Zestien ploegen vragen Women’s WorldTeam-licentie aan
Plantur-Pura mikt op een WorldTeam-licentie - foto: Cor Vos
donderdag 20 oktober 2022 om 08:43

Zestien ploegen vragen Women’s WorldTeam-licentie aan

De UCI maakte woensdag niet alleen bekend welke ploegen een gooi doen naar een WorldTeam- of ProTeam-licentie. Ook zijn de aanvragen binnen voor een Women’s WorldTeam-licentie. Zestien teams hebben de benodigde documenten aangeleverd om deel uit te maken van het hoogste niveau: de limiet op het aantal ploegen met een Women’s WorldTour-licentie is gesteld op vijftien.

De Women’s WorldTour zag in 2016 het levenslicht. Eind 2019 werden de eerste acht Women’s WorldTour-licenties uitgedeeld. Intussen staat de teller op liefst veertien ploegen: Liv Racing-Xstra, Jumbo-Visma, SD WorxTeam DSMMovistar, UAE Team ADQ, Canyon-SRAM, FDJ-Suez-Futuroscope, BikeExchange-JaycoTrek-SegafredoHuman Powered Health, Roland Cogeas Edelweiss Squad, Uno-X en EF Education-TIBCO-SVB.

Deze licenties zijn geldig tot eind 2023. Dertien ploegen die momenteel in het bezit zijn van een Women’s WorldTeam-licentie willen hun WorldTeam-status verlengen. Human Powered Health ontbreekt voorlopig in de lijst, maar de UCI benadrukt dat teams tot het einde van de registratieprocedure de kans hebben om de benodigde papieren nog in te leveren. De Amerikaanse formatie kwam bovendien al met geruststellend nieuws.

Plantur-Pura
Verder zijn er nog drie continentale ploegen die graag de stap zouden willen maken naar het hoogste niveau. Het gaat om Plantur-Pura (bij de UCI bekend onder de naam Ciclismo Mundial), Ceratizit-WNT en AG Insurance-NXTG. Het Britse Le Col-Wahoo flirtte openlijk met de Women’s WorldTour, maar past voorlopig. Ook de Italiaanse formatie Valcar-Travel & Service, de eerste continentale ploeg in het klassement, heeft geen aanvraag ingediend.

In de eerste helft van december bepaalt de licentiecommissie van de UCI of ploegen aanspraak maken op hun aangevraagde licentie.

De Women’s WorldTeam-licenties zijn overigens nog maar één seizoen geldig, want na het seizoen 2023 vervallen alle licenties. En opnieuw zal de WorldRanking een doorslaggevende rol gaan spelen bij gelijke geschiktheid van teams. Het puntentotaal over 2022 en 2023 zal beslissen welke ploegen zich in 2024 en 2025 WorldTour-teams mogen noemen. Vanaf 2026 worden licenties steeds voor drie jaar uitgeven.

Ploegen die een Women’s WorldTeam-licentie aanvragen voor 2023
flag-be AG Insurance-NXTG
flag-de Canyon-SRAM
flag-de Ceratizit-WNT
flag-be Ciclismo Mundial/Plantur Pura
flag-us EF Education-TIBCO-SVB
flag-fr FDJ-SUEZ
flag-au GreenEDGE-Cycling
flag-ch Israel Premier Tech Roland
flag-nl Liv Racing Xstra
flag-es Movistar Team Women
flag-nl Team DSM
flag-nl Jumbo-Visma
flag-nl Team SD Worx
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Team ADQ
flag-no Uno-X

RIDE Magazine
1 Reacties
Sorteer op:
20 oktober 2022 09:12
Met de boom die er nu is, moeten ze het aantal plekjes in de WT gewoon omhoog trekken.

Reacties zijn gesloten.