat uit de greep blijft van het ‘peloton’ of een geslaagde solo… Het is allemaal mogelijk!

We gaan in deze voorbeschouwing echter uit van een sprint met een flink uitgedunde, maar nog altijd wel aanzienlijke groep. In de derde week van een grote ronde kan een verkeersbrug al voor afscheiding zorgen, maar zo vroeg in een grote ronde zijn de renners nog fris en is het moeilijker om het kaf van het koren te scheiden. De beklimmingen zijn lastig genoeg om de pure sprinters overboord te gooien, maar de sterkere spurters kunnen zeker overleven. En als ze toch moeten lossen, is er na de top van de laatste klim nog voldoende tijd (dertig kilometer) om de scheve situatie weer recht te zetten.

Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Trek-Segafredo zal deze etappe met rood hebben omcirkeld in hun agenda. De Amerikaanse formatie staat hier zonder klassementsrenner aan de start en hoeft zich dus niet in te houden in de eerste week. De ploeg wil zo veel mogelijk etappes winnen, en de rit van maandag lijkt ons geknipt voor Mads Pedersen. De oersterke Deen komt in een pure massasprint net iets te kort, maar is in een sprint van een grote groep wel levensgevaarlijk. De boodschap is dan ook duidelijk: het is voor Pedersen en Trek-Segafredo zaak om mannen als Fernando Gaviria en Mark Cavendish te lossen op de twee beklimmingen. Bovendien zal hij revanche willen na de gemiste kans van zondag.

Pedersen zelf draait zijn hand niet om voor een beklimming hier en daar, zeker niet omdat er dan nog een vlakke finale wacht van een dertigtal kilometer. De oud-wereldkampioen kan in Melfi, als alles meezit, ook uitstekende zaken doen in de strijd om de paarse puntentrui en een eerste tik uitdelen aan concurrenten als Gaviria en Cavendish. Dat is ook wel nodig, aangezien Pedersen in de tweede etappe helemaal niet aan sprinten toekwam. Mocht Pedersen zich onverhoopt toch niet zo goed voelen in de finale, dan kan Trek-Segafredo altijd nog overschakelen op plan-B: sprinten met Natnael Tesfatsion. De Eritreeër kan na een lastige koers ook snel uit de hoek komen.

Kaden Groves werd zondag derde achter Jonathan Milan en David Dekker – foto: Cor Vos

In een sprint van een omvangrijke groep is het ook uitkijken naar Kaden Groves. De rappe Aussie heeft zijn overstap naar Alpecin-Deceuninck goed verteerd. Hij won dit seizoen al twee etappes in de Ronde van Catalonië, telkens in een sprint, en won op indrukwekkende wijze een verregende editie van de Volta Limburg Classic. Groves liet in die laatste koers zien dat hij veel meer kan dan alleen sprinten. Echt verrassend is dit overigens niet: in zijn beloftenperiode was de vergelijking met zijn veelzijdige landgenoot Michael Matthews nooit ver weg. Het is aan Groves om maandag te bewijzen dat deze vergelijking hout snijdt. Dan moet hij zijn sprint wel beter timen met zijn ploeg.

Nu we het toch over Michael Matthews hebben: de inmiddels 32-jarige renner is deze Giro de sprinttroef van Jayco AlUla. De Australiër heeft de rit naar Melfi ongetwijfeld ook aangekruist, aangezien het parcours hem op het lijf is geschreven. Matthews is onder de rappe mannen een van de betere klimmers, zo niet de beste klimmer, en zal dus geen angst hebben voor de finale. Matthews zal zijn ploeg ongetwijfeld inzetten om de koers zo hard mogelijk te maken, in de hoop zo zijn snelle concurrenten overboord te gooien. Dan is het vervolgens aan Bling om het af te maken, wat in het verleden toch vaker niet dan wel is gelukt.

Magnus Cort – foto: Cor Vos

Nog een renner die we met stip noteren voor een rit als die naar Melfi, is Magnus Cort. De Deen heeft een zeer goede sprint in de benen, maar we doen Cort ’tecort’ om hem alleen als sprinter te bestempelen. De besnorde Deen kan tijdrijden, klimmen, alleen rijden en aankomen en won in het verleden zelfs semi-bergritten. We hoeven alleen maar terug te denken aan de Tour de France, waar hij al goed was voor enkele straffe wielerstaaltjes. Wie kan winnen in Carcassonne en Megève, moet toch ook zeker kunnen zegevieren in Melfi. Schaar de coureur van EF Education-EasyPost dus maar bij de topfavorieten!

En de Italianen? Die zijn ook verre van kansloos. Soudal Quick-Step hoopt kopman Remco Evenepoel zo goed en zo veilig mogelijk naar de finish te brengen, maar Davide Ballerini krijgt wellicht ook wel de vrijheid om voor de zege te sprinten. De sterke en snelle Italiaan is – in topvorm – in dit soort etappes zeker een renner om in de gaten te houden. Net als de voor Cofidis uitkomende Simone Consonni. De Italiaan is de sprinter van de ploeg en hoopt dit jaar zijn eerste Girozege te boeken. Consonni is zeker niet de snelste van het pak, maar gaat als spurter wel bijzonder goed bergop en krijgt een finale op maat voorgeschoteld.

Na zijn ritzege in San Salvo doen we er toch goed aan om Jonathan Milan op te nemen in onze sterrenverdeling. De beresterke Italiaan was zondag afgetekend de snelste in de eerste echte sprintersrit in deze Giro, maar kan hij het ook na een lastige finale met het nodige klimwerk? Dat is de grote vraag, maar Milan zal nu zeker op een roze wolk koersen. En een renner die bulkt van het zelfvertrouwen, is altijd zeer gevaarlijk. Milan is dan ook onze ultieme joker. Let ook op Marius Mayrhofer van Team DSM, zondag nog vijfde in de sprint.

Vincenzo Albanese – foto: Cor Vos

De Italiaanse ProTeams zullen we veelvuldig in de aanval gaan zien, maar EOLO-Kometa en Green Project-Bardiani CSF-Faizanè mogen zeker hopen op meer. Die eerste ploeg heeft met Vincenzo Albanese een serieuze kanshebber in de gelederen. De 26-jarige Italiaan heeft een sterke sprint in huis, maar kan ook bergop zijn streng trekken. Het is een dodelijke en wellicht winnende combinatie voor de rit naar Melfi. Ook Filippo Fiorelli, die uitkomt voor Green Project-Bardiani CSF-Faizanè, beschikt over de nodige klim- en sprintcapaciteiten. Wees niet verrast, mocht Fiorelli maandag meedoen om de sportieve knikkers.

Voor sprinters als Fernando Gaviria, Niccolò Bonifazio, Alberto Dainese, David Dekker, Pascal Ackermann en zeker Mark Cavendish lijkt de finale toch echt te zwaar. De etappe is dan wel weer een kolfje naar de hand van Andrea Vendrame. De Italiaan van AG2R Citroën zal deze rit zonder meer hebben verkend, en kan met zijn sprint zeer ver komen. In deze voorbeschouwing gaan we dus uit van een sprintscenario, maar dat is natuurlijk geen uitgemaakte zaak. Mocht de koers echt ontploffen in de heuvelzone, dan moeten we natuurlijk ook kijken naar aanvallers, puncheurs en misschien wel echte klimmers.

Diego Ulissi – foto: Cor Vos

Twee renners die we toch even willen uitlichten: Patrick Konrad en Diego Ulissi. Deze coureurs zijn zeker in staat om de rit naar Melfi te winnen, mocht er een groepje wegrijden en wegblijven richting de streep. Konrad valt bijna nooit op als renner, maar is de laatste weken toch uitmuntend bezig. Achtste in Luik-Bastenaken-Luik en tweede in Eschborn-Frankfurt: het zijn fraaie uitslagen. Van Ulissi weten we inmiddels perfect wat hij wel en niet kan. De Italiaan mag zich wel een specialist in het heuvelwerk noemen, en zal zijn vizier hebben gericht op de rit naar Melfi. Kan Ulissi maandag zijn negende ritzege in de Giro boeken?

Andere renners om in de gaten te houden, mocht de rit toch niet uitdraaien op een sprint, zijn aanvallers/puncheurs als Stefano Oldani en Kristian Sbaragli (Alpecin-Deceuninck), Samuele Battistella en Luis León Sánchez (Astana Qazaqstan), Lennard Kämna (BORA-hansgrohe), Alberto Bettiol (EF Education-EasyPost) en Lorenzo Rota (Intermarché-Circus-Wanty).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Mads Pedersen
*** Kaden Groves, Magnus Cort
** Michael Matthews, Simone Consonni, Vincenzo Albanese
* Filippo Fiorelli, Andrea Vendrame, Diego Ulissi, Jonathan Milan

[toto id=”811939″ link=”https://bit.ly/44D2tWv” title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”][bingoal id=”1111222″ link=”https://bit.ly/3HNr6q2″ title=”Wie wint de derde etappe naar Melfi?”]


Weer en TV

De renners beginnen maandag in bewolkte, maar wel droge omstandigheden aan de derde etappe. Onderweg zullen er echter wel de nodige regenbuien vallen. In de middag is er een neerslagkans van zo’n 80%. Er worden temperaturen van rond de twintig graden Celsius voorspeld. De wind zal geen voorname rol spelen.

Eurosport zendt ook maandag de Giro d’Italia van start tot finish uit. De uitzending begint om 11.30 uur. Daarnaast is de derde rit ook te bekijken in de Belgische huiskamers op de commerciële zender VTM. Zij starten hun uitzending vanaf 14.10 uur.


RIDE Magazine
36 Reacties
Sorteer op:
9,5km aan 6% gaat toch ook voor een aantal sprinters die prima kunnen klimmen te gortig worden. Lastig te voorspellen etappe in ieder geval maar wel interessant.
7 mei 2023 19:28
Mayrhofer niet vermeld in voorbeschouwing?
    7 mei 2023 19:39
    Was vandaag inderdaad heel sterk! Finishte knap 5e
7 mei 2023 19:56
Als Roglic echt zin heeft dan wint ie deze etappe klaar
    7 mei 2023 20:11
    Hup, Playstation aan en gaan!
7 mei 2023 20:30
Ik lees overal dat het na de heuvels 30 km in dalende lijn is naar de finish, maar dat blijkt toch niet uit het profielkaartje, waar de laatste kms toch weer lijken op te lopen. Iemand een idee van de lastigheid daar?
    7 mei 2023 20:57
    Na 203km zitten ze op 452m hoogte, aan de finish na 213km zitten ze op 532m hoogte. Totale stijging in de laatste 10km is dus 80m oftewel gemiddeld 0,8%.
    8 mei 2023 01:45
    @Ward ...>

    https://www.touretappe.nl/giro-2023-parcours/etappe-3-italie-route-2023/


    Even naar beneden scrollen, en daar vindt je een profiel van de laatste paar kilometer. De laatste 250 meter loopt op aan 5%.
    8 mei 2023 08:02
    Bedankt voor de info! Maakt het slot nog wat boeiender.
    Mocht er een groep van 40 man naar de meet gaan zie ik Evenepoel en Roglic misschien toch wel meedoen met die oplopende slotmeters.
    8 mei 2023 12:45
    Bovendien, veel rotondes en bochten in de laatste kms. Plus een scherpe bocht op 300m gevolgd door het slotklimmetje. Plus een valpartij gisteren die meer verschillen maakt dan de tijdrit. Iedereen gaat vooraan willen zitten. Wie wint is minder interessant dan wie tijd en huid gaat verliezen.
7 mei 2023 22:12
Milan, Ackermann, Dekker kunnen we wel schrappen. Groves, Matthews en Pedersen moeten er wel bij blijven. Het zou kunnen dat ook deze mannen moeten lossen, maar door welk team dan? Ik zie geen team voor het algemeen klassement die hier oorlog zullen maken, dus kijk ik naar Jayco, Trek en/of Alpecin. Zij zullen stevig naar boven rijden en daarmee de minder klimmende sprinters lossen.

Ik geloof niet dat Roglic en Evenepoel mee zullen sprinten, Albanese, Cort etc wel.
    8 mei 2023 07:59
    Als pakweg Jumbo dat wenst dan lossen ze inderdaad ook Matthews en consoorten maar ik verwacht niet dat ze hier energie in gaan stoppen.
    Ik ben benieuwd wie initiatief neemt. Jayco aan een tempo dat Matthews net aan kan? Gaat er een ploeg nog sneller willen om ook van Matthews af te geraken? Welke snelle man klimt er beter dan Matthews denken jullie?
    8 mei 2023 11:44
    Milan zou ik toch niet zomaar schrappen.
    Heeft al een paar keer laten zien beter te klimmen dan je met zijn postuur zou verwachten.
    8 mei 2023 13:06
    Snelle klimmers: Roglic, Almeida, Caruso (mwoah), Cort, en dan heb je nog de vooreigenpubliekers als Cimolai, Sbaragli, Vendrame en Covi.
    Vergeet 'k nog iemand? ;-)
    8 mei 2023 13:38
    @SjaakP
    Albanese, die rijdt hier supergemotiveerd in zijn thuisregio rond
7 mei 2023 19:13
Bij een uitgedunde sprint zou ik Roglic ook wel zien als outsider
7 mei 2023 19:32
Kan meerdere kanten op gaan, met toch een redelijke kans voor de kopgroep mijns inziens. Zitten bv Mollema en Oldani in een kopgroep van 6+ man dan zie ik die andere goed-klimmende-sprintersploegen (Jayco, Ag2R, Eolo) dat niet zomaar controleren. Zeker omdat Bahrein, EF en UAE teveel klassementsrenners in de rangen hebben om rekening mee te houden. SQS wil het roze ook weggeven. Maargoed, dat is slechts 1 scenario. Trek kan het ook traditioneel houden
    8 mei 2023 09:29
    Ik vraag me ook af hoeveel ploegen er echt de behoefte hebben om de boel bijeen te houden voor hun sprinter. Matthews? Pedersen? Ik denk dat de ploegen met de pure sprinters gaan kijken hoe de vlag erbij hangt na de klim.

    Wel degelijk kans voor een sterke vluchtersgroep (dat hoop ik), maar zo vroeg in de ronde vrees ik dat de sprintersploegen toch de kaart van hun sprinter gaan trekken.

    De klassementsmannen gaan denk ik hun kruit nog droog houden.
    8 mei 2023 12:56
    Er zijn twee ploegen (UAE, Ineos) die het op papier zo hard kunnen maken op die 3e cat, dat ook de Pedersensen en de Matthewsen er af moeten. En dan bonis rapen in sprint en finish. Bijkomend voordeel: geen gedrang in de laatste kms. Maar ben bang dat de voorzichtigheid regeert.
7 mei 2023 20:20
Matthews gaat zn ploeg laten schiften toch? Wie blijft eraan..? Groves mag me verbazen.. Milan en mayrhoger? Geen idee
    8 mei 2023 10:57
    Persoonlijk zie ik Pedersen er wel bij blijven..
7 mei 2023 22:24
Dit is wel een kans om REVKET uit zijn kot te lokken en voor de aankomende dagen al op een soort hoogspanning te zetten. Het enige lullige is wel dat hij zo goed kan zijn dat hij ook hier ferm tijd pakt en vd aankomende dagen dergelijke fratsen niet meer voorkomen.

26 k na de top, ik heb het hem wel eens zien doen.
    8 mei 2023 07:57
    In een grote ronde doet hij dit niet.
    8 mei 2023 08:31
    ...dan zullen ze hem toch echt uit zijn kot moeten lokken, zelf gaat hij het initiatief niet nemen (of Wout Van Aert moet hem iets toegefluisterd hebben). Verstandig controleren en de andere (sprinters-)ploegen ook iets gunnen, lijkt me een waarschijnlijker scenario. Bovendien wil Roglic het roze (nu) ook niet dragen, owv zelfde reden dat Remco hem morgen afstaat + het feit dat Roglic niet de ploeg heeft om de wedstrijd 3 weken te controleren. Ik zet vandaag mijn geld op Cort.
    8 mei 2023 08:51
    Ik doel niet zozeer op een eigen ingeving maar veel meer op een counter wanneer de tegenstand iets zou proberen.
    8 mei 2023 11:21
    En dan 26km doorstomen met Roglic en Almeida in het wiel om in de sprint het onderspit te delven?
    8 mei 2023 11:50
    Als er 2 of 3 toppers samen weg zijn, dan denk ik dat ze door gaan rijden. MITS ze allemaal hun deel van het werk doen. Want dan lijdt iedereen, en kunnen ze andere concurrenten op achterstand zetten.

    Gaat Evenepoel in de volgmodus zoals Roglic bij hem deed in Catalunya, dan zou ik als Roglic zijnde niet doorrijden in deze fase van de Giro. Meer energie verspillen dan je grootste concurrent, en waarschijnlijk extra tijdsverlies oplopen in de eindsprint lijkt me niet slim.

    De echte vraag is wel wie er in deze fase uiteindelijk baat heeft bij concurrenten op grotere achterstand? De jagers? Of toch de roze prooi? En zoals de kaarten nu geschud zijn, zou het wel eens beter kunnen zijn voor pakweg Roglic en Almeida als de andere jagers ook in de buurt blijven staan.
Ik gok dat TREK voluit de klim zal doen, doch dat er gerust nog 80 man zal aanhangen.
Voor profs is 6% echt nog wel een "loper" en al zeker in het begin van een ronde...
8 mei 2023 15:18
3,1 km aan 6,1% is van de 4e categorie. Wat een verschil met andere wedstrijden. Daar maken ze van een brug al een 4e categorie. De berg ervoor is met zijn 6,4 km tegen 6,4% ook maar een 3e categorie.
8 mei 2023 15:21
Ik hoop dat vandaag een van mijn favoriete renners wint : Simon Clarke , zodat hij in het rijtje komt van ritwinnaars in de drie grote rondes !
7 mei 2023 20:26
"De oersterke Deen komt in een pure massasprint net iets te kort, maar is in een sprint van een grote groep wel levensgevaarlijk".

Mmm, dat moeten we nog maar zien. Zie niet zo wie sneller is.
7 mei 2023 19:26
6km aan 6% ... teveel voor de pure sprinters. Maar laat net hier geen pure sprinters aanwezig zijn. Hetzelfde kransje van vandaag dus.
    7 mei 2023 19:31
    Die bonken van 85 kg zijn vast heel potenza maar redden dat niet hoor ,en na die 6 km gelijk nog es 3 km aan 6 %
7 mei 2023 23:21
oɔɯǝꓤ dnH

Reacties zijn gesloten.