Vuelta-succes verbloemt het grote probleem van het Nederlandse wielrennen

Vuelta-succes verbloemt het grote probleem van het Nederlandse wielrennen

foto: Cor Vos

Door Maxim Horssels & Youri IJnsen
woensdag 24 augustus 2022 om 10:30
Special

Bijna een miljoen toeschouwers genoten afgelopen weekend van de Vuelta a España 2022 door Nederland. Renners als Tom Dumoulin, Mathieu van der Poel, Fabio Jakobsen wonnen de laatste jaren een grote ronde, monumenten, Europese en wereldtitels. Maar of de kinderen die dit weekend nog jaagden op handtekeningen, foto’s en bidons over tien jaar ook hun dromen als profwielrenner kunnen najagen, is niet meer vanzelfsprekend.

Het viel op de afgelopen dagen in Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Breda: de vele kinderen die naar de koers kwamen kijken. Het Nederlands succes in de wielersport klots de laatste tien jaar bij de plinten op. Sinds 2009 kwamen de Giro d’Italia (Amsterdam 2010 en Apeldoorn 2016), de Tour de France (Rotterdam 2010 en Utrecht 2015) én de Vuelta (Assen 2009 en Utrecht dit jaar) naar Nederland toe en bij iedere nieuwe uitgave lijken de bezoekersaantallen te groeien.

Bij de overheden en het bedrijfsleven is er veel draagvlak om dergelijke evenementen te organiseren, terwijl daar toch budgetten van meer dan twaalf miljoen euro voor nodig zijn. Met de vele toppers die ons land rijk is, heeft Nederland het wielrennen weer omarmd.

Amateur- en jeugdwedstrijden verdwijnen
In het Nederlandse wielercircuit zijn de laatste jaren tal van (jeugd)wedstrijden weggevallen. De redenen lopen uiteen: van te weinig sponsorgeld, een gebrek aan vrijwilligers of het niet kunnen inzetten van genoeg politie-begeleiding. Dat laatste is nodig om het vergunning-technisch allemaal in goede banen te laten leiden.

De laatste jaren verdwenen al klassiekers als de Baronie Breda Classic, de Ronde van Noord-Holland en de Slag om Norg. Ook beloftenkoers Olympia’s Tour – de oudste wielerkoers van Nederland – had het de laatste jaren niet gemakkelijk. KNWU-voorzitter Thorwald Veneberg luidde in 2021 al de noodklok. Ook licentiehouders nemen af.

In 2019 maakte WielerFlits al een uitlegvideo over de halvering van de inzet van politiemotards in het wielrennen. 

Maar het is nog maar zeer de vraag of al die kinderen die de afgelopen jaren – met het laatste weekend in het bijzonder – naar hun helden hebben gekeken, zelf ook een wielerdroom kunnen najagen. Want als er geen kleinere koersen meer in Nederland zijn, dan kunnen de talenten van morgen zichzelf ook niet tonen. “Die kleinere koersjes zijn de opstap naar dit”, merkt ook Julius van den Berg (25) op, doelend op de Vuelta.

“Als je ziet hoe populair dit is, is het ook duidelijk dat er animo is voor dat soort koersen. Ik ben het er echt wel mee eens dat die wedstrijden hun status terug moeten krijgen en weer op de kalender moeten. Voor de ontwikkeling van het wielrennen is het heel belangrijk om alle kleine koersen in Nederland te behouden.”

Jumbo-Visma-ploegleider Grischa Niermann was jarenlang betrokken bij de opleidingsploeg van Rabobank en ook nu speelt de Duitser een belangrijke rol in de scouting van onder andere jonge, Nederlandse renners. “Het is te hopen dat deze Vuelta helpt. Ik was heel erg verbaasd over hoe zeer de Vuelta in Nederland leeft, super mooi!”, beoordeelt hij de mensenmassa’s.

“Hopelijk geeft dat ook een boost aan andere wedstrijden in Nederland. Kinderen en jeugdrenners die ook de droom hebben om prof te worden, kunnen dat niet zonder die kleinere koersen. Voor hen is het ook belangrijk dat er renners zijn uit je eigen land – zoals de afgelopen dagen met Robert Gesink en Mike Teunnisen – die wel het mooie weer kunnen maken.”

Mike Teunissen reed zondag in de rit van en naar Breda in de rode leiderstrui en genoot zichtbaar van alle aandacht die er bij de Vuelta-start in Nederland kwam kijken. Hij won nota bene de laatste twee edities van de ter ziele gegane Baronie Breda Classic. “Het is altijd goed zoeken naar vrijwilligers en er zijn veel alternatieven (op sportgebied, red.). Maar ik heb dit weekend ook weer gezien dat we met Jumbo-Visma proberen om de jeugd te motiveren en inspireren (met onder andere de Dikke Banden Races, red.). Ik denk dat het daarmee begint. Het is natuurlijk van de zotte dat het zó goed gaat met het Nederlandse wielrennen, dat het in het lagere segment en in de breedte het toch minder goed gaat en er eigenlijk niets uit voortkomt. Laten we hopen dat het de goede kant op gaat en dat er meer en meer van dit soort evenementen komen.”

Zeer zorgwekkend
“Je ziet aan alles rondom de organisatie dat dit gedragen wordt door de provincie en de overheid, terwijl zij naar de koersen van lager niveau – wat toch de basis is van het cyclisme – juist een terugtrekkende beweging maken”, ziet Jumbo-Visma-ploegleider Arthur van Dongen. “De Provincie Noord-Brabant spant zich alleen in voor de grote evenementen.”

“Ik organiseer ook wedstrijden op clubniveau en daar trekken ze hun handen van af. Daar willen ze niks van hebben. Wat je hier ziet is dat wanneer de politiek er achter gaat staan er ineens heel veel mogelijk is. Heel Breda kan dan platgelegd worden voor het verkeer. Vandaag zijn we door mijn woonplaats Dongen gereden waar het verkeer drie uur is stilgelegd, terwijl wij met de Ronde van Midden-Brabant moeten knokken om een half uur voor de aankomst het parcours te mogen afsluiten voor het opbouwen van de finish. Dat is helaas ingegeven door de politiek.”

Het grote gevolg van het gebrek aan politieke en financiële steun is dat steeds meer jeugd- en amateurwedstrijden verdwijnen. “En dat is zeer zorgwekkend”, aldus Van Dongen. “De basis van heel het wielrennen in Nederland wordt nu vergeten en dat is echt een groot probleem. Er zijn nog amper koersen van niveau voor nieuwelingen en junioren. En ook voor elite en beloften is er steeds minder. Ik had gehoopt dat we met Wouter Bos (de nieuwe KNWU-voorzitter, red.) iemand hadden die zich daar hard voor ging maken, maar ik zie helaas niet het gewenste resultaat.”

De eerstvolgende Nederlandse start van een grote ronde laat nog even op zich wachten. Rotterdam mag op z’n vroegst in 2026 weer het Grand Départ van de Tour de France organiseren.

Dit artikel delen:

75 Reacties

Lay On 23 augustus 2022 om 20:06

Gelukkig was er vandaag een nieuwe Nederlandse 1.1 koers in Egmond.

Oh wacht….

1
Murcia 22 augustus 2022 om 16:00

Dat Vuelta succes moet ook nog maar blijken, 10 tegen 1 dat volgend jaar blijkt dat het meer geld heeft gekost dan wat er begroot was. Verder vind ik de neiging om alle kritiek maar bij overheden neer te leggen te makkelijk. Men is in Nederland altijd wel te porren voor passieve aandacht bij het wielrennen, namelijk het kijken naar de sport maar de jeugd kiest voor ander tijdverdrijf en de vrijwilligers sterven uit. Dat is natuurlijk minder populair als verklaring voor het probleem dan alles op de vermaledijde overheid te schuiven en daarom negeren we dat als media en Jan Publiek.

0
Tompot 23 augustus 2022 om 10:44

Volkomen eens

0
Jean Dumas 22 augustus 2022 om 16:07

Je moet het ook zo zien: als de Vuelta niet komt, gaat dat geld ook niet naar de basis sportactiviteiten.

0
Fast Freddy 22 augustus 2022 om 16:09

Er is voldoende wedstrijdaanbod voor de jeugdcategoriën in verhouding tot de aantallen licentiehouders. Veelal op afgesloten wielerparcoursen soms als criterium. Die criteriums worden vaak ook nog eens slecht bezocht.
Probleem van teruglopend aantal wedstrijden op de openbare weg begint bij de nieuwelingen. Twee jaar corona heeft de boel ook geen goed gedaan, waardoor wedstrijden niet zijn teruggekomen om de kalender. Mede door afhaken van vrijwilligers.
Het echte probleem zit bij de jeugd (terugloop van licenties) en daarnaast wordt de doorontwikkeling van nieuwelingen en junioren afgeremd door de problematiek uit dit artikel.

0
Oblomov 22 augustus 2022 om 16:52

Dat het aantal jeugdleden zo dramatisch terugloopt, hoor ik nu al jaren. Maar nooit met concrete cijfers.

Volgens de leden-rapportage 2021 van het NOC/NSF is het aantal jeugdleden van de KNWU t.o.v. 2016 stabiel bij de meisjes (2000) en gestegen bij de jongens (van 7000 naar 8000).

0
Fast Freddy 22 augustus 2022 om 23:44

Aantal wedstrijdlicenties jeugd (tot nieuwelingen) is dit jaar nog geen 1000. Paar jaar terug nog 1300.

0
Oblomov 23 augustus 2022 om 09:53

Waarom tot nieuwelingen? Die 10.000 zijn het geheel aan jeugdleden. Daar zal een deel natuurlijk ook andere disciplines dan wegwielrennen beoefenen, maar het gros zal toch wel gewoon lid zijn van een standaard wielerclub en voornamelijk weg en veld doen.

0
VincentK 23 augustus 2022 om 18:46

Als je het aantal jeugdleden ziet (laag), is het bijzonder dat Nederland het vrouwenwielrennen lang heeft gedomineerd en bij de mannen regelmatig toppers aflevert. Het kan niet anders dan dat er bijvoorbeeld meerdere potentiële grote ronde winnaars in Nederland rondlopen, maar probeer ze maar eens te vinden en ze vervolgens te enthousiasmeren. Regelmatig een koersje voor de jeugd op de weg zou daar zeker kunnen helpen.

0
Fast Freddy 24 augustus 2022 om 11:43

@oblo, misschien moet je zelf het jaarverslag van de knwu er even bijpakken als mijn voorbeeld niet concreet genoeg is voor je. Van een stijging is in ieder geval geen sprake.

0
Kaj 25 augustus 2022 om 12:11

De criteriums worden door de meest clubploegleiders afgeraden want je moet klassiekers rijden. Maar laten we eerlijk zijn criteriums zijn de basis van de wielersport. Of we nu rijden op afgesloten clubparcoursen of het rondje om de kerk. Als je een criterium nog niet uit kan rijden dan heb je in een klassieker niets te zoeken.
Overigens is het wel te gek dat wedstrijden worden afgelast vanwege te weinig deelnamen. Zich verschuilend achter de opmerking VROEGUUH waren er altijd veel meer deelnemers bij onze wedstrijd.
AvD heeft een punt ri de overheid voor de Vuelta kan of beter nog moet alles wijken. Voor de kleinere wedstrijd is het alleen maar moeilijk moeilijk moeilijk als het er op aan komt. Laten we Wouter Bos (hij zit er nog maar een half jaar) een kans geven. De zaadjes zijn geplant straks mogen we hopelijk oogsten.

0
De Capybara van de Conradkade 22 augustus 2022 om 16:12

Interessante discussie. Een aantal jaar terug werd er schande gesproken over dat de Rabobank klimselectie wedstrijd er niet meer was. Nu wordt juist gezegd dat door de eenzijdige focus van Rabobank op klimmers en tijdrijders sprinters geen eerlijke kans kregen. Vandaar dat nu wel Jakobsen, Groenewegen en Kooij weten door te breken.

Ook heb je als land maar een aantal echte toppers nodig om er goed op te staan. Ik weet zelf weinig van het Sloveense wielrennen, maar kan mij niet voorstellen dat daar elke week jeugdwedstrijden worden georganiseerd. In Frankrijk juist wel en kijk hoeveel echte wereldtoppers er momenteel zijn…

Overigens ben ik het volledig mee eens dat de politiek meer zou moeten inzetten op de breedte sport dan op megalomane evenementen als het EK/WK voetbal, start van grote rondes of de OS. Niet zozeer voor het doorbreken van jong talent alswel om de bevolking wat gezonder te krijgen.

0
Martijn Arensman 22 augustus 2022 om 17:04

Slovenië is een echte fit natie. Gezinnen en stellen gaan er op uit om in beweging te zijn. Dat is daar echt een ding. Aan den lijve gezien tijdens onze camper vakantie tijdens de Giro dit jaar. Dit viel echt op. Mogelijk ligt het percentage top rijders tov populatie zo hoog.

Hiermee voorzie ik een ander probleem: NL als e-bike natie met gebrek aan jeugd met voldoende duurvermogen om ooit prof wielrenner te worden.

0
Viktrodriguez 22 augustus 2022 om 17:14

Frankrijk heeft dan weer het probleem dat die profploegen geld zat hebben, maar qua training en begeleiding nog blijven hangen in de tijd van Bernard Hinault.

0
De Capybara van de Conradkade 22 augustus 2022 om 17:54

Heb je een punt Martijn. Ik weet niet wat de achtergrond van Thymen is, maar eigenlijk zie je nu dat de renners met een diverse en brede achtergrond in hun jeugd qua beweging, motoriek en mobiliteit, uiteindelijk een veel completere wielrenner zijn. Vaak alleen wel met een achterstand in het in het peloton rijden, dalen en tactisch vernuft.

0
I Langof 23 augustus 2022 om 11:33
Quote:
Ik weet zelf weinig van het Sloveense wielrennen, maar kan mij niet voorstellen dat daar elke week jeugdwedstrijden worden georganiseerd.

Wij hebben het eens geanalyseerd. Martijn heeft gelijk. Slovenië is een echte fit natie. Bijna grem diekke kinderen!

Jij ziet ouders kinderen van een jaar of 10 die bergen van 1000 meters in een uur of 2 beklimmen. Ze leren skiën voordat ze leren lopen. Hun nationale sport is basketbal en je ziet kinderen in iedere wijk deze te spelen. Ook in school tijdens sportles. Het zijn ook misschien nog naweeën van het communisme. Door bergklimmen wilden ze ook een verschil tot rest van de Joegoslavië maken.

Organisatie van koersen is makkelijker omdat de bevolkingsdichtheid heel laag is. Ook de gemeenten doen graag mee. Ze hebben weinige specifieke jeugdwedstrijden, maar veel amateurkoersen, bekend is Franja mat honderden die meedoen.

En opmerking: de jeugd daar gaat echter niet primair op racefiets. Bijna iedereen doet mountainbike en/of downhill.
Jih zie geen opafiets, Shimano 105 of Ultegra is het minste wat een kind grijgt.

0
Martino87 22 augustus 2022 om 16:17

Is er ooit weleens een start van een grote ronde niet als een succes betiteld?

0
Brabander 22 augustus 2022 om 16:50

Neen. Volgens mij niet
Wat me wel opvalt is dat zo’n start van een Grote Ronde honderdduizenden mensen op de been brengt, maar een Eneco Tour (of hoe dat ding tegenwoordig ook mag heten) trekt amper publiek. Je hebt eigenlijk alleen de Amstel Gold Race in Nederland waar men voor uitloopt.
Punt is dus: waarom een start van een Grote Ronde en de Amstel wel en een Eneco Tour niet?

0
Mad 22 augustus 2022 om 22:20

“Eneco” Tour klonk toch ook volkomen kot? Dan sta je sowieso al 1-0 achter.

0
Drossard Kudus 23 augustus 2022 om 09:37

@Brabander verschillende redenen denk ik. Valt meestal net niet meer in de vakanties. 5/7 etappes zijn meestal ook in België en een van de Nederlandse etappes is dan vaak een korte tijdrit. Die Nederlandse ritten zijn dan ook vaak doordeweeks.

Verder ook een stuk prestige. Bij die massas publiek die nu voor zo’n start komen (of s-lands grootste klassieker) zijn ‘echte’ wielerliefhebbers flink in de minderheid. Net zoals we met het hele land het WK voetbal kijken, maar er voor Telstar – TOP Oss geen hond thuis blijft. Zelfs op het WK zie je al enorme verschillen tussen wedstrijden van Nederland en andere wedstrijden. Het zijn gewoon leuke evenementen die de mild geïnteresseerde sportieveling aanspreken

0
Stabanger 22 augustus 2022 om 16:27

Goed stuk. Zouden jullie vaker moeten aankaarten. Onderschat niet wat je zelf kan teweegbrengen.

0
Dark Noise 22 augustus 2022 om 16:48

Edit redactie: Bedankt, het wordt aangepast!

0
Brabander 22 augustus 2022 om 16:51

Edit redactie: Bedankt, het wordt aangepast!

