Giro 2023: Jonathan Milan klopt David Dekker in eerste massasprint, Evenepoel behoudt roze trui
foto: Cor Vos
Nick Doup zondag 7 mei 2023 om 17:32

Giro 2023: Jonathan Milan klopt David Dekker in eerste massasprint, Evenepoel behoudt roze trui

De eerste massasprint van de Giro d’Italia 2023 is gewonnen door Jonathan Milan. In de straten van San Salvo was de Italiaan van Bahrain Victorious na 202 kilometer de snelste, voor David Dekker (Arkéa-Samsic). De roze trui blijft om de schouders van Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step).

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De eerste aanval van de dag was meteen raak. Een groepje van vier man reed weg, met daarbij thuisrijders Mattia Bais (EOLO-Kometa), Stefano Gandin (Corratec) en twee Fransen: Paul Lapeira (AG2R Citroën) en Thomas Champion (Cofidis). Vanuit de verte kwam daarna nog een renner oversteken, in de persoon van Alessandro Verre van Arkéa-Samsic.

Met moeite wist Verre de aansluiting te vinden bij de koplopers, waardoor we een kopgroep van vijf renners kregen in deze eerste rit-in-lijn van de Giro. Het peloton vond het welletjes en liet de aanvallers meteen meer dan vijf minuten wegrijden, waarna Trek-Segafredo, Jayco AlUla, Alpecin-Deceuncinck, Astana Qazaqstan en Movistar zich op kop meldden.

Alessandro Verre aan kop van de vluchtersgroep – foto: Cor Vos

De sprintersploegen lieten het verschil schommelen tussen de twee en drie minuten. De vluchters mochten zich in het middenstuk van de etappe druk maken met de strijd om de bergtrui. Op de Silvi Paese (vierde categorie) smeet Verre met zijn krachten, maar was het Lapeira die voor Champion de punten pakte op de eerste klim van de dag.

Paul Lapeira verovert de bergtrui
Niet lang daarna liet Verre zich terugzakken tot in het peloton, waardoor we vier koplopers overhielden. Het volgende hoogtepunt was de eerste tussensprint, waar de sprinters belangrijke punten konden pakken voor de paarse trui. Fernando Gaviria pakte 4 punten, voor Michael Matthews (3), Mads Pedersen (2) en Filippo Fiorelli (1).

Bij de tweede bergsprint van de dag, de Ripa Teatina, werd het opnieuw een strijd tussen de twee Fransen. Opnieuw was Lapeira de beste, waardoor de AG2R Citroën-renner zich na de finish mocht melden voor de bergtrui. Omdat voor Lapeira de buit binnen was, liet hij ruim 50 kilometer voor de meet lopen toen zijn medevluchters elkaar gingen bestoken met aanvallen.

Remco Evenepoel kwam niet in de problemen.foto: Cor Vos

Nerveuze finale
Het peloton zat Champion, Bais en Gandin echter op de hielen. Een kleine 35 kilometer voor de meet werden zij in de kraag gevat, waarna alle ogen gericht konden worden op de voorbereidingen voor de massasprint. De nervositeit nam wat toe, waardoor ook een kleine valpartij plaatsvond, gelukkig zonder erg.

Een van de redenen van de toegenomen stress was dat ook de klassementsrenners goed van voren gehouden wilden worden. Zo zagen we de treintjes van Remco Evenepoel, Primož Roglič en de mannen van INEOS Grenadiers goed van voren gepositioneerd, tussen en naast alle sprinttreintjes.

Het was dan ook niet gek dat op een kleine vier kilometer van de finish een valpartij vooraan in het peloton plaatsvond. Onder meer Mark Cavendish, Martijn Tusveld en enkele renners van de trein van Mads Pedersen lagen bij de crash, die ook een breuk in het peloton veroorzaakte. De sprintvoorbereiding werd in de kleinere groep wel wat overzichtelijker. Een rotonde zorgde ervoor dat het peloton, vlak voor de vod, op een lang lint getrokken werd.

Milan klopt Dekker en Groves
Alpecin-Deceuninck nam de kop in de laatste kilometer in dienst van Kaden Groves, maar de Australiër kwam te vroeg op kop. Hij werd overklast door een ijzersterke Jonathan Milan, die zijn lange sprint doortrok tot op de streep en zo de etappe won voor David Dekker. Groves werd nog wel derde, voor Arne Marit. Favorieten als Pascal Ackermann, Fernando Gaviria en Michael Matthews kwamen er niet aan te pas, terwijl Mads Pedersen helemaal geen rol speelde in de finale.

De breuk in het peloton zorgde ook voor problemen bij enkele klassementsrenners. Onder meer Tao Geoghegan Hart zat niet mee en verloor kostbare seconden.

Jonathan Milan won met overmacht – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
45 Reacties
Sorteer op:
7 mei 2023 17:42
Precies een uitslag in de ronde van Saudi-Arabië.
7 mei 2023 17:34
Heel jammer dat Hart, Thomas en Sivakov tijd verliezen door die val. Hopelijk valt het mee en dinsdag ervoor gaan
    7 mei 2023 18:16
    Een like. Omdat dat minnetje van wie dan ook zo enorm lullig staat! Mensen hebben er maar pret mee dat anderen vallen cq. tijd verliezen door een valpartij.
    7 mei 2023 18:24
    @Go Ineos ... >

    Thomas verliest al geen tijd. Dus dat is dan alweer enigszins een meevaller.
7 mei 2023 17:36
Netjes, hoor. Hele sterke gozer; wat een beest. Idd jammer voor de gasten die zo lullig tijd verliezen.
    7 mei 2023 17:49
    Er zitten hier duidelijk een paar kleine kinderen op het forum. Jij schrijft helemaal niets verkeerds en toch zijn er mensen die je een minnetje geven :-D (ik weet dat zeker, aangezien ik je een like gaf omdat ik het met je eens ben) Haha, rest my case :-D Gaat ie lekker, stelletje kleuters?!
    7 mei 2023 18:01
    Als Roglic achter de val had gezeten, was je bedolven onder de plusjes. Het gaat niet om het principe, het gaat over op wie het principe wordt toegepast.
    7 mei 2023 18:14
    @Gebruikersnaam: Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook. Als Roglic tijd zou hebben verloren door deze valpartij dan zouden er weer veel mensen zijn geweest met heel veel leedvermaak. Hier zit ook een Go Ineos. Ik heb zelf niets met die ploeg. Maar ik ga er niet om lachen dat er een paar van hun tijd hebben verloren. Het is jammer voor degenen die vandaag tijd verliezen. Ja, helaas 'hoort het erbij'. Toch zie ik liever Thomas op 3 minuten gereden worden in de bergen omdat hij niet zo goed klimt als Evenepoel, Roglic, Landa, wie dan ook dan dat hij 3 minuten zou verliezen door een valpartij van hemzelf of iemand anders. Zelfs als Evenepoel zou vallen zou ik daar niet blij mee zijn, ook al ben ik fan van TJV.
Waar mannen als Gaviria, Ackermann en Groves veel te vroeg aangingen bleven Milan, Dekker, Marit en Mayrhofer uit de wind en boekten op het laatst de winst. Zeer terechte winnaar, en knap dat ie er na een lang voorjaar nog steeds staat.

Verder vervelende valpartij, zie je te vaak dat na een wegversmalling vanaf snelweg het in elkaar schuift en opeens liggen er een aantal renners. Zullen een aantal klassementsrenners nog wat extra tijd hebben verloren en voor Pedersen zijn dit kostbare verloren punten.
7 mei 2023 17:44
Pijnlijk om het plafonneren van de best goed geplaatste Gaviria en Ackermann te zien. Die verhalen zijn echt over.

Ook wel verrassend dat topfavoriet Groves ideaal wordt gebracht, maar toch heel duidelijk overruled wordt.
    7 mei 2023 18:09
    Misschien dat Alpecin zichzelf een beetje overschatte? Ze reden wel heel lang op kop het laatste stuk, en die 2 in de leadout deden niet veel meer dan in de weg rijden (al kwam Groves er ook niet heel hard overheen).

    Gavira had nog wel een aardig voorjaar, maar als het idd in een groepje van 40 man en tegen deze namen al niet meer lukt...
7 mei 2023 18:21
Indrukwekkende sprint van Milan en mooie vreugde. Super jammer van die valpartij, altijd weer naar om te zien. Het lijkt er op dat vooralsnog iedereen nog redelijk heel is. Maar natuurlijk her en der wat tijdsverlies, wat jammer is. Dit soort valpartijen is een beetje inherent aan het sprinten met een hele boel gebeurtenissen die elkaar opvolgen.
7 mei 2023 17:37
Naar valpartijtje. Vond het erg moeilijk om te zien wie of wat maar er keken er meerderen achterom. Zal vast daar mee te maken hebben gehad.
    7 mei 2023 17:39
    Er wordt natuurlijk altijd wat gemanoeuvreerd. De eerste die ik echt zag zwiepen was een lange Quickstepper, die REV meenam en daarna was het kegelen.

    In zo'n geval denk ik dat ze de 3km-regel moeten toepassen zoals die bedoeld is en niet zoals die letterlijk in de reglementen staat.
    7 mei 2023 17:51
    Absoluut niet. Regels zijn regels. Zo blijf je aan de gang.
    7 mei 2023 18:59
    Ik ben voor gehele afschaffing van de regel. Heb hem nooit begrepen.
7 mei 2023 17:39
Volgens PCS Groves 4e zelfs
7 mei 2023 17:42
Wat een bonk kracht die Milan. Ik dacht die trapt z'n fiets nog een keer aan gort. Netjes ook van Dekker, na een aantal moeilijke jaren.
7 mei 2023 17:44
Met overschot hoor, sterke beer. Geen topsprintersveld en de tweede rit is iedereen nog fris, dus je moet deze unieke kans grijpen. Mooi dat Milan dat hier doet en zichzelf helemaal op de kaart zet.

Wereld- en Olympisch kampioen ploegenachtervolging en sprinter, combinatie die je ook niet altijd ziet.
    7 mei 2023 18:07
    @achilles Ethan Vernon en Ethan Hayter volgens mij ook, maken deel uit van de Britse achtervolgingsploeg en kunnen aardige sprintjes rijden
    7 mei 2023 19:25
    Milan is ook gewoon Europees kampioen op de achtervolging.
7 mei 2023 18:28
Er is geen regel opgewassen tegen dit soort ritaankomsten… het is geen vraag óf ze gaan vallen maar wanneer ze er bij gaan liggen…deze sport is een serieus imago-probleem aan het kweken, en deze keer is het geen doping…
    7 mei 2023 18:36
    Polleke heeft gelijk.

    Een etappe die niet de moeite van het kijken waard is. En in de laatste 20 km, op brede rechte wegen, begint het gekkenhuis. Terwijl de kopgroep al lang is teruggehaald, en iedereen weet dat dit een massasprint gaat worden. Op die weg was het peloton groter in de breedte dan in de lengte; zelden vertoond!
7 mei 2023 17:37
Was Thusveld die wat ging knikkeren; tja, onervarenheid wellicht? Maar wat een krachtpatser die Milan! En Arne Marit verrast ook fijn!
7 mei 2023 17:38
Mooie sprint en een meer dan terechte winnaar, op 3 fietslengtes de rest. Ben benieuwd wat de tijdsverschillen zijn met de groep die opgehouden werd door de val van oa. Cavendish (volgens mij had die zelf weinig schuld, het begon vooraan dat er naar rechts werd bewogen waardoor er een aantal onderuit gingen). Zullen niet meer dan een aantal secondes zijn denk ik.
7 mei 2023 19:05
Bahrein wist Milan met een minimum aan middelen goed te positioneren die goed timede en gewoon heel sterk was. Als in dit sprintersveld ook nog eens pedersen en cav wegvallen dan zijn er wel heel veel kandidaat winnaars. Het is anders dan de iets voorspelbaardere sprints in de tour. Minder grote namen maar wel boeiend omdat je echt niet weet wat er gaat gebeuren.
Gelukkig stonden er geen obstakels langs de weg ter hoogte van de valpartij. Zo lijken de lichamelijke gevolgen nog enigszins mee te vallen.
7 mei 2023 17:53
Mooie sprint van Milan, goed voor Italië.
Wat ook opvalt zijn andere lieden die hier reageren t.o.v. gisteren. Opvallend en een verademing.
7 mei 2023 18:13
Ik denk dat etappes als deze het gelijk van Roglic bewijzen als het ging om de 43 seconden van gisteren. Over dat het er om gaat wie er over 20 dagen aan kop staat.

Want volgens mij scheelde het niet veel of de roze trui lag er zelf bij. En dan had je gisteren 43 seconden gewonnen en een "mokerslag" uitgedeeld, en vandaag was je misschien wel klaar met je Giro. Terwijl je de hele dag denkt: "ik moet uit de problemen blijven en niet vallen..."

Uiteindelijk maken de klassementsmannen het zelf gevaarlijk volgens mij. Door allemaal met hun hele ploeg vooraan te willen zitten. Maar met 100 man bij de eerste 20 gaat gewoon niet. Als ze gewoon lekker de sprintersploegen hun ding zouden laten doen, dan rijdt m.i. iedereen gewoon veilig over de finish in dezelfde tijd.
    7 mei 2023 18:46
    Quote:
    Het is in ieder geval niet de etappe waar ik op voorhand voor thuis blijf.


    Fijn dat je uiteindelijk toch kon kijken.
    7 mei 2023 18:58
    Beetje zielloos, welhaast gelovig betoog dat elke vorm van blijheid verbiedt omdat over een paar secondes de bliksem je verkolen kan. Moeiteloos boomerang ik deze nog wel even wanneer de filosofie omgekeerd ingezet wordt bij een lieveling.

    Of ie nou wel of niet net wel ofnet niet op zijn bek ging. 43 secondes op 20 k is wel degelijk gewoon een stevige hamerknal.
    7 mei 2023 19:09
    @Silent,
    Ik heb de laatste 25 km gezien. Volgens mij heb ik voor de rest niet veel gemist.
    7 mei 2023 19:16
    De klassementsmannen zitten vooraan tot aan de 3km grens, klaar toch? Maar als Remco er zit, is het plots wel een probleem en is de surrogaatnederlander Roglic (die evenveel gemeen heeft met Nederland als pakweg Zlatan met Oranje) wel de slimmerik. De logica van deze redenering ontgaat me toch enigszins.
7 mei 2023 17:37
Zwiepertje van Affini(?) die als kettingreactie een valpartij veroorzaakt omdat die renner van DSM niet helemaal op zit te letten en het halve peloton op achterstand zet. Natuurlijk niet bewust, maar je kon er wel echt op wachten met dat debiele gedrang en opgefokte gedrag van alle ploegen in de laatste 10 kilometer

De heren renners mogen wel eens wat meer in de spiegel kijken wat betreft veiligheid..
    7 mei 2023 17:41
    Zal misschien eerlijker zijn om die gehele 3 kilometerregel te laten vervallen. Raak je achterop door pech/valpartij/iets anders dan zij dat zo. Ben benieuwd of er iemand ooit onderzoek heeft gedaan of er door die regel meer of minder valpartijen zijn. Als er iemand trouwens een persoonlijk issue met mij heeft, zeg dat dan gewoon. Ipv die minnetjes te zetten. Zo enorm kinderachtig....
    7 mei 2023 17:43
    Ze moeten een tijdsopname doen op 5km van de finish en dan kunnen de klassementsmannen zich laten uitzakken.
    7 mei 2023 17:46
    @SS: dan gebeurt hetzelfde als nu maar dan gewoon 2km eerder …
    7 mei 2023 17:46
    @Soloslim. Ook een goed idee inderdaad. Vlakke etappes 5km regel zoals jij voorstelt. Dan mogen de sprinters daarna met elkaar uitzoeken wie de beste sprint van die dag heeft en kunnen de klassementsrenners zich laten uitzakken (wel aan de zijkant svp!)
    7 mei 2023 17:46
    Solo Slim, tja, want je kan net zo goed een vluchter hebben die overblijft, of een lange vlucht die ver voor zit. Je kan een rit niet op voorhand als verplichte massasprint klasseren toch?
    7 mei 2023 17:53
    @zietemgaan: Maakt toch niet zoveel uit. Het gaat erom dat er zo goed als mogelijk een systeem komt waardoor valpartijen minder voorkomen. Zo'n 5km regel die wordt voorgesteld zou weinig verschil maken wie uiteindelijk de rit wint. Het enige wat voorkomen zou kunnen worden is dat klassementsrenners elkaar bevechten om maar geen tijd te verliezen. Dat kan trouwens op 3 of 5km plaatsvinden. Dan neem je gewoon de tijd op en vervolgens 5 (of 3, of 4 whatever) km verder wordt de ritwinnaar bepaalt. Een (vroege) vluchter of een sprinter. Dat maakt voor de rest niets uit.
    7 mei 2023 18:00
    Eurosport was toch duidelijk in zijn commentaar: “Je zag de zwieper al bij de mannen van Quickstep”.
    7 mei 2023 18:05
    Ben het wel eens met Bahamontes. Als klassementsploegen zich niet bemoeien met de sprint en de sprinters, dan is er ineens wel veel ruimte vooraan in het peloton. Maar op de brede wegen zie je 15 treintjes naast elkaar fietsen op een duizelingwekkend tempo. Vragen om problemen.

    En dan kun je een 2km regel, 3 km regel of 5 km regel bedenken, het zal niet veel uitmaken. Van mij mogen ze de 3 km regel afschaffen, en is het aan de ploegen zelf om te bepalen hoeveel risico ze willen nemen in de "wasmachine".
    7 mei 2023 18:06
    Of wanneer een rit in sprint lijkt te gaan eindigen waar nauwelijks nog een interessant element in zit qua route, communiceren dat op 10km van einde de klassementsrenners zich mogen laten uitzakken.

    Voorwaarden:
    Niet je hele team mag uitzakken, enkel de helft van je team. Oftewel 4 renners dienen altijd vooraan te finishen in de eerste groep. Vooraf is bij de jury aangegeven wie dat die dag zijn (je mag onderweg nog wisselen indien er door valpartij iemand iets heeft opgelopen) De helft die zich laat uitzakken zijn verplicht binnen 1 minuut te finishen van de etappewinnaar. De absolute tijd wordt opgemeten voor elke rijder in groep 2. Eindig je binnen de minuut verlies je die dag geen tijd, eindig je op 1 minuut en 2 seconden verlies je 2 seconden.
    7 mei 2023 18:09
    @kleo En als je onderweg genoeg roze snoepjes kan vangen mag je een bananenschil droppen. Zoiets?
    7 mei 2023 18:40
    @ Zietemgaan, maakt toch niet uit. Tijdsopname gebeurt op 5km, ook voor de vluchters, maar of ze winnen hangt af wat de sprinters nog rechtzetten in laatste kilometers. De klassementsmannen gaan zich er in elk geval niet meer mee moeien.

    Laat ze de regel eens proberen in een Vuelta of Giro, en achteraf analyseren wat het geeft.
    7 mei 2023 19:21
    Waarom.niet wachten, moest toch ook op.vollering

Reacties zijn gesloten.