Hoe Wout van Aert twee keer op bijna identieke wijze het podium haalde bij zijn comeback

Hoe Wout van Aert twee keer op bijna identieke wijze het podium haalde bij zijn comeback

© Cor Vos

maandag 30 november 2020 om 18:00
Analyse

Na de Ronde van Vlaanderen bleef Wout van Aert twee weken van de fiets, vooraleer aan de opbouw richting zijn veldritseizoen te beginnen. Aan winnen kwam de kopman van Jumbo-Visma nog niet toe, maar met twee podiumplaatsen blikte hij zondagavond tevreden terug. Dat speelde hij twee keer op bijna identieke wijze klaar.

1. Start zonder risico
Een 32e plaats op de UCI-ranking, dat betekent dat Van Aert voorlopig niet kan rekenen op een gunstige startpositie. Laat een goede start nu voor een groot deel van het veldritpeloton van essentieel belang zijn. Van Aert gaf na afloop aan tevreden te zijn over de explosiviteit waarover hij reeds beschikt, maar dat is een vaardigheid waar de meeste topcrossers over beschikken.

Dus besloot Van Aert om geen onnodige risico’s te nemen en ‘mee met de flow’ het veld in te duiken. Zowel in Kortrijk als Tábor deed hij dat rond positie vijftien. Dat is ‘gewoon goed’, en met zijn talent voldoende om in de beginfase niet te veel voeling met de kop van de koers te verliezen. Zondag in Boom zal hij  – met dank aan de gesprokkelde punten van het voorbije weekend – wellicht al een rij doorschuiven in die startorde.

2. Snel opschuiven en…
Van Aert liet er zowel in Kortrijk als Tábor geen gras over groeien om zo snel mogelijk aansluiting te vinden met de kop van de koers.

foto: Cor Vos

3. … zich tot half koers gedeisd houden
“Ik heb me de eerste koershelft bewust niet te veel gemoeid in het verhaal”, aldus Van Aert na afloop in Kortrijk. “Ik wilde eerst wat afwachten of ik zou volhouden.” Eenzelfde reactie in Tábor, alhoewel: “Ik wilde na het opschuiven even ‘op mijn effen’ komen, maar dat is niet gelukt. Ik heb de hele koers op mijn limiet gereden.”

4. Om dan toch zijn verantwoordelijkheid te nemen…
In Kortrijk reed Michael Vanthourenhout vooruit. Van Aert volgde met Iserbyt, Van Kessel en Van der Haar, terwijl een groepje met Toon Aerts dichterbij kwam. Het was Van Aert die het initiatief nam om het tempo op te drijven. “Ach, gewoon volgen zit niet in mijn natuur.”

Ook in Tábor was het Van Aert die rond halfkoers als eerste het initiatief nam om achter de ontsnapte Vanthourenhout te jagen. Tot hij na een minder goede passage achteraan het groepje verzeilde. Het was niet toevallig op dat moment dat Iserbyt wegreed en de kloof op zijn ploegmaat kon dichten.

5. … en in de slotfase nog net iets tekort te schieten
“Er moet nog wat bij om te kunnen winnen”, analyseerde Van Aert zelf. “Het is duidelijk dat zelf koers maken veel lastiger is dan in de wielen te volgen.” Dat bekocht hij in Kortrijk door in de slotronde een paar foutjes te maken, waardoor Van der Haar nog van hem kon wegrijden. “De benen liepen vol.”

“Mijn bochtenwerk kan beter. En op de schuine kant maakte ik foutjes omdat ik onder druk stond. Maar ik deed ook dingen goed. Ik ben tevreden met waar ik nu sta.” In Tábor knokte hij zich op karakter op het podium. “Wellicht komt dan toch de inhoud en volharding naar boven”, noemde hij het zelf.

Wellicht in Namen een eerste duel met Van der Poel
Van Aert schrok het voorbije weekend van het effect van crossen zonder publiek. “Het is heel bijzonder. Ik heb al meerdere wedstrijden op de weg betwist zonder toeschouwers, maar in het veld voelt dat compleet anders. Het valt veel meer op. Het is een gevoel dat je toch mist.”