0
Theo Bovengemiddelkamp 22 augustus 2022 om 16:54

We hebben in feite twee piramides, met een flinke overlap. Eentje voor het opleiden van talenten en eentje voor het organiseren van wedstrijden. En het is vaak zo dat de top van de piramide, de basis en dus de breedtesport moet inspireren. Ik sluit niet uit dat er met meer topwedstrijden, er ook meer overige wedstrijden komen. Ik mis in ons land nog altijd een windklassieker over de Zeeuwse dammen en bruggen, of rondom en over het IJsselmeer. Wij hebben helaas niet zo'n cultuur om wedstrijden te organiseren dan de Vlamingen.

We zijn een druk land met veel obstakels en regels, het is niet eenvoudig om hier een koers veilig te organiseren. Een afsluitbaar parkoers, zoals bijvoorbeeld bij kampioenschappen, met daarin een klimmetje, of een kasseistrook, zou wel eens de toekomst kunnen zijn. Organisatorisch heeft dat veel minder impact. In België worden jeugdwedstrijden vaak in het weekend op een bedrijventerrein georganiseerd. Je kan veel van de VAM-berg zeggen, maar zo'n voorziening zou best het regionale wielrennen een flinke boost kunnen geven, zowel in kwaliteit, als kwantiteit.

0
Derierre de la course 22 augustus 2022 om 18:25

Die klassieker was er met de World Port Epic. Nota bene ontstaan n.a.v. de tourstart in Rotterdam.

0
Panache 22 augustus 2022 om 16:57

Was er een paar jaar geleden ook niet zo’n topic over het Spaanse wielrennen? En hoppa ineens staan daar Mas, Ayuso en Rodriquez.

0
Viktrodriguez 22 augustus 2022 om 17:16

Spaanse nieuwe aanwas is toch nog steeds vrij ondermaats voor een wielerland van die omvang.

0
NumberSeventeen 23 augustus 2022 om 09:29

En daarvoor met het Italiaanse wielrennen. Dat kwam ook wel goed.

0
Oblomov 22 augustus 2022 om 17:14

Het is vooral het continentale en nationale circuit dat geraakt wordt door de achteloosheid waarmee de overheid weigert om nog langer voor politiemotoren te zorgen. Zelf vind ik het een trieste verloochening van de eigen cultuur dat het amateurwielrennen van de openbare weg verdrongen wordt, maar we moeten ook weer niet te dramatisch doen. Het Nederlandse wielrennen staat echt niet op omvallen.

Veel clubs hebben hun eigen circuit waarop veilig gereden kan worden. Dan heb je nog locaties als de VAM-berg en het Tom Dumoulin Bike Park.

Als de trend zich doorzet zullen de wedstrijden naar dat soort locaties moeten verschuiven.

Ben het wel met Van Dongen eens dat je van Wouter Bos wat actiever lobby-werk zou mogen verwachten.

0
DunJay 22 augustus 2022 om 18:20

Bij ons bij de club zie je de instap categorie sinds een paar jaar helemaal leeglopen, bij de licentiehouders blijven de renners nog wel naar het wekelijkse clubwedstrijdje komen, maar de recreanten dus niet. Mede hieraan ten grondslag ligt de invoering van de startlicentie, hoewel het idee goed lijkt, werpt dit een te hoge drempel op voor recreanten om eens een koersje te proberen te rijden (ze moeten direct 3 tientjes lappen, waar ze voorheen voor 2 euro eenmalig konden inschrijven). Daarnaast zorgt de startlicentie voor nivellering want een groot aantal sportklasse renners en amateurs neemt nu maar een startlicentie omdat ze dan toch bij de Clubwedstrijden kunnen rijden en ook bij de Knwu een veel groter wedstrijdaanbod hebben dan bij de sportklasse en amateurs! Resultaat : startlicentie wedstrijden waar gemiddeld 44 km/u gehaald wordt zijn geen uitzondering, wie kan dat met goed fatsoen nog een instapcategorie noemen?! Zo hol je de sport van onderuit wel uit ja. Oplossing: een beter wedstrijdaanbod voor de echt licentie categorieen en een verplichte promotie vanuit de startlicentie.

0
Sebas 23 augustus 2022 om 10:29

“Veel clubs hebben hun eigen circuit…” Correct. Dat is een hele goede oplossing voor jeugdwedstrijden (<nieuwelingen) en clubwedstrijden (alle categorieën). Als het gaat om talentontwikkeling volstaat dat echter niet.

De KNWU is samen met koersorganisatoren, districten, enz., bezig om organisatorisch laagdrempelig wedstrijden te organiseren. Dat wil zeggen: afsluitbare parcoursen, makkelijker te verkrijgen vergunningen, weinig tot geen politie-inzet, minder vrijwilligers. En dat is breder dan de parcoursen van de VAM-Berg en het Tom Dumoulin Bike Park. Op die manier kunnen de wegvallende wedstrijden (klassiekers met name) worden opgevangen en het wedstrijdaanbod wordt gewaarborgd.

Een goed voorbeeld is de districtscompetitie voor nieuwelingen/junioren (m/v) die dit jaar van start is gegaan. Deze wordt erg goed ontvangen.

0
Comments 22 augustus 2022 om 17:59

Gemeenten hebben geen zin gedoe op gemeentegrond.

0
de dorpspastoor 22 augustus 2022 om 18:10

Toch wel een iets andere teneur dat het juichcape-artikel van onze telegraaf-journalist.

Voor mij worden hier toch meer spijkers op de kop getimmerd. Mogelijk geinspireerd door de feedback na het artikel van Kerckhoffs, want ook daar zijn bovengenoemde punten aangestipt in de reacties.

0

Goed dat hier ook aandacht aan wordt besteed. Ikzelf als wedstrijdrenner (sportklasse) zie het helaas ook; veel mooie (langere) wedstrijden verdwijnen door gebrek aan politie, moeilijke regels, en te weinig vrijwilligers. Zo zijn ook vrijwel alle lange koersen en omlopen van de NWB, zoals de Grenslandklassieker, niet doorgegaan, en schrijven zich ook nog maar weinig man in. Maar ook een prachtige toertocht/koers met vrije inschrijving zoals de Lubberding Classic is helaas ter ziele gegaan, dat was echt een prachtige koers.

Maar aan de andere kant zie op dit jaar ook veel nieuwe koersen met langere parcours ontstaan, waar ook jeugd mag rijden: Omloop van Schoonderlogt, Hel van Boak, GP Klein Amerika, Omloop van de Biesbosch, Omloop van Herxen, Specialized klimcriterium, en ik zag in west-brabant ook weer twee nieuwe mooie criteriums (eentje in Grave, over kasseien!). Het is waar dat de afgelopen jaren er veel problemen zijn geweest, maar juist dit jaar zie ik (in mijn omgeving) weer een positive groei van mooie koersen voor de breedtesport.

0
platteprijs 22 augustus 2022 om 18:32

Je hebt de kaart verkeerd om, Grave ligt in het oosten :)

0
vanSpringel 22 augustus 2022 om 18:40

En dan kan de “ronde van Snijders” in Chaam ook terug op de kalender.

0

Haha inderdaad platteprijs, maar doet niks af aan mijn punt. :)

0
Zwarte Panter 22 augustus 2022 om 18:24

Ze laten de jeugd veels te snel allemaal rijden in het buitenland dat is het grite probleem. Begin eens met koersen rond de kerk ipv naar belgie frankrujk weet ik veel waar heen aemaal

0
vanSpringel 22 augustus 2022 om 18:47

Ook dat. Maar let eens op hoeveel jeugd (tussen ca. 8 en 16 jaar) nu al op zo’n E-motor aangedreven stadsfiets rondrijden. Het is echt niet meer normaal. Mijn fietsenverkoper uit het dorp vertelde dat 90% van de jeugd met hun ouders een E-bike komen kopen. Om naar school te fietsen nogwel. Afstand minder dan 5km schijnt schering en inslag te zijn onder de jonge mensen. Een vleug wind tijdens het wandelen van die mensjes en ze liggen al op hun gat door gebrek aan spierkracht.
Of waar ik steeds meer lucht van krijg is dat de jeugd (tieners) op E-bikes naar sport-, en fitness centers gaan. Zweten kennen ze niet maar na voorzichtig aan de gewichtjes trekken wel een dure eiwit-shake tot zich nemen, want spierpijn ? Da’s compleet uit d’n boze.
Kommer en kwel met de sportieve toekomst van de jeugd (in mijn opinie).

0
de dorpspastoor 22 augustus 2022 om 20:47

Duimpjes omhoog voor VanSpringel (waar blijven eigenlijk die duimpjes?)

0
kleomantre 23 augustus 2022 om 10:48

Het grappige van al die ebikes is eigenlijk nog wel dat het dat het in veel gevallen milieuvervuilender is en totaal onnodig. Gans het land op de moderne spartamet, waar de uitstoot weliswaar niet lokaal plaatsvindt maar wel waar de kolencentrale staat.

