‘Concurrentie mogelijk grote winnaar fusieploeg Jumbo-Visma/Lefevere’
Podcast Het nieuws van de ophanden zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step is ingeslagen als een bom. Sinds WielerFlits deze scoop afgelopen zondag heeft gepubliceerd is er veel gebeurd. Waarom willen de ploegen fuseren? Welke renners kunnen blijven? Wat weten we over het budget? In een nieuwe WielerFlits Podcast bespreken we de vraagstukken.

Uiteraard schuift ook nu Raymond aan bij Maxim en Youri, want de podcast staat volledig in het teken van de meest verrassende plottwists in jaren. Het trio bespreekt het aanstaande vertrek van ‘koning’ Primož Roglič, waarvoor met name INEOS Grenadiers in de markt is. Logisch ook, gezien de interesse die zij eerder hadden in Tadej Pogačar en Remco Evenepoel. De Britten hebben met hun kapitaal behoefte aan een nieuwe kopman.
Wat bij het vertrek van Roglič ook logisch is, is het aanblijven van Evenepoel bij de fusieploeg. Anders zou Jumbo-Visma immers wel heel slecht uit de deal komen. Toch is dat nog geen zekerheid, want alles wijst erop dat het bedrijf achter Jumbo-Visma de paying agent van de ploeg blijft. Enerzijds zou dit betekenen dat Jumbo-Visma alle contracten van Soudal-Quick-Step moet respecteren, anderzijds zouden de renners en staf op hun beurt wél de keuze hebben om te vertrekken.
Volgens de UCI-regels mogen ploegen niet groter zijn dan dertig renners en dus zou een fusie behoorlijk veel geld kosten om de contracten van het Soudal-Quick-Step-personeel af te kopen. Net daarom vraagt Jumbo-Visma misschien wel een afkoopsom voor Roglič, want dat geld kunnen ze goed gebruiken. Daar zit mogelijk ook de winst voor andere ploegen. Die kunnen in sommige gevallen voor een grijpstuiver een extra renner krijgen, omdat Jumbo-Visma het oorspronkelijke contract zou moet doorbetalen.
Gat in de begroting voor 2024?
Veel insiders en wielerfans stellen vragen over de ingangsdatum van de fusie, die al voor 1 januari 2024 bekrachtigd moet zijn. Het lijkt erop dat Jumbo-Visma het sponsorbudget voor 2024 opnieuw heeft verdeeld. Waar de supermarktketen eerst nog garant zou staan voor volgend seizoen, blijft Jumbo nu tot het einde van 2026 aan boord als founding partner. Het heeft er alle schijn van dat het sponsorbedrag voor 2024 nu verdeeld is over drie jaar, waardoor er een acuut tekort is voor komend seizoen en dat de haast achter de fusie verklaart. Meer duiding over de fusie in deze aflevering van de WielerFlits Podcast!
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Edit redactie: Dit is nergens voor nodig.
Ach wat.
Maar het komt op mij allemaal supervreemd over. De beste ploeg ter wereld, die nu in een last minute verhaal terecht zou zijn gekomen en gaat fuseren met de puinhopen van Lefevere. Wat is er voor TJV te winnen, behalve een eventuele sponsor?
Precies, helemaal niks. Behalve een bak onrust. Als er al een fusie komt, dan denk ik dat het eerder vanuit Ineos gaat komen. Een veel logischer partner als je het mij zou vragen. Met een kopman die een rondeploeg zoekt, een rondeploeg die een kopman zoekt, en de klassieke kernen die elkaar mooi aanvullen.
Ik zou me kapot lachen als straks WF hier met alle sensatie artikelen de plank volledig mis heeft geslagen. Dan ben ik benieuwd naar de rectificaties...
Edit redactie: Nergens voor nodig.
Als je pakweg mechanieker of buschauffeur bent van 1 van beide ploegen, zou je dan ook blij zijn als je ineens dit soort geruchten leest? En je ineens met allerlei onzekerheid zit over je baan? Als vervolgens blijkt dat er niks van aan is, of in ieder geval nog niet voor 2024...
Precies!
Tuurlijk mogen ze schrijven wat ze willen, maar daar mag ik dan toch ook mijn mening over hebben? En ik vind het niet chique.
@Romans: MAND! NU!
Zou het niet kunnen dat je er liever niets over leest omdat jij die hele fusie liever niet ziet gebeuren? Ik vind het persoonlijk ook geen goede zaak voor de wielersport, maar intussen zijn de signalen dat er in elk geval iets op til is wel heel erg sterk.
Ps Mand nu?? Kan je nòg nadrukkelijker naar een ban solliciteren?
Dat verklaart voor mij echter nog steeds niet waarom je je kapot zou lachen mocht de fusie er niet komen en waarom dat zou inhouden dat wf de bal heeft mis geslagen.
Maar met alles wat ik er nu van zie, is er eigenlijk weinig logica. Zeker als je daar ook nog eens het jaartal 2024 aan vast hangt. Het is gewoon niet logisch dat de beste ploeg van dit moment nu met stoom en kokend water voor oktober een fusie aan gaat. Nota bene met een ploeg die een compleet ander DNA heeft. Enige logica is de sponsor, en dan zou er wel een heel groot probleem moeten zijn wil je als TJV deze keuze nu op dit moment maken.
Wél mooi dat deze implosie (want dat gaat het toch echt worden, waarom anders al dat gedoe en gezeik) van Jumbo metéén volgt op de hallucinante vuelta met 3 man 1,2,3 in de koninginne-etappes zowel als op het podium. Fraaist zou zijn dat straks Roglic bij (natuurlijk) Bahrein zit, REVKET (uiteraard) bij Ineos, TREK Kuss met een fijn aanbod en vrije rol, no pressure weet binnen te loodsen én, tadaa, Vingy zwicht voor de gi-gan-ti-sche aanbieding die dat met-vals-gebit-elke-dag-kreeften-in5*-restaurants-vermalende heerschap van Israel voor hem in Petto heeft (1 Froome out, 1 Froome in)
Het nieuwe Soudal-Visma wordt een ploeg met van Aert, van Baarle en Kooij als speerpunten. Lekker raggen met die bak. Ook de bowlingbal weer terug!!!
Ik ben nog steeds erg bang dat Roglic naar UAE gaat. Volgend jaar gaat Pogi de giro en vuelta rijden. Ruim baan voor Roglic om de tour binnen te halen.