Op een eerste rechtstreeks duel tussen Van Aert en Van der Poel is het nog even wachten. “Volgende zondag start ik in Boom, maar het daaropvolgende weekend (Antwerpen en Gavere, uitgerekend waar Van der Poel hervat, red.) ben ik op stage.” Wellicht wordt de wereldbekermanche van Namen het eerste duel tussen de twee rivalen, al is dat nog steeds niet officieel bevestigd.

Dit artikel delen:

28 Reacties

AWestie 30 november 2020 om 11:25

Eerlijk gezegd weinig verheffends in dit bericht, maar leuk voor de WvA-fanboys. Persoonlijk lijkt het mij interessanter om nu bijvoorbeeld iets meer over de piek van Vanthourenhout te lezen.

Wheely 30 november 2020 om 11:32

Vanthourenhout de man van het moment inderdaad, hij was zaterdag ook al sterk, zonder die lekke band had hij vermoedelijk nu al drie zeges gehad. Hopelijk doet hij er nog een schepje bij wordt ie de grote uitdager van Mathieu en Wout dit seizoen.

Nico Dick 30 november 2020 om 11:34

@AWestie: Work in progress

AWestie 30 november 2020 om 11:36

Ik kijk er naar uit Nico!

Beer 30 november 2020 om 11:33

Het opmerkelijkste aan de veldrit in Tabor leek me dat WVA de laatste 1,5 ronde wat tijd goedmaakte op Yserbyt en Vanthourenhout, ondanks dat deze twee vol doorreden in hun strijd om de overwinning. In elk geval een top openingsweekend voor van Aert. Slechter had misschien ergens toch een kleine ontgoocheling geweest voor fanboys als mezelf met grote verwachtingen. Nog beter zou dan weer weinig motiverend zijn denk ik voor een WVA en vooral slecht voor ons beeld over het algemene niveau van de andere veldrittoppers.

Rawolf 30 november 2020 om 11:35

Er bestaan geen andere manieren om dit aan te pakken, in het begin wild gaan doen moet je later sowieso bekopen.

Wout van Aert gaat nog een hele dobber hebben aan de technisch oppermachtige Scherpe Michael en de immer volhardende Lange Toon op de parcoursen die hem liggen.

Vinnige Eli is dan weer niks aan te doen op het draai en keerwerk met zijn lage zwaartepunt en acceleratievermogen. Zand Sweeck valt nog wel mee te duelleren. Dieseltje van der Haar komt op elk parcours tekort voor het hoogste stapje maar kan nog wel een belangrijke rol gaan spelen als ploeggenoot zoals in Merksplas.

Zelfs als Wout van Aert nog flink kan verbeteren word overwinningen pakken lastig door al die koers specifieke Pauwels boys die overal een blok aan t been zijn. en dan komen Pidcock en van der Poel er ook nog bij.

Het is wachten op die laatste om de verhoudingen flink om te gooien. Ben wel benieuwd of dit nu Vanthourenhout zijn vormpiek is of dat hij rond de kerst nog zo supergoed rondrijd. Technisch veruit de beste, niemand doet de balken beter en ook constant gebrek aan fouten geven hem een enorm voordeel. Meerdere bochten in Tabor waar Iserbyt telkens met het voetje eruit hangt blijft hij makkelijk op de fiets.

Beer 30 november 2020 om 11:42

Ik kan je analyse zeker volgen. Met name Yserbyt, Vanthourenhout en Aerts hebben zeker wapens tov van Aert. Maar toch verwacht ik dat hij ze puur op de power kan losrijden eens hij wat dichter tegen de topvorm zit. VDP klopen, wordt een moeilijker verhaal natuurlijk, maar ik geloof er in dat we na 3 mindere winters (om uiteenlopende redenen) dit jaar terug een top-van Aert gaan zien in het veld. Volgens mij is hij er op gebrand om te laten zien dat hij wel degelijk heel wat beter kan dan de afgelopen seizoenen. Als dat lukt, zou hij ook terug dichter bij VDP moeten kunnen komen. Ik ben benieuwd ;-)

Michelangelo 30 november 2020 om 12:02

Probleem voor alle crossers is dat een Mathieu in vorm eigenlijk op geen enkel gebied te kloppen is.
Op technische passages is hij minstens de evenknie van Vanthourenhout
In het zand is hij minstens de evenknie van Sweeck
Op de power is hij minstens de evenknie van Toon en Wout
In de bochten en bij het uitversnellen is hij minstens de evenknie van Eli

EDIT: en qua killersinstict doet denk ik geen veldrijder beter.

Mathieu in vorm en zonder pech is denk ik in basis gewoon een maatje te groot voor alles wat er aan de start staat. Enkel op hele specifieke parcoursen, vormdip of vormpiek van de ander is er wat te rapen lijkt me.

tendam 30 november 2020 om 12:12

@michelangelo
Als het een hele cross lang beuken is door de modder zijn Van Aert en Aerts wel degelijk iets beter. Daar ligt de kwaliteit van Van der Poel niet, dan kan hij z’n explosiviteit niet uitspelen. Maar ik denk dat hij de afgelopen twee crossen ‘gewoon’ had gewonnen… als hij had meegedaan natuurlijk.

Michelangelo 30 november 2020 om 12:38

@tendam,
Drie seizoenen geleden zou ik daarin mee gaan. Maar in mijn ogen heeft Mathieu ook in heel veel ploetercrossen al bewezen dat hij ook gewoon kan “poweren”. En zelfs in het lopen kan hij prima meekomen met Van Aert of Aerts.

Ik denk vooral dat dergelijke crossen Van Aert en Aerts wat beter liggen omdat de focus dan niet op hun beperkingen komt te liggen. Namelijk bochtjes draaien, balkjes springen, snel optrekken of ander technisch geneuzel.

Ik verwacht niet echt dat ze in moddercrossen nou zo heel veel sterker zijn dan Mathieu, ik denk vooral dat Mathieu een deel van zijn wapens dan niet kan uitspelen. En het daardoor ook wel eens de andere kant op kan vallen.

Laat dus maar een paar van die mooie ploetercrossen komen dit jaar…

tendam 30 november 2020 om 12:44

@michelangelo
Vorig seizoen waren er twee echt zware crossen (die ik me kan herinneren) en in beiden was Toon Aerts duidelijk sterker. Alleen als VDP in echte topvorm is kan hij dat ook aan, de rest kan hij winnen op basisniveau en techniek.

Michelangelo 30 november 2020 om 13:03

@tendam,
doel je op Ronse en Namen?

In Ronse kwam Mathieu net in het veld, en was hij duidelijk nog niet in topvorm (legde het toen ook af tegen Iserbyt als ik me goed herinner, werd daar derde). Daar was Toon duidelijk de sterkste.
En in Namen leek Aerts inderdaad zeker gelijkwaardig, mogelijk iets sterker. Tot hij onderuit ging. Maar om te stellen dat hij daar DUIDELIJK veel beter was gaat mij toch ook wat te ver, wat ik me ervan kan herinneren was dat ze een heel mooi duel aan het uitvechten waren ver voor de rest uit.

adelaarvanantwerpen 30 november 2020 om 14:17

Vorig jaar was er ook nog een superzware moddercross op het WK waar iedereen in topvorm moet zijn. Van Der Poel rijdt Aerts op meer dan anderhalve minuut. Kon veel meer zijn als hij in de laatste niet ronde zou uitbollen. Alleen Van aert in topvorm (wk cauberg niveau) is de evenknie van Vdp op de zware parcoursen.

Het enige nadeel van zo’n moddercross is dat een slechte dag veel dodelijker is. Op een ander parcours kan VDP een slechte dag oplossen met zijn bochtentechniek, explosiviteit en zijn laatste ronde, maar op een modder parcours kan dat niet.

