Friesland wil Tour de France over Afsluitdijk

woensdag 10 juli 2019 om 09:20
Friesland wil Tour de France over Afsluitdijk

Olympia's Tour reed in 2008 over de Afsluitdijk - foto: Cor Vos

In een poging om de Tour de France naar Nederland te halen, wil de provincie Friesland een etappe over de Afsluitdijk organiseren. Dat vertelt gedeputeerde Sander de Rouwe aan Omroep Friesland.

De Rouwe was afgelopen weekend samen met collega Douwe Hoogland op bezoek bij het Grand Départ in Brussel. Hij pleit voor een rit over de Afsluitdijk. “Zo’n Afsluitdijk is uniek. Een prachtig parcours voor een proloog of een ploegentijdrit”, denkt De Rouwe.

De Afsluitdijk was in het verleden al het decor van etappes van de Eneco Tour en Olympia’s Tour. Het feit dat de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland de komende jaren niet beschikbaar is vanwege een grootschalige renovatie, vormt geen probleem. De Friezen mikken immers op 2025 of 2027. Ook Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben aangegeven in 2025 de Tour naar Nederland te willen halen.

Dit artikel delen:

35 Reacties

KnightBiker 10 juli 2019 om 09:28

Dit plan is tenminste een toegevoegde waarde qua koers: een ploegentijdrit over de afsluit dijk is ook net niet te lang.

wat dat betreft: Amsterdam/Rotterdam/Utrecht die kiezen vaak een parcours uit dat niet echt iconisch is, en niet te reproduceren als liefhebber op strava, dit vind ik dan wel weer echt spectaculair: eerst eens testen in de Binckbanck tour?

Geit in mijn Kelderman 10 juli 2019 om 09:54

Vond die proloog in 2010 over de Erasmusbrug en Willemsbrug best vet hoor.

Rhohan 10 juli 2019 om 14:06

Een ploegentijdrit van ±30km is net niet te lang? Wat is dat nu voor iets belachelijks. We moeten juist weer terug naar die TTT’s van 60km of langer.

Cadellie 10 juli 2019 om 09:30

Nee aub zeg.

KnightBiker 10 juli 2019 om 09:55

Waarom nee? Er zijn niet zo heel veel plekken in Nederland geschikt voor iets spectaculairs en dit is er 1. waarom meteen tegenstribbelen? Is starten in Rotterdam/Amsterdam in 2025 nou zoveel beter?

Cadellie 10 juli 2019 om 09:58

@KnightBiker
Laat ze lekker zorgen voor een mooie ronde in eigen land. (Binckbanck Tour). Dan juich ik dit alleen maar toe! Maar altijd maar de Tour naar Nederland halen..

FabioC 10 juli 2019 om 09:33

Iconisch. Graag met harde wind tegen, regen, en zonder versnellingen.

Merlinappa 10 juli 2019 om 09:34

Gewoon een normale etappe. Waaierspektakel.

west 10 juli 2019 om 09:59

12 % is een rare wenteltrap…

Sjoerd102 10 juli 2019 om 10:00

Helemaal eens met cadellie. Zowel Amsterdam, Friesland als limburg willen een tour etappe. Terwijl er voor de enige Nederlandse WT etappe wedstrijd (BinckBank) amper etappe plaatsen te vinden zijn.

GroeneTrui 10 juli 2019 om 10:07

Klopt. Het is bijna een tweede Ronde van België aan het worden

Petros 10 juli 2019 om 18:36

Dat heeft denk ik te maken met drie zaken:
1) Er zijn meer directe inkomsten te generen met de Tour de France.
2) De Tour de France heeft meer bereik dan een Binckbank Tour, wat zorgt voor meer zichtbaarheid en indirecte inkomsten.
3) De BinckBank Tour moet plaatsen vragen om mee te doen, terwijl plaatsen de Tour de France vragen om bij hen langs te gaan.

west 10 juli 2019 om 10:00

Pylon op beide uiteindes en vier rondjes voor een rit in lijn.

Wheely 10 juli 2019 om 10:13

Klopt is een heel raar ding. Uniek.

Mountainking 10 juli 2019 om 10:17

Als afsluiter zou toepasselijker zijn. Parijs heeft iedereen ook wel een keertje gezien.

evos01 10 juli 2019 om 10:20

Laat ze naar Maastricht komen.

assen 10 juli 2019 om 10:21

Eens. Liever een gewone etappe!
En dan heen en terug, gedurende de etappe. Dan heb je echt met grote kans waaiers.

StonedCamel 10 juli 2019 om 10:24

Lijkt me prima te combineren met een start in Amsterdam in 2025. Eerst een proloog door Amsterdam, daarna een rit in lijn naar een nader te bepalen stad in Friesland over de pas gerenoveerde Afsluitdijk. Prachtig uithangbord voor Nederland waterland. We hebben nog 6 jaar de tijd om uit te vinden hoe we er voor kunnen zorgen dat er die dag een noordwester kracht 5/6 opsteekt.

Overigens wel eens dat er meer aandacht mag komen voor de BinckBank tour, maar dit laat wel precies het probleem van het wielrennen zien: de Tour en daarna komt er heel lang niks.

mus van de maasstad 10 juli 2019 om 11:46

Beter dit

proloog in Rotterdam met start en finish in het nieuwe stadion

Rotterdam – Amsterdam via willemstad en stellendam

Amsterdam – Leeuwarden via afluitdijk en sneek

Koers 10 juli 2019 om 10:28

De wind is daar natuurlijk een enorme factor, een proloog/ttt is dan misschien niet zo eerlijk.

ivo001 10 juli 2019 om 10:41

Lijkt me prima om op te finishen, maar voor een tijdrit ongeschikt. Veel te veel variatie in de windkracht die de renners mee/tegen krijgen.

Koersmaniak 10 juli 2019 om 11:12

Nederland mag wat meer investeren in zijn eigen ploegen en wedstrijden.
Ik heb de indruk dat elke provincie een Tourstart of rit wil organiseren.
Maar een Nederlandse ploeg als Roompot dreigt te verdwijnen, voor Olympia’s Tour is er geen politiebegeleiding en moet verschuiven naar oktober.

Die grote evenementen die 12 miljoen euro kosten zijn wel leuk om mee uit te pakken, maar men mag de basis niet vergeten.

Petros 10 juli 2019 om 18:38

Wat bedoel je dan precies met ‘Nederland’? Wie is ‘Nederland’? Wie moet dat doen?

Mad 10 juli 2019 om 11:24

Kan iemand me uitleggen wat precies het spectaculaire aspect is aan een 40 km lange kaarsrechte weg zonder obstakels en zonder uitzicht? Alleen de wind zou een rit in lijn nog een beetje interessant kunnen maken (waaiers), maar dat geldt natuurlijk voor elke andere etappe in Nederland…

Random wielerliefhebber. 10 juli 2019 om 11:47

Het lijkt me ideaal om het geliefde snelheidsrecord van Prudhomme in de ploegentijdrit te verbeteren :p

debarreman 10 juli 2019 om 11:28

Alleen Afsluitdijk is tamelijk saai. Doe dan rondje Afsluitdijk – Enkhuizen – Lelystad. Heb je van alle kanten wind (als er wind staat).

Rad 10 juli 2019 om 11:50

Ik zie vooral graag dé Ronde van Nederland terugkeren met enkel etappes door Nederland, dat moet toch te realiseren zijn?

Niklas 10 juli 2019 om 11:51

Tjonge, twee zielen één gedachte!

Niklas 10 juli 2019 om 11:50

Wat is dat toch? Die provincies en steden staan in de rij voor de Tour, terwijl het ze klauwen met geld kost. Dit soort suggesties voor een spannend parcours zouden prima passen in een nieuwe en opgewaardeerde nationale ronde van pakweg een week. Doe iets met de Deltawerken (wind), de onverharde wegen in de Achterhoek, de keitjes in Drenthe, de lange rechte wegen en de dijken van de polders, de klinkers van de binnensteden en de heuvels van Limburg (en er is nog veel). Breng dat op een manier in beeld dat ook de VVV’s een gat in de lucht springen en voilá. Die BinckBank Tour vind ik drie keer niks.

Abdoe 10 juli 2019 om 12:08

Mooie, inderdaad iconische, locatie. Proloog, TTT misschien. Een rit in lijn met de Afsluitdijk in de finale lijkt geweldig, maar zal hem niet gaan worden. Stel dat het hondenweer wordt. De Tourorganisatie zit echt niet te wachten op een scenario waarin drie kwart van de klassementsrenners al op minuten staat voordat één stap op Frans grondgebied is gezet.

Daarnaast dreigt er ook wel een overkill qua start grote ronden in Nederland. Alleen Utrecht is in een tijdsbestek van 10 jaar al 3 keer aan de beurt.

52voor11achter 10 juli 2019 om 12:27

En de ASO leunt lachend achterover kijkend hoe de gewestelijke Bobo’s in Nederland met zweterige handjes hun groots en meeslepende plannen en dito budgetten door de lokale bureaucratie proberen te fietsen om zo hun droomscenario om ooit met een pluche leeuw en Titi Voeckler op het podium in Appelscha te kunnen staan werkelijkheid te zien worden.

Samlambeej 10 juli 2019 om 12:58

Ik kan me de frustratie van de Nederlanders heel goed inbeelden. De Bobo's willen alleen maar uitpakken en de basis wordt vergeten.

Aan de journalisten om hun daar verder op te wijzen.

Koers 10 juli 2019 om 13:09

Voor de geïnteresseerden:
JAAR RONDE PLAATS
1954 Tour de France Amsterdam
1973 Tour de France Scheveningen
1978 Tour de France Leiden
1996 Tour de France Den Bosch
2002 Giro d’Italia Groningen
2009 Vuelta a España Assen
2010 Giro d’Italia Amsterdam
2010 Tour de France Rotterdam
2015 Tour de France Utrecht
2016 Giro d’Italia Apeldoorn
2020 Vuelta a España Utrecht

2010 was natuurlijk onzin, ga dan samen iets regelen.

west 10 juli 2019 om 14:22

5 op de afgelopen 10 jaar. 30 GT’s dus 16,66% van de starts zijn in Nederland.

Jungle Man 10 juli 2019 om 13:16

Pfff, daar gaaan we weer….,Wanneer start de Binckbank tour in Frankrijk?