Wiggins: “Van der Poel kan een grote ronde winnen”

dinsdag 23 april 2019 om 14:58
Wiggins: “Van der Poel kan een grote ronde winnen”

foto: Cor Vos

Er is al veel gezegd en geschreven over het fenomenale voorjaar van Mathieu van der Poel, maar ook Bradley Wiggins is onder de indruk van de Nederlandse kampioen. “Ik denk zelfs dat hij een grote ronde kan winnen”, zo stelt de oud-Tourwinnaar in zijn eigen podcast.


‘Merckxiaans’ is een van de superlatieven waarmee het rijden van Mathieu van der Poel is uitgedrukt. De wielerwereld raakt maar niet uitgesproken over zijn prestatie in de Amstel Gold Race. “Hij is op dit moment de meest begeerde renner in het peloton”, aldus Wiggins.

“Samen met Julian Alaphilippe, maar Van der Poel heeft nog meer potentieel”, is de Brit van mening. “Ik denk zelfs dat hij ooit een grote ronde kan winnen. Het is eigenlijk vreemd om hem een belofte te noemen, aangezien hij nu al grote wedstrijden wint”, doelt Wiggins ook op Dwars door Vlaanderen en de Brabantse Pijl.

Toekomst 
Het is niet gek dat vele WorldTour-ploegen geïnteresseerd zijn in de 24-jarige alleskunner. “Ik zou hem halen als ik Team Sky was”, aldus Wiggins. “Wellicht dat Van der Poel én Alaphilippe in de toekomst voor die ploeg zullen rijden, al ontstaat er dan een soort Manchester City. Het is goed dat de toppers voor verschillende teams koersen.”

Van der Poel heeft echter al meerdere keren aangegeven dat hij zijn contract bij Corendon-Circus zal uitdienen. Dit betekent dat hij nog tot 2023 zal koersen voor de ProContinentale formatie.

Dit artikel delen:

72 Reacties

Wheely 23 april 2019 om 15:04

Hou op met me! :)

Natte spons 23 april 2019 om 15:05

Hi kan dat fysiek gezien vast wel, al zal hij het waarschijnlijk niet doen. Het ligt niet in zijn aard. Hij wil niet 3 weken in opperste concentratie moeten rijden. Dit heeft hij ook al eens in een interview gezegd.

HSV 23 april 2019 om 21:29

En ik hoop dat Mathieu daarbij blijft en gewoon leuke dingen blijft doen. Ik vind Tom Dumoulin er geen leukere renner opgeworpen met dat focussen op klassement. Zijn punch is weg en zijn tijdritten zijn ook minder dan ze waren. Laat Mathieu maar lekker speels blijven. En explosief!

Romāns Vainšteins 23 april 2019 om 22:37

Ik zie het hem juist wel eens doen om af te maken wat Opoupou nooit lukte. En dan zal men hier in koor zingen dat het volkomen logisch is. Zo rond 2022 zal dat zijn.

josi 23 april 2019 om 15:07

Wiggins heeft duidelijk weinig verstand van de persoon Van der Poel.

Gilberto 23 april 2019 om 15:31

Vertel

josi 23 april 2019 om 15:49

Drie weken lang gedoseerd en geconcentreerd rijden, voorafgegaan door een ellenlange voorbereiding, da’s niks voor Van der Poel. En zich even laten “halen” door Sky, zoals Wiggins adviseert, zal hij ook niet doen.

LucasR 23 april 2019 om 16:11

Hij adviseert Sky om hem te halen, niet MvdP om zich te laten halen door Sky. En hij zegt er nog bij dat hem dat niet wenselijk lijkt.

Groningen 23 april 2019 om 16:28

@josi: hij is nog jong, kan me ook goed voorstellen dat deze manier van koersen gaat vervelen (als je relatief gemakkelijk wint) en hij over een jaar of 5 nieuwe doeken gaat stellen. Bovendien neemt dat impulsieve rond de 30 wellicht af. Vraag is wel of het dan niet te laat is om zich om te scholen, al is Wiggins zelf het voorbeeld dat dat mogelijk is

tetedelacourse 24 april 2019 om 00:29

Dat is aangenomen dat vd Poel een grote ronde op die “zuinige” manier zal rijden. Hij laat juist zien buiten de gebaande paden te gaan, dus waarom niet in een grote ronde.

sven241 23 april 2019 om 15:09

Het hooggebergte lijkt er nog teveel aan voor MvdP. Heeft hij ook nooit voor getraind en gaat dat de komende twee jaar ook niet doen. Daarna opeens 3 weken lang met bergen van 2500 meter over gaat lastig worden als je daar nooit voor hebt getraind.

Romāns Vainšteins 23 april 2019 om 15:36

Waar rij je vandaag de dag nog een berg van 2500 over ?

baswallet 23 april 2019 om 17:41

Twee dagen achter elkaar in de komende Tour (Galibier en Iseran) en in de Giro over de Gavia.

TomDJ 23 april 2019 om 15:10

3 weken lang zuinig moeten rijden?
Nee, daar is hij (voorlopig) niet aan toe.
Misschien over een jaar of 10 als hij uitgespeeld is en nog steeds geinteresseerd is in wegwielrennen.

trickstuff 23 april 2019 om 15:10

Haha, Sky moet hem maar halen ja. Of nog beter en ook waarschijnlijker: Sky keert terug in de sport als persoonlijke sponsor van VDP.

Teejay 23 april 2019 om 15:12

haha die media van tegenwoordig slaat helemaal door. is het niet Frenkie de jong dan is het wel over vd Poel.

john 23 april 2019 om 16:11

Je vergeet Max Verstappen

Jean Dumas 23 april 2019 om 15:14

Help.

EddyB1958 23 april 2019 om 19:43

Trouwens de vrienden Alaphilippe en Fuglsang waren al bijgehaald door Kwiatkowski …

amador 23 april 2019 om 15:21

Boze tongen achten de prestatie van Thieu zo onwaarschijnlijk dat zij denken dat zijn ploegsponsors de overwinning op het einde gekocht hebben bij Vinokourov en Lefêvre omdat beide teams, Astana en Deceuninck, zelfs met een overwinning van J. Alaphilippe of J. Fuglsang nog maar weinig meerwaarde konden toevoegen aan de punten van hun teams en dus kozen voor het grove geld.

Romāns Vainšteins 23 april 2019 om 15:37

1 ding is zeker. Vino kan jou wel omkopen maar omgekeerd zal dat nooit gebeuren.

GreenDay 23 april 2019 om 15:46

Wat een lulkoek. Alaphilippe en Fugslang spelen het gebruikelijke pokerspel in de laatste drie kilometer, de snelheid zakt tot dat van een doorsnee wielertourist.

In 99% van dergelijke wedstrijdsituaties zakt de snelheid in de achtervolgende groep ook en speculeert men voor een derde plaats. Nu heb je een man of vier die elk individueel voor het groepje Van der Poel uit rijden, elkaar allemaal in het vizier hebben waardoor het tempo achteraan niet stokt. Wanneer achter de twee koplopers alles samen troept in de laatste kilometer, lapt Van der Poel de gebruikelijke speculatieperiode in het wegwielrennen gewoon aan zijn laars door van op de kop te blijven doorrijden, ongeacht of men er nog over komt of niet. De rest van dat groepje wist wellicht toen al hoe laat het was.

john 23 april 2019 om 16:08

Ja kijk maar een wie er allemaal in Ibiza zit in november ,in het Corendon hotel allemaal die gasten wat met de motoren en auto,s voor Van der Poel gereden hebben de laatste 260 km in de gold race

LucasR 23 april 2019 om 16:11

En jij zit zeker ook bij de Flat Earth Society? :D

Mwielerfan 24 april 2019 om 00:30

Wat ook hielp was dat het twee renners achter vdp brak bij schachmann, die heel lang alleen had achtervolgd. Dus hij sprintte de laatste 200m met alleen Clarke in zijn wiel

Chris Van Uden 24 april 2019 om 10:59

Tja, en wat als MvdP de sprint na het samenkomen niet had gewonnen maar Trentin, Kwia of Clarke? Waar blijven dan al die complottheorieën?

Gilberto 23 april 2019 om 15:30

Flinke rittenkaper in de Tour gaat hij wel kunnen zijn natuurlijk, prima te combineren met een Vlaams voorjaar

GreenDay 23 april 2019 om 15:30

Van der Poel is qua intrinsiek vermogen een begenadigd klimmer (zo was hij eigenlijk by far de beste klimmer van zijn generatie bij de jeugd), maar is er volgens mij niet de persoon voor om drie weken lang hypergeconcentreerd tot vervelens toe te blijven zitten in het wiel van vier meesterknechten. Laat hem maar doen wat hij graag doet en leg er niet te veel druk op.

Sprinters zijn doorgaans hyperactieve driftkikkers met een enorme bewijsdrang, terwijl klassementsrenners hun vak vaak afstandelijk en koel aanpakken, met aandacht voor het kleinste detail (maar het plezier voor hun vak daar wel bij inschiet). Klassieke renners zitten daar mijns inziens wat tussen: sommige van hen kunnen intrinsiek zeker een ronde aan, maar zijn daar mentaal niet de juiste persoon voor. Valverde kan zijn coolness in ronden vaak ook niet bewaren.

Rasmussen, Froome, Armstrong, etc. waren allemaal minitieus met hun vak bezig, die eten geen spaghetti met ketchup maar tikken tegen anorexia aan. Van der Poel heeft, net zoals een Alaphilippe, prikkels en plezier nodig om goed te kunnen presteren. Zet hem in zo'n veeleisende, saaie context en hij verwelkt. Misschien verandert dat met het ouder worden, maar ik zie hem eerder als een eeuwig rond springend veulen zoals zijn vader dat ook is/was. Nu goed, just my 50 cents.

bommie 23 april 2019 om 15:54

Als vdPoel een keer een grote ronde wint, dan zal het wel op de Nibali manier zijn zoals hij de Tour in 2014 won.

jooprioolpijp 23 april 2019 om 16:03

Hellemaal eens. Tussen kunnen en willen zit een heleboel (en tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren).

Vlinder 23 april 2019 om 16:52

@greenday; ik ben het helemaal met je eens en daarnaast hoop ik dat hij blijft veldrijden en mountainenbiken. Ik vind die ‘takken’ niet heel interessant maar hij heeft dat gewoon zelf nodig. Alleen wegwielrennen is (nog) niets voor hem. Ik denk door het te blijven combineren (misschien wel tot zijn wielerpensioen) hij ook het plezier op de weg kan behouden. Sagan heeft eigenlijk mountainbiken zo goed als laten liggen en beleeft volgens mij echt helemaal geen plezier meer aan alles. Al zal zijn privé situatie nu misschien ook een rol spelen. Het zou me echt niets verbazen als Sagan vroeger stopt met wegwielrennen dan de gemiddelde renner.

HSV 23 april 2019 om 21:33

Greenday +1

Mwielerfan 24 april 2019 om 00:33

@bommie je bedoeld veruit de sterkste en halverwege week 3 5 minuten voorsprong?

HoofdIsVrij 23 april 2019 om 15:31

Ik ben een groot Mathieu fan, maar een grote ronde gaat hij mentaal nooit aankunnen.

Jean Dumas 23 april 2019 om 15:59

Groene trui wel.

koos verrek 23 april 2019 om 15:36

Als Merckx het kan Matthieu het zeker. Als ie wil tenminste

Viktrodriguez 23 april 2019 om 16:06

Appels, peren. In de tijd van Merckx was er geen hyperspecialisatie, zoals we die nu wel kennen. Toen reden de toppers zo’n beetje alle wedstrijden, wat een voordeel was voor de allrounders in het peloton.

Mwielerfan 24 april 2019 om 00:34

Hap

Joachim Agostinho 23 april 2019 om 16:00

“Wiggins weet het zeker “Van der Poel kan een grote ronde winnen”
“Ik denk zelfs dat hij een grote ronde kan winnen”
Tsja…..

boenk 24 april 2019 om 00:31

Moest eigenlijk zijn “hij denkt het zeker”.

leegloper 23 april 2019 om 16:54

Op de manier van Wiggins zou het eventueel kunnen. Triamcinolon in de spieren en een parcours op maat. Maar dan nog…

Dumoulinke 23 april 2019 om 16:59

Ik word zo moe van berichten als deze. Gisteren nog roepen dat hij naar het WK moet (waar ik mij overigens wel in kan vinden) en een dag later moet ie niet alleen de rondes gaan rijden maar gaat ie die ook wel eventjes winnen. Wat v.d. Poel op dit moment doet is wat Gilbert in zijn topjaar deed en Van Avermaet in zijn meer recentere topjaar. Zijn die twee uiteindelijk uitgesproken ronderenner geworden? Dikke nee. Is dat erg? Nee. V.d. Poel, Gilbert, Van Avermaet, Sagan … het zijn allemaal renners voor de klassiekers, of voor eendagsritten, om het maar wat breder te trekken. Daarin zijn zij de besten. Wat wil een mens nog meer?

Van de Poel voelt zich gelukkig in dit soort koersen. Dat we dit vooral respecteren. Ik ga intussen duimen dat hij de rondes links laat liggen. Geloof me: veldrijden plus mountainbiken plus wielrennen plus WK plus Tour de France is vragen om problemen. Dikke problemen.

Guushovd 23 april 2019 om 17:00

Hij is in ieder geval zo goed dat er mensen zijn die complottheorieën nodig hebben om zijn succes te verklaren.

montventoux 23 april 2019 om 17:20

Uiteraard wint Mathieu alle grote ronden. En volgend jaar al verlost hij het Britse wielrennen van astma en gans Europa van malaria in het rampjaar 2027.

Parijs dat jaar: Na zijn zesde (eclatante) Tourzege serveert Mathieu zijn apostelen Filippus Eddy, Fausto, Peter Paulus, Judas Virenque en L The Boss A een exquise avondmaal met lekker Vino in de heropende Notre Dame, alwaar hij dan eindelijk tot sportman van het jaar wordt uitgeroepen door Dione Magdalena de Graaf.

Volksstammen die daar al hun leven op wachten. Het staat nu te gebeuren en WF is er dagelijks bij. Mooie tijden!

nostradaanus 23 april 2019 om 18:46

Welke drugs heb jij gebruikt en hoe kom ik daar aan? Lol

jan jansen 23 april 2019 om 17:31

De oma van Tim Wellens heeft Matje ook al getipt als toekomstige winnaar van de Tour.
Dat vindt ik eigenlijk wel groter nieuws als van Wiggie.

Marszzz 23 april 2019 om 17:32

Wat Thomas kan en Dumoulin, en Wiggins himself denk ik dat hij gelijk zou kunnen hebben dat het kan. Met training op hoogte en met name stuk lichter worden. Wat wel ten koste gaat van die typische crossersspieropbouw. Of hij daar ooit aan gaat beginnen? Time will tell.

Mwielerfan 24 april 2019 om 00:39

Er staan ook veel renners tegenover die zo’n verandering niet zo goed verging

Retro Lex 23 april 2019 om 18:51

Hij kan de 3 grote rondes in 1 jaar winnen. Een jaartje anorexia dieet van SKY en wat last van astma ……

nostradaanus 23 april 2019 om 18:53

Thomas Dekker kon ook ooit de Tour winnen werd beweerd. En zo dacht ik persoonlijk ook van Boonen en Sagan vroeger dat ze zo sterk waren dat ze een grote ronde wel aan zouden kunnen.
Ik zie echter de laatste jaren een steeds grotere kloof ontstaan tussen ronderenners en klassieke renners. Nibali en Valverde zijn wellicht uitzonderingen, maar die zijn natuurlijk ook al op leeftijd / van een andere generatie welhaast.
Ik hoop dat MvdP niet op rondes gaat richten; ik zie em liever ons (blijven) vermaken in t voorjaar!

trickstuff 23 april 2019 om 19:25

Sagan kan ik me nog voorstellen, maar Boonen?

girardengo 23 april 2019 om 19:35

Dat verschil is er altijd wel geweest. Er zijn echter ook altijd allrounders geweest die beide kunnen, zoals Merckx, Hinault en Jan Janssen. Boonen zet ik daar niet bij, Sagan ook niet.

Viktrodriguez 23 april 2019 om 20:35

Ja, allrounders uit de tijd dat er geen sprake was van een rondespecialisme.

Mwielerfan 24 april 2019 om 00:41

Nibali en Valverde doen ardennen klassiekers, daar is overlap met klassementen en klimmen veel groter dan bij kasseien klassiekers

Lalsacien 23 april 2019 om 19:07

Poulidor zei het al jaren geleden….

boenk 24 april 2019 om 00:34

Wil je nu zeggen dat ze Poulidor al jaren geleden hadden moeten opsluiten?

Gilberto 23 april 2019 om 19:26

Ik heb gisteren VDB zitten kijken. Mensen moeten toch maar beseffen, ook Mathieu is God niet..

sooike 24 april 2019 om 10:25

Als dat je enige conclusie is na het kijken naar VDB vind ik dat wel erg mager…

Scott Sunderland 23 april 2019 om 19:57

Misschien zou hij zich tot ronderenner kunnen transformeren maar ik denk niet dat zijn ambities zodanig zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook niet dacht dat Dumoulin ooit echt een winnaar van een grote ronde zou worden. Maar zijn volledige focus daarop heeft het toch mogelijk gemaakt. Niet dat Dumoulin en Van der Poel veel op elkaar lijken als renner. Maar ze zijn wel beiden uitermate getalenteerd.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.