Wout van Aert maakt sprong op veldritranglijst, Mathieu van der Poel zakt

dinsdag 1 december 2020 om 14:32
Wout van Aert maakt sprong op veldritranglijst, Mathieu van der Poel zakt

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel is op de veldritranglijst van de UCI gezakt naar de vijfde plaats. De wereldkampioen kwam niet in actie in Kortrijk en Tábor en zag daardoor Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, die wel punten pakten, passeren. Goed nieuws voor Wout van Aert: hij is van plek 32 naar 19 geklommen.

Van Aert keerde afgelopen weekend terug in het veld en behaalde twee derde plaatsen. Dat levert de kopman van Jumbo-Visma de nodige punten op, wat hem nu op de negentiende plaats brengt van de UCI-ranking. Het grote voordeel voor Van Aert? Hij kan een rij opschuiven in de startorde van de eerstvolgende cross die hij rijdt.

Van der Poel raakt de laatste weken alleen maar punten kwijt, omdat hij vorig jaar behaalde punten niet verdedigt. Met 1940 punten is hij nu vijfde. Pas op 12 december, als de wereldkampioen in Antwerpen zijn entree maakt in de cross, kan hij weer punten verdienen. Toon Aerts gaat aan de leiding in het klassement, kort gevolgd door Eli Iserbyt.

De UCI besliste onlangs dat de ranglijst anders wordt bijgehouden in verband met de coronacrisis. Crossen die vanwege de coronasituatie afgelast zijn, behouden hun punten uit het seizoen 2019-2020.

UCI-veldritranglijst mannen (1 december 2020)
1. flag-be Toon Aerts – 2566 punten
2. flag-be Eli Iserbyt – 2551 punten
3. flag-be Laurens Sweeck – 2039 punten
4. flag-be Michael Vanthourenhout – 1966 punten
5. flag-nl Mathieu van der Poel – 1940 punten
6. flag-nl Lars van der Haar – 1687 punten
7. flag-be Quinten Hermans – 1437 punten
8. flag-nl Corné van Kessel – 1420 punten
9. flag-gb Tom Pidcock – 1213 punten
10. flag-es Felipe Orts – 1026 punten

19. flag-be Wout van Aert – 695 punten


Denise Betsema maakt een sprongetje – foto: Cor Vos

Bij de vrouwen zijn er weinig wijzigingen in de top van het klassement. Ceylin del Carmen Alvarado staat ruim aan kop, gevolgd door Annemarie Worst. Ruim daarachter is Lucinda Brand de nummer drie. Onderin de top-10 is wel wat gewijzigd: Inge van der Heijden is ten koste van Lucia Gonzalez naar de elfde plaats gezakt.

Denise Betsema is zich ondertussen op aan het werken. Na twee podiumplaatsen in Kortrijk en Tábor is ze geklommen van de 22ste naar de negentiende plaats in de UCI-ranking. Net als voor Van Aert geldt ook voor Betsema dat dit invloed gaat hebben op haar startpositie in de komende veldritten. Kata Blanka Vas heeft een sprong naar de 22ste plek gemaakt.

UCI-veldritranglijst vrouwen (1 december 2020)
1. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado – 2842 punten
2. flag-nl Annemarie Worst – 2604 punten
3. flag-nl Lucinda Brand – 1880 punten
4. flag-ca Maghalie Rochette – 1521 punten
5. flag-nl Yara Kastelijn – 1304 punten
6. flag-be Sanne Cant – 1212 punten
7. flag-us Rebecca Fahringer – 1122 punten
8. flag-cz Katerina Nash – 1090 punten
9. flag-us Katie Compton – 1065 punten
10. flag-es Lucia Gonzalez – 1045 punten

19. flag-nl Denise Betsema – 864 punten

Dit artikel delen:

18 Reacties

-Stijn- 1 december 2020 om 17:45

Telt in de wereldbeker je plek in het klassement? Dus dat van Aert in de wereldbekermanches wel op de eerste rij start?

Nico Dick 1 december 2020 om 18:40

Nee, is nog maar eens aangepast door de UCI.

Edit: vorig jaar de eerste 24 in de WB op de eerste 3 rijen, nu de eerste 8 op rij één. Dus Van Aert start in volgend WB op eerste rij, Van der Poel (als 5de in UCI-ranking) op tweede rij.

-Stijn- 1 december 2020 om 18:56

Bedankt!

Michelangelo 1 december 2020 om 17:53

Eigenlijk zouden ze op de eerste startrij altijd een “wildcard” moeten kunnen reserveren voor een terugkerende topper. Denk aan Betsema, Van Aert, straks ook Vos, en met een beetje pech zelfs Van der Poel. Vrij in te zetten door de organisator.

Zeker als je kijkt wie er soms wel op de eerste startrij staan.

Hier zouden ze best de regels mogen veranderen wat mij betreft.

-Stijn- 1 december 2020 om 18:00

hmm niet helemaal mee eens, want dan zou een stybar ook vanvoor mogen starten? Misschien beter om de punten van de laatste2 seizoenen altijd bij te houden voor de uci ranking en niet 1 seizoen.

Michelangelo 1 december 2020 om 18:16

-Stijn-,
Ik vraag me af in hoeverre organisatoren denken dat Stybar nog een rol van betekenis speelt in het wedstrijdverloop. Ik denk niet dat er momenteel 1 organisator is die hem vanwege het sportieve aspect op de eerste rij zou zetten. Niemand zit te wachten op een renner op de eerste rij die alleen maar in de weg rijdt, ook Stybar zelf niet lijkt me.

Bij de vrouwen heb je Betsema of zelfs Vas die niet zouden misstaan op de eerste rij. Die structureel eindigen voor sommige anderen die hun plaatsje daar nu hebben. En zeker als een Marianne Vos terug keert, dan verdient die gewoon een plaats op de eerste rij, aangezien ze (zeer waarschijnlijk) meteen mee doet voor het podium, of in ieder geval voor de top 5.

boenk 1 december 2020 om 18:32

Michelangelo, dat snap je toch zelf wel hoop ik dat je dat niet kan maken? Zet de deur wagenwijd open voor vriendjespolitiek en erger. De ene die op startrij 3 mag vertrekken terwijl de andere een voorkeursbehandeling krijgt en op rij 1 mag vertrekken.

UCI zou zelf met een regeling moeten komen, waarbij een voormalig wereld(beker)kampioen die nog x-aantal punten sprokkelde in de laatste seizoenen (of gemiddeld topt 10 reed in de weinige crossen waar hij startte) nooit verder kan terugzakken dan de tweede startrij bvb. Of iets dergelijks.

-Stijn- 1 december 2020 om 18:55

@boenk +1

Brabander 1 december 2020 om 20:03

Klinkt allemaal zeer logisch, maar wat ‘boenk’ al aangeeft: doe maar niet. Want daar komt natuurlijk alleen maar gedoe van

Michelangelo 1 december 2020 om 20:57

Waarom niet… in het tennis kan het ook gewoon.

En krijg je daar gedoe van? Als dat de regels zijn….

adelaarvanantwerpen 1 december 2020 om 21:49

Dit kan jij echt niet maken. Dan geef jij als organisator ten eerste toe aan gelegenheidscrossers wat zeer slecht is voor het veldrijden. Ten tweede is het gewoon oneerlijk tov van de andere crossers. Die rijden een heel seizoen hard voor zoveel mogelijk punten en een zo’n goed mogelijke startrij en dan geven zij iemand anders zomaar een betere startpositie. Zeker als jij meerijdt voor een goed klassement en uw grootste concurrent start op rij twee en jij moet op rij drie starten omdat WVA nog eens zin heeft om te crossen.

Het tennis systeem is toch nog totaal anders en werd trouwens al gehanteerd in de cyclocross. Renners zoals Stybar en Boom kregen een wildcard van hun land om toch nog deel te nemen aan een WB veldrit ondanks dat zij niet in de top 50 van de UCI ranking stonden. Zij moesten wel vanachter op de startrij starten.

Gr.R. 2 december 2020 om 01:35

Slecht voor het wielrennen? Het gaat om 1 (één)! plek hé, niet de hele eerste startrij. Ik vind het wel wat om die voor de “lokal matador” te reserveren. Mits die een beetje mee kan komen. Is ook leuk voor het publiek en daar doe je het ook een beetje voor.

assen 1 december 2020 om 19:12

De ranglijsten zijn vrij log, mijns inziens, en belonen middelmatige prestaties rijkelijk in vergelijking met topprestaties.

SnellePelle 1 december 2020 om 20:01

Nee, de klassementen belonen de toppers onnoemelijk royaal voor de paar koersen die ze rijden en schaden beloftevolle coureurs.

Het klassement is een regelmatigheid criterium. Dat beloon je trouw, maar ook klasse.

De cross kan er ook voor kiezen om kwalificaties te organiseren. Eerlijker kan je niet wensen.

Brabander 1 december 2020 om 20:05

Ga meer met ‘assen’ mee. Kijk eens naar die Amerikaansen bij de vrouwen

adelaarvanantwerpen 1 december 2020 om 21:31

Die amerikanen staan hoog omdat zij zoveel punten scoren in de WB. De WB is het klassement waar jij de meeste uci punten kan scoren. Nash werd vorig jaar derde na Worst en Alvarado. Compton en Rochette werden vijfde en zesde. Het is dus heel logisch dat die dan ook hoog staan in de UCI ranking.

rogierb 1 december 2020 om 21:38

Omgekeerde startopstelling zou interessanter zijn.

Bontempi 2 december 2020 om 09:37

Dat is nog eens een prima idee. Het zou de crossen alvast een pak attractiever maken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair