Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 4 naar Calais

Door Youri IJnsen & Koen Middendorp
dinsdag 5 juli 2022 om 12:45
Video

Op dinsdag 5 juli staat de eerste Franse etappe in de Tour de France 2022 op het menu. Een lastige rit die voor de intrinsiek snelste mannen van het peloton wel eens als een molensteen om de nek kan hangen. Gezien de vele kuitenbijters en het open einde van deze rit, is er van alles mogelijk. Met andere woorden: kapers op de kust voor de sprinters. WielerFlits blikt vooruit!

Na een rust- en reisdag strijkt het Tourpeloton op dinsdag 5 juli neer in Duinkerke. De stad ligt in het uiterste noordwesten van Frankrijk, tegen de grens met België. Het ligt aan de Noordzee en ze heeft, na Marseille en Le Havre, de op twee na grootste haven van heel Frankrijk. De stad staat dan ook bekend om de (zware) industrie én haar verwoeste verleden. Duinkerke was in de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw vooral berucht vanwege de kaapvaart. De befaamde Duinkerker Kapers maakten in de geschiedenis furore; onder de Franse zeeheld Jan Baert (die er nu een standbeeld heeft) kende het hoogtijdagen. 

In die tijd bouwde de bekende vestingbouwer Vauban een citadel en verdedigingsmuur om Duinkerke. Die historische bouwwerken werden in de eerste helft van de twintigste vrijwel helemaal van de kaart geveegd. De havenstad was namelijk zowel in de Eerste Wereldoorlog (voor de geallieerden) en de Tweede Wereldoorlog (voor de Duitsers) een zeer strategische plek. Na de capitulatie in mei 1945 bleek er vrijwel niets meer over te zijn. De vestingtoren Toren van de Leughenaer is een van de weinige overblijfselen. De stad werd opnieuw opgebouwd en door de groei van het havengebied kwam Duinkerke weer snel tot bloei. 

Groenewegen (links) en Teunissen heersten in de Vierdaagse van Duinkerke 2019 – foto: Cor Vos

In het wielrennen is Duinkerke vooral bekend dankzij de Vierdaagse van Duinkerke, die bij de laatste editie in mei 2022 grappig genoeg uit zes etappes bestond. Mike Teunissen won de editie van 2019, waarna hij twee maanden later de eerste gele trui in de Tour de France veroverde. Brengt ons meteen bij het bruggetje: Duinkerke was al negentien keer eerder startplaats in La Grande Boucle. In 2001 was de havenstad zelfs het decor voor het Grand Départ, met een openingstijdrit van 8,2 kilometer. De Fransman Christophe Moreau zorgde toen voor een Franse feestdag door de tijdrit te winnen en dus het geel aan te trekken.

Finishplaats Calais heeft een veel minder diepgaande wielergeschiedenis, al komt Félix Goethals wel uit deze regio. Hij was een van de betere coureurs na de Eerste Wereldoorlog en – toeval of niet – de Fransman won drie keer de Touretappe Metz-Duinkerke (in 1920, 1921 en 1923). Afstand: liefst 433 kilometer. Enfin, terug naar Calais. Dat kennen we vooral dankzij haar haven, vanwaar de meeste passagiersschepen naar de witte krijtrotsen van Dover in Groot-Brittannië vertrekken. Ook kun je hier met de auto de Eurotunnel inrijden, die je onder Het Kanaal naar Engeland brengt. Calais huisvestte twee keer een etappestart.


Parcours

De eerste rit in lijn op Frans grondgebied vertrekt in het noordoostelijke deel van Duinkerke, op steenworpafstand van Koksijde. De eerste dertig kilometer lopen vrijwel parallel aan de Belgische grens, tot en met de eerste beklimming van de dag. Dat is de met kasseien bezaaide Kasselberg, die in het verleden ook vaak deel uitmaakte van Gent-Wevelgem en toebehoort aan dezelfde heuvelkam als de Kemmelberg. Daarna gaat het in zuidwestelijke richting, waar het peloton tientallen kilometers door het Regionaal Natuurpark van de Kapen en Opaalmoerassen zal rijden. Ze passeren er ettelijke dorpjes én klimmetjes.

Want wie denkt dat deze rit vlak is, heeft het allesbehalve bij het rechte eind. Vooral ten westen van Longuenesse is het dik bezaaid met hellingen. Er liggen in een tijdsbestek van zo’n 50 kilometer liefst vier gecategoriseerde beklimmingen, al zullen ze alle vier geen angst inboezemen bij de sprinters. Daarna zet het peloton weer koers naar de Noordzeekust, waarbij ze onder andere de steengroeves van Boullonais passeren. Na de boog van de laatste twintig kilometer buigen de renners rechtsaf, waarna het tot aan Calais langs de zee gaat.

Cap Blanc-Nez – foto: Office de Tourisme Calais Côte d’Opale

Als de wind hier goed staat, ligt het gevaar voor waaiers altijd op de loer. Bovendien ligt op elf kilometer voor het einde nog de Cap Blanc-Nez (1,1 kilometer aan 6,5%) van vierde categorie. Wellicht kunnen de sterke sprinters hier de pure snelheidsduivels een hak zetten en hen uitschakelen voor de dagzege. Aanvallen lijkt zinloos, omdat de laatste tien kilometer in een rechte weg naar Calais gaan. Alleen bij rugwind in de finale zou een inspanning iets kunnen opleveren. In de laatste twee kilometer liggen nog twee grote rotondes, voordat het afsprinten is op de Avenue Pierre de Coubertin ter hoogte van de Citadelle de Calais.

Officieuze start: 13.15 uur
Officiële start: 13.30 uur
Finish: tussen 17.15 en 17.35 uur
Afstand: 171,5 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Kasselberg: tussen 14.10 en 14.15 uur
Tussensprint Lumbres: tussen 14.50 en 15.00 uur
Passage Côte de Remilly-Wirquin: tussen 15.05 en 15.15 uur
Passage Côte de Nielles-lès-Bléquin: tussen 15.35 en 15.50 uur
Passage Côte de Harlettes: tussen 15.45 en 15.55 uur
Passage Côte de Ventus: tussen 16.10 en 16.25 uur
Passage Côte de Cap Blanc-Nez: tussen 17.00 en 17.20 uur


Favorieten

De laatste twee etappes op Deens grondgebied waren de sprinters zeer gunstig gezind, maar voor de vierde rit van Duinkerke naar Calais, in het uiterste noorden van Frankrijk, zou zelfs Nostradamus moeite hebben om een topfavoriet aan te wijzen. Op het eerste gezicht lijkt het een etappe voor de rappe mannen, maar dan wel voor de sprinters met de nodige fond in de benen. Wie nog eens goed kijkt naar het parcours, ziet toch wat beren op de weg voor de Fabio Jakobsens en Dylan Groenewegens van deze wereld. Het zal niet evident worden om alles bij elkaar te houden, en om überhaupt te overleven.

Het zal een nerveuze boel worden, met passages door ontelbare dorpjes en over verraderlijke wegen en korte klimmetjes. Want wie denkt dat deze rit vlak is, heeft het allesbehalve bij het rechte eind. Vooral ten westen van Longuenesse is het dik bezaaid met hellingen. En dan komt ook nog eens de factor wind om de hoek kijken. Mocht die dinsdag goed staan voor het trekken van waaiers, dan kan het weleens spoken op weg naar de finish. Gezien de vele kuitenbijters onderweg is er dus van alles mogelijk in deze etappe. Het doet ons een beetje denken aan een voorjaarskoers, en in een voorjaarskoers zijn er 1001 scenario’s te bedenken.

Is het dinsdag, na drie tweede plaatsen, dan eindelijk raak voor Van Aert? – foto: Cor Vos

Op pure snelheid is Fabio Jakobsen moeilijk te kloppen, maar dinsdag heb je meer nodig dan alleen maar snelle benen. De aanloop naar de (eventuele) spurt is zeker geen abc’tje voor de rappe mannen en de vermoeidheid zal onderweg absoluut in de benen kruipen. Dit speelt alleen maar in het voordeel van Wout van Aert. De alleskunner van Jumbo-Visma is weliswaar nog op zoek naar zijn eerste dagzege in deze Tour, maar heeft al iets overgehouden aan zijn driedaagse trip door Denemarken. Van Aert gaat na drie etappes aan de leiding in het algemeen klassement en koerst dinsdag dus in de gele trui.

Van Aert zal in Calais maar wat graag willen zegevieren in het geel en is ook onze topfavoriet voor de bloemen. De polyvalente Belg beschikt over de intrinsieke snelheid om een gooi te doen naar de zege, dat bleek wel in de eerste Tourritten, en zal die naar Calais met rood hebben omcirkeld in zijn agenda. Pure sprinters zullen afzien op weg naar de streep, maar een klasbak als Van Aert kan zich naar hartenlust uitleven in een dergelijke ‘heuvelrit’. Misschien geeft hij in de finale wel een seintje aan zijn ploeggenoten om de koers hard te maken, in de hoop de pure sprinters overboord te gooien. Het is een opgave, maar zeker niet onmogelijk.

Fabiok Jakobsen won de eerste sprintconfrontatie in deze Tour – foto: Cor Vos

Als we het over pure sprinters hebben, denken we natuurlijk meteen aan Fabio Jakobsen. Na een indrukwekkende versnelling in de laatste meters in de etappe naar Nyborg was één ding duidelijk: Fabio Jakobsen is in topvorm en momenteel misschien wel de snelste renner op aarde. De sprintbom van Quick-Step Alpha Vinyl is een grote favoriet als het aankomt op een sprint, maar krijgen we wel een sprint in Calais? En zo ja, is dat een sprint mét Jakobsen? Het parcours is hem misschien niet op het lijf geschreven, maar de 25-jarige Nederlander is wel in bloedvorm en zal elke kans willen aangrijpen.

De kansen voor sprinters zijn namelijk schaars, weet ook Caleb Ewan. Intrinsiek is Ewan een van de snelsten van het peloton en de renner van Lotto Soudal heeft ook de inhoud om lastige parcoursen te overleven. En toch is er een maar: voor de laatste ritzege van Ewan in een grote ronde moeten we namelijk terug naar vorig jaar. In de Giro d’Italia van 2021 was hij nog succesvol als sprinter, maar sindsdien staat The Pocket Rocket droog in koersen over drie weken. Is het dinsdag wel prijs voor Ewan? In de eerste Touretappes was het – mede door pech – nog niet veel soeps met de Australiër, maar een klasbak als Ewan mag je nooit, maar dan ook nooit afschrijven.

Peter Sagan lijkt weer iets van zijn oude topsnelheid te hebben teruggevonden – foto: Cor Vos

Peter Sagan afschrijven is eveneens een slecht idee. Natuurlijk, de hoogtijdagen van de drievoudige wereldkampioen lijken nu wel achter ons te liggen, maar Sagan liet in de voorbije Ronde van Zwitserland zien dat hij nog altijd kan winnen op het hoogste niveau. Na enkele moeizame jaren en een barslecht voorjaar in dienst van zijn nieuwe werkgever TotalEnergies, hoopt Sagan in de Tour te laten zien dat hij absoluut nog niet is versleten. In het verleden was hij de eerste naam die we noteerden voor een etappe als die naar Calais. Dat is nu niet het geval, maar met zijn intrinsieke klasse moet hij alsnog ver kunnen komen. In de eerste sprintritten maakte hij alvast een goede indruk.

Sagan zal dan wel moeten afrekenen met de eerder genoemde Van Aert, Jakobsen en Ewan, maar ook met iemand als Mads Pedersen. De Deen was erop gebrand om in eigen land, voor eigen volk, een etappe te winnen en de gele trui te pakken. Dat lukte nét niet, maar Pedersen liet in de eerste dagen zien dat het met de vorm wel snor zit. In de openingstijdrit door Kopenhagen werd de ex-wereldkampioen zesde, een dag later eindigde hij als derde in de eerste sprintersaangelegenheid in Nyborg. Pedersen is misschien niet de snelste van het pak, maar komt zeker na een zware koers bovendrijven. Dat maakt hem extra gevaarlijk voor de rit van dinsdag.

Is dit een rit die Mathieu van der Poel heeft aangekruist? – foto: Cor Vos

Een andere gevaarlijke klant rijdt voor Alpecin-Deceuninck en heet Jasper Philipsen. De ereplaatsen stapelen zich op voor Philipsen, maar na een tweede, derde, tweede, derde, derde, tweede, vijfde en derde stek snakt hij toch wel echt naar die nog ontbrekende Tourzege. De snelheid is er en Philipsen heeft naar eigen zeggen de benen om te winnen. “Ik denk niet dat ik voor die mannen onder moet doen in de sprint, maar het moet allemaal meezitten”, is de sprinter van mening. Het is voor Philipsen te hopen dat de puzzelstukjes dinsdag wel in elkaar vallen. Voor de vele klimmetjes hoeft de Belg in ieder geval niet bang te zijn.

De ploeg van Philipsen, Alpecin-Deceuninck, heeft echter nog een ijzer in het vuur voor de etappe naar Calais. En dat is niet zomaar iemand: we hebben het natuurlijk over alleskunner Mathieu van der Poel. De Nederlander begon de Tour met een keurige vijfde plaats in de tijdrit door Kopenhagen en staat er altijd nog goed voor in het algemeen klassement. Als de nummer vijf in de stand, op exact twintig tellen van zijn eeuwige sportieve rivaal Wout van Aert, zal MVDP nog stiekem dromen van de gele trui. Van der Poel zal dan echter wel een keer een etappe moeten winnen, of in elk geval wat bonificatieseconden moeten sprokkelen.

In de eerste sprintetappes op Deense bodem bekeek Van der Poel het vooral vanaf de tweede rij. De 27-jarige showman zette zich in de finale naar Sønderborg nog wel in de trein van Jasper Philipsen, maar het is geen geheim dat Van der Poel niet houdt van het vele gedrum en gekwak in de laatste kilometers naar een massasprint. De vraag is dan ook of we hem dinsdag in de finale zullen zien bikkelen om de zege. Als we met een voltallig peloton naar de laatste kilometers denderen, zal de kaart-Philipsen worden getrokken. Mocht er zich een ander scenario voltrekken richting de streep, noteren we de naam van Mathieu van der Poel met stip.

Is de etappe wel of niet te zwaar voor Dylan Groenewegen? – foto: Cor Vos

Dat doen we ook met de namen van Michael Matthews en Dylan Groenewegen. Bij die eerste twijfelen we er niet aan dat hij zal overleven richting de finish, voor Groenewegen zal het toch wat meer kantje boord worden. Na zijn overwinning in de derde etappe naar Sønderborg zal het vertrouwen tot aan de bomen reiken, maar je moet op het moment suprême ook over de benen beschikken om de vele klimmetjes te overleven. Mocht Groenewegen er na de laatste klim nog bijzitten, dan is hij zeker een van de mannen om naar uit te kijken. Plan-B voor BikeExchange-Jayco? Sprinten met Matthews.

Onze laatste ster gaat naar de voor BORA-hansgrohe uitkomende Danny van Poppel. De Nederlander, die bij afwezigheid van Sam Bennett zijn eigen kans mag gaan, maakte de eerste dagen een prima indruk. In de tweede rit naar Nyborg spurtte hij naar een vierde plek, een dag later werd hij tiende in Sønderborg. Van Poppel weet zich dus goed te plaatsen in de pure massasprints, maar kijkt toch vooral naar de wat zwaardere spurts. De rit van dinsdag is nu een echte ‘Danny van Poppel-etappe’. “Ik kijk meer uit naar de volgende dagen, naar later deze week. Als de andere sprinters wat moe zijn”, liet hij zondag nog weten.

Danny van Poppel zal zich graag willen mengen in de strijd om de ritzege – foto: Cor Vos

We zijn tot slot aangekomen bij de outsiders, renners die op een goede dag en met een portie geluk wellicht kunnen verrassen. Alberto Dainese is de man om in de gaten te houden bij Team DSM. De rappe Italiaan heeft dit jaar een stap gezet als wielrenner, is in staat om lastige parcoursen te overleven en liet in de voorbije Giro d’Italia zien dat hij ook de wereldtop kan verslaan in een sprint. Intermarché-Wanty-Gobert zal dan weer hopen op een uitschieter van oudgediende Alexander Kristoff of Andrea Pasqualon. B&B Hotels-KTM heeft met Luca Mozzato en Jérémy Lecroq dan weer twee rappe mannen in de gelederen.

Arkéa-Samsic kan met Hugo Hofstetter en Amaury Capiot wellicht een vuist maken op weg naar Calais. Andere namen om in de gaten te houden zijn Christophe Laporte (Jumbo-Visma, mocht er iets gebeuren met Van Aert), Florian Sénéchal (als mogelijke stand-in van Jakobsen), Max Walscheid (Cofidis), John Degenkolb (Team DSM), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) en Luka Mezgec (BikeExchange-Jayco). Nog een naam om met potlood te noteren: Tom Pidcock. Mocht de etappe uitdraaien op een slagveld en een strijd tussen de puncheurs.


Favorieten volgens WielerFlits:

Tour 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

Dinsdag, op weg van Duinkerke naar Calais, is de kans dat de renners de etappe droog doorkomen groot. Het is vrij rustig weer met niet veel wind en daarbij wisselen zon en stapelwolken elkaar af. Met 20 à 21 graden is het niet al te warm voor de renners. De wind komt met windkracht 3 uit het noordwesten.

Vanaf 12.55 uur hoef je via de online kanalen van de Eurosport Player en GCN+ niets te missen. Om 13.00 zijn er ook beelden op Eurosport 2Sporza (Eén) en de NOS (NPO 1) schakelen respectievelijk vanaf 13.30 en 14.30 uur in met livebeelden.

Dit artikel delen:

94 Reacties

mackie 3 juli 2022 om 20:26

Ben benieuwd of Alpecin eventueel met Bike exc. voor Matthews en Total voor Sagan het gaan proberen om vanaf km 95 koers te maken. Even aan de boom schudden en kijken wie er mee is en kan.

Martino87 3 juli 2022 om 20:46

Dat gaat Bike Exchange natuurlijk nooit doen.

MichielH 3 juli 2022 om 20:55

Als Groenewegen er niet bij zit (in dat geval zeer waarschijnlijk) inderdaad niet. Die kunnen twee kaarten trekken en gaan geen mannen opsouperen als dat niet nodig is. Het is natuurlijk wel mogelijk dat ze ook geen moeite doen om Groenewegen terug te brengen als Matthews een van de weinig kandidaten is vooraan, maar ik verwacht zelf dat de kans groter is dat ze Groenewegen wel terug proberen te brengen, immers heeft hij meer kans dan Matthews tegen van Aert.

Deel Koeper 3 juli 2022 om 21:45

Ach, Matthews. Van zodra er meer dan 3 renners bij Matthews zitten, is er altijd wel eentje sneller of verknoeit Matthews het zelf door te vroeg of te laat aan te gaan. Dan kan je nog beter op Mezgec gokken.

Boomie1 4 juli 2022 om 07:29

@MichielH. Gaat BikeExchange zich überhaupt druk maken over het feit dat Groenewegen zou lossen? Paar mannen bij hem houden en dan Matthews z’n kans laten gaan. De Tour duurt nog lang dus ik verwacht niet dat ze volop gaan rijden

Seneca 3 juli 2022 om 20:35

Mijn gevoel zegt dat het te vroeg is voor een vluchtgroep die het gaat halen, maar ben wel benieuwd wie er dan gaat controleren. JV zal meer met Roglic en Vingegaard bezig zijn, maar andere ploegen zijn wel bang voor het sprintje van Van Aert als de pure sprinters eraf zijn

KJP 3 juli 2022 om 20:40

Lastige, ik zie Jumbo niet nu al vol koersen maken eigenlijk omdat ze toch wat energie zullen willen sparen normaal gesproken.

Alpecin zou kunnen want Philipsen heeft wel wat meer kans om het te overleven dan Jakobsen & Groenewegen, maar of dat verschil groot genoeg is op dit parcours betwijfel ik. Sagan klimt denk ik zelf niet meer goed genoeg.

Trek & wellicht Lotto hebben misschien nog wel de meeste redenen om écht vol te gaan om de sprinters eraf te rijden. Dan krijgen ze misschien wel een andere ploeg mee. Zo niet dan verwacht ik een Nederlandse overwinning.

andre77 3 juli 2022 om 20:52

Is dit niets voor renners als Mohoric en Cort?

Koers 3 juli 2022 om 20:54

Cort of een ploeggenoot voor een puntje

tvm 3 juli 2022 om 20:55

Ploegen die zeker baat hebben bij een relatief harde koers: TJV, TDE, Trek, AD, BOH.
Aert, van. W., Sagan, P., Pedersen, M., Philipsen, J. & Poel, van der. M.

Van deze ploegen gaan TJV en BOH zeker de koers niet hard maken, er komen nog 2.5 weken met koers aan waarin gewerkt moet worden voor het algemeen klassement.

QS zal niet koersen, Jakobsen kan relatief slecht de klimmetjes verteren.

BEX zal overigens de koers ook niet hard maken: het parcours is niet zwaar genoeg om alleen heuvelsprinters als Matthews over te houden, ze kunnen beter gokken op Groenewegen.

Simon van Rijthoven 4 juli 2022 om 14:06

Tjv gaat dan zeker wel benoot in zetten als de andere ploegen trek en co meehelpen

F4L 3 juli 2022 om 20:57

Het kan echt alle kanten op in deze etappe. Het hangt sterk af van de vlucht van de dag. Hoe groot zal die worden en welke ploegen zitten er in?

Ik bedenk mij net dat Jumbo waarschijnlijk ook het geel wil houden omdat ze in de kasseienrit de eerste auto hebben. Die zullen dus waarschijnlijk wel gaan rijden.

Jens claeys 3 juli 2022 om 21:23

Wout gaat echt zijn geel niet afgeven.
Is toch beetje twijfelgeval voor sprinters, klim is niet heel lang.. Ewan zou beter klimmen of fabio? In giro lag ewan er altijd snel af..

Scibby 4 juli 2022 om 13:10

Ja maar hij is de enige die al drie dagen op een rij er vol voor is gegaan. De klassementsmannen op dag 1 maar hoefde niet te sprinten op dag 2 en 3, alleen bij te blijven. En de sprinters die konden rustig aan doen op dag 1.

Krist The Vanma 3 juli 2022 om 21:29

Benieuwd of Hofstetter hier kan meedoen met de grote jongens.

Mirra 3 juli 2022 om 22:15

Zal er dichtbij zijn denk ik

YogiBear 3 juli 2022 om 21:39

Roglic, Laporte en Van Aert top 3 na de generale in Parijs-Nice. Geen idee of het laatste heuveltje zwaar genoeg is. #dromenmagaltijd

Jean Dumas 4 juli 2022 om 10:08

Zwaar genoeg om de Groenewegens aan de rekker te krijgen, en als er rugwind is komen ze niet meer terug.

nickdt 4 juli 2022 om 12:11

Als je het niet erg vindt, maken Vingegaard en Kruijswijk er top 5 van.

Muldriaen 3 juli 2022 om 21:42

Er gaat op zeker wat gebeuren op dat laatste klimmetje (en ook ervoor al). Dit gaat flink koersen worden door de ploegen die rappe mannen hebben die goed over een heuvel kunnen maar net tekort komen in de reguliere sprints. Zoveel winstkansen hebben ze namelijk niet.

sjoerdtjen 3 juli 2022 om 21:56

Is dit niet wat voor Meintjes?

Jens claeys 3 juli 2022 om 22:04

Haha , hoe kom je daar aan?

sjoerdtjen 3 juli 2022 om 22:21

Dé vraag die gewoon gesteld moet worden ;)

KissMyAce2.0 4 juli 2022 om 07:13

Denk ik ook. Hij zal zeer gemotiveerd zijn na zjjn tijdverlies van gister. En als Louis Meintjes gemotiveerd is….

paul Dorresteijn 3 juli 2022 om 22:07

Meintjes gaat zeker niet winnen!

pirazzi 3 juli 2022 om 22:16

Geen poll meer? Was ook niet veelzeggend die poll want je kon vaker dan 1 x stemmen.

Mr. Tornado 3 juli 2022 om 22:49

Volgens mij wordt dit gewoon een massasprint met zo goed als alle sprinters. De klimmetjes zijn te kort om echt grote verschillen te creëren en er is veel ruimte tussen de klimmetjes in. De laatste klim ligt ook verder van de finish dan in de eerste etappe van P-N dus zo’n scenario is uitgesloten. De enige manier waarop er geen massasprint komt lijkt mij door een sterke vroege vlucht met Van der Hoorn, Bissegger, Benjamin Thomas …

TypischTenDam 3 juli 2022 om 23:55

Deze wordt voor Bettiol.

Krist The Vanma 4 juli 2022 om 08:48

Z’n eerste na RVV?

Bahamontes Fanclub 4 juli 2022 om 09:07

@Krist: hij won ook nog vorig jaar een Giro-rit.

peterwinnen 4 juli 2022 om 00:02

Als er maar iets gebeurd, de etappes van vandaag en gisteren waren verschrikkelijk saai.
En hopelijk wijzen de commentatoren toch ook even op de Nederlands-Belgische historie van dit gebied. Calais was heel lang Kales, en dat Duinkerke bepaald geen Franse geschiedenis heeft moge ook duidelijk zijn bij het horen van de naam.

Steven_E 4 juli 2022 om 11:40

Je hebt er ook nog Bray-Dunes, Sangatte & Wissant ; verbasteringen van respectievelijk Bredene, Zandgat & Wit Zand.

klootje kriekeljon 5 juli 2022 om 08:58

Je zou verwachten dat de Fransen niet nog meer toeristen naar deze regio willen. En vooral niet nog meer campings met tenten.

tdola 4 juli 2022 om 03:27

Een scenario waarbij tjv zich op zeg 14 km van einde vol op kop zet met Kruiswijk en dan van hooijdonk om te kijken of er sprinters afgereden kunnen worden op klimmetje en waaiers op laatste stuk getrokken kunnen worden is niet onmogelijk. En dan als er teams meewerken doorrijden.
T kan, maar is niet gezegd dat t gebeurd. Ook wat afhankelijk van windrichting en windkracht.

Quincy Adams (aka voorwiel) 4 juli 2022 om 07:13

Ik denk dat ze hun krachten sparen voor woensdag. Wind is zeer matig en klimmetjes zijn te kort om iets te forceren wat niet kan worden goedgemaakt. Ploegen zijn nog intact en redelijk fris na de rustdag

Romāns Vainšteins 4 juli 2022 om 07:43

100% voor de hardere spurters die een heuvel over kunnen, wout van aert topfavoriet tegen de usual suspects. Mochten Roglic en Vingegaard nog iets van ‘iets terugdoen’ willen tonen voor de publieke opinie dan doen ze dat met morgen opkop doortrekken.

Sjonge Jonge 4 juli 2022 om 07:50

Inderdaad heel aannemelijk dat favorieten voor de eindzege hier energie gaan verspillen

Romāns Vainšteins 4 juli 2022 om 08:58

Gewoon lekker de pootjes op zo’n niveau draaien laten dat ze wat warmer worden voor La Planche. Ik ken die heuvels daar, dat is niet iets om helemaal stuk op te gaan. Sterker nog met wat gunstige wind kun je het eventueel laten scheuren.

molovin 4 juli 2022 om 09:37

Want Roglic en Vingegaard moeten echt iets voor de “publieke opinie” terugdoen, aan wie eigenlijk?

djerkson 4 juli 2022 om 10:52

Philipsen vs Van Aert vs Matthews of er moest een Mathieu roet in het eten gooien.

Romāns Vainšteins 4 juli 2022 om 13:25

Ik denk dat de ploeg zo even mooi tonen kan dat van Aert straks niet gratis de meesterknecht uithangen moet. Aan die bulten morgen kunnen Roglic en Vingegaard zichgeen buil vallen en die etappe moet van Aert nog hebben, alles in 1 nog voor de keien zou mooi zijn.

stephano 4 juli 2022 om 20:44

Het zou echt absurd zijn als Roglic of Vingegaard dat gaan doen. Misschien als alle andere knechten opgesoupeerd zijn en er nog een elitegroepje over is maar anders moeten ze vooral hun krachten sparen achter de jongens die zijn meegenomen om het werk te verrichten in de eerste week.

hjjanssen1973 4 juli 2022 om 08:02

Matje demareert op 100km van de streep en wint.

chasse patat 4 juli 2022 om 09:00

Matje gaat zich sparen voor de Arensberg etappe een dag later. Ik denk niet dat hij serieus voor deze etappe gaat.

Danny van der 4 juli 2022 om 10:01

en van Aeart wordt tweede.

Posterix 4 juli 2022 om 08:24

Denemarken is geschokt door deze reactie.

japio 4 juli 2022 om 08:41

Ik denk dat de sprintersploegen van de pure sprinters dit nog wel aandurven en voor een sprint zullen gaan. Dat laatste klimmetje is net een kilometer. Als Groenewegen en Jakobsen vooraan het peloton beginnen, zouden ze er toch nog wel aan moeten kunnen hangen op de top. Maar er zal zeker gekoerst worden op dat klimmetje met het doel om iets te forceren.

Wat zijn rustdagen in een grote ronde toch een marteling voor wielervolgers…

Wheely 4 juli 2022 om 09:05

“de sprintersploegen van de pure sprintersploegen”? ;)

ssj 4 juli 2022 om 09:10

Ik ga dit keer voor MvdP. V Aert weer tweede. Vorige 2 keer goed voorspeld hier. Kijken of ik drie op een rij kan scoren.

Alfons Haavers 4 juli 2022 om 09:54

Heel benieuwd of het je lukt.

Jean Dumas 4 juli 2022 om 10:06

Eerder Philipsen dan VDP.

ssj 4 juli 2022 om 14:41

Ik ga ervan uit dat Philipssen om de een of andere reden er niet meer (goed) bij zit en MvdP voor eigen kans mag gaan en die met beiden handen aanpakt. Niet meest logische scenario, maar moet wel spannend blijven zo’n voorspelling.

VerstandOpNul 4 juli 2022 om 10:40

Taco met een demarrage vanaf de start..

mitchel_91 4 juli 2022 om 11:03

Morgen eerste 30/40km windkracht 3 schuin in de rug vanaf zee, met redelijk wat open stukken. Zal er een ploeg zijn die het aandurft?

Jens claeys 4 juli 2022 om 11:16

Zoals scheldeprijs, waaiers vanaf kilometer 1 zien we helaas zelden..

mitchel_91 4 juli 2022 om 11:22

Ineos in Parijs – Roubaix dit jaar…

mackie 4 juli 2022 om 13:08

En daarna nog 40 km in de wind in de zij, en dan begint de heuvelzone.
Zou een leuke dag kunnen worden

Limal 4 juli 2022 om 14:46

In dat eerste wind-mee stuk rij je de meeste sprinters er niet af (en op die heuveltjes ook niet waarschijnlijk), dus het zou dan van ploegen als TJV en Ineos moeten komen, als AK-putsh. Maar die gaan daar niet zoveel energie in willen steken, zeker niet met 80 km tegenwind op het einde.

Kans op waaiers in het begin is er zeker, maar de kans dat nadien alles terug samenkomt schat ik op 95,76%.

Simon van Rijthoven 4 juli 2022 om 18:47

Tijdens een koers van 3 weken is dat toch minder grote kans op geen 1 team heeft daar de ploeg boor om zo lang op kop door te trekken alleen als een grote klassementsrenner niet mee is misschien

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone