KNWU luidt noodklok over Nederlands wielrennen

donderdag 17 juni 2021 om 16:42
KNWU luidt noodklok over Nederlands wielrennen

foto: Cor Vos

Thorwald Veneberg, de algemeen directeur van de KNWU, heeft de noodklok geluid over het Nederlandse wielrennen. Volgens de wielerunie staan organisatoren van wielerkoersen onder grote druk vanwege het gebrek aan motorpolitiebegeleiding bij wedstrijden.

In 2018 besloot de Landelijke Politie dat vanaf 2020 de politie-inzet bij wielerwedstrijden gehalveerd zou worden. Een van de oplossingen ligt in particuliere motards die de wielerkaravaan zouden begeleiden, en daar werd ook al deels mee geëxperimenteerd.

De KNWU besloot vorig jaar een onderzoeksrapport aan te bieden aan de Nederlandse politiek, om te kijken of in de toekomst meer wielerkoersen veilig begeleid en beschermd kunnen worden met minder politie-inzet, maar daar is volgens de KNWU nog te weinig mee gedaan.

Veneberg doet nu een oproep aan het kabinet om zo snel mogelijk met een oplossing te komen en werk te maken van de aanbevelingen uit het zogeheten Mobicon-rapport.

In 2019 maakte WielerFlits al een uitlegvideo over de halvering van de inzet van politiemotards in het wielrennen. 

Geachte woordvoerder,

Ongetwijfeld heeft u al een volle agenda voor het Sportdebat aankomende maandag. Niettemin vragen wij u zeer gewaardeerde aandacht voor het volgende. De organisatoren van wielerkoersen in Nederland en de KNWU luiden de noodklok. Nadat het seizoen 2020 als gevolg van de coronacrisis volledig in het water is gevallen is er in 2021 gelukkig -voorzichtig – weer het een en ander mogelijk. Opnieuw pakken zich echter donkere wolken samen boven de Nederlandse wielerkalender. De organisaties van de BinckBank Tour en de Simac Ladies Tour (beide wedstrijden op het UCI World Tour niveau) staan op dit moment onder grote druk. De reden hiervoor is het gebrek aan beschikbare capaciteit bij het Team Motorondersteuning bij de Landelijke Eenheid politie waardoor de KNWU op dit moment voor de keuze is gesteld welk van deze twee Worldtour koersen een wedstrijddag moet inleveren.

Sinds 2018 wordt de inzet van motorpolitiebegeleiding bij wielerkoersen door de politie stelselmatig teruggebracht. Begeleiding die op dit moment nog steeds onontbeerlijk is bij de organisatie van wielerkoersen. De organisatoren van wegwedstrijden zijn samen met de KNWU en NOC*NSF hier al geruime tijd over in gesprek met de politie. Doel is te komen tot een situatie waarin een goed afgewogen wielerkalender afgewerkt kan worden met de beschikbare politie-inzet en de inzet van gekwalificeerde vrijwillige Motor Verkeersregelaars (MVR-S). Tot een goede structurele oplossing heeft dit overleg nog niet geleid.

Eerder is er in de Tweede Kamer al verschillende keren over dit onderwerp gesproken en er is in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door Mobicon een onderzoek naar de verkeersveiligheid van wielerrondes uitgevoerd. Dit rapport heeft geleid tot een maatregelenpakket en de minister heeft aangegeven om met de betrokken stakeholders vanuit de sport in 2020 en 2021 te werken aan de uitvoering van dit pakket en om dit vervolgens te evalueren. We worden echter nu al geconfronteerd met koersen die alsnog onder druk komen te staan en zicht op een structurele werkende oplossing is er nog altijd niet.

Om tegemoet te komen aan de noodzaak om de inzet van motorpolitiebegeleiding te beperken hebben organisatoren al verschillende maatregelen getroffen. Denk aan het afwerken van (een deel) van de wedstrijden op afgezette circuits. In het geval van de eerder genoemde twee Worldtour-wedstrijden is het aantal wedstrijddagen in Nederland al teruggebracht en betreft het deels ook tijdritten op afgesloten circuits waarbij geen motorbegeleiding door de politie nodig is. Het nog verder inperken van de mogelijkheden doet aan de wedstrijden, maar ook aan de wielercultuur van één van de van oudsher toonaangevende wielerlanden, geen recht.

We roepen u op om er via de minister voor Sport bij het kabinet op aan te dringen om voor de korte termijn tot een oplossing te komen waardoor de wedstrijden in de nabije toekomst doorgang kunnen blijven vinden. Gericht op de lange termijn roepen wij de minister op om nu echt werk te maken van de aanbevelingen uit het Mobicon rapport, waarmee volgens ons de toekomst van wielerkoersen in Nederland veilig gesteld kan worden.

Voor meer informatie, neemt u gerust contact met mij op. Dank voor uw tijd.
Hartelijke groet,
Thorwald Veneberg
Directeur | Top- en wedstrijdsport

Dit artikel delen:

15 Reacties

Fast Freddy 17 juni 2021 om 17:35

Misschien in een groot peloton naar Den Haag rijden over de snelweg? Zo krijgen de boeren ook hun zin. Wel voldoende politiebegeleiding erbij tegen alle verkeerswappies die er toch langs willen glippen of dwars door het peloton heen willen uiteraard.

the student 17 juni 2021 om 17:45

Het gaat eigenlijk niet eens om die worldtourwedstrijden. Het organiseren van de grote jeugdklassiekers of elite koersen is ook nagenoeg onmogelijk geworden. Alles is nu bijna maximaal een lokale omloop geworden. Meer dan een rondje om de kerk zit er niet meer in.

Westhoek Express 17 juni 2021 om 18:04

kom op noorderburen! op de barricades!

xistnc 17 juni 2021 om 18:21

KNWU luidt noodklok over KNWU, dus eigenlijk. Niet alleen naar anderen en naar omstandigheden wijzen, hup, zelf aan het werk. En dan bedoel ik niet rapporten schrijven.

platteprijs 17 juni 2021 om 18:54

@Xistnc eens. Terwijl de ene na de andere wedstrijd voor beloften en lager dit voorjaar werd afgelast, kraaide haan Thorwald geen ene keer

reusjen 17 juni 2021 om 18:53

En wat is er uit de minimale experimenten met de particuliere motards gekomen? Ga eerst zelf eens aan een oplossing werken in plaats van de hand op te houden in Den Haag.

DeSjors 17 juni 2021 om 21:47

KNWU en gebrek, dat heeft hij mooi in een zin samengevat. Gelukkig zijn onze zuiderburen er nog.

Martijn Arensman 17 juni 2021 om 22:24

Wat een negatieve commentaren weer.

Vergeet niet dat de politie het monopolie heeft als het gaat om dynamische verkeersinterventies die horen bij het verrijden van klassiekers. Ook heeft de korpsleiding er eenzijdig voor gekozen om haar inzet voor sportevenementen terug te schroeven.

Enkel bij afgesloten vergunde parkoersen mogen private partijen verkeer regelen wat enkel mogelijkheden biedt voor omlopen.

De sport wordt hiermee met de rug tegen de figuurlijke muur gezet. Terug dat Veneberg hiervoor aandacht vraagt.

Wie niet snapt waarom afgelopen jaar koersen zijn afgelast heeft wel heel erg onder een steen gelegen.

Tip, iets met een virus.

xistnc 17 juni 2021 om 22:31

Als omlopen mogelijk zijn, ga je dan je energie steken in mopperen over wat niet kan of in faciliteren wat er wel kan?

Westfalen 18 juni 2021 om 00:02

Het lijkt me toch niet meer dan normaal dat de KNWU opkomt voor de wielersport, dus ook de klassiekers. Als je klassiekers gelijk zet aan omlopen, dan heb je er niet veel van begrepen.

Paceline 18 juni 2021 om 08:23

Tip: kijk eens naar de verschillen in het totale aanbod qua nationale koersen en de diversiteit hiervan tussen pakweg 10-5 jaar geleden en de geplande kalender zonder pandemie. Als vermeende insider zou je dan allang hebben gezien dat zowel het aantal koersen, als de kwaliteit hiervan sterk is afgenomen. In Nederland zijn prachtige, relatief selectieve omlopen neer te zetten. Zie bijvoorbeeld een zeldzame nieuwe koers als de 7heuvelen omloop te Berg en Dal. Maar ook deze bestaat enkel door toedoen van een fanatieke organisatie. Het wordt hoog tijd dat de KNWU is een kritische blik gaat werpen op haar eigen rol, een zelf aanbod gaat genereren voor alle lidmaatschappen en licenties die ze innen. Naast het NK laten ze dit op het gebied van wegwielrennen veel te veel afhangen van geluk en toevalligheden.

Nillus 18 juni 2021 om 06:15

Omdat de nederlandse politie niet genoeg mankracht en middelen heeft, om wieler koersen te ondersteunen.
Omdat zij het te druk hebben met…
Criminelen vangen ??
Dan zou het met verkeers regelaars op gelost kunnen worden.
Misschien moet er een soort speciaale motards opgeleid worden..
Hoe doen de zuider buren dat ?
Je hoeft toch niet zelf het wiel uit te vinden ?

Panache 18 juni 2021 om 08:34

Het is ook geen kwestie van niet weten of niet kunnen, het is een kwestie van niet willen.

platteprijs 18 juni 2021 om 08:58

Je hoort toch continu dat de politie te weinig mensen heeft. Meer taken en minder mensen, klaagt de vakbond continu. En recente kabinetten hebben flink bezuinigd, ook op de politie. Dus het ligt zeker aan beschikbare menskracht. Desondanks heeft de KNWU een dikke laag boter op haar hoofd.

Merlinappa 18 juni 2021 om 06:57

Dit zag je 5 jaar terug al aankomen, dit is toch grotendeels op de conto van de knwu hoor. Get your shit together.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair