Giro 2023: Jonathan Milan klopt David Dekker in eerste massasprint, Evenepoel behoudt roze trui
De eerste massasprint van de Giro d’Italia 2023 is gewonnen door Jonathan Milan. In de straten van San Salvo was de Italiaan van Bahrain Victorious na 202 kilometer de snelste, voor David Dekker (Arkéa-Samsic). De roze trui blijft om de schouders van Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step).

De eerste aanval van de dag was meteen raak. Een groepje van vier man reed weg, met daarbij thuisrijders Mattia Bais (EOLO-Kometa), Stefano Gandin (Corratec) en twee Fransen: Paul Lapeira (AG2R Citroën) en Thomas Champion (Cofidis). Vanuit de verte kwam daarna nog een renner oversteken, in de persoon van Alessandro Verre van Arkéa-Samsic.
Met moeite wist Verre de aansluiting te vinden bij de koplopers, waardoor we een kopgroep van vijf renners kregen in deze eerste rit-in-lijn van de Giro. Het peloton vond het welletjes en liet de aanvallers meteen meer dan vijf minuten wegrijden, waarna Trek-Segafredo, Jayco AlUla, Alpecin-Deceuncinck, Astana Qazaqstan en Movistar zich op kop meldden.

Alessandro Verre aan kop van de vluchtersgroep – foto: Cor Vos
De sprintersploegen lieten het verschil schommelen tussen de twee en drie minuten. De vluchters mochten zich in het middenstuk van de etappe druk maken met de strijd om de bergtrui. Op de Silvi Paese (vierde categorie) smeet Verre met zijn krachten, maar was het Lapeira die voor Champion de punten pakte op de eerste klim van de dag.
Paul Lapeira verovert de bergtrui
Niet lang daarna liet Verre zich terugzakken tot in het peloton, waardoor we vier koplopers overhielden. Het volgende hoogtepunt was de eerste tussensprint, waar de sprinters belangrijke punten konden pakken voor de paarse trui. Fernando Gaviria pakte 4 punten, voor Michael Matthews (3), Mads Pedersen (2) en Filippo Fiorelli (1).
Bij de tweede bergsprint van de dag, de Ripa Teatina, werd het opnieuw een strijd tussen de twee Fransen. Opnieuw was Lapeira de beste, waardoor de AG2R Citroën-renner zich na de finish mocht melden voor de bergtrui. Omdat voor Lapeira de buit binnen was, liet hij ruim 50 kilometer voor de meet lopen toen zijn medevluchters elkaar gingen bestoken met aanvallen.

Remco Evenepoel kwam niet in de problemen.foto: Cor Vos
Nerveuze finale
Het peloton zat Champion, Bais en Gandin echter op de hielen. Een kleine 35 kilometer voor de meet werden zij in de kraag gevat, waarna alle ogen gericht konden worden op de voorbereidingen voor de massasprint. De nervositeit nam wat toe, waardoor ook een kleine valpartij plaatsvond, gelukkig zonder erg.
Een van de redenen van de toegenomen stress was dat ook de klassementsrenners goed van voren gehouden wilden worden. Zo zagen we de treintjes van Remco Evenepoel, Primož Roglič en de mannen van INEOS Grenadiers goed van voren gepositioneerd, tussen en naast alle sprinttreintjes.
Het was dan ook niet gek dat op een kleine vier kilometer van de finish een valpartij vooraan in het peloton plaatsvond. Onder meer Mark Cavendish, Martijn Tusveld en enkele renners van de trein van Mads Pedersen lagen bij de crash, die ook een breuk in het peloton veroorzaakte. De sprintvoorbereiding werd in de kleinere groep wel wat overzichtelijker. Een rotonde zorgde ervoor dat het peloton, vlak voor de vod, op een lang lint getrokken werd.
Milan klopt Dekker en Groves
Alpecin-Deceuninck nam de kop in de laatste kilometer in dienst van Kaden Groves, maar de Australiër kwam te vroeg op kop. Hij werd overklast door een ijzersterke Jonathan Milan, die zijn lange sprint doortrok tot op de streep en zo de etappe won voor David Dekker. Groves werd nog wel derde, voor Arne Marit. Favorieten als Pascal Ackermann, Fernando Gaviria en Michael Matthews kwamen er niet aan te pas, terwijl Mads Pedersen helemaal geen rol speelde in de finale.
De breuk in het peloton zorgde ook voor problemen bij enkele klassementsrenners. Onder meer Tao Geoghegan Hart zat niet mee en verloor kostbare seconden.

Jonathan Milan won met overmacht – foto: Cor Vos
Thomas verliest al geen tijd. Dus dat is dan alweer enigszins een meevaller.
Verder vervelende valpartij, zie je te vaak dat na een wegversmalling vanaf snelweg het in elkaar schuift en opeens liggen er een aantal renners. Zullen een aantal klassementsrenners nog wat extra tijd hebben verloren en voor Pedersen zijn dit kostbare verloren punten.
Ook wel verrassend dat topfavoriet Groves ideaal wordt gebracht, maar toch heel duidelijk overruled wordt.
Gavira had nog wel een aardig voorjaar, maar als het idd in een groepje van 40 man en tegen deze namen al niet meer lukt...
In zo'n geval denk ik dat ze de 3km-regel moeten toepassen zoals die bedoeld is en niet zoals die letterlijk in de reglementen staat.
Wereld- en Olympisch kampioen ploegenachtervolging en sprinter, combinatie die je ook niet altijd ziet.
Een etappe die niet de moeite van het kijken waard is. En in de laatste 20 km, op brede rechte wegen, begint het gekkenhuis. Terwijl de kopgroep al lang is teruggehaald, en iedereen weet dat dit een massasprint gaat worden. Op die weg was het peloton groter in de breedte dan in de lengte; zelden vertoond!
Gelukkig stonden er geen obstakels langs de weg ter hoogte van de valpartij. Zo lijken de lichamelijke gevolgen nog enigszins mee te vallen.
Wat ook opvalt zijn andere lieden die hier reageren t.o.v. gisteren. Opvallend en een verademing.
Want volgens mij scheelde het niet veel of de roze trui lag er zelf bij. En dan had je gisteren 43 seconden gewonnen en een "mokerslag" uitgedeeld, en vandaag was je misschien wel klaar met je Giro. Terwijl je de hele dag denkt: "ik moet uit de problemen blijven en niet vallen..."
Uiteindelijk maken de klassementsmannen het zelf gevaarlijk volgens mij. Door allemaal met hun hele ploeg vooraan te willen zitten. Maar met 100 man bij de eerste 20 gaat gewoon niet. Als ze gewoon lekker de sprintersploegen hun ding zouden laten doen, dan rijdt m.i. iedereen gewoon veilig over de finish in dezelfde tijd.
Het is in ieder geval niet de etappe waar ik op voorhand voor thuis blijf.
Fijn dat je uiteindelijk toch kon kijken.
Of ie nou wel of niet net wel ofnet niet op zijn bek ging. 43 secondes op 20 k is wel degelijk gewoon een stevige hamerknal.
Ik heb de laatste 25 km gezien. Volgens mij heb ik voor de rest niet veel gemist.
De heren renners mogen wel eens wat meer in de spiegel kijken wat betreft veiligheid..
En dan kun je een 2km regel, 3 km regel of 5 km regel bedenken, het zal niet veel uitmaken. Van mij mogen ze de 3 km regel afschaffen, en is het aan de ploegen zelf om te bepalen hoeveel risico ze willen nemen in de "wasmachine".
Voorwaarden:
Niet je hele team mag uitzakken, enkel de helft van je team. Oftewel 4 renners dienen altijd vooraan te finishen in de eerste groep. Vooraf is bij de jury aangegeven wie dat die dag zijn (je mag onderweg nog wisselen indien er door valpartij iemand iets heeft opgelopen) De helft die zich laat uitzakken zijn verplicht binnen 1 minuut te finishen van de etappewinnaar. De absolute tijd wordt opgemeten voor elke rijder in groep 2. Eindig je binnen de minuut verlies je die dag geen tijd, eindig je op 1 minuut en 2 seconden verlies je 2 seconden.
Laat ze de regel eens proberen in een Vuelta of Giro, en achteraf analyseren wat het geeft.