Sinkeldam distantieert zich van dopingpraktijken ploegmaat Preidler

maandag 4 maart 2019 om 18:02

Sinkeldam en Preidler in hun tijd bij Giant-Alpecin - foto: Cor Vos (archief)

Ramon Sinkeldam is erg geschrokken van het dopingnieuws over zijn ploegmaat Georg Preidler van Groupama-FDJ. De Nederlander zegt op social media overdonderd te zijn dat de Oostenrijker bloeddoping heeft gebruikt.


“Ook ik ben overdonderd door het nieuws van vandaag”, schrijft Sinkeldam. “Ik ben sterk tegenstander van doping en de keuzes die mijn voormalig ploegmaat heeft gemaakt. Ik wil graag duidelijk maken dat zowel de ploeg als ik geen enkele connectie hebben met deze zaak.”

Sinkeldam reed van 2013 tot en met 2017 samen met Preidler bij Team Sunweb (en voorgangers). Daarna stapten beide renners over naar Groupama-FDJ, waar Preidler na zijn bekentenis zijn ontslag heeft ingediend. Hij is onderdeel van een dopingschandaal bij diverse Oostenrijkse sporters.

Marc Madiot: “Mijn vertrouwen is geschaad”
Ploegbaas Marc Madiot ontving dit weekend een e-mail van Preidler met daarin zijn bekentenis. Tegen Ouest France doet de manager van Groupama-FDJ zijn verhaal. “Met verrassing en teleurstelling heb ik het nieuws vernomen van Georg Preidler, ondanks dat ik gisteren al een mail kreeg. Daarin informeerde Georg mij dat hij per direct zijn ontslag aanbood. Dat heb ik direct bekrachtigd. Georg is daarom niet langer deel van onze ploeg”, zegt Madiot.

“Het is een enorme teleurstelling, omdat ik een groot vertrouwen had in deze renner”, vervolgt de ploegbaas. “Helaas is mijn vertrouwen geschaad. Dat is een van de gevaren in het leven van een team en in het leven in het algemeen. Ik hoop dat hij kan leren van zijn fouten en zich volledig zal inzetten in deze zaak.”

In het statement dat de ploeg heeft gegeven staat ook dat Groupama-FDJ met alle instanties meewerkt om alles boven tafel te krijgen in deze dopingzaak.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Romāns Vainšteins 4 maart 2019 om 17:25

Dit kan niet anders zijn dan dat ze bij FDJ zeggen 'hey Ramon, schrijf er even schande van jongen !' en dat 'Ik en het team hebben er niks mee te maken echt niet!' komt er heel dom uit zo.

aardappeljager 4 maart 2019 om 18:07

Heel dom om als renner zo uit te spreken voor een ploeg. Je weet nooit wat ze achter je rug om doen.

pro cycling 4 maart 2019 om 18:45

Weet je wat het zure is….als hij niet reageert kan dat door anderen ook weer gezien worden als ‘bekentenis’. Dan maar zo zou ik zeggen.

Mwielerfan 4 maart 2019 om 20:17

Onzin want hij kan ook alleen voor zichzelf spreken. Hij zit 14 maanden bij dit team, dan weet je toch niet alles van iedereen? Dit statement wekt daardoor weinig vertrouwen

Charlie33 4 maart 2019 om 17:32

Heeft Tom al gereageerd?

Veloburto 4 maart 2019 om 20:51

Het schijnt dat Tom de Giro heeft gewonnen doordat al zijn knechten aan de bloeddoping zaten

kelderfan 4 maart 2019 om 17:34

Sorry maar ik vind ’t juist dapper om zo stelling te nemen, want je weet dat er meteen op geschoten wordt.

Jean Dumas 4 maart 2019 om 17:54

Een renner kan nooit zeker weten dat het team er niets mee te maken heeft, dus moet hij alleen voor zichzelf spreken.

JimboX 4 maart 2019 om 17:55

Op de foto lijkt Sinkeldam het zaakje al niet te vertrouwen.

Bikeage 4 maart 2019 om 18:18

Ja, goed gekozen foto :)

xistnc 4 maart 2019 om 18:26

Haha, was precies mijn gedachte ook inderdaad.

Retro Lex 4 maart 2019 om 18:12

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

DMenchov 4 maart 2019 om 18:29

Ah ja… Nu krijgen we de komende weken nog dertig nieuwsitems van alles en iedereen die er schande van spreken en het zelf nooit zouden doen.

Waar zijn Martin en Kittel? De gebroeders moraal.

skylimit 4 maart 2019 om 18:48

Gevalletje damage-control?

Fort 4 maart 2019 om 18:52

Sjonge, wat een onnodig cynische reacties hier.

skylimit 4 maart 2019 om 19:06

Ik denk dat je best cynisch mag kijken naar alle verklaringen van renners, ploegleiders, managers etc. bij dopingzaken.
Helaas komt de waarheid pas vele jaren later aan het licht.
Het is een beetje dubbel. Sinkeldam voelt zich waarschijnlijk geroepen hier publieklijk
afstand van te moeten nemen. Hij is toch niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Met sociaal media bereik je vaak het tegenovergestelde van wat je voor ogen hebt. De openlijke opinie is dan meestal ja, ja het zal wel.

Mwielerfan 4 maart 2019 om 20:18

Sinkeldam maakt statements over iets waar hij dat niet over kan weten. Niet zo gek dat daar cynisch over gedaan wordt toch

mark vv 4 maart 2019 om 19:01

Beetje hetzelfde als “mijn kinderen doen zoiets niet “.. juist dat zijn vaak de ergste. Het beste kan je niks zeggen het houd toch nooit op.

xistnc 4 maart 2019 om 19:12

Sinkeldam en Preidler hebben beide de overstap gemaakt van Sunweb naar FDJ. Ik kan me heel goed voorstellen dat Ramon zich hiertoe geroepen voelt.

dikkechaap 4 maart 2019 om 20:18

Precies wat ik dacht inderdaad. Niemand voelt zich waarschijnlijk meer geroepen dan Sinkeldam.

Kelder is de Man 4 maart 2019 om 22:38

Precies dat.

Fort 4 maart 2019 om 19:46

Niks mis met wat gezond cynisme, maar zoals ook xistnc ook al aangeeft is het toch niet zo’n hele vreemde reactie van Ramon? Ik begrijp t wel. Zeker omdat social media dit laagdrempelig maakt om te doen

Charlie33 4 maart 2019 om 20:03

Preidler voelde zich te goed om te knechten, maar was niet goed genoeg om kopman te zijn. Tja dan zoek je je heil in dubieuze zaken.

Tinkerbell 5 maart 2019 om 18:14

Hij voelde zich absoluut niet te goed om te knechten. Hij was misschien wel één van de meest gewaardeerde knechten in het peloton. Pinot zegt dat zelf ook: “He wasn’t looking for glory or money, he just wanted to help me. He didn’t have any worries about his job being precarious. He had a lot of physical problems at the end of the year, he must have had a period of doubt.”
Dat laatste kan zeker meespelen die voortdurende onzekerheid of je prof kan blijven..

koos verrek 4 maart 2019 om 20:06

Ja wat ga ie zegge, dat ie z’n infusje aanlegde??

ikbenprocycling 4 maart 2019 om 21:43

Ik zou graag geloven dat ze nooit slapies waren die koelkasten, medicijnkastjes en pe-methodes deelden. Fwiw.

west 5 maart 2019 om 07:31

Mensen die na een gebeurtenis opeens mooi weer moeten maken of opeens wel een mening hebben op social media…

Wheely 5 maart 2019 om 09:17

Volgens mij heeft Madiot zelf ook nog een hoop te verbergen als je kijkt in welke periode hij zelf reedt en vervolgens ploegleider was.