Den Haag wil zich wereldwijd op de kaart zetten met Grand Départ van 2022

woensdag 12 december 2018 om 20:07
Den Haag wil zich wereldwijd op de kaart zetten met Grand Départ van 2022

foto: Sirotti

Ook Den Haag heeft haar interesse getoond in de Grand Départ van de Tour de France. De hofstad zou de start van La Grande Boucle graag binnenhalen voor 2022, het jaar waarin de stad zich bovendien Europese Sportstad van het jaar mag noemen. Dat meldt het AD. Eerder deze week stelde Rotterdam zich al kandidaat voor de Grand Départ van 2023, 2024 of 2025.


“De stad van één van de drie grote wielerrondes zou een grote economische impact op de stad hebben en Den Haag wereldwijd op de kaart zetten”, stelt de Haagse sportwethouder Richard de Mos. Hij maakte zich in de vorige raadsperiode als raadslid al eens hard voor de komst van één van de grote wielerevenementen naar de hofstad.

Den Haag ziet bij de organisatie ervan ook een rol weggelegd voor het nabijgelegen Westland, waar jaarlijks ook het na-Tourcriterium in Wateringen wordt gehouden. Marco Vijverberg, organisator van deze Profronde Westland, zegt: “Sport heeft geen grenzen, dus wat zou het mooi zijn als Den Haag en Westland samen optrekken en de start van de Tour naar Den Haag halen.”

De Mos en Vijverberg gaan 30 januari samenzitten met Tweede Kamerlid Arne Weverling en Orlando van den Bosch van Cycling Service, dat onder meer de contacten regelt tussen organisaties van wielerkoersen en de renners. Dat gesprek wordt gezien als de officiële aftrap van de poging om de Grand Départ naar Den Haag te halen.

Rotterdam ook kandidaat
Eerder deze week stelde Rotterdam zich al kandidaat voor de Grand Départ van de Tour de France in 2023, 2024 of 2025. De gemeente maakte haar interesse al kenbaar bij organisator ASO en wil graag een proloog en de start van de eerste etappe houden. In 2010 organiseerde de Maasstad al eens de start van de koers.

Daarnaast werd vandaag bekend dat de Vuelta a España van 2020 start in Utrecht. Zo hengelt de stad na een rit in de Giro d’Italia van 2010 en de Grand Départ van de Tour de France in 2015 nu ook de start van de derde en laatste grote ronde binnen. De Vuelta startte één keer eerder in Nederland. In 2009 was Assen het decor.

Dit artikel delen:

17 Reacties

LucasR 12 december 2018 om 20:35

Haha, ja joh, laat alle grote rondes gewoon standaard in Nederland starten! :-D

Krentenbol 12 december 2018 om 20:59

Ik heb er niets op tegen, al die grote ronde starten in Nederland. Ik snap het ook wel met een wereldtopper in de sprints en algemeen klassement is dit het moment ook om het te doen. Dan vergeet ik ook nog ene Mathieu die drie weken later zijn groene trui gaat ophalen.

Overigens ook het moment om de wielersport ook meer bij de jeugd in de kijker te brengen. Ik ben zelf nog relatief jong maar zie toch voornamelijk “oudere” mannen fietsen. Erg jammer want sinds ik die fiets gevonden heb, ben ik verliefd. Heb een aantal van mijn vrienden kunnen laten ruiken en ook zij zijn verliefd geraakt op de fiets.

JaBo 12 december 2018 om 21:39

Helemaal mee eens. Het aantal leden in jeugd categorieën nemen jaarlijks af, vanuit KNWU is er geen actief beleid om dit te stoppen. Daarnaast hebben lokale organisatoren steeds meer moeite om vergunning en/of ondersteuning van gemeentes te krijgen voor lokale wedstrijden. Maar ja deze rondjes rond de kerk zijn natuurlijk niet interessant voor de Bobo's daar haal de TV en de krant niet mee. Dus ja deze initiatieven zijn geweldig voor het grote plubliek maar de wielersport in de breedte schiet hier weinig mee op.

Jan 12 december 2018 om 23:01

Mooi gesproken Jabo

Col du Bramont 12 december 2018 om 21:11

Volgend jaar dan ook maar Milaan san Remo in Harlingen laten starten, Luik Bastenaken Luik in Den Helder en de Ronde van Vlaanderen in Terneuzen .
Ik hou het allemaal niet meer bij, ik haak af!

Mwielerfan 12 december 2018 om 23:34

Parijs Roubaix start in norg? Start toch al jaren niet in Parijs ook

Binda 13 december 2018 om 12:24

Die laatste suggestie zou nog serieus kunnen ook. Terneuzen is behoorlijk Vlaams natuurlijk.

Luik Bastenaken Luik kan je makkelijk in Maastricht laten starten.

Binda 13 december 2018 om 12:26

@Mwielerfan, je haalt ze door elkaar. In Roubaix start de Slag om Norg. Roubaix wil zich daarmee internationaal op de kaart zetten.

rahimns 12 december 2018 om 21:24

Het is net zoals in de Formule 1, we hebben weer renner die er toe doen en dan stijgt de belangstelling. En deze koersen starten nu eenmaal af en toe graag in het buitenland dat is financieel gewoon aantrekkelijk. Ik lig daar niet zo wakker van… zeker als de publieke belangstelling enorm is zoals toen in Utrecht en bv Yorkshire. Prima hoor.

tijnh 12 december 2018 om 22:01

Den Haag en Rotterdam staan internationaal al lang op de kaart, verandert de Tour niet veel aan. Maar leuk zou het wel zijn natuurlijk voor de NL liefhebber.

Jelle Van der Gaag 12 december 2018 om 22:09

Kunnen ze niet beter samen met Rotterdam het weekend organiseren beginnen met een ploegentijd van ongeveer 25 km is prima te doen

Viktrodriguez 12 december 2018 om 23:02

Van een Utrecht kan ik me dat argument mondiaal op de kaart zetten nog volgen, maar van Den Haag? Den Haag is de juridische hoofdstad van de wereld en als regeringszetel van Nederland ook best vaak in het nieuws, ook in het buitenland. Recent nog wereldnieuws met dat flitsbezoek van May aan Rutte m.b.t. de Brexit.

Voor Rotterdam geldt, maar dan met diens haven, hetzelfde, ja.

Fuubs 12 december 2018 om 23:07

Is toch leuk. Den Haag nog voor Dumoulin, kan hij t stokje overdragen aan Oomen in Rotterdam.

Marszzz 13 december 2018 om 08:01

Richard de Mos is weer lekker bezig. Ik ben niet met alles met hem eens, maar hij zorgt wel dat er reuring is in de stad.

Schollekop 13 december 2018 om 11:09

Ik heb niet veel op met al die starts in Nederland. Voegt qua strijd weinig toe aan een grote ronde. Maar een start in de mooiste stad van Nederland levert in ieder geval mooie plaatjes op!

Binda 13 december 2018 om 12:29

Een grote ronde vanuit Maastricht? Levert zeker mooie plaatjes op.

sooike 13 december 2018 om 16:51

Vreemd dat in geen enkele reactie hier nader wordt ingegaan op de financiële consequenties voor die steden. Eventuele tekorten worden uit de gemeentekas aangevuld en eventuele overschotten worden bij de reserves gestopt. Inwoners van deze steden mogen zich terecht afvragen of 14 miljoen gemeenschapsgeld voor dit doel beschikbaar mogen komen, terwijl alle grote steden met enorme problemen kennen die alleen met forse financiële injecties zijn op te lossen. Begrijp me goed, ik ben een groot liefhebber van de wielersport, maar vindt dat de genoemde grote steden best een hogere prioriteit mogen geven aan andere zaken: veiligheid op straat, drugsoverlast, verkeersveiligheid, woningbouw voor starters, vervuiling, openbare toiletten, groenvoorzieningen, betaalbaar openbaar vervoer etc. Laat de organisatie van deze wielerevenementen over aan steden die zich dat zorgeloos kunnen permitteren. Wij kijken dan wel ter plekke of voor de tv hoe het er allemaal uitziet !