Youri IJnsen
vrijdag 13 oktober 2023 om 07:30

Tour de Tietema-Unibet gaat op buitenlandse tour: “We zijn Nederlands, maar niet oranje”

Interview 19 oktober. Dat is de streefdatum van TDT-Unibet. Op die dag publiceert de UCI een persbericht met daarop alle ploegen die een aanvraag voor een proflicentie hebben gedaan. De Nederlandse continental-formatie van Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel is achter de schermen volop bezig om alle formaliteiten, de selectie, de staf en de bankgaranties in orde te maken. “Natuurlijk staan wij in dat persbericht!”, vertrouwt Tietema WielerFlits toe.

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl

TDT-Unibet sloot het eerste seizoen vorige week woensdag af met een derde plaats voor Davide Bomboi in de BetCity Elfstedenrace. “Op een podium met Jasper Philipsen en Olav Kooij. Dat is ook het niveau waar we naartoe willen”, vindt Tietema, die volgend jaar de fiets inruilt voor de ploegleiderswagen. “Het is niet vanzelfsprekend dat je als continentaal team zo rondrijdt. Ik zei nog tegen ploegleider Rob Harmeling: ‘Het is mooi hoe ons referentiekader gedurende het seizoen constant is veranderd’. We zijn nu al bijna niet meer tevreden als we niet meedoen voor de zege in een wedstrijd zoals de Elfstedenrace. Dat is een goede samenvatting van dit jaar.”

Volgend seizoen hopen de mannen dus een stap hogerop te maken naar het ProTeam-niveau, zeg maar de Eredivisie waarbij de WorldTour dan de Champions League is. TDT-Unibet gaat door met acht van hun huidige twaalf renners en er komen in totaal dertien nieuwe namen bij. Samen met teammanager Julia Soek legt Tietema de puzzel voor het rennersbestand. “Vanaf de zijlijn. Omdat ik best wel ingewijd ben en best veel volg. Daarover hebben we veel gespard. […] We willen naar een bepaald niveau toe en daarvoor missen we renners. We zijn vanuit bepaalde rollen niet verplicht om ons aan specifieke nationaliteiten te houden en hebben vrij de ploeg kunnen vullen.”

Nederlandse inbreng
Mocht de UCI de ProTeam-aanvraag van TDT-Unibet valideren, dan heeft Nederland voor het eerst sinds 2019 (Roompot-Charles) weer een ploeg op het tweede niveau. Eindelijk die verlossende tussenstap voor sterke Continental-renners als Timo de Jong, Max Kroonen, Tim Marsman en Rick Ottema, zou je zeggen. Maar die hoeven daar dus niet direct op te rekenen. “Als je kijkt waar wij naartoe willen, dan gaan we volgend jaar veel wedstrijden rijden die niet zo vlak zijn als die in Nederland. Kijk naar de Tour of Britain. Daar rijden we supergoed. Maar in de laatste twee ritten als het iets heuvelachtiger is, zijn we weggereden, deden we niet mee om de prijzen.”

“Maar dat willen we wél”, gaat Tietema verder. “Dan hebben we andere renners nodig. We hadden dit jaar al een selectie die best wel goed is in Nederlandse wedstrijden. We gaan met acht jongens door en dat betekent dat we al best veel renners hebben die in die koersen al goed rijden. Maar waar we niet goed in zijn, daar moeten we ons versterken en dat dus aanvullen met renners die kwaliteiten hebben die bij ons nu nog ontbreken. Dan kom je ook uit bij andere types, die in ons land niet te vinden zijn. Ja, we zijn Nederlands. Maar wie wij zijn, de manier waarop we onze video’s maken en hoe wij tegen wielrennen aankijken, dan is onze identiteit niet: ‘Wij zijn oranje’.”

TDT-Unibet trekt het op de kant in de Ster van Zwolle – foto: Cor Vos

Wildcards
Intussen zijn er twee Nederlanders (Owen Geleijn, Jelle Johannink), twee Denen (Niklas Pedersen, Andreas Stokbro), een Belg (Lander Loockx), een Noor (Cedrik Bakke Christophersen), een Tsjech (Adam Toupalik), een Brit (Charlie Page) en een Fransman (Axel Huens) aangetrokken. Daarnaast was er ook interesse in Isaac Del Toro (UAE Emirates), Jack Rootkin-Gray (EF Education-EasyPost) en Rory Townsend (Q36.5 Pro Cycling). Een bont gezelschap nationaliteiten lijkt in de maak. Maar daarmee willen Tietema en co wel de WorldTour in. “Hoe we gereden hebben, kunnen we sportief gezien daar goed voor de dag komen. Het moet zeker nog veel beter en een WorldTour-koers is compleet anders. Maar we hebben heel veel stappen gemaakt om daar naartoe te groeien.”

Om dat te bewerkstelligen, is TDT-Unibet afhankelijk van wildcards. En dus de goodwill van organisatoren. Toeval of niet: met onder meer de ASO (o.a. Tour de France) en Flanders Classics (o.a. de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race) werkten ze op content-gebied al samen. “Ik denk dat zij weten waar wij heel goed in zijn. Volgend jaar kunnen wij dat denk ik gaan matchen met het sportieve van onze ploeg”, legt Tietema uit. “Na Oceanië is Omloop Het Nieuwsblad de eerste WorldTour-koers. Dat past goed bij ons en daar hopen we aan de start te staan. Ik heb er geen invloed op, maar we hopen toch een aantal WorldTour-koersen te rijden.”

Vanaf 29.27 behandelen we dit onderwerp ook in de podcast

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.

iTunes
Spotify
RSS-feed


TDT-UNIBET 2024

Renners
Ploegleiders

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
23 Reacties
Sorteer op:
13 oktober 2023 08:30
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ze hebben echt grote stappen gezet als het gaat om ontwikkeling van de ploeg. Uitermate knap om in zo’n korte tijd op te bouwen. En ook een bron van inspiratie voor de nieuwe generatie wielrenners en wielerfans.
    13 oktober 2023 08:56
    Het is sowieso een leuk team om in de gaten te houden, leuk om te zien welke stappen ze zetten, ook al is dat op een lager niveau dan het "echte" werk.
13 oktober 2023 09:32
Ik snap alleen de rol van Josse "klaagbaak" Wester niet zo? Hij in de content altijd met z'n neus voor aan maar wat doet hij ?

Verder heel interessant hoe ze met een andere insteek de fans aan zich binden en ik denk dat ze nog ver gaan komen.
    13 oktober 2023 11:16
    Waarschijnlijk voornamelijk dezelfde rol als hij had voor het begin van de ploeg, iets in de richting van content manager lijkt me.
    13 oktober 2023 12:08
    Dat is volgens mij nr 3 dhr Devin.

    Die zit dan ook niet pseudo ploegleider op het dashboard rammend ploegleidertje te spelen en staat eerste bij de renners te staan na de finish.
    Verder prima teampje en content hoor!
    13 oktober 2023 13:24
    Ik denk dat het de bedoeling is dat hij met zijn neus voorraan staat, als een soort van host/presentator.
    Zeker als Bas zich serieus op het ploegleiderschap richt, moet er toch iemand zijn die de camera volgt en van de kant van de koers het verslag doet.
    Ook voor en na de koers, als je de renners enkel een camera in het gezicht steekt, krijg je waarschijnlijk niet veel echt entertainend materiaal. Een Josse die in gesprek gaat met die gasten, zelfs al is het met een domme vraag of een flauwe grap, levert dan meer op
13 oktober 2023 11:25
Leuk zo’n team dat een beetje een andere aanpak kiest. Hopelijk pakken ze het stap voor stap aan en waken ze er voor niet te snel te willen groeien. Uiteindelijk moet je als je een eigen ploeg wilt runnen de juiste mensen op de juiste plek hebben. Als naamgever van de ploeg zal dat misschien de grote kunst worden, je eigen sterktes en zwaktes kennen en dat aan anderen overlaten waar je zelf niet sterk in bent. Dat ze niet alleen naar Nederlandse renners kijken lijkt me alleen maar logisch.
13 oktober 2023 11:26
Zou mooi zijn als net als in de Roompot jaren, de winnaar van de Topcompetitie weer de kans krijgt op een contract bij een Nederlands ProTeam.
13 oktober 2023 22:52
Geen renners die berg op kunnen in Nederland? Volgensmij heeft Daemen beide keren in de loodzware klimkoersen laten zien dat hij het iedereen heel zwaar kan maken? Teven hub artz ook? Denk ook aan Marsman Timo de jong etc
13 oktober 2023 10:47
Na een moeizame start rond de periode van Olympia's Tour, een periode met ziekte en blessures is hun niveau omhoog gegaan.
De laatste maanden reden ze elke koers aanvallend en ook bijna altijd top-10.
Wat enorm opvalt is hoe sterk de ploeg in de breedte is, in tegenstelling tot andere ploegen waarbij er vaak maar 2-3 kopmannen zijn, heeft hier de helft van de ploeg wel ergens goeie resultaten gereden.

Dat lijkt zich door te trekken in het aantrekken van nieuwe renners: niet 1 iemand die boven de ander uitsteekt, waardoor de rest knechten moet.

Enige bedenking die ik mij maak: ze gaan naar 21 renners en gaan slechts een enkelvoudig programma rijden. Dan lijkt mij dat er renners gaan zijn die weinig wedstrijden gaan rijden, terwijl ze net beter rijden met wedstrijdritme.
Als ploeg met 21 renners kan je toch op dezelfde dag starten met de klassieke kern in België of Nederland en met de heuveltypes in pakweg Frankrijk of Spanje.
    13 oktober 2023 11:08
    Ja maar dan zal je ook de bussen of campers moeten hebben om dit voor elkaar te krijgen. Ze gaan een stuk meer rijden dan de 26 koersen van dit jaar. Een Uno-X rijdt er al 80 dit jaar. Dus het zal wel daar ergens tussenin vallen. Want een Saudi Tour of Tour of Oman zie ik ze nog niet snel rijden, hehe.
13 oktober 2023 11:58
Referentiekader... sparren.... etc etc.... Basje krijgt spatjes.
13 oktober 2023 14:02
Toch blijft het jammer zo weinig Nederlanders. Er zijn genoeg talenten maar ze moeten wel de kans krijgen. In het verleden hebben renners als Daan Hoole en Sjoerd Bax lang moeten wachten op een kans. En nu zijn het 2 prima profs. waarom niet renners als Max Kroonen, Timo de Jong, Huub Artz, Tim Marsman, Meindert Weulink, Stijn Daeman een kans geven. Ook renners als Bart Lemmen en waarom niet Antwan Tolhoek? Er ijn nu renners aangetrokken die minder gepresteerd hebben dan genoemde.
Met een bereik van ruim 450.000 hebben onze vlogboys die wildcards al zo goed als binnen.

"Unibet onderscheidt zich van andere online casino’s in Nederland door aantrekkelijke promoties en bonussen aan te bieden." Dat jullie het maar weten.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/04/keer-op-keer-werd-de-minister-gewaarschuwd-en-nu-heeft-nederland-450000-nieuwe-gokkers-a4168925
13 oktober 2023 14:54
Die vragen over het Nederlandse karakter van ploegen snap ik nooit zo goed. In dit geval de vragen in het interview met Bas Tietema. Het is uiteraard aardig om veel Nederlanders in de selectie te hebben en een 'echte Nederlandse ploeg' te hebben waar zo vaak over wordt gesproken. Maar het gaat uiteindelijk om het hebben van de beste renners binnen de mogelijkheden en kansen die je hebt.

TDT heeft volgens mij ook nooit gepretendeerd een 'Nederlandse' ploeg te willen zijn. Het is al mooi dat ze dit avontuur tot hier hebben gebracht. Ben benieuwd hoe ver ze het gaan schoppen.
13 oktober 2023 17:58
Ik vind het echt jammer voor de betere Nederlandse contirenners en voor een aantal renners die nu zonder contract zijn zoals Bart Lemmen. Ik ben het ook niet met Soek en Tietema eens dat er geen contirenners zijn die niet mee zouden kunnen. Ik denk dat ze dan toch niet goed hebben opgelet. Misschien is er meer aan de hand en hebben een aantal jongens nee gezegd.
    13 oktober 2023 22:53
    Ik vind dig ook heel vreemd: Hub artz , Daemen, Marsman, Bart lemmen ? Allemaal super renners berg op
13 oktober 2023 10:04
Jammer. mijn enthousiasme is behoorlijk getemperd. Nederland heeft dringend behoefte aan een Pro Team, nu krijgen we er een maar vullen ze het met voornamelijk buitenlandse renners. We hebben al 2 WT teams die zo werken, nu gaat het PT ook op die toer!
Op papier leuk: 2 WT's en 1 PT, in de praktijk hebben die 3 teams momenteel voor 2024 nog niet genoeg Nederlanders voor 1 WT onder contract...
    13 oktober 2023 10:47
    nu kunnen die allemaal zeker wat meer focus op nederlanders leggen dan nu het geval is, maar anderzijds is 't ook niet zo dat de vijver van nederlands talent bij de komende generatie bijzonder groot is

    een wt-formatie die exclusief uit nederlanders zou bestaan, vecht vermoedelijk tegen de degradatie, tenzij kooij en/of mvdp daarbij zitten
    13 oktober 2023 10:57
    Geef het nou eens tijd voordat je gaat klagen, ze willen eerst een stabiele factor worden en dan komt die doorstroming er vanzelf. zullen ook vast genoeg NL talenten zijn die nu liever bij een CT rijden omdat dat voor hun gevoel zekerheid bied.
    13 oktober 2023 11:23
    Als je zo krampachtig aan selectie criteria vast houdt krijg je een PCT ploeg van niveau Novo Nordisk.
    13 oktober 2023 12:32
    Even voor de duidelijkheid: ik zeg dus niet dat er een volledig Nederlands WT of PT team moet komen, ik zeg alleen dat de nadruk wel iets meer op Nederlandse renners mag liggen,
    Er rijdt genoeg talent rond, die moeten alleen wel kansen krijgen. En lang niet ieder talent dat een kans krijgt maakt het ook daadwerkelijk waar, maar hoe meer er de kans krijgen hoe groter de kans dat er een of meerdere renners echt gaan doorbreken :-)
    13 oktober 2023 12:58
    Denk dat kwaliteit/ salaris doorslaggevend is . Als er goede NL rijders zijn worden die echt wel vastgelegd

Reacties zijn gesloten.