Snap ook niet dat er zo’n lobby achter zit om dit massaal aan de mens te brengen, buiten dat het natuurlijk pure commercie is.

0
Al Phila 22 augustus 2022 om 18:30

Ik ben al wat ouder en wilde bij mijn lokale vereniging op het parcours meedoen met club-wedstrijdjes. Ik zou, gezien mijn leeftijd, vallen in de C-Categorie, een categorie waarin ook nieuwelingen en junioren (M/V/?) starten. Helaas zou ik de enige deelnemer zijn in deze categorie :-(

0
platteprijs 22 augustus 2022 om 18:36

@Youri, Maxim, leg deze problemen eens voor aan KNWU-voorzitter Wouter Bos. Met zijn ingangen in de politiek is hij de aangewezen man om met oplossingen te komen.

0
Alfred Issendorf 22 augustus 2022 om 20:19

Inderdaad. Ik weet het, Bos doet het onbezoldigd. Ik vind het een prima kerel, maar wat heeft hij tot dusverre eigenlijk bereikt in dienst van de KNWU?

0
Sebas 23 augustus 2022 om 10:10

Wouter Bos is prima op de hoogte. De lobby is constant aan de gang. Gesprekken vinden constant plaats. Gezien de keuzes van het kabinet, de afgelopen 10 jaar, is de tendens moeilijk te doorbreken. Iets met een mammoettanker.

0
vanSpringel 22 augustus 2022 om 18:39

No panic mannen ! laat ’t maar met gerust hart aan Cor Jansen over.
Zie: https://www.utrechtdb.nl/cor-jansen.html

0
Ardoissier 22 augustus 2022 om 19:47

De kinderen van nu krijgen fietsen met trapondersteuning om naar school te gaan: funest voor de toekomst van het Nederlandse wielrennen.

0
Ardoissier 22 augustus 2022 om 19:49

Ik ben het helemaal eens met vanSpringel!

0
tak 22 augustus 2022 om 20:00

Mooi dat jullie hier aandacht aan besteden!

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 22 augustus 2022 om 21:06

Nog een jaar of 10, dan is het definitief over met het Nederlandse wielrennen. Helaas.

0
Romāns Vainšteins 22 augustus 2022 om 21:32

Ik vind het toch wat vreemd. Rij al god weet ik hoe lang recreatief door NL en zie het aantal wielrenners op dure fietsen, waaronder ook best wat jongeren, alleen maar toenemen. Bovendien: hoeveel fanatici heb je nodig om standaard die 30-50 profrenners en 3 toppers doorlopend af te vaardigen?

0
Fast Freddy 22 augustus 2022 om 23:55

De gemiddelde recreant is 45+. Voor potentiële toppers heb je 15- op de fiets nodig. Die zie je niet zo veel…

0
Romāns Vainšteins 23 augustus 2022 om 07:50

Wat mee kan spelen is dat je als ouders guppies van 15 niet zo graag met de racefiets naar buiten schopt? Ik hoor men denken ebike net zo gevaarlijk maar dat is natuurlijk niet zo. Racefiets vergt een volwassen mindset.

0
Fast Freddy 23 augustus 2022 om 10:13

Inderdaad. Kinderen leren over het algemeen wielrennen op afgesloten parcoursen. Ik vermoed dat veel ouders hun grut liever laten voetballen bij de club om de hoek, dan heen en weer chauffeuren naar zo’n wielerbaan. Nog los van de risico’s die aan de sport kleven.

0
Romāns Vainšteins 23 augustus 2022 om 11:11

Hoewel dikke folklore ligt er hier wel een superleuke piste voor veldrijden en MTB. Daar kunnen guppies alles leren qua bike-handling in een verkeersluwe omgeving om later de weg op te kunnen gaan.

Althans zou ik dat eerder voor mijn dochter overwegen dan een full carbon aero-model aanschaffen

0
Wheely 23 augustus 2022 om 11:17

Zekers RV, die van mij mag ook lekker het veld in als ze wat groter is en gezellig samen bikepacken natuurlijk, hartstikke hip. Het peloton, als ze dat zou willen ok, maar ik zal het zeker niet stimuleren!

0
Barry Batsbak 23 augustus 2022 om 11:30

Mijn 11 jarige gup koos uitdrukkelijk voor mountainbiken. De hoeveelheid jeugd van de mtb-afdeling van de plaatselijke wielervereniging is de afgelopen jaren min of meer geexplodeerd. Wát een kluit koters traint me daar in verschillende groepen op zaterdagochtend jongens. Het aantal jonge mtb-ers overstijgt het aantal jeugdrenners op de racefiets enorm. Het rijdt ook wel wat vergevingsgezinder op de mtb, het is wel wat laagdrempeliger. Maar ik denk dat er uiteindelijk procentueel vanuit de mtb-afdeling minder jeugd echt richting competitie gaat dan bij de koers-afdeling.

0
Romāns Vainšteins 23 augustus 2022 om 11:45

Maar dat is dus een hele grote berg potentiële wegwielrenbners vanuit een andere kweekvijver waar de ach-en-wee teneur van dit artikel glad aan voorbij gaat.

0
Wheely 23 augustus 2022 om 11:58

Wielervolgers blijven nou eenmaal hangen in tradities waarbij we denken dat de beste basis op de baan en in het veld wordt gelegd. De beste twee renners deze Vuelta komen oorspronkelijk uit hele andere sporten gedurende hun jeugd. Misschien is de Zoetemelk van de toekomst nu nog wel vrolijk aan het fierljeppen, who knows?

0
brambino 22 augustus 2022 om 21:45

Eerst: een vette pluim voor dit artikel heren M en Y! Dit gaat ergens over.

Die aandacht die er is voor de grote wedstrijden van zoveel mensen ligt volgens mij aan het spektakel van de grote wielerkoers. Schitterend en kleurrijk, veel lawaai, het gaat hard, en iedereen is er en dan die fietshelden. Een verwachte winnaar op een podium of een gruwelijke valpartij, sensatie man! En niet onbelangrijk gratis, je loopt zo overal in het grote stadion van bossen, bergen, weilanden en oude steden in!
Van dit alles is weinig over bij de Ronde van Giessenburg of Lexmond. Eenzaam in de polder rondje draaien, 40 man publiek en dan is het op. Er zit een gat tussen die beide werelden zo groot als een sinkhole van jewelste.
Wat te doen? Best lastig, maar ik weet wel dat de grotere regio-wedstrijden op topcompetitie-, 1.2 en wellicht 1.1 niveau een bruikbare tussenstap voor talentvolle coureurs zijn. Toch een keer meerijden als clubrenner in de Ronde van Overijssel, je studiematen zien je rijden in de Arno Wallaard Memorial, die presentatie bij de Dorpenomloop. Even een groter podium, trotse familie langs de lijn. Uitgereden joh! Poetsen die fiets en op naar een volgende heldendaad.

De harde werkelijkheid voor de organisatoren is dat zij alles op alles moeten zetten om hun koersen overeind te houden. Levert uw veiligheidsplannen maar in meneer, we (waterschap) houden 10 minuten een brug dicht voor het peloton: 550 euro leges, 300 signaleurs elk jaar weer dat zelfde examen laten doen. En dan ’s avonds voor de race op je knieën en bidden of er niet een stel boeren protesteren (prima verder) uitrukken en al je agenten die kant op gaan (weg Slag om Norg) of Macron komt buurten bij Rutte en weg zijn die agenten weer. Maandenlang organiseren, gek rennen langs sponsoren, en maar hopen dat een ongeletterde niet met zijn brommertje het peloton inrijdt. U was verantwoordelijk organisator!

Dan nog iets: die continental teams, DSM, Jumbo, waarom staan die niet standaard aan de start bij grotere Nederlandse wedstrijden?! Ooit hebben de Arensmannen en de van Baarles, de Keldermannen die wedstrijden nodig gehad om beter en zelfs groot te worden. Zou een mooi saluut zijn aan de hard werkende organisatoren.

Welaan Provincie, gemeentebesturen en Wouter en KNWU-club: pomp uw banden met de verenigingen en organisatoren op. De monumenten der Wielersport (Tours en Klassiekers) worden geliefd door het volk, nu nog even de basis helpen, daar waar Fabio leerde fietsen zijn club Jan van Arckel en wie weet wordt u ooit toegejuicht als visionair bestuurder op het bordes van uw gemeentehuis of bondsbureau!

0
Retro Lex 23 augustus 2022 om 02:17

Ze zouden in plaats van echte Politie ook gewoon Boa’s kunnen inzetten. Daar zijn er zat van. En de aanwezigheid bij een koers is vaak toch ivm verkeers veiligheid etc. Dat kunnen Boa’s best.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone