Wie is jouw favoriet voor het WK wielrennen 2022 bij de mannen?

vrijdag 23 september 2022 om 22:00
Wie is jouw favoriet voor het WK wielrennen 2022 bij de mannen?

foto: Cor Vos

Voor het WK wielrennen 2022 gaan we Down Under. Het Australische Wollongong is van 18-25 september het epicentrum voor de mondiale kampioenschappen. We zijn benieuwd naar jouw mening. Geef in onderstaande poll antwoord op de volgende vraag: Wie is jouw favoriet voor het WK wielrennen bij de mannen? In de reacties kan je erover discussiëren.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Stem nu ook op de Wielrenner van de maand augustus 2022


Dit artikel delen:

68 Reacties

fransestinkkaas 12 september 2022 om 11:21

Van Aert lijkt me de absolute topfavoriet maar daarmee ook meteen de persoon voor wie het erg lastig gaat worden om te winnen. Daarbij vond ik hem in Quebec in Montreal verre van overtuigend. Van der Poel heeft zijn voorbereiding zelf kunnen inrichten en Pogacar staat er ook zonder twijfel. Zelf lijkt het mij prachtig om Matthews te zien winnen. Alleen ben bang dat Alaphillipe, Van Aert, Van der Poel, Pogacar en iemand als Hayter en Laporte de knikkers mogen gaan verdelen.

1
Wheely 12 september 2022 om 11:29

De Nederlanders kunnen in ieder geval een heerlijke bijdehante rol gaan vervullen als Mollema, Van Baarle en VdP er in de finale nog bij zitten. Drie van die types die je de pis niet lauw maakt en je eigenlijk alledrie niet weg mag laten rijden.

3
platteprijs 12 september 2022 om 11:39

Van Baarle reed goede Vuelta, hopelijk heeft hij zich ook goed kunnen voorbereiden op het WK. Mollema vond ik wat minder in Duitsland, maar je weet dat hij er op de een of andere manier toch zal bijzitten. Van der Poel geen idee, maar in Milaan-San Remo stond hij er tot ieders verrassing ook gewoon.

2
Silent Hill 12 september 2022 om 11:30

Gun factor: Fred Wright.

12
Wheely 12 september 2022 om 14:36

Zou wel opmerkelijk zijn als de eerste profkoers die hij wint meteen het WK is maar ik gun het hem ook wel hoor.

6
Promiz Rigloc 12 september 2022 om 23:08

Absoluut, wat een kanjer. Ik ben na dit seizoen al helemaal fan geworden van deze jonge knaap.

Zou het hem van harte gunnen. :)

2
vincenzo 14 september 2022 om 21:19

Fred Wright gunfactor? Wright de man die Roglic omver reed.

0
Krist The Vanma 15 september 2022 om 10:39

Neen, Wright die ten onrechte beschuldigd werd en volwassen reageerde.

0
AnderJ 15 september 2022 om 12:18

Los van de vraag of Wright Roglic omver reed of niet, gun ik het hem. Over de vraag wiens schuld het was kan je eindeloos discussiëren, maar hij deed dat hoe dan ook niet opzettelijk. De gunfactor komt voort uit zijn goede presteren tot nu toe zonder echte beloning. Eens met Wheely dat het wel opmerkelijk zou zijn.

0
Renaissance 12 september 2022 om 11:48

Nederland staat toch wel met een lekker veelzijdige ploeg zonder echte topfavoriet maar met veel kanshebbers aan de start. Belgie gaat het lastig krijgen, die zullen andermaal de koers moeten gaan dragen.

1
plattenband 13 september 2022 om 21:07

Dus hier zeg je eigenlijk al op voorhand dat NL, met MVDP toch als medefavoriet, een profiteursploegje gaat spelen en bij winst van MVDP gewoon een laffe middelvinger gaat opsteken naar de ploeg(en) die wél werkten tijdens de wedstrijd

Straf !

-1
Krist The Vanma 14 september 2022 om 14:26

Nou, @Plattenband, jij bent ook wel een meester in het verdraaien en interpreteren van iets wat er helemaal niet staat.

3
plattenband 14 september 2022 om 18:43

Krist, je lijkt me op een leraar die graag met rood een antwoord doorstreept maar geen juiste oplossing meegeeft.

Ik ben dus benieuwd wat ik fout lees…

-1
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 september 2022 om 07:39

Eens net de krist. Je leest niets fout. Het is eerder een vertaalslag die je zelf maakt maar die niet direct uit de post(er) te herleiden is.

2
Mooie Sjors 12 september 2022 om 11:53

**** Van Aert
*** Pogacar, Matthews
** Laporte, Van der Poel, Evenepoel
* Alaphilippe, Hayter, Girmay, Bettiol

-11
AnderJ 15 september 2022 om 12:21

Hier snap ik nou niets van de minnetjes. Is toch een prima reactie? Je kan vinden dat de sterren anders verdeeld moeten worden, maar dat is toch geen reden voor een minnetje, maar voor een reactie met een eigen sterrenverdeling? Ik vind het altijd van lef getuigen als je je eigen sterrenverdeling geeft. Hulde daarvoor! (en dus een plusje)

-1
Mooie Sjors 15 september 2022 om 17:26

Andere sterverdelingen altijd welkom. ;)

0
Mirra 12 september 2022 om 12:09

Higuita, werd alsmaar sterker in de vuelta!

-5
Wieler-Joke 12 september 2022 om 12:15

Na een erg harde race geloof ik in Pogacar. Na een iets minder zware race zie ik Mathieu uitpakken.

11
Angelo Pauwels 12 september 2022 om 12:15

Remco Evenepoel, volledig verlost van alle kritiek. Zag er nog opvallend fris uit na 3 weken koers.

-4
de adelaar 12 september 2022 om 12:28

Id allergenen op wout en Pogi en matje en dan even een solo van pak m beet 60 km

0
Poeksel 12 september 2022 om 12:38

Higuita heeft zich drie weken gespaard, die gaat vast goed zijn!

-2
poekie 12 september 2022 om 22:53

Net als de rest van de Bora-klassementsmannen…

-1
Tom Sanders 12 september 2022 om 12:53

Vlak Jambaljamts Sainbayar niet uit. De kopman van Mongolië reed vorig jaar al 130 kilometer in de aanval. Als hij dat aantal kilometers kan verdubbelen, komt hij heel ver.
Er moet alleen niet veel zijwind staan, want dan zit hij ongetwijfeld in de verkeerde waaier…

15
De zeekomkommer van Zevenbergen 12 september 2022 om 21:22

Dat is ook mijn man. De regenboogtrui zal hem goed staan!

0
De Blindenloterij 12 september 2022 om 13:30

Nog even wachten op de selectie van de Fransen.

Als naast Ala, Madouas en Laporte nog bijv. Gaudu, Bardet, Senechal, Cosnefroy en (waarom niet) Sivakov aansluiten zijn ze als ploeg favoriet (of zijn er ook daar al heel veel definitieve afzeggers?).

De Belgen gaan spijt krijgen van het niet meenemen van Teuns, want die had heel goed de enige knecht van Van Aert in de finale kunnen zijn.

Fransman, Van der Poel of Pogacar.

2
Maillot à Pois 12 september 2022 om 13:48

En waarom ook niet Pacher.

0
Mystery Rider 12 september 2022 om 15:05

Ik ga akkoord met de stelling dat Teuns thuislaten een verkeerde inschatting was van de bondscoach.

Net zoals hij in Leuven de verkeerde inschatting maakte met alle ballen op Wout.

2
Nonkel Jef 13 september 2022 om 10:22

Teuns thuislaten is een flater van jewelste. Nu zitten we met Jasper Stuyven die deze rol moet gaan vervullen en dat gaat zoals steeds fout aflopen.

0
Secondant 14 september 2022 om 10:59

Mee eens dat de Franse ploeg in de breedte echt sterk is. Madouas en Cosnefroy zijn echt outsiders voor mij. Gaudu en Sivakov kunnen ook zeker wat uitrichten inderdaad.

0
Alfons Haavers 12 september 2022 om 14:02

Niets zo moeilijk als favorieten aanduiden voor het WK. De grote namen zakken meestal vanuit verschillende hoeken af zonder rechtstreeks duel in de weken ervoor, en ook over het parcours is meestal nog wat onduidelijkheid.

Zo lastig als gisteren in Montreal wordt het niet vermoedelijk en de meer klassieke mannen zullen volgens mij iets meer in het voordeel zijn t.o.v. de lichtere springveertjes.

Al zagen we dat de mokerslagen van Pogacar ook op een bescheiden helling als de Poggio de adem kunnen afsnijden bij bv. Wout van Aert. Pogi lijkt dik in orde maar in een vlakke sprint en na een niet superzwaar parcours zet ik de mannen die richting 1600-1700W kunnen gaan toch nog net boven hem in de pikorde.

Dan kom je al snel bij de wonderboys uit het veld uit. Van Aert lijkt mij zoals eigenlijk het hele jaar door in goede doen. Van der Poel zal ook wel hard aan zijn vorm gewerkt hebben, al zou het mij verbazen dat hij dermate goed voor de dag komt dat hij op die laatste klim iedereen uit het wiel kan ranselen. Maar in de spurt heeft hij ook een kans natuurlijk.

Alaphilippe in de vorm van Leuven is wellicht topfavoriet nummer 1 op dergelijk parcours, maar achter zijn naam staan nog meer vraagtekens na ook nog eens in de Vuelta te zijn uitgevallen. Niettemin moeten de Fransen nog een paar kanshebbers kunnen opstellen. Misschien net als vorig jaar wel het sterkste team in de breedte en met verschillende pionnen voor mij het gevaarlijkste land. Laporte die net een metertje extra krijgt van Wout zou wel eens de lachende derde kunnen worden.

In de rol van lachende derde zou ook nog Evenepoel kunnen gecast worden. Maar na zijn eerste volledige grote ronde is het nog maar afwachten hoe die fysiek en mentaal gerecupereerd is van zijn historische zege. Komt hij echt super uit de Vuelta, is hij voor mij zeker een grote kanshebber maar dan moet hij onderweg wel van Pogi zien af te raken.

Verder uitkijken naar snelle mannen Matthews, Girmay, Kristoff en Hayter. Voor types als Van Baarle, Küng, Bettiol, enz. moeten de omstandigheden wat mee zitten, maar een WK loopt zelden zoals je het verwacht, dus een outsider kan er zeker mee gaan lopen.

Ik hoop vooral weer op spektakel zoals vorig jaar en een langgerekte finale. Ik ga niet om 5u30 opstaan om te moeten wachten op de laatste ronde. Mag hopen dat de renners hier gevolg aan geven.

5
Mystery Rider 12 september 2022 om 15:09

Ga gewoon effe naar een discotheek tot 5 uur ’s morgens, dan ergens een hamburger op de zondagsmarkt en daarna gewoon voor de TV aanschuiven, als het dan een vervelend WK is kan je gewoon indutten en wakker worden net voor de laatste ronde …

On topic, ik ga mee in je analyse en zet ook mijn centjes op Laporte!

1
Krist The Vanma 12 september 2022 om 16:49

Ik sta gewoon op, sluit me af van het nieuws en kijk in uitgesteld relais.
Jullie zullen dus even moeten wachten op mijn analyse. Sorry, maar het is niet anders.

0
Jungle Man 12 september 2022 om 15:11

Italië is altijd sterk op wereldkampioenschappen. Daarom verwacht ik dat Trentin er aan het eind ook wel weer bij zal zijn.

1
Asje Menou 12 september 2022 om 15:21

Ik zie Bardet als gevaarlijke outsider. Hij is toch een beetje onder de radar gebleven, terwijl hij langzaam weer richting zijn oude niveau kruipt. Hij moet natuurlijk wel geselecteerd worden.

Maar ik denk dat Matje gaat winnen. Die is nog fris en barst van de ambitie.

1
Mooie Sjors 12 september 2022 om 15:25

Fris? Die heeft op een veel te smalle basis voorjaar, Giro en Tour gereden en is in Frankrijk uit pure miserie moeten afstappen. En nu gaat hij via een paar kermiskoersen ineens weer de stenen uit de straat rijden? Die ultrakorte wonderpreparaties blijven niet goed uitpakken, vermoed ik.

-3
assen 12 september 2022 om 15:46

Voor mij is de grootste kanshebber toch REV.
Itt vorig jaar kan REV zijn medevluchters denk ik wel lossen op dat heuveltje. Als ik daarmee ongelijk heb, wel, dan wint REV niet. ;-)

Ik denk dat de kansen dat WvA wint weer afnemen door de aanwezigheid van REV. Want als REV voorop rijdt, mag WvA niet rijden.

De kans dat Belgie wint is denk ik met REV wel iets groter dan zonder hem.

Sagan gaat niet voor de vierde keer winnen, denk ik.

0
FDJ 12 september 2022 om 16:04

Pogacar lijkt mij de grootste kanshebber. Hoeft voor niemand bang te zijn in de sprint en geen volledige grote ronde in de benen met de Vuelta.

Dat voordeel heeft van Aert ook, maar toch denk ik dat Pogacar de beste is. Na een lange zware koers mist Van aert toch net de echte sprint. Zie LBL waar hij door Hermans geklopt wordt en gisteren weer door Pogacar.

3
Jean Berben 12 september 2022 om 21:57

@FDJ Montreal en LBL zijn qua parcours net wat zwaarder, dus moest Van Aert er in Australië nog bijzitten geef ik hem in de sprint wel kans, tegen eender wie. Hij wordt misschien nog een tikje beter in de komende 10 dagen (zou zomaar eens kunnen). Mijn favorieten zijn echter MVdP en Pogacar, wat Mathieu betreft is het gewoon een gevoel , hij gaat er dichtbij zijn,en Pogacar, tja dat heeft iedereen gezien, die is klaar.

0
FDJ 12 september 2022 om 23:16

Ik hoop het met Van der Poel. Een fitte Van der Poel is altijd een meerwaarde in de koers. Al denk ik dat het geforceerd fit raken voor het Vlaamse voorjaar en daarna de Giro nog uitrijden niet goed zijn geweest. Laten we hopen dat ik het mis heb.

0
westmalle1965 12 september 2022 om 19:19

Mvdp rijdt sinds vorige week waardes zoals tijdens de Strade die hij won, zie Strava, dus zet hem maar bij de favorieten

3
Romāns Vainšteins 12 september 2022 om 19:29

Leuk! Waardes van rond de Strade die hij won!

0
Mooie Sjors 12 september 2022 om 22:19

Maar kan je nu werkelijk op basis van Strava-gegevens afleiden of hij top gaat zijn. Adri was er ook van overtuigd vlak voor de Tour: Matje gaat vliégen. Ik vermoed dat de waardes toen ook best aardig waren?

Je kan het hopen als superfan maar om het hier nu steeds weer met een grenzeloze stelligheid te komen doordrukken.

0
ti-raleigh 12 september 2022 om 20:03

Vd Poel leidt af, Mollema demarreert en wint.

1
dnns1973 12 september 2022 om 20:14

Pogacar is denk de grootste kanshebber

2
makkelijk 12 september 2022 om 22:53

Die rijdt zo in het wiel van Remco mee naar de meet..

0
Baardmans 12 september 2022 om 21:26

Geen van de favorieten wordt het. Ze kijken naar elkaar. Sheffield gaat er met de regeboog er van door

0
Promiz Rigloc 12 september 2022 om 23:18

In de Brabantse Pijl was hij wel voortreffelijk inderdaad. Het zou wel een mooie winnaar zijn.

0
Timster 12 september 2022 om 22:09

Bettiol net zoals hij een paar jaar geleden de RVV won. Lepe renner, kiest het goede moment.

0
makkelijk 12 september 2022 om 22:51

Mads Pedersen. Oh nee, dit was een half WK…

0
Blackcanyon 12 september 2022 om 23:17

Annemiek van Vleuten, dat is immers de enige die mans genoeg is om 3 grand tours in een jaar te winnen.

0
Luca Quasi 13 september 2022 om 03:46

Ik ga voor Cosnefroy. In vorm na Canada, winnaar de van de Gold Race min 10cm, super sterk team, wat de selectie ook gaat zijn, en hij weet hoe je een WK wint.

-2
Gunther Leonhardt 13 september 2022 om 08:44

Dat zou echt een mirakel zijn aangezien Cosnefroy niet meedoet.

3
Luca Quasi 20 september 2022 om 22:35

We’ll see ;)

0
Pedalo 13 september 2022 om 09:28

Wout vond ik niet sterk in Canada. Cosnefroy grote verrassing. Matte koers en sprint van een grote groep…Matthews. Afmattende koers. Dan denk ik Evenepoel, van Baarle, Bardet, Pogi.

0
Krist The Vanma 14 september 2022 om 14:27

Niet sterk, werd nochtans 4e en 2e. Sommige mensen zijn blijkbaar nooit content.

0
  • 1
  • 2