Mannenploeg Uno-X vraagt WorldTeam-licentie aan, ploeg-Ryder wil ProTeam worden

woensdag 19 oktober 2022 om 19:53
Mannenploeg Uno-X vraagt WorldTeam-licentie aan, ploeg-Ryder wil ProTeam worden

Anthon Charmig won in de Tour of Oman - foto: Cor Vos

De mannenploeg van Uno-X doet een gooi naar een WorldTeam-licentie voor 2023. De UCI heeft bekendgemaakt dat de Noorse formatie alle benodigde documenten heeft aangeleverd om deel uit te maken van het hoogste niveau. In totaal zijn er 21 teams die een WorldTeam-licentie hebben aangevraagd.

Het lijkt een kansloze missie voor Uno-X te worden om in 2023 al deel uit te maken van de WorldTour in het wielrennen. De UCI deelt deze winter achttien WorldTeam-licenties uit. Dat zal gebeuren aan de achttien ploegen die de meeste punten hebben gescoord in 2020, 2021 en 2022, volgens het veelbesproken promotie-degradatiesysteem. Mits deze ploegen voldoen aan alle criteria die de licentiecommissie van de UCI stelt aan een ploeg van het hoogste niveau.

Inmiddels is bekend dat Lotto Soudal en Israel-Premier Tech degraderen uit de WorldTour. Hun plekken worden naar alle waarschijnlijkheid ingenomen door Alpecin-Deceuninck en Arkéa-Samsic. Alle vier de ploegen hebben een WorldTeam-licentie aangevraagd, maar op sportieve gronden krijgen Alpecin-Deceuninck en Arkéa-Samsic voorrang. Als een team niet voldoet aan de UCI-eisen, dan is Lotto Soudal de eerste in de rij om die plek in te nemen.

Van de 21 ploegen in die een WorldTeam-licentie hebben aangevraagd, is Uno-X de laagst geplaatste ploeg, nog onder Lotto Soudal en Israel-Premier Tech. De verwachting is dat die drie ploegen in 2023 zullen uitkomen op een ProTeam-licentie. In de eerste helft van december bepaalt de licentiecommissie van de UCI of ploegen aanspraak maken op hun aangevraagde licentie.

Ploegen die een WorldTeam-licentie aanvragen
flag-fr AG2R Citroën
flag-be Alpecin-Deceuninck
flag-fr Arkéa-Samsic
flag-kz Astana Qazaqstan
flag-bh Bahrain Victorious
flag-de BORA-hansgrohe
flag-fr Cofidis
flag-us EF Education-EasyPost
flag-au GreenEDGE Cycling
flag-fr Groupama-FDJ
flag-gb INEOS Grenadiers
flag-be Intermarché
flag-il Israel-Premier Tech
flag-nl Jumbo-Visma
flag-be Lotto Dstny
flag-es Movistar
flag-be Soudal-Quick-Step
flag-nl Team DSM
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Emirates
flag-no Uno-X


Q36.5 Pro Cycling Team als verlate doorstart van Qhubeka-NextHash? – foto: Cor Vos

De UCI heeft ook bekendgemaakt welke veertien ploegen een ProTeam-licentie hebben aangevraagd. De meest opvallende naam daarbij is Q36.5 Pro Cycling Team. Dat is de wielerploeg van manager Doug Ryder, die in het verleden een grote rol speelde bij Dimension Data en Qhubeka-NextHash. Op basis van de ingeschreven naam, mag aangenomen worden dat het Italiaanse wielerkledingmerk Q36.5 als hoofdsponsor zal optreden.

Bolton Equities Black Spoke, Corratec en Tudor waren in 2022 nog continentale ploegen, maar hopen in 2023 op een ProTeam-licentie. De Tudor-ploeg springt daarbij in het oog, omdat het oud-wielrenner Fabian Cancellara als grote man heeft binnen de structuur van de ploeg.

Enkele ProTeams van 2022 ontbreken in de lijst, zoals B&B Hotels-KTM, Drone Hopper-Androni Giocattoli, Gazprom-Rusvelo en Human Powered Health. Die ploegen hadden op 17 oktober (nog) niet de juiste documenten aangeleverd. De UCI benadrukt dat die teams tot het einde van de registratieprocedure de kans hebben om de benodigde papieren nog in te leveren.

In de eerste helft van december bepaalt de licentiecommissie van de UCI of ploegen aanspraak maken op hun aangevraagde licentie.

Ploegen die een ProTeam-licentie aanvragen
flag-be Bingoal WB
flag-nz Bolton Equities Black Spoke
flag-es Burgos BH
flag-es Caja Rural-Seguros RGA
flag-it Corratec
flag-it EOLO-Kometa
flag-es Equipo Kern Pharma
flag-es Euskaltel-Euskadi
flag-it Green Project-Bardiani CSF-Faizanè
flag-it Q36.5 Pro Cycling Team
flag-be Flanders-Baloise
flag-us Novo Nordisk
flag-fr TotalEnergies
flag-ch Tudor

Dit artikel delen:

18 Reacties

JensVdB 19 oktober 2022 om 20:07

Telt die promotie ranking ook voor PCT en CT ploegen

0
Verweggistan 19 oktober 2022 om 20:18

Nee. Er zijn nogal verschillen in eisen tussen een ct (eigenlijk een vorm van amateurteam) en een proteam.

0
Samamba 19 oktober 2022 om 20:24

De eerste helft van December weten ploegen was echt definitief of ze WT of PCT zijn? Dat is toch ook veel te laat eigenlijk. Bij Israel en Lotto zullen dan wel geen renners vertrekken als je pas zo laat weet of het zal mogen. Andere teams gaan niet het risico nemen om daar op te wachten. En die van de Tour Down Under weten zelfs een maand voor hun wedstrijd nog niet welke teams aan de start mogen/moeten verschijnen.

0
ghostwriter 19 oktober 2022 om 21:54

@Samamba
Waarom zouden wielrenners Lotto willen verlaten door de degradatie (hun contract niet willen verlengen)? Lotto heeft als hoogst geplaatste PCT team nog steeds het recht om aan elke WT koers mee te doen (zonder de verplichting om mee te doen). Voor een ploeg als Lotto is een tijdelijke degradatie eigenlijk iets goeds. Ze zullen geen sponsoren verliezen, ze hebben recht op deelname in elke WT wedstrijd maar kunnen WT wedstrijden waarin ze niets te zoeken hebben overslaan.

1
Samamba 19 oktober 2022 om 22:33

Het gaat mij niet om het specifieke geval Lotto, ik weet dat het voor hun zeker geen dramatische situatie is. Het gaat mij meer om het algemeen punt dat als je zo laat pas een beslissing maakt of er al dan niet WT licentie er in principe nooit renners hun contract gaan verbreken. Andere teams zouden namelijk een risico nemen om die spot (en dat budget) open te houden tot mid december.

Ik snap niet echt waarom dat allemaal geen maand eerder kan.

0
Shinzawai 19 oktober 2022 om 22:37

In principe gaat dat gewoon volgens de ranglijst, tenzij er iets onverwachts gebeurt. Als je verder zelf gewoon je papieren op orde hebt, kun je je rustig op een normale manier voorbereiden. Bovendien kan niemand je dwingen om een World Tour licentie aan te schaffen.

0
Maillot à Pois 19 oktober 2022 om 23:21

Die deadline ligt volgens mij altijd zo laat, net om de teams de tijd te geven alle financiële voorwaarden en papieren rond te krijgen.

0
Thoin 19 oktober 2022 om 23:27

Is toch al altijd zo laat. Die deadline is omdat ploegen eind oktober pas echt met hun financieel huiswerk kunnen beginnen en dan minstens een maand nodig hebben om de nodige papieren binnen te brengen. Astana slaagt er zelfs in om papieren binnen te brengen en erna gewoon niet te betalen wegens geen geld…

0
Marcel de Gendt 19 oktober 2022 om 20:38

Had toch wat meer verwacht van UnoX. Leken in eerste instantie regelmatig leuk mee te doen, maar als je achteraf kijkt dan kwamen ze vaak tekort als het er echt om ging.

Verder geen verwijt richting de ploeg, want ik vind dat ze het leuk doen met hun Scandinavische inslag. Maar stap tussen meedoen om in beeld te komen en meedoen om te winnen is toch wat groot gebleken als je het mij vraagt. Hopelijk volgend jaar weer een stapje erbij, wie weet kan Kristoff dat toevoegen.

En vwb de ploeg van Ryder; hopelijk weer met een mooie Afrikaanse inslag. Dat was toch ergens het mooiste aspect van zijn eerdere ploegen, van mij mag dat een vervolg krijgen.

0
Cochise 19 oktober 2022 om 20:57

Die Ryder weet altijd wel de duurste fietskledingmerken te strikken. Na Assos nu Q36.5.
Al blijf ik het shirt van Qhubeka van het huidige seizoen het knapste van het hele peloton vinden en dat was dit seizoen even van Ekoi.

0
Cochise 20 oktober 2022 om 11:46

Nee dat bestaat al langer, dit jaar al regelmatig zien verschijnen in toeristenpelotons.

0
Shinzawai 19 oktober 2022 om 23:01

Ik neem dat aan Gazprom niet in staat wordt gesteld om een licentie te verkrijgen.

0
storm-biker 20 oktober 2022 om 09:10

Ervanuit gaande dat B&B Hotels-KTM, Drone Hopper-Androni Giocattoli, en Human Powered Health hun zaakjes nog voor elkaar krijgen zijn er volgend jaar 20 Proteams. Dat zijn er 3 meer t.o.v. dit jaar.
Dat wordt dringen voor startplaatsen. Zeker in Italië zullen buitenlandse ploegen er lastiger tussen komen met 2 extra Italiaanse ProTeams.

0
Cochise 20 oktober 2022 om 09:31

Savio leek te hinten op een (jaartje?) continentaal voor Drone Hopper.

0
Shinzawai 20 oktober 2022 om 09:55

Drone Hopper valt waarschijnlijk weg en Corratec is enorm zwak. Met Q36.5 erbij verandert er dus niet veel voor de kansen van buitenlandse ploegen, die blijven nihil.

0
Blackcanyon 20 oktober 2022 om 03:32

Je kunt natuurlijk zeggen wat in het vat zit verzuurt niet. Maar het zal me worst zijn. Alles loopt daar in de soep. Ik gun ze geen blik waardig. Ze zijn helemaal in de bonen bij unox. Ze zijn in geen velden of wegen te bekennen. Ze worden altijd compleet ingemaakt. Tijd voor een open blik.

-2
Maenhout 20 oktober 2022 om 09:15

De juiste volgorde lijkt me toch eerst te zorgen voor een ploeg op niveau, die zich tenminste kan meten met (nu) Lotto, en dan een grotere licentie aanvragen.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone