Ook Georg Preidler biecht dopinggebruik op

maandag 4 maart 2019 om 08:17
Ook Georg Preidler biecht dopinggebruik op

foto: Cor Vos

Georg Preidler heeft toegegeven dat hij bloeddoping heeft gebruikt in zijn profcarrière. Dit deed hij in Oostenrijkse media. De renner van Groupama-FDJ is niet de eerste deze week, want eerder bekende ook Stefan Denifl al het gebruik van bloedtransfusie. Beide renners zijn betrokken in het Oostenrijkse dopingschandaal, dat onlangs aan het licht kwam.


Preidler is zondag naar de politie gestapt om dopinggebruik op te biechten. “Ik had mijn bloed afgetapt, maar nooit terug ingebracht. Maar alleen al de gedachte en de frauduleuze intenties zijn een misdrijf”, zegt hij in de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung. “De afgelopen dagen waren een nachtmerrie. Ik kon niet slapen en niet eten. Ik weet niet of ik word veroordeeld. Ik weet niet of de dopingarts alles heeft gecodeerd. Maar ik kon niet langer leven met dit geheim.”

Volgens Preidler kwam hij in contact met de dopingarts doordat die zelf op hem afstapte. “Al mijn successen, zoals in de Giro, waren schoon. Ik was goed zonder doping en speelde nooit vals. Dat maakt je interessant.” Ze wisten hem te overtuigen; altijd zijn er immers de prestatiedruk en de zorgen over een nieuw contract. “En dan hoor je dat er wel meer sporters gebruiken. Dat neemt langzaamaan de drempel weg. Ze verzekerden me dat ik niet betrapt zou worden.”

Internationale aardbeving
“Je traint dag in-dag uit, maar je rijdt nooit voorop. Dan wil je meer. Bloeddoping vraagt ook niet veel moeite; ze komen naar je toe en nemen het af.” Onlangs nog overschreed hij de drempel. “Dat was mijn grootste fout ooit. Ik moet sorry zeggen tegen iedereen die zich bedrogen voelt. Het spijt me!” Hij zit er even doorheen. “De komende weken worden lastig. Maar ik ken de namen van de andere atleten niet. Maar ik kan me voorstellen dat er een internationale aardbeving volgt.”

Georg Preidler na zijn ritzege in de Ronde van Polen 2018 – foto: Cor Vos

Preidler begon zijn carrière in 2010 bij het Oostenrijkse RC Arbö Wels Gourmetfein en was vervolgens actief bij Tyrol Team en Type 1-SANOFI, voordat hij de overstap maakte naar Argos-Shimano. Daar zou hij tot en met 2017 rijden en onder meer deel uitmaken van de ploeg, waarmee Tom Dumoulin de Giro zou winnen. Sinds vorig jaar koerst hij voor Groupama-FDJ. Dit seizoen reed hij pas één koers, namelijk de Tour du Haut Var.

Denifl
Onlangs bleek dat ook Stefan Denifl het gebruik van bloeddoping heeft toegegeven. Zijn naam werd genoemd in het Oostenrijkse dopingschandaal, dat onlangs aan het licht kwam. Het draait in deze zaak vooral om de Duitse arts Mark Schmidt, die in het verleden actief was als ploegdokter van Gerolsteiner. De afgelopen jaren werkte hij in verschillende takken van sport, zoals atleten, voetballers en zwemmers. Maar ook langlaufers zijn in verband gebracht met bloeddoping.

Dit artikel delen:

109 Reacties

xistnc 4 maart 2019 om 08:20

Oeps.

HSV 4 maart 2019 om 08:22

Welk nieuwe wielrennen?

Geflitst 4 maart 2019 om 08:23

Oei toch niet tijdens zijn Sunweb periode zeker?

west 4 maart 2019 om 08:27

Het is of vorig jaar bij FdJ, of tussen ’17 en ’13 bij Sunweb, of in zijn belofteperiode geweest.

ChefSpijker 4 maart 2019 om 09:14

Maakt toch niet echt uit in welke periode het is gebeurd. Dit lijkt vooral een nationaal dopinggebeuren en geen ploeggebeuren.

nic92 4 maart 2019 om 09:19

In het krantenartikel lijkt hij aan te geven dat het allemaal vrij recent heeft plaatsgevonden. Maar wat dat dan inhoud of wat dat waard is blijft natuurlijk lastig in te schatten.

dikkechaap 4 maart 2019 om 10:08

Het wordt lastig om gebruik van jaren geleden aan te tonen waarschijnlijk. Wel tekenend als je naar zijn PCS punten kijkt: 2017 is zijn slechtste jaar, 2018 zijn beste. Maar zoals meer aangegeven, tijdens de Giro was hij indrukwekkend.

achterhoeker 4 maart 2019 om 13:31

Niets is zeker natuurlijk…
Kan me niet voorstellen dat Sunweb er weet van heeft gehad…
Maar Iwan Spekenbrink zal wel het schaamrood op zn kaken hebben..
Die van” mijn sucessen heb ik schoon behaald” natuurlijk ook twijfelachtig

Jawbone 4 maart 2019 om 08:25

Wel even opletten: er staat dat hij bloed heeft laten afnemen, maar nooit iets heeft teruggestopt.

Tijdje gefascineerd geweest van deze man. Vroeg opstaan, vroeg trainen, veel discipline.

hartstikkebedankt 4 maart 2019 om 08:27

Aha oke, en nu? Ontslag door FDJ en een schorsing?

Mwielerfan 4 maart 2019 om 08:36

Mag ik hopen

Verweggistan 4 maart 2019 om 08:28

Wel dapper om dat toe te geven. Respect daarvoor.

Geflitst 4 maart 2019 om 08:30

Ja want dit komt natuurlijk volledig uit zichzelf en niet omdat de Oostenrijkse politie een dopingraid aan het uitvoeren is.

Verweggistan 4 maart 2019 om 08:31

Ben idd nog wel benieuwd welke periode.

Jandepandaman 4 maart 2019 om 08:39

Niet zozeer dapper lijkt mij. Meer gevalletje ‘ik wil justitie voor zijn omdat ik een shitstorm wil voorkomen’.

dikkechaap 4 maart 2019 om 09:49

Sarcastisch hoop ik?

Typisch gevalletje van het nieuws zelf een draai geven voordat het bekend wordt. Hoogst onwaarschijnlijk natuurlijk dat hij wel bloed heeft laten afnemen maar nooit heeft laten terugplaatsen. Alleen hij weet dat het laatste nooit meer kan worden bewezen, dus brengt hij het nu op deze manier naar buiten.

Ligthning 4 maart 2019 om 19:03

Respect ? Waarover heb je het nu ? Hij neemt de vlucht vooruit omdat een paar dagen geleden de zaak losbarstte. Hij kon geen kant meer op.

WernerFranke 4 maart 2019 om 08:33

Gelukkig is het wielrennen nu cleaner en zijn het enkel de kleine garnalen die doping pakken. De toppers zijn zeker clean. Het bloedpaspoort werkt perfect en het Wada is een uitmuntend anti-dopingagentschap.

Mwielerfan 4 maart 2019 om 08:37

Precies, fijn dat we de Nederlanders blind kunnen vertrouwen

kielabokki 4 maart 2019 om 12:51

Je bent nogal sceptisch tov NLse renners istnie?

EddyB1958 5 maart 2019 om 06:38

Alsof onze kielabokki nooit sceptisch is, in elk geval zeker als het om niet Nederlands talent gaat.

kielabokki 5 maart 2019 om 07:39

Eddy, dus omdat jouw begrijpend lezen het even liet afweten ben ik opeens iemand die Evenepoel van doping beschuldigt? Wijs mij eens aan waar precies aub. Je ziet spoken.

kielabokki 4 maart 2019 om 08:38

Haha hij wil eerlijk zijn. Uhu.

Romāns Vainšteins 4 maart 2019 om 08:40

Dat wordt dan een pijnlijk interviewtje met Spekenbrink want dat dit allemaal net buiten Sunweb gebeurd is is niet bijzponder aannemelijk.

Rhohan 4 maart 2019 om 09:20

Aangezien hij hier kennelijk uit eigen beweging in is gestapt, kan het team van Sunweb hier niet veel mee doen. Dit ging buiten de ploeg om en is zelfs door de autoriteiten niet op te sporen, laat staan door de ploeg zelf.

Boomie1 4 maart 2019 om 11:22

Exact Rhohan. Dit lijkt een nationale zaak en geen zaak van Sunweb.

Wheely 4 maart 2019 om 08:43

Lag hij bij Tom op de kamer tijdens de fameuze Giro van 2017?

Etappe 4 maart 2019 om 10:04

Daat weet ik niet, maar hij had wel een etappe in de ronde van polen dat jaar. En hij zegt dat hij tijdens zijn overwinningen schoon was

Boomie1 4 maart 2019 om 11:26

Klopt niet wat je zegt Etappe. Want Tom won in 2017 en Preidler in Polen pas in 2018 in dienst van FDJ.

Merlinappa 4 maart 2019 om 08:53

Technisch gezien is het geen doping als ie alleen bloed heeft laten aftappen. Hoe dan ook wel een slechte zaak.

Turtlehead 4 maart 2019 om 09:16

Jawel, want ‘no-needle’ policy.
Bovendien, zoals hieronder ook al staat: volstrekt onwaarschijnlijk dat he alleen bloed laat afnemen….

Burn 4 maart 2019 om 08:56

Er is dus een bloedzak (of meerdere) van hem gevonden en hij beweert dat het bloed wel is afgenomen bij hem, maar dat hij het nooit heeft gebruikt. Ik begrijp dat hij het zo speelt, maar je moet wel heel naïef zijn om dit te geloven.

Mwielerfan 4 maart 2019 om 09:18

Als hij zegt dat er bloed is afgenomen, zegt hij nog niet dat het niet gebruikt is

Kelder is de Man 4 maart 2019 om 09:58

Mwielerfan
In het krantenartikel staat wel dat hij het niet weer heeft laten inspuiten.

Boomie1 4 maart 2019 om 11:25

Is toch gewoon aan te tonen? Die zakken moeten zoals bij Fuentes dan toch nog te vinden zijn? Valverde is ook geschorst obv een gevonden bloedzak.

EddyB1958 5 maart 2019 om 06:41

Valverde is gestraft, maar ene Fernando Alonso heeft mogen blijven rondtuffen.

DMenchov 4 maart 2019 om 09:01

Wel geinig dat het weer de Oostenrijkers zijn ;) Wat een stout volkje die Alpenbewoners!

Je kan je natuurlijk wel voorstellen wat er onder de grote namen gebruikt wordt, als zelfs dit soort renners, die je op basis van hun prestaties nou niet bepaald van iets zou verdenken, al tegen de lamp lopen.

Topsport is topsport en dat wordt eens te meer bevestigd. Al die onzin over cleane sport, nieuwe wielrennen, transparantie, 1t4i, blablabla… Ben benieuwd of er nog wat voetballers ofzo bekend worden gemaakt. Zal wel niet… Reb Bull Salzburg heeft een nogal rijke sponsor namelijk.

west 4 maart 2019 om 09:18

In dat geval moeten we dus nog maar even niet vrezen voor ons Max…

Mwielerfan 4 maart 2019 om 09:19

En al die onzin over visie en anders willen zijn van sunweb

WernerFranke 4 maart 2019 om 10:06

Niet opvallend dat het Oostenrijkers zijn als het acties zijn van de Oostenrijkse politie.

Boomie1 4 maart 2019 om 11:29

Klopt, die arts van jouw naamgenoot en Boogie was ook een Oostenrijker en destijds was ook de langlaufwereld betrokken.

Had je iets anders verwacht dan? Denken we echt dat prestaties zoals bijvoorbeeld die van Jungels gisteren op water en brood kunnen?

Scott Sunderland 4 maart 2019 om 09:05

Ja ja, wel je bloed laten aftappen en verrijken voor ongetwijfeld heel veel geld maar het niet terug laten spuiten…. Het is weer zo’n halve bekentenis die uiteindelijk ook een ontkenning is. En een leugen. En als men denkt dat de toppers zich hier niet schuldig aan maken die nog veel meer prestatiedruk hebben…dan bent u extreem naïef.

Henk 4 maart 2019 om 09:15

Lijkt een beetje op de eerste Thomas Dekker biecht. Al mijn successen heb ik schoon behaald. Ja ja.

fietsvriend 4 maart 2019 om 09:15

Eigenlijk bizar toch, ik dacht serieus dat na Armstrong en invoering bloedpaspoort dat hele bloeddoping wel zo’n beetje zijn beste tijd gehad had in het wielrennen.
Maar uiteindelijk wordt de oude apparatuur weer afgestoft en we gaan weer vrolijk verder.
Preidler vind ik echt dichtbij komen, reed WT de afgelopen 5jr – wie moet je nog geloven?

DMenchov 4 maart 2019 om 09:21

Je hoeft helemaal niemand te geloven… Dit zijn professionals die hun brood verdienen met fietsen en hun gezinnen ermee dienen te onderhouden. Vaak ook zonder de mogelijkheid om ergens op terug te vallen als het niet lukt tussen de profs.
Geniet gewoon van de koers en haal even die plaat voor je hoofd vandaan!

fietsvriend 4 maart 2019 om 09:35

@DMenchov dank je. Noted.

dikkechaap 4 maart 2019 om 09:59

Ik begrijp niet zo goed waar die gedachte vandaan komt, maar je was zeker niet de enige die dacht dat bloeddoping z’n langste tijd gehad had. Echter bloeddoping is altijd populair gebleven, omdat het zo moelijk op te sporen is (als je goede begeleiding hebt en met kleine hoeveelheden werkt). Dat zal ook nog wel even zo blijven. Het komt nu wederom niet uit door een positieve test, maar door een dokter die zich onaantastbaar voelt.

fietsvriend 4 maart 2019 om 10:12

@dikkechaap over de effectiviteit en relatieve onzichtbaarheid geen twijfel. Maar ik vind het zo wonderlijk dat al die sporters na al die affaires niet denken: ‘bloeddoping, daar loop ik even met een grote boog omheen. Microdosering of niet.’ Het gaat blijkbaar toch kriebelen.

dikkechaap 4 maart 2019 om 10:40

Ja dat is inderdaad wonderlijk. Maar het komt toch weer terug naar die pakkans denk ik: lichaamsvreemde stoffen zijn uiteindelijk vrijwel altijd op te sporen. Is het niet nu, dan wel over 5 jaar. Dan ben je met hertesten alsnog de sjaak. Met eigen bloed heb je altijd een grijs gebied, omdat er gewerkt wordt met verhoudingen van jonge vs oude bloedcellen etc. (Dat kun je dan ook weer deels maskeren met epo.)
Dus als je de stap naar doping wilt maken, dan toch maar bloeddoping. De slimme dokters/renners slaan het bloed na de affaire Fuentes natuurlijk decentraal op.

Dan kan je eigenlijk alleen gepakt worden zoals Hauke, met de naald nog in je arm. Je mag ook nog 2 controles missen per jaar, dus tenzij ze je gericht op de korrel hebben ben je 100% safe.

Turtlehead 4 maart 2019 om 09:17

Laat maar komen die ‘internationale lawine’.
Het is afschuwelijk, maar erg goed dat t naar buiten komt.

Utrecht19 4 maart 2019 om 09:18

Uiteraard zijn zijn overwinningen volledig schoon. Ik maakte me al zorgen!

Levenslange schorsingen voor deze malloten en mij part pakken ze ook alle ” schone” overwinningen af en bijbehorend prijzengeld. Kunnen ze dat mooi in een pot stoppen om doping mee te bestrijden.

Mwielerfan 4 maart 2019 om 09:20

Geen gek idee

Crossblesser 4 maart 2019 om 09:26

Mee eens, vooral bloeddoping is niet iets wat per ongeluk kan gebeuren.

Mechanieker 4 maart 2019 om 11:49

Helemaal mee eens!
Alleen zal dit juridisch gezien geen draagvlak hebben

Bummetje 4 maart 2019 om 09:24

Zijn goede resultaten (=sunwebperiode?) waren dus schijnbaar clean. En pas onlangs (=FDJperiode?) ‘overschreedt hij de drempel’.

xistnc 4 maart 2019 om 09:35

Ik kon me van afgelopen jaar geen goede resultaten herinneren, maar PCS meldt een ritzege en 6e plek in Polen. Dat zijn uitslagen die hij in zijn Giant-periode niet behaalde. Al was zijn prima knechtenwerk voor Tom wellicht qua niveau een grotere prestatie. En geloof maar dat daar ook best druk op zat.

the student 4 maart 2019 om 09:47

Uiteraard. Dit kennen we nog niet. Tuurlijk zijn deze behaalde prestaties wel clean.

Polleke 4 maart 2019 om 09:28

Allez vooruit…. daar gaan we weer…na elk schandaal minimaliseren maar feit blijft dat het gefoefel niet uit te roeien is. Het bio-paspoort kan dus ook niet serieus genomen worden want juist transfusies moeten daarin toch duidelijk te vinden zijn…

xistnc 4 maart 2019 om 09:37

Juist niet. Het paspoort heeft als bijeffect dat de lijntjes waarbinnen je moet kleuren, heel duidelijk zijn.

millaros 4 maart 2019 om 09:35

Walgelijk zulke mensen, opbiechten wanneer de zaak aan het licht komt. Daarnaast nog proberen zichzelf in een schooner daglicht te stellen door te zeggen dat die niet met die gedachte kon leven en alle goede resultaten zijn ‘schoon’ behaald. Niemand gaat zo’n toneelstukje geloven.

the student 4 maart 2019 om 09:48

Als preidler t zelf maar gelooft.

josi 4 maart 2019 om 09:40

Eigenlijk biecht hij toch helemaal geen dopinggebruik op, of lees ik het verhaal verkeerd? Hij zegt dat er alleen maar bloed is afgenomen. Waarom hij dat vervolgens nooit gebruikt heeft, wordt me uit het verhaal niet echt duidelijk. Maar gelukkig maar, hij speelde nooit echt vals.

YungNikopolidis 4 maart 2019 om 11:24

Nee klopt, volgens de Van Dale wordt doping ook omschreven als: “het ongeoorloofd toedienen van stimulerende middelen”.

In dit geval is er nooit iets toegediend, dus kan er officieel over doping niet worden gesproken, al koppen Wielerflits/Nu.nl/NOS dit wel in de headlines…

Verder heb ik te weinig kennis omtrent dopingreglementen, dus geen flauw idee of dit nu strafbaar is of niet, ook al ervaart Preidler dit wel als strafbaar.

Spinergy 4 maart 2019 om 09:51

De Basso theorie

martini151 4 maart 2019 om 09:59

Van een redelijk betrouwbare bron (kortgeleden gestopte wielrenner) , heb ik een tijdje geleden vernomen dat de wielersport ook zeker niet schoon is. Ik twijfelde aanvankelijk aan de eerlijkheid van zijn verhaal, maar nu ik dit lees begin ik meer en meer te geloven wat mij is verteld.

ghostwriter 4 maart 2019 om 12:16

Een vriend van mij die een groot biotech bedrijf heeft opgericht heeft mij verteld dat zijn vorige bedrijf sportdoctoren en atleten hiep met microdosing van doping. Dat was voornamelijk in de triatlon maar hij zij dat de doctoren die ze hielpen ook in het wielrennen actief zijn. Microdosing is zelfs met een bloodpaspoort niet te ontdekken en de doctoren van de grote ploegen zullen die informatie zeker ter beschikking hebben.

De vraag is dus of we een wielrenner's karakter vertrouwen. Van wielrenners die al betrapt zijn als Valverde vertrouw ik het karakter niet en neem ik dus aan dat ze aan de microdosing doen. Wat natuurlijk ook de enige logische uitleg is voor het feit dat Valverde als 38 jarige beter reed dan in de periode voordat hij werd geschorst voor het gebruik van doping.

Vincent Lacressonniere 4 maart 2019 om 12:18

Om welke kortgeleden gestopte wielrenner gaat het?

Joop Zoetemelk 4 maart 2019 om 10:00

Sport is inherent aan doping.

Dit kan je gewoon niet los meer van elkaar zien, zonder namen te noemen en ex topsporters die mij veel in vertrouwen hebben verteld.

"Het is de wereld waar het publiek geen weet van heeft"

Het schaatsen staat er ook niet zo goed op, alleen doen we in Nederland net of onze neus bloed.

Geld regeert de sport, belangen zijn te groot.
Er zijn zelfs ex sporters met de dood bedreigd als ze hun verhaal zouden vertellen, grote bedrijven zitten vaak achter deze maffia achtige praktijken.

Ik ben groot fan van talloze Nederlands helden van deze tijd, maar weet dat ze het niet zuiver spelen..
Toch blijf ik altijd welke sport dan ook kijken en lieg ik mezelf maar voor.

Ga ik genieten van een of ander wonderkind die het omogelijke laat zien.

Ligthning 4 maart 2019 om 19:07

Inderdaad, zowat alle (top)wielrenners doen aan microdosering. Overigens is het biologisch paspoort een lachertje. Dit wordt vandaag bij het wielrennen en langlaufen nogmaals bevestigd.

Verweggistan 4 maart 2019 om 19:49

Paspoort doet hetzelfde als Verbrugghe met zijn 50% hematocriet waarde. Het voorkomt de ergste excessen.