Dumoulin kwaad op oud-ploeggenoot Preidler: “Ik voelde me verraden”

donderdag 14 maart 2019 om 08:38

Georg Preidler knecht voor Tom Dumoulin in de Giro van 2017 - foto: Cor Vos

In navolging van Marcel KittelRamon Sinkeldam en Iwan Spekenbrink heeft ook Tom Dumoulin gereageerd op de dopingbekentenis van zijn voormalige teamgenoot Georg Preidler. In gesprek met de NOS reageert de kopman van Team Sunweb verbolgen: “Ik vind het verschrikkelijk. Ik voelde me verraden.”


Preidler, die vorige week het gebruik van bloeddoping heeft toegegeven, was vijf jaar de ploeggenoot van Dumoulin. In 2017 was de Oostenrijker één van zijn adjudanten tijdens de door de Limburger gewonnen Giro d’Italia. “Hij was geen vriend van mij, maar wel gewoon een ploeggenoot waar ik het jarenlang echt goed mee kon vinden”, kijkt Dumoulin terug.

In zijn bekentenis verklaarde de Oostenrijker niet te hebben gebruikt tijdens zijn tijd bij Team Sunweb. Pas in 2018, toen Preidler was overgestapt naar Groupama-FDJ, zou Preidler bloed bij zichzelf hebben afgetapt met het idee dat later weer in te brengen. “Dit toont maar weer aan dat het nog altijd niet verdwenen is”, vervolgt Dumoulin zijn relaas.

“Journalisten, blijf sceptisch”
In het interview met de NOS doet Dumoulin ook een oproep aan het journaille. “Tijdens de persconferentie was er niemand die er naar vroeg. Dat vind ik echt belachelijk. Ik vind het heel belangrijk dat dit levend wordt gehouden. Doping is niet weg en het zal ook nooit weg zijn. Het is niet altijd leuk, maar het enige wat we ertegen kunnen doen is sceptisch blijven.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

achterhoeker 14 maart 2019 om 08:42

Tom du Moulin neemt stelling als een Patron..echt een geweldige sportman

west 14 maart 2019 om 09:14

Bijzonder hoe verschillend Tom en LtD die Preidler hebben ervaren…

Wheely 14 maart 2019 om 09:28

Preidler zal uiteraard de kont van zijn kopman gekust hebben.

EddyB1958 14 maart 2019 om 10:11

Tom Dumoulin is een Nederlandse Limburger met Belgisch Waalse genen,die in Belgisch Limburg woont, die heeft alles in zich om een zeer sociaal wereldburger te zijn.

Kelder is de Man 14 maart 2019 om 12:44

Eddy
Wil je na Mathieu nu ook al Tom adopteren?

EddyB1958 14 maart 2019 om 15:50

Bijlange niet, maar Vandermolen en Français is niet echt Nederlands of Vlaams en in heb ooit gelezen dat er ooit een Luikse Dumoulin verliefd geworden is op een Maastrichtse enz enz. Wat niet zo abnormaal is,want Nederlands Limburg grenst aan de Waalse provincie Luik. En op de vrijdagmarkt in Maastricht hoor je Nederlands en Vlaams maar ook Waals en af en toe ook Duits.

kleomantre 14 maart 2019 om 09:17

Wat een dramatisch geneuzel "ik voel me verraden". Lijkt me een onnodige overdrijving om je afkeer te laten gelden. Kortom ik vat dat op als klets. Dat over sceptisch blijven zie ik dan wel weer als zinnige stellingname.

Scibby 14 maart 2019 om 11:53

Dat hij zich verraden voelt is niet zo heel vreemd. Dit kan weerslag hebben op Dumoulins fietscarrière. Als een ploeg een schoon imago wil hebben kan je niet hebben dat iemand, ook al is hij net weg van de ploeg, in een keer doping blijkt te hebben genomen. De ploeg vertrouwt erop dat iemand geen doping gebruikt als dat later wel zo blijkt te zijn dan is dat een flinke vertrouwensbreuk.

MDKIDW 14 maart 2019 om 15:29

hij is toch niet tijdens zijn sunweb periode gepakt maar tijdens zijn FDJ tijd?????? wie zegt dat hij toen hij bij tom in de ploeg aan bloed doping deed? (ik heb zo mijn twijfels maar ja)
ik vind het een beetje sneu geneuzel

Krentenbol 14 maart 2019 om 09:41

Goed dat Dumoulin aangeeft dat het niet dood gezwegen mag worden. Overigens ook wel bizar dat er geen journalist naar vraagt op zo'n persconferentie.

edit wf: aangepast

VerstandOpNul 14 maart 2019 om 09:43

Stel je hebt een overwinning in de Giro mede te danken aan een gedrogeerde ploeggenoot, maar rijdt zelf schoon… Maakt dat de prestatie minder?

Wheely 14 maart 2019 om 09:53

Interessante vraag, Sunweb heeft geen geld voor een Tony Martin als extra motor voor een ploegentijdrit of een Poels als klimknecht. Als je een Curvers vol met EPO spuit heb je misschien nog wat gelijke wapens.

peterwinnen 14 maart 2019 om 09:56

een beetje, zonder dat hij er zelf wat aan kan doen overigens. Maar stel dat vijf Sunweb-renners achteraf gedrogeerd blijken te zijn, dan waren ze uiteraard van meer waarde dan zonder de dope.

EddyB1958 14 maart 2019 om 15:52

Dumoulin heeft die zege te danken aan die vele ITT kilometer die Giro, laat ons eerlijk zijn.

Thomas Hermans 14 maart 2019 om 23:15

ja zonder poeperitus had tie minuten voor gelegen

Kpenty 14 maart 2019 om 09:49

“Ik voel me verraden.” Bah wat een verschrikkelijke tekst. Voor de rest heeft Tom natuurlijk wel een punt, maar vind dit erg overdreven.zijn acties hebben niks met jou te maken. Zeker niet omdat je niet meer in hetzelfde team rijdt. Tuurlijk is zoiets schadelijk voor het vak dat jij en anderen uitvoert, maar verraden vind ik nogal persoonlijk.

kleomantre 14 maart 2019 om 10:00

Eerlijkheidshalve heb ik wel eens vaker moeite met de persuitingen van Dumoulin. Soms is het overdreven en obligaat, soms nogal zeikerig en weer andere keren lijkt het uiteindelijk strategisch geblaat om de tegenstanders zand in de ogen te strooien.

west 14 maart 2019 om 10:50

Ik denk dat er bij Sunweb helaas geen enkele renner is die z’n eigen zegje mag doen. Waarom kunnen LtD en Sinkeldam anders op de dag zelf reageren en komt Tom een week later met zijn verhaaltje: Een “emotionele” reactie die neigt naar over-the-top, maar geen enkele veroordeling richting Preidler en een oproep richting het journaille uit de perskoker.
Ik heb het al eerder gezegd, persoonlijk vind ik dat er superleuke renners rijden bij Sunweb, en ze doen het op de fiets hardstikke goed.
Maar hun van-de-fiets-beleid, en dan met name hun nikszeggende uitspraken en slogans richting de pers en hun fans zijn echt supernat en hatelijk. Persoonlijk krijg ik daar meer jeuk van dan van het ontkennenningsgedrag van Sky.
Ik zou bijvoorbeeld superenthousiast moeten worden van dat opleidingscentra enzo wat ze allemaal opzetten, maar ik kan mezelf daar maar moeilijk tot zetten omdat de marketing zo naar is.

peterwinnen 14 maart 2019 om 11:20

ik herken me niet in deze reacties. Dumoulin reageert toch altijd en overal, en gaat daarbij geen onderwerp uit de weg. Oomen is ook een heerlijke flapuit. In het verleden Degenkolb en Kittel ook. Curvers doet het zeer goed in de pers, en zo zijn er nog wel meer.

aru123 14 maart 2019 om 11:37

Ik krijg bij uitspraken van dumoulin zo af en toe hetzelfde gevoel als bij lefevere. Als iets niet helemaal meezit is de standaard reactie altijd arme ik en is het de schuld van een ander. Gezeik met nibali, cunego, roglic/motor om zo eens wat te noemen.

john 14 maart 2019 om 10:06

Och Sjeng ich veul mich al joare verroaije
Eersj door de Amerikaan ,en noe door dat ingels gepeupel ,en dan zwieg ich nog uver de belsj mit zien verdacht clubke

reusjen 14 maart 2019 om 10:51

Ga eens langs bij een logopedist.

EddyB1958 14 maart 2019 om 16:02

Waarom Amerikaan met A en ingels met i en belsj met b. Schat jij die domme Amerikanen hoger in?

Wheely 14 maart 2019 om 10:10

Je loog tegen mij, alsof ik een kind was
Geloof dat je dacht dat ik helemaal blind was

VerstandOpNul 14 maart 2019 om 10:19

Vuile huichelaar, pak jij je koffer maar
En verdwijn voorgoed uit m’n leven

Panclaro 14 maart 2019 om 10:37

Je hebt me duizend maal belogen
Je deed me duizend keer zo’n pijn
Ik ben met jou zo hoog gevlogen
Maar de hemel was niet vrij
Jij was de wind onder mijn vleugels
Ik denk zo vaak nog aan je lach.

assen 14 maart 2019 om 11:45

HA HA HA HA, makes my day! :-)

Dopingzondaars zitten overal. Sunweb. Astana. Noem maar op.

Trouwens, pas op, Armstrong was ook een patron. ;-)

jacco4 14 maart 2019 om 13:05

Tom heeft groot gelijk. Daar hoef ik verder niets aan toe te voegen.

Vincent Lacressonniere 14 maart 2019 om 15:06

Ik zou me ook verraden voelen. Snap niet dat mensen aanstoot nemen aan die uitspraak. Heb er ook nog geen goed argument voor voorbij zien komen. Ik ben blij dat Tom zich op deze manier uitspreekt. Beter dan dat hij het doodzwijgt of bagatelliseert.

Mystery Rider 14 maart 2019 om 17:08

Ik begrijp totaal niet waarom iedereen in Sunweb en ex-Sunweb (Kittel, Ten Dam, Dumoulin, Spekenbrink,…) hier zijn zegje moet over doen en waarom de Nederlandse renners zich zo overroepen kwaad voelen…er zal wel een onderliggende reden zijn die we nog niet kennen!

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 17:14

Ik kan eigenlijk weinig interviews met hem meer serieus nemen aangezien alles voor hem wordt uitgestippeld als een politicus bij deze ploeg. Dat draagt geen goed of slecht oordeel mee overigens, ik denk dat we tot het boek na zijn loopbaan en de daaropvolgende herdrukken inclusief correcties zullen moeten wachten. Zo erg wereldtop is ie, daar hoort dit bij.

Mystery Rider 14 maart 2019 om 17:16

@ WF – ‘Dubbele reactie ontdekt – het lijkt erop dat je dit al eens hebt gezegd’

Ik ben erg onder de indruk van jullie website capabilities die dit kunnen ontdekken.

Dus het is ok dat jullie journalisten dezelfde informatie herkauwen indien de informatie van verschillende renners komt.

Maar op het forum mag ik mijn consistente mening niet verkondigen!

Zwak hoor, jongens!

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 17:52

Wat eet je vavanond ?

kielabokki 15 maart 2019 om 02:27

Wat een held.

Vreemde reacties.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 15:01

Maf dat ie journalisten van alles verwijt. Als ie snel beschikbaar was had iedereen hem ernaar gevraagd. Wil ie dan de echte vragen elke keer gesteld worden, of hij niet ook gebruikt heeft? Of de giro zege ingeleverd mag worden? Als je echt zo tegen doping bent, moet je dan niet de consequenties dragen?
Hij kan er ook zelf wat over zeggen als ie het in het nieuws wil houden. Gek dat de ploeg van een dopinggebruiker nu journalisten verwijten loopt te maken, erg misplaatst