Amsterdam droomt van Grand Départ in 2025

dinsdag 9 juli 2019 om 12:48
Amsterdam droomt van Grand Départ in 2025

foto: Cor Vos

In 2025 bestaat Amsterdam 750 jaar. Dit jubileumjaar moet worden opgeluisterd met de start van de Ronde van Frankrijk. Tenminste, dat is de bedoeling van de Amsterdamse coalitiepartijen GroenLinks, D66 en de PvdA. Zij willen een poging wagen om het Grand Départ naar de Nederlandse hoofdstad te halen, meldt Het Parool vandaag.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten.
Speel nu mee
GroenLinks-raadslid Dorrit de Jong dient vandaag het initiatiefvoorstel in bij de gemeenteraad. Volgens De Jong waren er al plannen om een groot sportevenement naar Amsterdam te halen, maar er was nog geen evenement aangewezen. “Wielrennen is een brede volkssport waar veel Amsterdammers van kunnen genieten”, pleit De Jong voor de Ronde van Frankrijk. “Bovendien mogen we onszelf wel weer eens wat meer op de kaart zetten als fietsstad. Amsterdam was de fietshoofdstad van de wereld, maar inmiddels worden we voorbijgestreefd door Utrecht en Kopenhagen.”

Amsterdam is niet de enige Nederlandse stad die aast op de Tourstart. Rotterdam heeft interesse om in 2023, 2024 of 2025 het Grand Départ te organiseren. De Jong spreekt in de Amsterdamse krant de hoop uit samen op te kunnen trekken. “Het zou zonde zijn als we niet samenwerken, een gezamenlijk bid zou mooi zijn”, zegt hij. “Maar vanwege het jubileum is een ander jaar voor Amsterdam wat mij betreft geen optie.”

De Tour de France startte een keer eerder in Amsterdam. In 1954 organiseerde Nederland de eerste buitenlandse Tourstart. In 2015 was Utrecht de laatste Nederlandse stad die het Grand Départ organiseerde. In die stad start volgend jaar de Vuelta a España.

Dit artikel delen:

32 Reacties

ghostwriter 9 juli 2019 om 12:50

Een paar politici in de Amsterdamse gemeenteraad en B&W dromen hier misschien van maar Amsterdam (als de totaliteit van alle Amsterdamse inwoners) zeer zeker niet.

Niels22 9 juli 2019 om 12:55

Jij hebt snel een compleet onderzoek uitgevoerd onder alle Amsterdammers.

dingetjep 9 juli 2019 om 13:22

Moet een steekproef zijn geweest, want mij heb je niks gevraagd ;-)

Als wielerliefhebber zou ik het leuk vinden, maar het is natuurlijk een belachelijk idee. Het gaat er de laatste tijd juist alleen maar over hoe de toeristen wat beter verdeeld kunnen worden over het hele land en dan zouden we vervolgens Amsterdam nog maar weer eens op de kaart gaan zetten met een tourstart.

Kpenty 9 juli 2019 om 13:28

Is geen onderzoek voor nodig toch? Op FB zie je alleen maar ontevreden (echte) Amsterdammers.

dikkechaap 9 juli 2019 om 14:13

En dat terwijl op FB normaal gesproken alleen positieve, genuanceerde mensen hun mening laten horen.

Brabander 9 juli 2019 om 15:41

Haha @dikkechaap: je haalt me de woorden uit de mond.
Tegenwoordig kun je niets meer organiseren zonder een karrevracht bagger over je heen te krijgen. Als je daar al rekening mee moet gaan houden is het klaar met alle evenementen. Denk niet dat je die kant op zou moeten willen gaan. ‘De klagers’ hebben al zoveel macht

vanSpringel 9 juli 2019 om 17:44

En de groene Femke Halsema gaat dat volgens mij ook niet ondersteunen. De Tour is niet groen genoeg, integendeel. Afgelopen weekend op het NOS-journaal dat de Tour het meest vervuilende sportevenement is ter wereld !

nickdt 9 juli 2019 om 12:51

Amsterdam was toch die stad waarbij ze alle auto’s wilden vervangen met Elektrische varianten. Dan gaat het hem niet worden.

ghostwriter 9 juli 2019 om 12:52

Ik kan niet wachten tot de dag dat dit daadwerkelijk zal gebeuren!

Gilberto 9 juli 2019 om 13:09

En waarom is dat ghostwriter?

kielabokki 9 juli 2019 om 13:04

Je mag inmiddels wel vaststellen dat er in Nederland een zeer hoge bereidheid is om gemeenschapsgeld uit te geven aan dit soort geintjes. Vrij belachelijk en niet te verkopen aan heel wat mensen die het niet zo breed hebben.

kielabokki 9 juli 2019 om 13:10

Dank je robhert. Sneller dan verwacht deze dooddoener, gelukkig door iemand die dat zelf al inziet.

Joh het gaat geeneens alleen over mensen die het niet zo breed hebben. Alles is kapot bezuinigd, bel een willekeurige overheidsinstantie en het antwoord is standaard nee. Maar gelukkig is er genoeg klapvee dat liever leuk doet dan nadenkt.

greeny 9 juli 2019 om 13:11

en elke keer weer een klein, weggemoffeld persberichtje een klein jaar later dat ze x miljoen verlies hebben gemaakt. maar op naar de volgende start van x koers. geen zlm of binckbank danwel ladies tour.. nee tuurlijk niet want who cares maar wel de start van grote rondes.. belachlijk

kielabokki 9 juli 2019 om 13:19

Het is heel simpel, voor al die grote ronden die startten in Nederland de afgelopen jaren is dus meer geld geboden dan door de andere steden die ook heel graag wilden. Nou dan weet je het wel.

Bouvage 9 juli 2019 om 14:21

Waarom zou je zeuren als je het niet breed hebt? Je kunt je tijd beter besteden aan het bouwen van je toekomst. Lijkt me een slechte strategie om eruit te komen iig.

Daarbij, ik ben godse blij dat overheidsinstanties blijkbaar moeilijk bereikbaar zijn. Dat is pas een kostenpost zeg. Liever de Tour dan een grote overheid, toch? ;)

r525 9 juli 2019 om 16:01

Hoezo niet te verkopen? Wellicht heb ik ook helemaal geen zin om geld te pompen in die mensen die het niet zo breed hebben. Dan nog is dat toch ook te verkopen?
Zat mensen die zo’n tourstart leuk vinden, dus ook daar mag zo af en toe geld aan uit gegeven worden. Kijk naar de massa’s mensen die in Rotterdam en Utrecht erop af kwamen.

Geit in mijn Kelderman 9 juli 2019 om 13:06

Rotterdam 2023, Amsterdam 2025? Is het niet inmiddels wat too much aan het worden, die Grand Departs in Nederland. Straks wil Drenthe weer een Vuelta, en de Achterhoek een Giro, maar wordt er geen 1.1. koers meer gereden.

john 9 juli 2019 om 15:04

En je vergeet de oude persvoorlichter van Sunweb , die wil ook graag de tour naar Valkenburg halen.Hij heeft nog iemand in de Provincie die graag met gemeenschap geld strooit (want het is zijn geld toch niet)

Apemantus 9 juli 2019 om 15:33

Liever Rotterdam nog een keer, dan Amsterdam. Veel mooiere stad.

Arthur-vL 9 juli 2019 om 22:59

Liever Amsterdam, want dat vind ik weer mooier. Uiteraard vind ik sowieso een toerstart mooi in Nederland, het geeft me ook weer “munitie” om de GP van Zandvoort te verdedigen :-)

josemanuelfuente 9 juli 2019 om 13:12

Femke zal wel tegen zijn

dikkechaap 9 juli 2019 om 13:26

In het kader van spreiding van de toeristen zal de proloog worden gereden in Zandvoort (Amsterdam beach) en de etappe in lijn rond Vinkeveen en Loosdrecht (Amsterdam lakes). Ze denken er nog over na om een heuveletappe te plannen door de Amsterdam hills (Limburg).

Helaas is alleen die laatste naam een verzinsel van mij.

kielabokki 9 juli 2019 om 13:35

Andersom zou ook geniaal zijn. Abcoude dat de Tourstart binnenhaalt met een handigheidje.

boehoe 9 juli 2019 om 13:42

Een start in Amsterdam is een garantie voor meerdere saaie sprintetappes in de tocht zuidwaarts. Niet doen, zonde van de centen. Laat ze lekker in Berlijn starten met een proloogje, dag twee een sprintrit en de derde dag aankomst op de Brocken. Dat zou nog eens mooi zijn.

dingetjep 9 juli 2019 om 13:55

Ha, de Brocken, de Duitse Mont Ventoux! Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Mijn schoonouders wonen in de Harz, heel mooi fietsgebied. Ze hebben daar alleen geen cent te makken. De Deutschland Tour heeft ook maanden moeten zoeken naar een aankomstplaats.

Poeksel 9 juli 2019 om 13:47

Er is een onderzoek geweest naar de baten van de girostart in Amsterdam.

http://www.open-onderzoek.org/tiki-download_file.php?fileId=84

De conclusie was positief: “Amsterdam heeft zichzelf met de organisatie van de Giro-start een goede dienst bewezen. Het evenement heeft geleid tot een groot aantal bezoekers en een substantiële bestedingsimpuls voor de locale economie. De bezoekers waren zeer enthousiast over het evenement en ook de locale bevolking was positief verrast.”

Er valt waarschijnlijk wel wat af te dingen op het onderzoek (al die extra bezoeken, willen we die nog wel?), maar toch.

Etika 9 juli 2019 om 13:48

Na het lezen van bovenstaande reacties : rare jongens, die Nederlanders. En gierig !

Bouvage 9 juli 2019 om 14:23

Nogal. Is toch lachen een tourstart? Prestige dmv van sport en sportprestaties is internationaal nochtans vrij goedkoop.

rennerske 9 juli 2019 om 13:52

@dikkechaap. Amsterdam Hills, vernuftig gevonden. Inderdaad treurige dikdoenerij van marketing-snobs.

arjando.ooms 9 juli 2019 om 14:04

Alleen als het ook een langdurige bijdrage levert aan de breedtesport van het Wielrennen. Ongelofelijk dat hier miljoenen voor vrijgemaakt kunnen worden terwijl een ronde van Nederland, NK of zelfs Bincbanktour moeite hebben om organiserende gemeenten te vinden.

Uiteindelijk juich ik het als wielersupporter natuurlijk wel toe, Rotterdam en Utrecht waren ook super om te kijken.

GroeneTrui 9 juli 2019 om 15:12

Misschien is het beter om wat meer gewone Nederlandse wedstrijden te organiseren in plaats van enkel een los evenement om de zoveel jaar. Hoeveel 1.1/2.1 wedstrijden of hoger heeft Nederland nog? Waarschijnlijk nog geen 10 terwijl er in België zo veel zijn. Dan moet Nederland dat als fietsland ook kunnen