Rawolf 30 november 2020 om 14:51

Op Vanthourenhout na zijn Aerts en Aert nu de beste springers, het is zeker geen zwak punt van beide heren.

van der Poel kan alles, ook ploeteren door de modder. Maar dat is wel waar Aert(s) een kans heeft. Zeker als ze allemaal naar MvdP gaan kijken en hem alles laten oplossen.

De top lijkt wat breder dit seizoen wat de wedstrijden tactischer zal maken.

Michelangelo 30 november 2020 om 14:52

@Adelaar, eens: al is er ook nog zoiets als "vorm van de dag", die heel bepalend is voor de uiteindelijke uitslag.

Want Toon Aerts in een superdag gaat lang mee op een zwaar parcours. En kan VdP of Van Aert erop leggen op zulke dagen. Tenzij ook zij een superdag hebben.

Ik denk echter wel dat het basisniveau van zowel Wout als Mathieu dusdanig hoog is, dat ze zelfs als ze ver weg zijn van hun topvorm toch altijd mee doen voor de overwinning, of in ieder geval het podium. En dat Aerts / Sweeck / Iserbyt / VdHaar uit vorm meteen niet meer mee doen.

EDIT:
@Rawolf,
Ik denk dat er in het "achterveld" echt wel betere springers zijn dan Van Aert en Aerts. En dan denk ik aan Meeusen, Van Kessel kan volgens mij ook goed springen. Maar die missen dan weer andere wapens.

adelaarvanantwerpen 30 november 2020 om 15:55

Als hij het puur over de 6 beste toppers heeft dan zitten Van Aert en Aerts inderdaad bij de beste drie springers. Als hij het heeft over het hele pak zit Aerts wel bij de beste tien springers, maar Van Aert echt niet. Zij zitten ook echt niet in de buurt van de top drie.

doorak 30 november 2020 om 16:31

De Adelaar Van Antwerpen geeft eea goed weer, mijns inziens.
Men verwacht na afgelopen seizoen dat Wout MvdP meer weerstand kan bieden dan voorheen en niet onterecht lijkt mij. Bij een MvdP in vorm zullen alle anderen het nakijken hebben, ook in de modder daar hij al eens een paar keer na een zware moddercross de laatste jaren als commentaar aangaf dat die beweringen dat hij daar minder zou zijn duidelijk flauwekul was zoals hij dan net had aangetoond.

Allemaal mooi maar stel nu dat Wout zoveel gegroeid is dat het dit crossseizoen gelijk op gaat of zelfs WvA beter presteert, meer wint dan MvdP. Velen verwachten dit niet, ik ook niet.
Echter de groei van Wout dit jaar en een mogelijk meer op de weg gericht trainingsprogramma van Mathieu, zou dat een dergelijke verrassing kunnen geven?

Michelangelo 30 november 2020 om 17:04

Overigens is Wuyts op Sporza heel stellig dat het niveau van de cross is gestegen.

Misschien ben ik de enige, maar ik ben daar nog niet van overtuigd. Daarvoor ontbreekt voor mij toch echt de referentie. Ik zie nog altijd dezelfde crossers vooraan, ik zie nog altijd dezelfde dingen als vorig jaar. In soort van dezelfde onderlinge krachtsverhoudingen. Enkel Vanthourenhout heeft op basis van de laatste 2 weken een schijnbare stap gezet.

Ik denk dat dit pas echt duidelijk gaat worden als Mathieu terugkeert in het veld. Want Wout die zijn eerste crossweekend rijdt (met alle respect en heel verdienstelijk) is nog niet echt de maatstaf in mijn ogen om te kunnen oordelen over het niveau.

Mocht blijken dat ze hun voet naast Mathieu kunnen zetten, dan neig ik mee te gaan in de uistpraken van “orakel” Wuyts. Maar tot die tijd… eerst zien, dan geloven.

john 30 november 2020 om 12:32

Ja en Wout deed ook een celinetje de concurrent dwingen tot afstapen en dan er van door gaan

xistnc 30 november 2020 om 12:49

De aanpak van Wout was identiek, dat zeker. Maar hoe hij daarmee het podium haalde natuurlijk niet. Daar was zaterdag nadrukkelijk pech van meerdere concurrenten voor nodig.

Beer 30 november 2020 om 12:54

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat die podiumplaats er anders zaterdag ook wel was gekomen.

adelaarvanantwerpen 30 november 2020 om 14:22

Hoe was die podiumplek er zaterdag dan gekomen. Hij moest nog meer dan 25 seconden goed maken op een Vanthourenhout in supervorm die trouwens geen fouten maakt. In de laatste twee ronden moest hij zijn aanval dan ook bekopen en daardoor VDH en Iserbyt laten gaan.

Beer 30 november 2020 om 15:41

Van Aert deed al 5 seconden af van de voorsprong van Vanthourenhout voor die lek reed. Kloof was toen 15 seconden en niet 25, dus voor mij was hij nog niet definitief weg zaterdag op het moment van de lekke band. Ook nadien kan hij net als Aerts geen vuist meer maken in de achtervolging. Daarom denk ik dat die 3e plaats voor van Aert er sowieso wel in zat. Vanthourenhout was zondag ook beter als zaterdag in mijn ogen; zie ook het verschil tussen hem en Yserbyt op zaterdag en zondag.

adelaarvanantwerpen 30 november 2020 om 15:52

Van Aert deed toen 5 seconden af van de voorsprong. De voorsprong zakte van 30 seconden naar 25 seconden. Van aert zat niet in de buurt van 15 seconden. Van Aert was ook bezig met een versnelling terwijl Vanthourenhout bezig was een egaal tempo. Van Aert moet die versnelling dan ook bekopen op het einde.
Ja als jij een halve ronde met een platte band rijdt wordt het zwaar om te herstellen. Hij verliest door die platte band uiteindelijk bijna 35 seconden en eindigt op minder dan 15 seconden van Van Aert en zou in de laatste twee ronden op die schuine kant sowieso veel tijd terugpakken als hij nog voorop zat.

doorak 30 november 2020 om 16:39

Deze stelling van xistnc ( broer van panoramix?) is uiteraard niet besteed aan fanboy Beer.
Liefde maakt blind is het gezegde.
De pech van anderen afgelopen zaterdag speelde wel degelijk een rol wat niet wegneemt dat Wout gewoon sterk reed. De stelling dat om te winnen of ereplaats rijden je niet moet vallen of pech hebben is niet geheel onjuist echter het speelt wel degelijk een rol.

Michelangelo 30 november 2020 om 17:08

Vwb zaterdag zullen we het nooit zeker weten. Ik dacht ook dat het “nog niet gespeeld was” toen Van Aert gas ging geven. Er ging in een hap 5 seconden van af.

Maar als ik kijk wat Vanthourenhout de dag erna liet zien, dan ben ik geneigd om te zeggen dat hij vooruit zou blijven.

Voor de rest blijft het speculeren. Als je rijdt voor een overwinning kun je net iets meer. Als je iemand vlak voor je ziet rijden en merkt dat je inloopt kun je vaak ook net wat dieper gaan. Als je dieper gaat maak je ook wat eerder een foutje. Etc…

chiller87 30 november 2020 om 18:41

Heb de rondetijden van tabor eens bekeken. Conclusie: wout heel constante rondetijden amper 2 sec verschil zijn laatste 4 ronden. Maar eli en Michael hebben die versnelling om één echt snelle ronde te rijden. Snelste ronde eli : 7.34 Michael 7.40 wout 7.47. Wout zijn snelste ronde is dus 13 seconden trager dan eli. Ik verwacht wout pas top na zijn stage.

Paul Boudreaux 1 december 2020 om 01:25

Blah, blah, blah. VDP not good in the mud, or her, or there, or if this and if that. But then you go to crossresults.com and all you see by his name is 11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111….

Headlines

Materiaalzone

Populair