Jasper Philipsen sprint naar plek drie: “Denk dat ik de benen had om te winnen”

zondag 3 juli 2022 om 18:12
Jasper Philipsen sprint naar plek drie: “Denk dat ik de benen had om te winnen”

foto: Cor Vos

Jasper Philipsen was in de derde etappe van de Tour de France een stuk dichter bij de zege dan een dag eerder. Hij werd derde. Er had echter nog meer ingezeten, volgens de Belg van Alpecin-Deceuninck. “Ik denk sowieso dat ik de benen had om te winnen”, zei hij na afloop van de rit tegen Sporza.

Philipsen eindigde kort achter winnaar Dylan Groenewegen en landgenoot Wout van Aert. “Het was nog krap aan het einde. Maar toen ik aanzette, zag ik Wout met zijn lead-out (Christophe Laporte, red.) nog freewheelen, terwijl ik al vol in de wind zat te sprinten. Op dat moment wist ik dat het heel lastig ging worden om te winnen. Ik zette iets te vroeg aan, maar ik kon niet anders.”

Had Philipsen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Aert, een mannetje te weinig voor zich? “Dat zou ik niet zeggen, maar in de laatste bocht kwamen ze binnendoor, heel snel. Ik zat dan bij Jakobsen in het wiel, ik hoopte misschien dat hij vroeg ging aangaan. Maar dat gebeurde niet. Omdat ik rechts vastzat, moest ik dan links aangaan. Ik deed wat ik gisteren niet had kunnen doen, omdat ik toen gefrustreerd was dat ik niet echt had kunnen sprinten.”

“Nu werd ik geforceerd om aan te gaan. Toen wist al dat het moeilijk was om als eerste aan de meet te komen”, aldus Philipsen, die echter ook de positieve kanten ziet. “Ik denk sowieso dat ik de benen had om te winnen. Ik denk niet dat ik voor die mannen onder moet doen in de sprint, maar het moet allemaal meezitten.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

uitdewaaier 3 juli 2022 om 18:19

Je kwam gewoon een wiellengte te kort.

Oblomov 3 juli 2022 om 19:14

Sprinters moeten van zichzelf geloven dat ze kunnen winnen, anders hoef je er niet eens aan te beginnen. Maar goed, als iedereen hier zijn benen perfect had kunnen laten spreken, had deze jongen echt niet veel kans gemaakt.

zietemgaan 3 juli 2022 om 19:26

@Oblomov, nét wél, dat is dus zijn punt: hij was de snelste van allemaal, kijk nog eens naar de sprint vanuit de lucht en volg hem specifiek.

Oblomov 3 juli 2022 om 20:50

Volgens die logica had Van Poppel gisteren de benen om te winnen.

Alleen als de sprint voor iedereen ideaal was verlopen zouden we iets kunnen zeggen over wie echt de benen had om te winnen. Ewan en Jakobsen zijn niet eens aan sprinten toegekomen.

Murcia 3 juli 2022 om 18:20

Mathieu was heel prominent voor hem bezig maar wel op 2,5 km voor het einde. In potentie is hij de beste leadout voor Jasper en dan zou ik hem liever achter de hand houden voor de slotkilometer. Maar ik neem aan dat men daar een vaste volgorde heeft en dan hebben dus wat AF pionnetjes gefaald.

Sean Rimy 3 juli 2022 om 18:21

Ik kan me niet voorstellen dat ze binnen de ploeg hebben gezegd dat het toen al aan Mathieu was, de voorbereiding liep wel degelijk ook fout.

Gebruikersnaam 3 juli 2022 om 18:32

Vrij zinloos om langs de andere kant van de weg een eigen trein te gaan beginnen om een "wie heeft de grootste" duel te gaan houden met Lampaert, zeker als je daarmee enkel 2 ploegmaats de nek omwringt.

Niet de eerste keer dat dit gebeurt. Van der Poel, die rijdt met stroomstoten en explosieve versnellingen, is niet geschikt voor het gestaag uitbouwen van een tempo wat zo'n lead-out nodig heeft. Dat die jongens eigenlijk te matig zijn voor die trein is jammer, maar hoort zo'n renner ook te weten over zijn eigen ploegmaats. Hou er dan rekening mee.

Verder wel prettig om te lezen dat de zinloosheid van "ik was de snelste in de achtergrond" plots wel door iedereen wordt geaccepteerd.

ursusMaritimus 3 juli 2022 om 18:54

Alpecin te vroeg op kop, alweer. Ploeg opgerookt voor de laatste km en Philipsen weer de snelste, en weer niet de winnaar.

Marlin 3 juli 2022 om 19:07

VDP reed zijn ploegmaats in het wiel gewoon aan gort. Waardoor er uiteindelijk geen sprinttrein kwam.

Wildebert 3 juli 2022 om 20:33

Yep, VdPoel leek de hele trein op te blazen.

Sean Rimy 3 juli 2022 om 18:20

Als mijn oma een lul had, was het mijn opa. Je moet je maar beter positioneren, jongen.

Lalsacien 3 juli 2022 om 18:46

Nee hoor, dan was je niet geboren!

Romerike 3 juli 2022 om 19:05

In deze tijden zegt dit toch helemaal niks meer

Anna 3 juli 2022 om 18:57

Laporte deed nog een halve leadout voor Philipsen hier of niet? Groenewegen had gewoon meer power dan Philipsen hier en moest ook meer renners ontwijken.

Erik de Vlaming 3 juli 2022 om 20:49

Inderdaad Laporte deed een leadout voor hem! Mocht niet baten.

zietemgaan 3 juli 2022 om 19:14

Nog eens kijken naar de herhaling van de sprint: Philipsen legt een indrukwekkende afstand af, moet van heel ver terugkomen. Hij was de snelste en de sterkste maar idd … slechte keuze voor wiel Jakobsen.

Romāns Vainšteins 3 juli 2022 om 20:14

MvdP kwam er weer eens van taaaa-daaaaaaaaaa dwars doorheen zetten.
Ik heb eigenlijk geen idee of dat nou de beste leadout zou zijn, oefenen ze daar met opdan? Zo lijkt het niet echt.

Erik de Vlaming 3 juli 2022 om 20:51

Leuk als renners denken dat ze de benen hadden om te winnen dan heeft er altijd iemand anders gewonnen.

Het zijn maar kleine verschillen en morgen kan er iemand anders winnen dus de renners zijn aan elkaar gewaagd en komt het dus op positioneren aan!

Altijd mooi hoe de Belgen alles positief kunnen brengen en hoe ze met het wielrennen om gaan.

Reutemeteut 3 juli 2022 om 21:57

Maar morgen wordt helemaal niet gereden, Erik.

Jean Dumas 3 juli 2022 om 22:47

Dinsdag jongen, in het wiel van Mathieu op de Cap du Blanc Nez.

Marlin 4 juli 2022 om 10:54

De versnelling van VDP kwam er veel te vroeg, aan een veel te hoge snelheid. Die enorme versnelling, daarenboven van veel te ver in het peloton ingezet, zorgde ervoor dat de twee renners van Alpecin, die Philipsen op 250 van de meet dienden af te zetten, volledig ontploften. Bekijk de laatste kilometers opnieuw.
Ofwel moet VDP zich niet meer moeien met de spurt. Ofwel moet hij laatste man van Philipsen worden. Zo van 500 m tot 250 m van de meet. Ofwel moet hij zich achteraan het treintje zetten, om vanuit het wiel van Philipsen eventueel als reserve, voor de zege te gaan. Dat ingeval Philipsen ingesloten raakt.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone