Vijftien renners die vorig jaar nog een WorldTour-contract hadden, zitten nog altijd in onzekerheid over hun toekomst. Onder hen ervaren renners als Julien Vermote, Guillaume Van Keirsbulck en Daniel Navarro en Grega Bole. WielerFlits zet ze allemaal op een rij en vraagt zich af of er iets speelt rond deze coureurs.
Astana nam afscheid van Hernando Bohórquez (28, Colombia) en Daniil Fominykh (29, Kazachstan). Beide renners zijn nog niet onderdak voor 2021. Bohórquez heeft op social media Astana bedankt voor de steun de laatste twee jaar, maar niets wijst op een nieuwe ploeg voor de Colombiaan. Fominykh gaf begin december tegen media in eigen land aan dat er interesse was van twee continentale teams, maar sindsdien is het stil rondom de Kazach. “Ik sta nog op de lijst van renners voor de nationale ploeg. Daarom ga ik nog niet stoppen”, zei hij toen.
Grega Bole (35, Slovenië) liep uit zijn contract bij Bahrain McLaren en moest de WorldTour-ploeg daardoor na vier jaar verlaten. Aan WielerFlits laat Bole weten dat hij nog altijd geen nieuw team gevonden heeft. “Ik hoop nog steeds op een vervolg van mijn carrière, maar voor nu heb ik nog geen ploeg. Ik denk ook niet dat ik nog veel tijd heb”, geeft hij aan. Bole heeft momenteel geen contact met ploegen.

Grega Bole – foto: Cor Vos
BORA-hansgrohe verlengde de verbintenis van Jay McCarthy (28, Australië) niet. De heuvelspecialist, ooit winnaar van de Cadel Evans Great Ocean Road Race, nam afscheid met een valpartij afscheid van de Duitse ploeg. In de Vuelta kwam McCarthy hard ten val en daarbij liep hij een zware knieblessure op. Over zijn toekomst is nog veel onzeker.
“De knieoperatie is goed verlopen, dus nu heb ik de kans om te vechten voor de dingen die ik graag doe, op de fiets en ernaast. Het herstel wordt heel lastig, maar ik heb dingen nooit de makkelijke manier gedaan. Daarom heb ik er vertrouwen in dat ik terug ga keren”, zei hij na zijn operatie in november.
CCC stopte ermee en dat zorgde ervoor dat Michal Paluta (25, Polen), Guillaume Van Keirsbulck (29, België) en Francisco José Ventoso (38, Spanje) ploegloos zijn. Paluta kon er vorige week nog op social media nog wel om lachen. “2020 is bijna klaar. De kerstman heeft mij geen nieuwe contract gegeven, maar ik geef hem twee weken extra, voor het geval hij in quarantaine zit”, schreef hij. Ventoso nam op 4 december afscheid van het team via Twitter.
Update: Francisco Ventoso heeft inmiddels een punt gezet achter zijn carrière.
Van Keirsbulck plaatste op 1 januari een bericht op Facebook waarin hij zei: “Ik hoop dat jullie mij volgend jaar nog steeds op de fiets zien.” In december vertelde hij in KW ook al over zijn zoektocht. “Het hoeft voor mij niet per se een WorldTour-ploeg te zijn, maar liefst toch geen continentaal team. Dan zal ik een heel ander programma moeten rijden. Ik had gehoopt dat het al in orde zou zijn, maar dat is dus niet zo. Het duurt wel heel lang”, aldus Van Keirsbulck.

Julien Vermote – foto: Cor Vos
Marco Mathis (26, Duitsland), Stéphane Rossetto (33, Frankrijk) en Julien Vermote (België) hoefden niet te rekenen op een nieuw contract van Cofidis. Op 30 november werd Mathis bedankt voor bewezen diensten en sindsdien is het stil rond de Duitser. Ook rond Rossetto is het stil. “Ik heb al die jaren voor de fiets geleefd en mijn vak uitgeoefend, maar ik heb me nooit afgevraagd wat ik zou doen als het licht uit zou gaan”, vertelde hij begin december.
Julien Vermote was in gesprek met Intermarché-Wanty-Gobert en Alpecin-Fenix, maar dat is voorlopig niet op een contract uitgedraaid. “Ik denk dat ik mag zeggen dat het straf zou zijn indien ik geen contract meer in de wacht sleep. Ik begrijp niet dat ik zo lang moet wachten”, vertelde hij eind december tegen HLN. Toen had hij nog geen concreet voorstel op tafel liggen.
Bij EF Education-Nippo moest Luis Villalobos (22, Mexico) vertrekken, maar hij is dan ook voorlopig geschorst vanwege een positieve dopingtest uit 2019. Zolang er geen duidelijkheid is over die zaak, zullen we hem ook niet door een ploeg binnengehaald worden.

Mihkel Räim – foto: WielerFlits
Israel Start-Up Nation nam afscheid van Daniel Navarro (38, Spanje), Mihkel Räim (27, Estland) en Patrick Schelling (30, Zwitserland). Rondom Navarro beweegt weinig, terwijl Räim op social media hintte op het einde van zijn carrière. De sterke sprinter plaatste een plaatje met ‘The End’ op Twitter. Schelling houdt zich op zijn beurt al maanden stil op social media. Wel maakte hij afgelopen weekend een tocht op de ski’s.
Danilo Wyss (35, Zwitserland) is ook nog altijd op zoek naar een nieuwe werkgever, nadat NTT Pro Cycling hem niet meer wilde hebben in 2021. Zijn laatste uitslag is een tweede plaats op het Zwitsers tijdritkampioenschap, maar sindsdien is het stil. “Er zijn veel renners met een onzekere toekomst. Ik hoop niet dat er nu een einde komt aan mijn profavontuur”, zei hij begin december nog. Will Clarke (35, Australië) zit in hetzelfde schuitje. De hardrijder uit Australië moest vertrekken bij Trek-Segafredo en heeft nog geen nieuw team gevonden. Clarke traint nog wel altijd in Girona.
18 Reacties
Toch vreemd dat Rhaim geen ploeg vind, een spurter is toch altijd goed voor wat publiciteit, daarnaast was hij ook niet vies van het Vlaamse werk.
Vermote zal moeten hopen dat ze ergens nog een werkpaard zoeken…
Mc Carthy had ik naar Orica zien gaan, vreemd dat het niet gebeurd is…
Jammer voor Mcarthy… Ik hoop dat hij nog een team vindt. Is echt wel een zeer degelijke renner.
Een aantal die ik er toch even uit wil halen:
– Raim is een aardige sprinter, als die Frans, Belgisch, Italiaans of Spaans was dan had hij wel een ploeg gekregen op 27 jarige leeftijd. Geen idee waar het dan aan ligt, geen goede manager? Of iets anders.
– Een renner als Van Keirsbulck zou ik er ook bijpakken als ik nog een plekje had, zoveel ervaring in de kasseienklassiekers (bijvoorbeeld voor Garcia Cortina bij Movistar, om maar wat te noemen; of ook bijvoorbeeld bij Bahrain).
– Vermote komt op mij een beetje als praatjesmaker over, maar heeft bar weinig laten zien de afgelopen jaren.
– McCarthy is zeker goed genoeg voor de WorldTour maar heeft op een wel heel ongelukkig moment zijn blessure opgelopen. BikeExchange lijkt me een mooie match als hij weer fit is.
Ventoso, Rosetto en Navarro vind ik ook wel een vermelding waard.
Allemaal op een zekere leeftijd natuurlijk, dat wel, maar stuk voor stuk toch echt wel goeie renners gebleken. Ik vind het dan altijd wat sneu als zo’n mannen niet zelf voor het eind van hun carrière kunnen kiezen, maar ertoe gedwongen worden.
Er zijn natuurlijk nog wel een paar ploegen met het minimum aantal van 27 renners, die nog wel een plekje over hebben. EF bijvoorbeeld had ’t moeilijk maar heeft toch inmiddels 30 renners onder contract. Ook Intermarche Wanty Gobert heeft nu toch 29 renners. En ik dacht, dat Team Bike-Exchange nog bezig waren met Mc Carthy.
Vermote moet vooral aan zijn pr gaan werken, hij zegt nog net niet dat hij kopman voor de klassiekers wil zijn terwijl hij de meeste kans heeft op een plekje als hij de DQS rol weer kan vervullen. Van Keirsbulck heb ik al eens geopperd als een bonus voor Wout mocht hij verlengen bij TJV. Ik weet dat de ploeg nog steeds op het standpunt staat dat ze compleet zijn maar een persoonlijke knecht voor Wout in het voorjaar kan naast geld wel helpen bij het verlengen. Guillaume zou bij de klassiekerkern niet misstaan.
Van Keirsbulck? Als hij zo’n goede knecht was, was hij wel met Van Avermaet meegegaan. Of had hij wel een plekje bij Wanty gekregen.
Ik vind Van Keirsbulck toch ook één van de meest overroepen renners van de laatste 10 jaar. Werd aangekondigd als een nieuwe Boonen, maar echt grote prestaties zijn toch uitgebleven. Herinner me eigenlijk enkel die rit in de Binckbank. Verder is hij er in de klassiekers zelden bij en mist hij vaak de schifting die hij zou moeten overleven. Liever niet dus wat mij betreft bij Jumbo.
Greg kreeg Schar en van Hoecke al mee toen hij overstapte en dat ze bij AG2R die de voorkeur gaven boven van Keirsbulck begrijp ik wel en Wanty had zeker een ploeg voor hem geweest, hij heeft daar immers zijn terugkeer in de World Tour aan te danken. Maar ook daar maken ze keuzes. Ik zou mij alleen met het profiel van Guillaume en zijn leeftijd wel kunnen voorstellen dat hij een optie is ivm van Aert. Maar de realiteit is dat de ploeg anders denkt en het bij hun huidig aantal renners blijft.
Kweenie… GvK stond te boek als groot talent, zelfs nieuwe Tom Boonen maar zijn palmares is niet erg indrukwekkend. Herinner me iets van matige arbeids ethos. Het was ook niet van luxe dat hij weg ging of moest bij Quickstep.
GVK toch ook zo’n renner die na het verlaten van QS eigenlijk id totale anonimiteit verzeild is geraakt. Op fysiek vlak zal het allemaal niet zoveel minder zijn, maar je ziet hem gewoon niet meer. Tenzij net als Vermote nu ze alsnog hun carrière proberen te reanimeren.
Zeker als Vlaamse renner ben je bij een topteam als QS toch een pak zichtbaarder dan bij Wanty of 1 of ander Frans team. Naar carrièreplanning toe niet slecht om rekening mee te houden, zeker voor een Vlaamse middenklasser.
Hij werd helemaal niet gebracht als de nieuwe Boonen maar leek op de fiets wel wat op hem. Dat is iets anders.
Ik vind GVK toch een degelijke renner die een plek verdient in het profwielrennen. Er zijn andere die bij Wanty rijden waar ik mij vragen bij stel…
Als je geïnteresseerd ben weet ik er wel een aantal die het salaris netjes terug betalen.
Is dit de samenvatting/conclusie van “ DEZE WORLDTOUR-PROFS ZITTEN OFFICIEEL NOG ZONDER CONTRACT IN 2021”?
Het lijkt erop ja, maar dan zonder die vermelding..
ja dat is het zeker, maar ik vind hem wel echt top.
Nu weet je hoe ze er allemaal voorstaan.
Ik vind dit dus echt een top artikel
GVK plaatst op 1 januari het bericht dat hij graag ziet dat wij hem volgend jaar ook weer op de fiets zien. Wat gaat hij dit jaar dan doen? ;-)