Wereldbeker Dublin is ‘logistieke nachtmerrie’: “Zo goed als elke schroef moet geïnventariseerd worden”
foto: Cor Vos
Zeger Schaeken zondag 26 november 2023 om 07:15

Wereldbeker Dublin is ‘logistieke nachtmerrie’: “Zo goed als elke schroef moet geïnventariseerd worden”

Special De veldritwereld trekt dit weekend naar Ierland voor de Wereldbeker in Dublin. Logistiek gezien is het weer een complexe operatie, aangezien er zaterdag ook een klassementscross, in Kortrijk, op het menu stond. Hoe pakken de ploegen dat aan? Zijn er extra moeilijkheden doordat hun reis via het Verenigd Koninkrijk gaat? WielerFlits zocht het uit.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Vorig jaar stond de Wereldbeker in Dublin op de kalender de dag na de Exact Cross in Essen. Voor de toppers was dat geen groot probleem, want de Exact Crossen maken geen deel uit van een regelmatigheidscriterium. De keuze was dan ook snel gemaakt, alle grote namen trokken al enkele dagen voor de cross naar Dublin en reden dus niet in Essen. Aniek van Alphen en Gerben Kuypers konden zaterdag profiteren, een dag later zegevierden Fem van Empel en Wout van Aert.

Dit jaar is er wel een logistiek probleem. Zaterdag stond namelijk de X2O Trofee in Kortrijk op het menu. Dat is wel degelijk een klassementscross en dus was het niet vanzelfsprekend om die wedstrijd gewoon over te slaan. Als er voor de dubbel wordt gekozen, wacht er een lastige en ingewikkelde reis.

“Bij ons zullen er bijna geen renners de dubbel doen”, legt ploegleider Eric Braes van Baloise Trek Lions uit. “Maar dat zorgt er niet voor dat het logistiek geen complexe operatie is. De donderdag voor de cross gaat er een vrachtwagen van ons met de boot naar Dublin. De boot vertrekt in Frankrijk en gaat dan via het Verenigd Koninkrijk naar Dublin. Onze vrachtwagen zit vol met spullen en twee van onze stafleden reizen alvast mee. Onze renners zakken wat later af met het vliegtuig.”

Pieterse (vooraan) werd vorig jaar nipt geklopt door Van Empel – foto: Cor Vos

Grote bus op de boot
De ploegen van de gebroeders Roodhooft kiezen voor een gelijkaardige aanpak. “Wij sturen op voorhand twee vrachtwagens of bussen met materiaal in. Op die manier kunnen de renners hun materiaal meegeven en moeten ze niet zelf met hun fietsen vliegen. Dat maakt het logistiek wat makkelijker. Ter plaatste zullen de renners dan een grote bus hebben waar ze zich in kunnen omkleden. Campers zullen we niet meenemen, dat is te moeilijk”, vertelt Thomas Sneyers, teammanager van Crelan-Fristads.

De organisatie in Dublin heeft echter wel mee nagedacht over de logistieke kwestie voor de ploegen. Zij hadden al ingeschat dat het onmogelijk was voor de teams om al hun campers in Dublin te krijgen, dus hebben zij een sporthal voorzien. In die sporthal zijn er boxen gemaakt voor de verschillende ploegen, waar de renners zich kunnen omkleden en kunnen opwarmen. “Wij gaan daar voor een deel van gebruikmaken, maar wij vonden het ook handig om toch zelf nog een grote bus te hebben”, aldus Sneyers.

Duizenden euro’s voor het materiaal alleen
Bart Wellens, teammanager en ploegleider bij Circus-ReUz-Technord, legt uit hoe zij het zullen aanpakken. “Eigenlijk is het qua renners niet zo ingewikkeld bij ons. Wij hebben geen enkele renner die zowel in Kortrijk als in Dublin gaat rijden, tenzij Thijs Aerts geselecteerd wordt door de Belgische bondscoach. Aerts is de enige van ons die in Kortrijk gaat rijden, dus de rest vertrekt al vroeger met de boot naar Dublin.”

“Voor het materiaal hebben wij wel voor een andere ’tactiek’ gekozen. Bij ons zijn een aantal van de campers doorgereden na de Wereldbeker in Troyes. Een paar stafleden gaan die reis naar Dublin in een aantal dagen maken, ook met de boot. Voor ons was het makkelijker om het zo te regelen, de renners hadden dat materiaal tijdens de week toch niet nodig. Zo ingewikkeld is het voor ons dus niet, maar het blijft natuurlijk wel een zeer dure operatie. Voor het transport van het materiaal moeten we al een paar duizend euro neerleggen.”

foto: Cor Vos

Waar de meeste ploegen geen rekening moeten houden met renners die de dubbel doen, zitten ze bij Pauwels Sauzen-Bingoal wel met dat probleem. “Logistiek gezien is het een nachtmerrie”, lacht ploegleider Robby Cobbaert. “Bij ons doen er wel heel wat renners de dubbel Kortrijk-Dublin, waardoor we een heel strakke planning moesten maken. Na de cross in Kortrijk nog op tijd in Dublin geraken, is echt niet evident.”

Cobbaert: “Alles moet geïnventariseerd worden”
“Je moet je bedenken dat we na de cross in Kortrijk sowieso nog een aantal uur bezig zijn met het podium, de media, het materiaal… Het is niet dat je meteen kan vertrekken als de veldrit gedaan is. Onze renners en staf zullen zich moeten haasten om na Kortrijk nog naar Zaventem te rijden, want daar zullen we het vliegtuig nemen naar Dublin. Gelukkig is die vlucht er nog, want anders zou het niet gelukt zijn om in Dublin te geraken.”

“De helft van de fietsen zullen we enkele dagen voor de cross meegeven met een delegatie die met de boot naar Dublin gaat. Dat is ook ingewikkelder dan je denkt. Als je via Verenigd Koninkrijk gaat (na de Brexit zijn de regels veel strenger geworden, red.) moet echt alles geïnventariseerd worden. Bij wijze van spreken moet elke vijs (schroef, red.) aangeduid worden. Daarom maken we vanuit Frankrijk rechtstreeks de oversteek naar Ierland”, besluit Cobbaert.

Nederland krimpt selectie voor Dublin in vanwege kosten
Bij de Nederlandse selectie van Gerben de Knegt hetzelfde verhaal. Hij opent het gesprek rondom de Ierse trip ludiek. “Wil je ons meehelpen zwemmen en roeien?”, lacht De Knegt. Op het moment van bellen zit hij samen met zijn assistent alle documenten in te vullen. De KNWU gaat met een kleine selectie van in totaal acht jeugdrenners naar Dublin. Omdat de staf van de bond via Groot-Brittannië reist, moet De Knegt een carnet invullen. Dat is een document voor het tijdelijk importeren van goederen. In totaal gaan 26 fietsen in een grote Iveco-bus.

Bondscoach Gerben de Knegt – foto: Cor Vos

“Daarvan moet ik alles documenteren: 26 frames, veertig stel wielen, enzovoort”, legt hij uit. “Om dat carnet goed in te vullen, moest ik de selectie ook veel eerder rond hebben. Anders lukt dat nooit op tijd. Met deze hele trip zijn we al maanden bezig. Je moet heel de inventaris opgeven en dan zit je toch al gauw op ruim een honderdduizend euro aan waarde per bus. En daarvan hebben we er twee nodig en dus ook twee keer een carnet. Zo’n document kost alleen al zeshonderd euro. Dan is de staf nog niet onderweg en ikzelf met de crossers ook niet.”

De Knegt zelf vliegt zaterdagmiddag vanaf Amsterdam naar Dublin. Geen vlucht van een paar tientjes met een goedkope vliegtuigmaatschappij, verzekert de bondscoach ons. “De rest van de staf laadt woensdag na de training in Alphen de fietsen in. Donderdag moeten we langs de douane om het carnet te laten valideren. Vrijdag rijden twee grote Iveco-bussen naar de treintunnel in Calais, waar ze een eerste stempel moeten halen. Daarna moet je heel Engeland door rijden naar Holyhead, waar ze hopelijk ’s avond rond 20.00 uur arriveren. Snel daarna moet je slapen.”

Race tegen de klok
“Zaterdagmorgen pakken ze vervolgens om 09.00 uur de boot van Holyhead naar Dublin”, gaat De Knegt verder. “Je bent dan om 12.15 uur in Dublin, waar je weer moet stempelen omdat je Groot-Brittannië verlaat. Wij arriveren dan rond 14.00 uur op het vliegveld. Vervolgens is het haasten, haasten, haasten, zodat we zaterdagnamiddag nog kunnen verkennen en trainen voordat het donker is. Zondag zijn dan alle koersen en ’s avonds gaat de reis weer terug. Voor de renners is het allemaal vrij simpel, voor de staf een stuk uitdagender. Maar het is vooral heel duur.”

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
21 november 2023 12:05
Het idee van crossen in Dublin is hetzelfde als Crossen in de VS: teveel moeite om voor 1 dag alles heen en weer te vliegen/rijden. Wil men een internationale kalender dan kan men er beter een 2 weeks avontuur van maken 1 week in de UK, 1 in Ierland en nog een midweekse cross in Wales. Zo zou men 5 crossen kunnen pluggen in 9 dagen en cyclocross in de UK op de kaart krijgen. (Zeker als de UK crossen in zuid west Engeland of London gehouden worden en het hele circus via Dover en trein verplaatst kan worden.

De enkele cross in Dublin is een logistiek gedrocht en alleen houdbaar als het in de context van een groter plaatje past.

Vlaanderen moet alleen accepteren dat de cross een aantal weken in de winter niet daar is, en dat is lastig want daar wordt geld verdiend. (Zie hoe Gieten nu geen cross meer heeft, de Vlaamse organisaties vormen een monopolie) Maar voor internationalisering moeten in Vlaanderen offers gebracht worden.
21 november 2023 11:26
Het lastige is dat het in Ierland is en dus EU>UK>EU hebt met dubbele handelingen, dubbele controles en dubbele formulieren.
21 november 2023 11:08
Veldrijden wil zelf graag een kleine sport blijven.
    21 november 2023 11:30
    Het is Wielerflits dat dit artikel schrijft. Hier zijn de ploegen niet mee aangekomen. Die geven gewoon antwoord op de vragen. Dat pakt dan negatief uit omdat het past in een trend van artikelen waarin wordt gezeurd over tripjes naar het buitenland.

    De kop helpt vervolgens ook niet, terwijl je met dezelfde citaten ook een neutraal of zelfs positief artikel had kunnen schrijven, door het meer als een heel avontuur voor de ploegen te benaderen.
26 november 2023 10:52
Ik begrijp het probleem, maar je kan moeilijk spreken van wereldbekerwedstrijden en een WK dat zich hoofdzakelijk en over het algemeen in Belgie afspeelt.
21 november 2023 08:47
En waarom vliegt De Knecht niet met een budgetmaatschappij? Als de kosten een zorgpunt zijn, lijkt mij dat juist een makkelijke keuze.
    21 november 2023 08:59
    Op die manier kunnen de renners hun materiaal meegeven en moeten ze niet zelf met hun fietsen vliegen , dat zo ook veel uitsparen als ze er met hun fits heen zouden vliegen hah ha
    21 november 2023 09:43
    De zin is ook een beetje krom. Er zijn bijna geen goedkope vluchten van een paar tientjes. Zeker niet als je niet kan spelen met de aankomstlocatie (Dublin) en het dagdeel waarop je wilt vliegen
21 november 2023 10:35
Is het probleem niet op te lossen door te stoppen met al die klassementen en terug te gaan naar één klassement? Pas dan maak je het internationaal als je het mij vraagt. Heb je dan een dubbel weekend plan je dat toch in het zelfde land? Ik wil niet als Roger de Vlaeminck klinken maar vroeger waren er ook geen klassementen. Vast hadden ze toen andere problemen maar niet deze. En als het allemaal tv crossen zijn stapt de sponsor ook in.
21 november 2023 07:52
Alle ploegen, renners & de UCI benadrukken benadrukken dat zij een grotere veldritsport willen zien met meer sponsoren, nationaliteiten et cetera. Maar wanneer men dan kosten moet maken en moeite moet doen, geeft men niet thuis en blijft het halve peloton thuis. Beetje kinderachtig. Bij andere sporten die wel wereldwijd meer aanzien hebben (F1, tennis, golf etc.) vliegen ze elke week van pakweg Argentinie naar Dubai en weer door naar Singapore.
De bonden, coureurs en de ploegen moeten maar eens een keuze maken: of ze kiezen ervoor om globaal hun gezicht te laten zien (en daarmee dus ook de kosten en moeite te accepteren), of ze kiezen voor een sport in de marge van Vlaanderen, met daarbij de kleine(re) budgetten.
    21 november 2023 08:29
    Dat is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken. F1 teams hebben complete afdelingen om dit soort administratieve rompslomp te managen. Voor een sport als crossen die bij regel zeer lokaal/regionaal georiënteerd is, is het gewoon lastig om zo'n internationale uitzondering goed te managen. Ik lees in dit artikel dan ook vooral veel realisme.
    21 november 2023 08:44
    Er zijn sporten die een sponsordeal aan gaan met een vervoerder, koerier of iets anders in transport. Daar zitten vaak mensen die de douane faciliteiten voor ze afhandelen.
    21 november 2023 08:57
    @toiletduck. Akkoord, maar zo gek moeilijk moet het toch niet zijn om een transport naar Ierland te regelen? Dat die F1 teams daar een afdeling voor hebben (ik vermoed zelfs dat de F1 organisatie dit regelt, niet zozeer de teams) heeft te maken met geld: er is meer geld in de F1.
    Als je als veldritsport ook meer geld wilt, meer sponsoren zoekt en eventueel Olympisch wilt worden, dan zul je toch een aantal keer per jaar je gezicht buiten Vlaanderen moeten laten zien. Iedereen moet eerst investeren voordat er een mogelijk resultaat komt. En dan moeten dus ook de toppers naar Ierland/VS/Spanje etc. trekken: niet slechts een handjevol.
21 november 2023 08:17
Amateur sport .. eens praten net top ploegen als jumbo en quick step die zijn het jaar rond bezig met zulke zaken
21 november 2023 08:05
Net alsof ze daar niet nog een aantal Merida Kalaharies hebben staan die je netjes op basis van framemaat en zadelhoogte uitdelen kan aan wie de moeite neemt er heen te gaan: dikke kans dat het lokale rondje blubbertrappen er nog van opknapt ook.

Materiaal is in de hele wielersport doorgeschoten: bijzonder simpel op te lossen met het toepassen van uniformiteit. Zeker in zo’n mininiche als het veldrijden die (zonodig) ergens anders dan in het moederland op de vierkante k (willen) rondhossen een mooie oplossing.
    21 november 2023 08:31
    Wielrennen leeft zo'n beetje voor de helft bij de gratie van de materiaalsponsors...
    21 november 2023 08:59
    Zal best maar neemt niet weg dat het belang schromelijk, tegen het kolderieke aan, overschat wordt. Ze kunnen gewoon de hele rotzooi thuislaten en met een rolkoffertje afzakken om op lokale troep exact dezelfde uitslag te rijden. Het hele gepiep is puur voor de bühne en uit 'respect' voor de Oom Dagoberts die aan de beademingsknoppen zitten.
    21 november 2023 12:12
    @romains - da’s nog eens amateuristisch als je niet met je eigen materiaal mag/kan rijden. Daar hebben de materiaal sponsoren nix aan en aangezien die een belangrijke factor zijn gaat dat dus niet gebeuren. (Moreel gezien ben ik het wel eens hoor voor de atletische prestaties maakt het waarschijnlijk niet veel uit.)
    21 november 2023 23:12
    Aan de andere kant zullen de meeste materiaalsponsoren hun spulletjes ook wel verkopen in Dublin toch? Dus je kan ook gewoon je materiaal daar klaar laten zetten door de sponsor lijkt me.

Reacties zijn gesloten.