UCI wijzigt regels: afgelaste veldritten behouden punten tot einde seizoen

donderdag 19 november 2020 om 12:12
UCI wijzigt regels: afgelaste veldritten behouden punten tot einde seizoen

foto: Cor Vos

De UCI heeft vanwege de coronacrisis wijzigingen doorgevoerd in het reglement rondom de veldritranglijsten. De belangrijkste verandering is dat veldritten die afgelast zijn vanwege corona hun UCI-punten uit de vorige winter behouden tot het eind van het huidige seizoen.

Dit geldt vanaf 17 november 2020 voor de ranglijsten voor elite mannen en vrouwen, blijkt uit een speciaal reglement dat op de website van de UCI staat.

Het voorbeeld dat gegeven wordt: de punten voor het EK veldrijden 2019 zijn vervallen op de UCI-ranglijst, omdat het EK inmiddels al gereden is in 2020. De punten van de Pan-Amerikaanse kampioenschappen 2019 blijven behouden tot het einde van dit seizoen, omdat het kampioenschap dit jaar niet door kon gaan.

Met schone lei beginnen aan 2021-2022
Daarnaast heeft de internationale wielerunie besloten om voor aanvang van het seizoen 2021-2022 alle UCI-ranglijsten terug op nul te zetten. Alleen de behaalde punten op het WK veldrijden 2021 blijven daarop staan.

De veldritranking voor junioren is per 17 november 2020 definitief beëindigd. Alle renners in die categorie beginnen vanaf het seizoen 2021-2022 weer op nul, met uitzondering van de punten die behaald worden op het aankomende WK.

Alvarado staat bovenaan bij de vrouwen – foto: Cor Vos

Aerts en Alvarado aan kop
De UCI heeft de regels direct toegepast in een nieuwe stand van de UCI-ranking. Mathieu van der Poel is zijn leidende positie kwijt aan Toon Aerts (2467 punten). Eli Iserbyt bezet met 2333 punten de tweede plaats, voor Van der Poel met 2140 punten. Laurens Sweeck (1971 punten) en Michael Vanthourenhout (1731 punten) zijn vierde en vijfde.

Ceylin del Carmen Alvarado leidt de ranking bij de vrouwen met 2677 punten, voor Annemarie Worst (2491 punten) en Lucinda Brand (1640 punten). De Canadese Maghalie Rochette heeft veel punten ‘teruggekregen’ van dit jaar afgelaste wedstrijden en is nu vierde met 1463 punten.

Bekijk hier de meest recente UCI-ranking

Dit artikel delen:

9 Reacties

thorsen 19 november 2020 om 12:16

Dus als je toevallig het WK in 2021 mist dan mag je het seizoen daarna achteraan starten…ok…

jan jansen 19 november 2020 om 13:17

Dit geeft een verkeerd beeld hoe de verhoudingen zijn dit seizoen

Arie den Blanken 19 november 2020 om 15:30

Maakt niet uit . Dit soort ranglijsten is het schoolvoorbeeld van scorebord journalistiek.

jan jansen 19 november 2020 om 15:33

En voor de positie bij het starten?

Almano 19 november 2020 om 13:40

Raar en oneerlijk. De belofte dames hebben een eigen WK. Kunnen max 200 punten halen tegen 400 punten bij de elite. Maar wel dezelfde ranglijst. Er zijn belofte dames die top 10 bij de elite rijden.

Arie den Blanken 19 november 2020 om 15:24

Het belang van de start opstelling wordt veel te veel overschat. In goede crossen maakt het namelijk nauwelijks iets uit. Op bijvoorbeeld de Koppenberg , Hotondcross, Zonhoven en Namen wint de beste toch ook al zou die een halve minuut later pas starten.
Toen Zwitserland nog het mekka van het veldrijden was moesten de profs en de beste amateurs een minuut later starten dan de rest. In de eerste tien van de uitslag kwam bijna nooit een van renners voor met “1 Minute Vorgabe”. Daar lagen wel elke week parkoersen zoals ik eerder schetste.

jan jansen 19 november 2020 om 15:38

In het geval van Betsema lijkt me dit toch niet opgaan. In het begin van het seizoen moest ze elke keer 30-45 seconden goed maken door een slechte startpositie. Dat kost toch extra krachten.

adelaarvanantwerpen 19 november 2020 om 15:57

De start is wel veel belangrijker geworden dan vroeger. In de tijd van Nys en Albert was de start niet zo super belangrijk omdat Albert en Nys geen snelle starters waren. In die tijd begonnen de toppers ook vaak pas echt te versnellen na 15-20 minuten.

Met Van der Poel erbij is de start vaak van levensbelang omdat hij altijd er in het begin van wil wegrijden. Zo kan hij heel de wedstrijd op eigen tempo rijden en moet hij niet super vaak in rood rijden. Ook Iserbyt en Aerts beginnen vaak al vanaf de eerste ronden te versnellen. Hierdoor ligt het veld veel sneller open en verliezen traag gestarte renners vaak sneller tijd.

Staf V 20 november 2020 om 00:25

Toch duidelijk voor wie ze die aanpassing gedaan hebben.

Headlines

Materiaalzone

Populair