Alles over de megafusie: Dit is het laatste nieuws
vrijdag 6 oktober 2023 om 17:00

Alles over de megafusie: Dit is het laatste nieuws

In het grootste geheim hebben Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step de afgelopen maanden gewerkt hebben aan een megafusie in de wielerwereld. Dat nieuws brachten we zondag 24 september op WielerFlits naar buiten. Lees hier het laatste nieuws over de fusie waaraan gewerkt wordt tussen de grootste teams van Nederland en België.

Jo Planckaert zorgt (onbewust) voor rumoer over fusie Soudal Quick-Step

Patrick Lefevere: “Maandag moet meer duidelijk zijn over fusie met Jumbo-Visma”

Amazon vanaf 2024 nieuwe sponsor bij Jumbo-Visma

Teamdag Soudal Quick-Step voor 2024 in Turnhout gaat gewoon door

Teamdag Soudal Quick-Step voor 2024 in Turnhout gaat gewoon door

De teamdag van Soudal Quick-Step voor het seizoen 2024 gaat op maandag 9 oktober gewoon door, ondanks de onzekerheid en vragen die er bij de renners zijn rondom de fusie met Jumbo-Visma waarover gesproken wordt. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Alle renners die in 2024 onder contract staan bij Soudal Quick-Step komen twee dagen na de Ronde van Lombardije naar Turnhout, op het hoofdkantoor van Soudal. Onder hen kopman Remco Evenepoel en nieuwkomer Mikel Landa. Daar worden volgens de krant onder meer kleren gepast, fietsmetingen gedaan en gesprekken gevoerd over het wedstrijdprogramma.

Mogelijk is voor 9 oktober al meer duidelijk over de fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step.

Een kersverse analyse over de megafusie in de WielerFlits Podcast

Is het overnemen van een WorldTour-licentie wel mogelijk?

Nee. En net dat kan de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step weleens bemoeilijken. In de UCI-reglementen staat namelijk dat een WorldTour-licentie pas twee jaar na uitgave mag worden overgedragen naar een derde partij. Alle huidige WorldTour-licenties zijn uitgegeven per 1 januari van 2023, wat betekent dat – met hoe de regels van de UCI nu zijn – een vrij te komen licentie pas op 1 januari 2025 naar een derde partij mag gaan. Dat staat op pagina 200 van de UCI Regulations, paragraaf 2.15.044.

In dat geval zouden de teams die in aanmerking (willen) komen voor een WorldTour-licentie volgend jaar, weleens bakzeil kunnen halen. Het verkleint ook de kans van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step om het overschot aan renners elders onder te brengen. Tenzij er ergens een truc speciale aan te pas komt. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert destijds de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus.

De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden. Uiteindelijk maakten toen slechts drie renners van CCC de overstap naar Intermarché-Wanty-Gobert. Dat waren Jan Hirt, Jonas Koch en Georg Zimmermann. Omdat toen veel eerder in het jaar duidelijk was dat CCC kwam te vervallen, lukte het vrijwel alle renners om elders onderdak te vinden.

Nieuwe ontwikkeling rond fusieplan: Jumbo-Visma brengt UCI op de hoogte

Brian Holm over fusie: “Ik denk dat Patrick Lefevere het wel graag ziet gebeuren”

Brian Holm over fusie: “Ik denk dat Patrick Lefevere het wel graag ziet gebeuren”

De wielerwereld raakt maar niet uitgesproken over de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Ook Brian Holm, die jarenlang heeft samengewerkt met Patrick Lefevere, laat er zijn licht over schijnen.

Dat laat de inmiddels 60-jarige Holm weten in gesprek met de Deense krant Ekstra Bladet. “Ik denk dat Patrick Lefevere het wel graag ziet gebeuren. Hij heeft me dat op verschillende momenten verteld. Ik weet niet hoe dit zal eindigen, maar er bestaat geen twijfel over dat teams aan het praten zijn met elkaar. Niet alleen Jumbo-Visma en Quick-Step, ik weet ook van gesprekken tussen INEOS en Movistar.”

Niet de eerste keer
Dik tien jaar geleden, in 2012, kwam het volgens Holm al bijna eens tot een fusie tussen (toen nog) Omega Pharma-Quick-Step en HTC High Road. “Toen ik in 2012 overkwam, zou het team eigenlijk HTC Quick-Step gaan heten. Ik kwam van HTC en die deal was echt bijna beklonken.”

“Ik kan me nog goed herinneren dat Patrick tevreden was over de overeenkomst omdat hij met pensioen wilde gaan. We zijn nu tien jaar verder, maar hij had toen al geen probleem met niet langer teammanager te zijn. Hij kon goed leven met een bestuursfunctie, dat wil hij dus al langer.”

Bakelants duidelijk geen voorstander van fusie Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step

Bakelants duidelijk geen voorstander van fusie Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step

Jan Bakelants ziet een fusie tussen topploegen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step duidelijk niet zitten. De oud-renner laat, als huisanalist van Het Laatste Nieuws, zijn licht schijnen op de zaak. “Ik blijf hopen dat het niet waar is.”

“De nadelige gevolgen van deze potentiële overname voor het wielrennen zijn erg groot”,  steekt Bakelants van wal. “Een stevig sportorgaan zou een veto moeten stellen. Van mij mag dit gewoon niet plaatsvinden. Heel de sport wordt in haar hemd gezet, als dit zou doorgaan.”

“De uitleg is: we moeten dit gaan doen om te kunnen concurreren met het Midden-Oosten. Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen”, is de Belg scherp. “Als er nu één ploeg alles kapot heeft gereden, was het Jumbo-Visma. Dan zouden de ploegen uit het Midden-Oosten kartel moeten vormen tegen Jumbo-Visma.”

Gewetensconflict
Bakelants kruipt vervolgens in het hoofd van Richard Plugge, de teammanager van Jumbo-Visma. “Wat heeft Plugge te winnen? Ik denk dat er een concreet bod was uit het Midden-Oosten en dat heeft tot een gewetensconflict geleid. Dan zou dit nu de snelle oplossing zijn. Waarom? Mij lijkt dat er nog tijd was om te kijken wat er nog meer mogelijk was.”

Geraint Thomas: “Remco haat Jumbo en Jumbo haat Remco, dat gaat toch niet werken?”

RIDE Magazine
15 Reacties
25-09-2023 09:57
Jullie zouden beter artikel HLN lezen.

Geef veel beter inzicht over huidige stavaza.

Wat wel zeker is
1. Plugge is vollenbak bezig met nieuwe sponsor te zoeken en er zijn enkele pistes.

2. Patje wilt stoppen indien zijn ploeg in veilige handen is

3. Bakkala wilt absoluut nog niet stoppen.

4. Iedereen wilt Remco


Ik zet nog altijd mijn geld op Ineos-Visma eerlijk gezegd
25-09-2023 10:03
@Redactie,
Is het mogelijk om de stroom aan artikelen en opinies (in het Nederlands of in het Engels) een beetje te beperken? Nu staat inmiddels de prachtige zege van Laporte op pagina 4, omdat er een hele hoos aan berichten over hetzelfde onderwerp staat. Blijkbaar moet iedereen bij WF daar zijn eigen onderwerpje over maken. En sneeuwt de rest volledig onder.
    25-09-2023 14:27
    Tja, was te verwachten. Ik verwacht eigenlijk nog een liveblog, met fusiechat
    27-09-2023 14:26
    Hoe melk je je eigen scoop nog meer uit. Maak een nieuw artikel dat niet meer is dan een link lijst naar al je eigen eerdere items. En nog meer kliks (lees: advertentie-inkomsten) stromen binnen.

    Ik hoop alleen al dat de hele fusie niet doorgaat, zodat WF snel weer een toontje lager zingt
    29-09-2023 09:33
    + 1 ik juich de verbreding en verbetering van de content toe, maar in het overzicht komt alles op de grote hoop terwijl racenieuws primeert.
    Nu.nl doet dit beter en het lukt het beter om alle topics te ontsluiten.
    (Ook het bold & smalle/condensed font van het artikel overzicht is niet ideaal voor leesbaarheid - ik snap waarom)
    Tip: less is more: het hoofd artikel kleiner, main overzicht links voor artikelen die langer relevant zijn. Rechts een kort net binnen blok, daar onder links naar de thema+ laatste thema update en filtering (meest gelezen etc)
    30-09-2023 11:30
    Gezien de stortvloed aan posts en non-berichten over hetzelfde nieuws acht ik een fusie tussen de Telegraaf en Wielerflits aannemelijker.
    Ik kom hier bij gebrek aan beter maar wat is de manier van nieuws brengen bij WF gekelderd afgelopen jaren zeg. Met het uitmelken van deze an sich ontzettend knappe scoop als nieuw dieptepunt.
    06-10-2023 17:30
    Zou het niet zo zijn dat Plugge zich een te grote broek heeft aangetrokken en zich zo zijn hand overspeeld heeft ?
25-09-2023 11:11
Inderdaad het epoque van de fusiemonologen bevinden we ons in. Om het compleet te maken: ik zou het een ongeziene k*tfusie worden tenzij er uit rollen gaat dat alle ronderenners pleite gaan en er een 100% tegenstandsploeg ontstaat met van Aert, Kooij en nog wat Benelux-geweld met dikke poten. Dat zou leuk zijn! Remco naar Ineos, Roglic naar Bahrein, Vingy naar dat Jayco dat kennelijk straks ook teringveel geld heeft, Kuss naar TREK.
25-09-2023 19:18
“I'm writing to you with regards to the reports that you have seen in the media recently. I am sure this has caused some uncertainty, for which I apologise. There have been ongoing discussions with various parties in the last month, as I have been open to talking to anybody who felt they could invest in our team and help us improve and progress. That has never been a secret,” >> volgens GCN bericht dat Lefevere aan ploeg heeft gestuurd
Met een geschorste Hessmann van de lijst heeft TJV nog maar 26 renners. En met Hofstede op die lijst eigenlijk maar 25. Kan iemand mij uitleggen waarom die nog steeds een contract heeft bij TJV? Hoe dan ook, ze moeten er nog wat renners bij krijgen.
26-09-2023 11:39
Hoe heet de broer van Yves Lampaert?
26-09-2023 12:20
Er komt nog wel een konijn uit de hoge hoed, wacht maar af.
27-09-2023 09:03
En? Zijn ze al gefuseerd? Mega of niet, is het klaar nu?
30-09-2023 06:13
En daar is dan de column van Lefevere waar we allemaal op zaten te wachten. Het is duidelijk dat hij ook maar een kleine schakel in het geheel is en dat Bakala, Plugge en Van der Wallen de dans leiden. Goed dat er toch wat officieel is nu, dan kan het gezeur over Wielerflits hier ook stoppen.
04-10-2023 20:02
Ik verwacht van een wielersite niet alleen maar geleuter over een (voorgenomen) overname. Er wordt ook gewoon nog gefietst en op transfergebied lijkt me ook nog wel wat te melden. Naar het echte nieuws is het hier best ver zoeken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine