Tour 2020: Merijn Zeeman (ploegleider Jumbo-Visma) uit koers gezet wegens wangedrag

Tour 2020: Merijn Zeeman (ploegleider Jumbo-Visma) uit koers gezet wegens wangedrag

foto: Cor Vos

Merijn Zeeman, ploegleider van Jumbo-Visma, is uit de Tour de France gezet. In het juryrapport staat dat Zeeman een UCI-medewerker heeft geïntimideerd en uitgescholden tijdens een fietscontrole na de etappe van woensdag. Naast een boete van 2.000 Zwitserse Frank is hij dus ook niet meer welkom in de koers.

De uitsluiting van Zeeman staat te lezen in het juryrapport na afloop van de 18e etappe naar La Roche-sur-Foron. Het incident gebeurde dus een dag eerder. Dagelijks worden meer dan 40 fietsen gecontroleerd op technologische fraude, waaronder een aantal via röntgenstraling.

Door de straf mist de sportief directeur van Jumbo-Visma de laatste drie etappes van de Tour de France. Zijn kopman Primoz Roglic rijdt al bijna anderhalve week in de gele trui en staat in pole position om zondag het eindklassement in de Tour te winnen.

Flinke straffen Wout van Aert
Na de bergetappe naar La Roche-sur-Foron is ook Wout van Aert flink gestraft. Volgens de wedstrijdjury werd hij door een auto teruggebracht naar een groep. Dat is tegen de regels en dus heeft Van Aert een boete van 200 Zwitserse Frank gekregen. Daarnaast krijgt hij tien strafseconden in het algemeen klassement, vier strafpunten in het puntenklassement en vier strafpunten in het bergklassement.

WielerFlits bundelt dagelijks het medisch bulletin en het juryrapport van de wedstrijdjury. (17 september, 19.44 uur)


Update 21.40 uur – UCI zag onacceptabel gedrag van Zeeman tijdens controle fiets Roglic

De UCI heeft in een kort statement meer duidelijkheid gegeven over de uitsluiting van Merijn Zeeman. “De UCI-commissarissen zagen dat Merijn Zeeman zich onacceptabel gedroeg jegens de UCI-staf die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de röntgencontroles van de foto’s”, klinkt het vanuit de wielerunie.

“De staf ‘ontmantelde’ de fiets van de geletruidrager aan de finish van de Col de la Loze, dat is volgens de UCI-regels om technologische fraude in het wielrennen te bestrijden. Als gevolg van dat gedrag is meneer Zeeman uit de wedstrijd gezet en een boete van 2.000 Zwitserse Frank opgelegd. De UCI heeft van de strijd tegen technologische fraude een prioriteit gemaakt om de geloofwaardigheid van de uitslagen te waarborgen.” (17 september, 21.40 uur)


Update 00.01 uur – Merijn Zeeman toont berouw: “Ben er kapot van”

Op social media heeft Merijn Zeeman gereageerd op zijn straf. De sportief manager toont berouw voor zijn gedrag. “Ik ben er kapot van, maar onze gele droom leeft voort”, zegt Zeeman. Lees hier zijn volledige reactie. (18 september, 00.01 uur)

Dit artikel delen:

230 Reacties

krypton 17 september 2020 om 19:45

Dat klinkt wel heel apart. Waarom zou hij zo boos worden op iemand van de UCI bij een fietscontrole?

ghostwriter 17 september 2020 om 19:50

Daar zijn veel antwoorden op mogelijk. Misschien vond Zeeman dat ze niet voorzichtig genoeg met de fiets omgingen. Ik ben benieuwd!

Merlinappa 17 september 2020 om 20:50

Wellicht wilden de renners wel uitfietsen op de rollen en kwam er een jurylid die het per sé nodig vond om op dat moment de fietsen te controleren. Daar word je op z'n minst gezegd niet vrolijk van.

Wheely 17 september 2020 om 21:34

Ik hou van Merijn! Passie, emotie en af en toe erover.

Het is wel mede dankzij de passie en betrokkenheid van dit soort mensen dat ze hier de Tour kunnen gaan winnen.

WernerFranke 17 september 2020 om 19:49

Gebruikt hij wel de Jumbo® Foodcoach™ app [advertentie]? Zo heeft ie steeds zijn lichaam in balans en is er geen ruimte voor onnodige agressie.

appiett 17 september 2020 om 20:02

Vind ik stiekem erg grappig

Frank V 17 september 2020 om 20:03

Die Jumbo ads tussen het nieuws…

kev 17 september 2020 om 20:11

Hahaha geweldig

FritsvanHoefelen 17 september 2020 om 20:36

Hahaha heerlijk!

Idd nogal een overkill al die reclames. Maar ja, Bruyneel en Kerckhoffs moeten centjes krijgen

JumbowintdeTour 17 september 2020 om 20:48

Hahaha.

Romāns Vainšteins 17 september 2020 om 20:50

Mooie shit Werner.

Sowieso is het enige dat die adds opwekken het beeld van een ongure ketonendealer in een goor achterafsteegje.

Miko1983 17 september 2020 om 19:49

Benieuwd naar het verhaal van Zeeman zelf.

rogierb 17 september 2020 om 19:50

Denk een huilverhaal

Miko1983 17 september 2020 om 19:54

Zou niet het eerste huilverhaal zijn deze tour…heb er al vele voorbij zien komen hier de afgelopen dagen. Eigenlijk gingen ze allemaal over jumbo..v aert en dumoulin nu ik er zo aan terug denk..
Hmmzzz apart…

Hollow Knight 17 september 2020 om 19:50

Benieuwd of we nu evenveel verdachtmakingen krijgen als bij het finalebidonnetje van Remco.

rogierb 17 september 2020 om 19:52

Blijkbaar ben jij er in ieder geval nog steeds mee bezig. Je zal de enige zijn die bij het lezen van dit bericht daaraan denkt.

Marik 17 september 2020 om 19:53

Het schijnt dat Zeeman tegen een jurylid heeft verteld dat het allemaal de schuld van Bill Gates is. Ook het finalebidonnetje van Remco.

tendam 17 september 2020 om 19:53

@marik
Er was 5G geconstateerd in de fiets.

Marik 17 september 2020 om 19:54

Dat zal het zijn Ten Dam. Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Romāns Vainšteins 17 september 2020 om 20:51

Maar toch een punt van betekenis. Als het Bramati geweest was …

Fietshemerin6 17 september 2020 om 23:25

Nou zo verdacht vind ik dit niet. Die bidon vond ik idd wel heel vreemd, dat staat wel in mijn top 5 raarste zaken van de afgelopen 5 jaar… er moest en zou iets uit zijn achterzak gehaald worden… dat is toch echt aparte gang van zaken…

tendam 17 september 2020 om 19:50

Oh ja? Vertel eens.

Onie 17 september 2020 om 19:50

Spanning doet gekke dingen. Lijkt normaal rustig persoon. Nu kan ik mij ook geen reden bedenken om bij een fietscontrole los te gaan. Tenzij het om eerder incident met het jurylid ging.

Etika 17 september 2020 om 19:59

Geen reden kunnen bedenken ? Ik zal je er een geven : gefoefel met de fiets.

bartp25 17 september 2020 om 20:09

Met de huidige technologie lijkt me dat toch wel heel dom mocht dat zo zijn. Kan het me haast niet voorstellen dat er überhaupt 1 ploeg is die zo dom is om mechanische doping te gebruiken. Daarbij denk je dat ze hadden mogen starten vandaag als er met de fiets geklooid was.

Bertvd 17 september 2020 om 20:33

& Etika; onzin lijkt me, anders was er wel iemand anders uit koers gehaald…

ChefSpijker 17 september 2020 om 20:46

Dat ‘rustig persoon’ valt wel mee als je vaker die docu’s van Jumbo en z’n voorganger hebt gezien. Zeeman kan een behoorlijke heethoofd zijn tijdens koers. Vloekend en tierend op andere ploegleiders en motards om hem heen.

Miko1983 17 september 2020 om 19:52

Ook benieuwd naar die vele voorbeelden…steek van wal!!

Bazzz 17 september 2020 om 19:53

Lekker snugger als je de tour dreigt te gaan winnen.

erveedeeee 17 september 2020 om 19:53

Van Aert heeft ook ineens -2 punten in het bergklassement. Misschien met elkaar te maken?

harryjohan71 17 september 2020 om 20:17

De reden dat Wout een straf kreeg is omdat hij zich afduwde aan een auto vandaag. Staat dus los van waarvoor Zeeman uit de tour is gezet.

Marik 17 september 2020 om 19:54

Bizar verhaal, Zeeman heeft vast iets gedaan wat echt niet door de beugel kon. Afwachten op de feiten dan maar.

Maenhout 17 september 2020 om 19:55

Volgens Sporza heeft Van Aert ook een boete gekregen bij dit incident.

Jowinho 17 september 2020 om 19:57

Nee, die hij een boete gekregen omdat hij zich afgeduwd heeft (aan een wagen?)

TheBigShow 17 september 2020 om 20:04

Denk dat ze ook van Aert zelf hebben gescand

Lalsacien 17 september 2020 om 20:46

De boete van van Aert is volgens mij van vandaag. Die van Zeeman gaat om wat er gisteren gebeurde.

Joaquim Agostinho 17 september 2020 om 22:44

Bij Gesink gingen ook alarmbellen af, maar die heeft een pin in zijn been…

nickdt 17 september 2020 om 19:57

Maar Jungels mag blijven rijden na wangedrag.

Metenmet2maten.

rogierb 17 september 2020 om 19:58

Wangedrag is zwaar overdreven.

nickdt 17 september 2020 om 21:14

Iemand met opzet van de fiets rijden vindt ik wangedrag. Is niets overdreven aan.

nobrakes 17 september 2020 om 21:47

En daarmee doe je de aanname dat deze dat expres deed, terwijl een blinde aan de tv beelden nog kon zien dat het niet expres was. Onbeholpen ja maar absoluut niet expres

Mechanieker 17 september 2020 om 22:04

-1

Sephiroth 17 september 2020 om 19:57

Huh ben benieuwd naar het verhaal.. dit is raden naar de inhoud van een black box

xistnc 17 september 2020 om 19:57

Groenewegen: “Mijn schuld”.

xistnc 17 september 2020 om 19:58

Heb je al wat gevonden?

Al Phila 17 september 2020 om 19:58

Misschien zitten er wel ketonen in de fiets verwerkt…… Maar dan hoef je niemand af te blaffen. Dat doet mijn niet zo grote vriend Lefevre slimmer en met meer tactiek. Die zoekt slechts de aandacht naar de andere teams gaat, zodat zijn renners en sponsoren weer in de spotlight staan.

madeinstars 17 september 2020 om 19:58

Wat betekent dat eigenlijk? Mag hij alleen niet meer in de auto zitten, of mag hij bijvoorbeeld ook niet meer in de teambus zijn?

Explorer 17 september 2020 om 20:04

Nope, je moet echt naar huis, weg uit de tour bubbel om het zo maar te zeggen. Dus hij ziet de tour winnaar op het podium vanaf de tv.

Pietspeed 17 september 2020 om 20:17

Hij hoeft helemaal niet naar huis. Hij pakt gewoon een bubbelbad in een leuk hotelletje

madeinstars 17 september 2020 om 20:57

Dat lijkt me ook. Wat gaan ze doen dan als hij gewoon in Parijs aan de finish staat? Hem nog een boete geven? Die betalen ze lachend.

Wheely 17 september 2020 om 20:00

Nou toch nog een smetje.

fietsvriend 17 september 2020 om 20:01

Eerst maar eens even het echte verhaal maar mijn primaire reactie is dat je als scheids niet echt lekker de wedstrijd aanvoelt – de beste man gaat na jaren bouwen de (misschien) de Tour winnen en de spanning is hem misschien iets teveel geworden.
Maar goed, het zal dan ook wel echt niet door de beugel gekund hebben. Het echte verhaal graag.

Eriknogwat 17 september 2020 om 20:02

Please, kom met wat feiten en artikels, wat je gelijk bewijst. Of ben je gewoon aan het trollen en je hebt geen idee waar je het over hebt ?

klootje kriekeljon 17 september 2020 om 20:03

Als Zeeman niet spoort dan leven we in een wereld van ontspoorden. Uiterst correcte, genuanceerde meneer. Met kennelijk ook menselijke trekjes.

bartp25 17 september 2020 om 20:04

Zeer benieuwd naar wat er gebeurd is. Of misdragen of een official met lange tenen.

Frank V 17 september 2020 om 20:05

“geïntimideerd en uitgescholden”

Zo zo, ze gaan nu echt naast hun schoenen lopen.

Frank V 17 september 2020 om 20:08

Niet trollend bedoeld. Zuur voor Merijn maar hij had dit niet moeten doen.

Pietspeed 17 september 2020 om 20:19

Zo zo, je geeft jezelf antwoord. :-)

go1707 17 september 2020 om 20:30

Een Nederlander intimiderend en bot ? Hoezo? Zal wel een jong jurylid geweest zijn die zijn eerste cultuurschok met een Nederlander meemaakt. Want zo komen Nederlanders over, maar ondertussen weet ik al dat een Nederlander het echt wel goed bedoeld , beter dan dat het soms overkomt. Groeten van een diehard remcofan. :-)

Nils96 17 september 2020 om 20:36

Hoop dat ze in De Avondetappe een reactie van hem hebben. Lijkt me ook essentieel voor het geven van een oordeel hierover.

ti-raleigh 17 september 2020 om 20:06

Andere ploegen werden nauwelijks gecontroleerd. Jumbo elke dag. Zoiets ?

Marco Willems 17 september 2020 om 20:17

Er worden dagelijks zo’n 40/50 fietsen gecontroleerd dus dat lijkt me sterk. En ook al zou je bijna dagelijks gecheckt worden dan moet je er maar gewoon mee dealen.
Ben benieuwd naar de uitleg, heel vreemde actie Als je de Tour aan het winnen bent

Michiel De Rooij 17 september 2020 om 20:06

Nou, dat verbaast me. Zeeman lijkt me een goede vent, een geschikte kerel. Een professional. Hopelijk horen we binnenkort zijn verhaal en kunnen we er smakelijk om lachen.

Headlines

Materiaalzone

Populair