Merijn Zeeman uit Tour gezet: “Ik ben boos geworden omdat fiets Roglic beschadigd raakte”

Merijn Zeeman uit Tour gezet: “Ik ben boos geworden omdat fiets Roglic beschadigd raakte”

foto: Cor Vos

Merijn Zeeman heeft op zijn eigen social media gereageerd op zijn uitsluiting uit de Tour de France. De sportief directeur van Jumbo-Visma is door de wedstrijdjury uit de Tour gezet, omdat hij zich na de etappe van woensdag zou hebben misdragen tegenover een UCI-medewerker die de fietsen controleerde op technologische fraude. Volgens Zeeman werd hij boos omdat een UCI-medewerker de fiets van Primož Roglič beschadigde.

“Ik ben vandaag uitgesloten van verdere deelname aan de Tour de France”, begint Zeeman zijn verhaal. “Vanmorgen werd ons mede gedeeld dat ik beboet zou worden en dat ik me niet meer in de ceremonie zone mocht vertonen. Dit is blijkbaar veranderd.”

“Ik heb me gisteren verbaal niet correct gedragen ten opzichte van een UCI-commissaris die een fietscontrole wilde doen bij de fiets van onze leider Primož Roglič. Ik ben boos geworden, omdat de commissaris zelfstandig de bracket van de fiets wilde demonteren. Bij deze demontage is de fiets van Primož beschadigd geraakt. Ondanks dit voorval had ik mijn kalmte moeten bewaren en de UCI-commissaris respectvol moeten benaderen. Ik betreur het dat ik dit niet gedaan heb.”

‘Ik ben er kapot van’
De sportief directeur van Jumbo-Visma wist dat hij over de schreef was gegaan. “Ik heb na dit voorval overigens direct excuses aangeboden aan de betrokken UCI-commissaris, die mijn excuses ook heeft geaccepteerd”, geeft hij aan. “Ik ben er kapot van, maar onze gele droom leeft voort.”

Zeeman kan door de straf de laatste drie dagen van de Tour de France niet vanop de eerste rij volgen, terwijl kopman Roglič op pole position staat om de ronde te winnen. De ploegleider moet daarnaast een boete van 2.000 Zwitserse Frank betalen vanwege zijn wangedrag.

Jumbo-Visma benadrukt dat de fietscontrole in orde was. Er werden geen wanordelijkheden aangetroffen tijdens de test op technologische fraude.

Zeeman mag Jumbo-Visma blijven volgen
Op de website laat de Nederlandse WorldTour-ploeg weten dat Zeeman de Tour de France mag blijven volgen met de ploeg. “Merijn mag onderdeel van het Tour de France-team in Frankrijk blijven, maar de resterende drie etappes geen officiële functies meer uitoefenen binnen de geaccrediteerde zones van de wedstrijd”, aldus de ploeg in een statement.

Dit artikel delen:

162 Reacties

Hollow Knight 18 september 2020 om 00:09

Gaat de UCI ook de organisatie van de Ronde van Luxemburg beboeten of zijn de levens van renners minder waard dan het ego van een onbenullig UCI-commisarisje?

boehoe 18 september 2020 om 00:18

Heeft niks met elkaar te maken. Zeeman zat fout en geeft dit toe. Boeken toe.

maklukzat 18 september 2020 om 00:20

Waar zie je Luxemburg staan ?

Hollow Knight 18 september 2020 om 00:31

@maklukzat

Nergens, dat is het probleem. :)

@boehoe

Daar ben ik het mee eens hoor. Zeeman zat fout en geeft dat ruiterlijk toe. De UCI heeft echter veel te weinig aandacht aan de veiligheid van renners en dat kaart ik nu aan.

boehoe 18 september 2020 om 00:34

Nogal off topic

LanterneRouge 18 september 2020 om 08:39

Heeft alles te maken met hoe de UCI regels denkt te moeten handhaven. Eigen medewerkers worden in bescherming genomen tegen incorrecte ploegleiders. Renners hoeven niet op enige bescherming te rekenen als het gaat om veiligheid op het parcours. Ik zeg daarbij niet dat het 1 belangrijker is dan het ander, maar ik zou verwachten dat het eerste meer prio zou moeten krijgen dan dat het nu krijgt.

Milanjacks 18 september 2020 om 00:21

@Boehoe

In het heetst van de strijd heeft iedereen toch recht om een keer uit zijn slof te schieten. Sagan word niet naar huis gestuurd voor een kopstoot. Die Zeeman zal net na zo’n etappe ook wel vol met adrenaline zitten. Wat een onzin allemaal zeg.

boehoe 18 september 2020 om 00:24

Heetst van de strijd na de koers?
Recht om als professional uit je slof te schieten?

Dat is pas onzin.

horsm 18 september 2020 om 00:47

Ik ben het wel eens met Milanjacks. Als een klungel de fiets beschadigd, dan schiet je uit je slof. Daarna biedt je je excuses aan. Dat lijkt me genoeg. Deze maatregel klinkt extreem.

reusjen 18 september 2020 om 01:25

@boehoe
Het recht klinkt een beetje alsof het een privilege is, Dat is natuurlijk onzin. Maar zoiets kan toch gewoon gebeuren. Plooien gladstrijken en doorgaan, je kunt ook te moeilijk willen doen. Dit onder het voorbehoud dat er geen fysiek geweld gebruikt is.

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 08:42

Niemand hier weet wat er precies gebeurd is. Laten we even wachten met onze aannames en meningen totdat we meer weten.

Natte spons 18 september 2020 om 08:53

Als ik het goed heb begrepen gisteren, was het gisterochtend gebeurd, voor de etappe. Dan is het nog wat begrijpelijker dat hij zo reageert als iemand de fiets van de gele trui drager, vlak voor een belangrijke etappe beschadigd.

reusjen 18 september 2020 om 09:31

@nattespons
In de artikelen staat na de etappe.

go1707 18 september 2020 om 12:46

Behalve als je levebre heet en een van je renners doet een bijna doodsmak opzettelijk veroorzaakt door een andere renner, dan moet je jezelf kunnen beheersen.

Derierre de la course 18 september 2020 om 00:24

Gaat de UCI nu van die 2000 franc boete de schade aan de fiets vergoeden?

Murcia 18 september 2020 om 00:30

Zeeman geeft toe verbaal over de schreef te zijn gegaan, maar ik kan mij zijn boosheid over dit schade toebrengen aan het belangrijkste materiaal wat een renner tot zijn beschikking heeft wel voorstellen. De UCI liet twee jaar geleden weten dat het in gebruik nemen van een röntgen apparaat het demonteren van de fiets overbodig zou maken.

wielerliefhebbervandeweek 18 september 2020 om 00:34

Idd. Kennelijk is die UCI offcial niet kundig genoeg zonder schade iets te demonteren. Laat dan de Jumbo monteur het demonteren onder toezicht van die UCI official….

Turtlehead 18 september 2020 om 07:44

@liefhebber: ff een crank demonteren van een pro-fiets is nog wel een dingetje…

go1707 18 september 2020 om 12:47

Zeeman benoemt het zo om zijn dierlijk gedrag te rechtvaardigen, in realiteit was er GEEN schade.

klootje kriekeljon 18 september 2020 om 00:34

Mag de ploeg blijven volgen.. nou goed dan valt het mee. Straf accepteren en knop omzetten.

vanSpringel 18 september 2020 om 00:47

Slik. Het crancstel demonteren ?
Begrijp Zeeman volkomen. Kans dat de fijntuning van montage van de onderdelen precies juist plaatsvindt ?
Of er zaken beschadigt raken. Zie ’t al gebeuren dat Roglic met een crank aan zijn pedaal onder z’n schoen in de lucht trapt.

LB117 18 september 2020 om 09:30

@vanspringel, Alsof Jumbo Visma geen leger aan mekaniekers heeft die het crankstel kunnen nazien, een nieuw crankstel kunnen monteren of een reserve fiets voor Roglic klaarmaken indien de fiets van Roglic beschadigd zou raken?

Jean Dumas 18 september 2020 om 01:09

In het Nieuwsblad wordt gesproken over mishandeling en belediging. Krijgt vast een staartje.

reusjen 18 september 2020 om 01:23

Dat bericht is van 19:40 uur en komt dus voort uit de geruchtenmolen.

reusjen 18 september 2020 om 01:20

Als het waar is dat het alleen een verbale uitbarsting is geweest waarna meteen excuses zijn aangeboden dan vind ik deze straf veel te zwaar. Ik vind het begrijpelijk dat je boos wordt als ze je fiets kapot maken, maar je moet je wel blijven gedragen. Echter, je kan op zo’n moment te ver gaan in de emotie, sorry zeggen en als dat geaccepteerd wordt zand erover.

Sebas 18 september 2020 om 07:10

is niet afdoende! Iemand uitschelden en vervolgens zelf tot de conclusie komen dat je over de schreef gaat is leuk en aardig, maar het gedrag moet alsnog bestraft worden.

Als organisatie ga je namelijk voor ‘je werknemers’ staan. Door dit soort gedrag te bestraffen trek je een duidelijke lijn, ook al besefte Zeeman zelf dat hij die lijn was overgestapt.

Onie 18 september 2020 om 07:13

Met sorry zeggen kom je tegenwoordig ver.

Begrijpelijke emotie, maar terechte uitsluiting. Dit is niet de manier om je ongenoegen te uiten.

reusjen 18 september 2020 om 07:52

En waarom móet dat precies? Je hebt het niet over een ernstig feit he, het zijn maar wat woorden. Zeker in sport gebeurd dit veel, zelfs op amateur niveau, even afkoelen en het goed maken schept zelfs een band. Ik geloof dat de 3e helft zo ontstaan is;-)

Simonvb 18 september 2020 om 01:27

Zeeman met een aanvaring.

hugenholz 18 september 2020 om 01:53

De uitbarsting van Zeeman zou zijn gefilmd en is door de UCI bekeken en beoordeeld. Het eea schijnt toch anders te zijn dan Zeeman in z'n verklaring weergeeft. Ik ben benieuwd of we de beelden nog krijgen te zijn.

Stephen 18 september 2020 om 05:25

De UCI mag van mij die beelden vrijgeven. Als het goed is, hebben ze dat juridisch afgedicht met een verklaring die iedereen moet tekenen. Zo niet, dan zal privacy wetgeving roet in het eten gooien. Misschien duiken er nog beelden op via social media.

Explorer 18 september 2020 om 06:27

Waarom moeten ze die aan het publiek vrijgeven. Zeeman geeft toe zich niet correct gedragen te hebben. Heeft aan de persoon z’n excuses aangeboden en mag (gedeeltelijk) vertrekken. Misschien beschaden die beelden Zeeman nog meer. Het is zoals het is. Ik vind het oliedom, voor een sportief directeur komt dit niet professioneel over. Trouwens maakt geen fluit uit welke functie je hebt, iemand anders z’n vakgebied heb je gewoon weg te respecteren en accepteren.

mattje123 18 september 2020 om 07:23

@Explorer Iemands vakgebied heb je gewoon te respecteren? niet wanneer hij absoluut niet kundig is en de boel kapot maakt. Wanneer jouw CV monteur de boel dusdanig aansluit dat je overal lekkage heb in huis en daardoor een hoop schade dan moet je hem maar gewoon respecteren? Roglic zal de tour maar verliezen omdat hij mechanische pech krijgt op de slotklim omdat zo’n koekenbakker zijn fiets kapot heeft gemaakt…

Explorer 18 september 2020 om 08:03

@matje, de desbetreffende persoon van de uci, heeft iets beschadigd. Zover ik kan lezen niet kapot gemaakt. Zit een wezenlijk verschil in. Buiten dat ben ik met je eens dat het wel kundig personeel moet zijn.
Ik weet niet wat en hoe het gebeurt is, maar de fout is gemaakt en de persoon wordt afgemaakt zonder dat wij erbij waren, zeeman ging over de schreef, om welke reden dan ook, en heeft aangegeven te ver te zijn gegaan.
De fiets is gecontroleerd na de rit. Niet ervoor, dus de eigen monteurs kunnen de fiets (gelukkig) weer tiptop in orde maken voor de volgende rit.
Sporza geeft aan dat het crankstel kapot ging, maar dat schijnt een grote fabel te zijn..
Veel te veel onzekerheden en verhalen die eigen leven gaan leiden. Van een beschadigde fiets tot een uci monteur die heel de fiets uit elkaar heeft gemolesteerd.. Bizar slecht hier.

mattje123 18 september 2020 om 08:46

@explorer ik mag hopen dat jij ook wel snapt dat Zeeman niet helemaal uit zijn stekker zal gaan vanwege een krasje. Jumbo Visma zal niet heel de crank vervangen na die controle omdat er een krasje op zit…

Explorer 18 september 2020 om 08:57

Dat mag ik voor zeeman ook hopen. Maar goed emoties kunnen hoog oplopen dicht bij het einde, neemt niet weg dat je netjes met spullen moet omgaan en daarintegen je verbaal correct moet uiten bij ongenoegen.
Zoals ik al zei. Op naar Parijs met geel. Veel beter om over te praten, want dat is top van jumbo in het geheel!

TrEb 18 september 2020 om 06:31

Wanneer de fiets van Roglic is beschadigd, dan zal Jumbo toch wel een pittige klacht bij de organisatie indienen?

Lalsacien 18 september 2020 om 07:38

Bij de UCI …

Sephiroth 18 september 2020 om 10:01

mag je 1 jaar 7 maanden en 23 dagen wachten op een antwoord.. als je geluk hebt

Marik 18 september 2020 om 06:31

Ja Zeeman had zich moeten inhouden, absoluut. Ik vraag me wel af welke ploegleider dat kan, als hij ziet dat de fiets van zijn kopman die 1e staat wordt gemolesteerd.

Explorer 18 september 2020 om 06:43

Gemolesteerd? Dat staat er niet. De fiets raakt beschadigd. Dat kan zijn van een kras, deuk of bv het afbreken van een schroef. We weten niks, wel dat zeeman verbaal niet correct gehandeld heeft na een beschadiging. 1. Hoe erg was de beschadiging 2. Hoe erg was de verbale incorrectheid van zeeman. Over beide punten valt wat te zeggen. Ik zou de focus weer op de tour zetten. Een sportief directeur annex verkapte ploegleider hoort er niet meer bij. Intern bespreken en we gaan door.

MichielH 18 september 2020 om 08:22

Molesteren betekent mishandelen (van Dale). Als er zoals je zelf aangeeft een schroef af breekt, is de fiets dan correct behandeld, of mishandeld?

Sephiroth 18 september 2020 om 10:02

gemolesteerd is kapot maken, krankstel moeten vervangen betekent toch echt wel dat de betreffende UCI medewerker wat kapot heeft gemaakt.

Mechanieker 18 september 2020 om 06:40

Waardeloze opmerking

Rob de Keijzer 18 september 2020 om 06:44

Ah ja, dus je laat die man van de UCI lekker aan die fiets sleutelen ? Neem aan dat die eerst aangeeft wat hij gaat doen? Zich keurig meldt ? En zo niet, dan gaat dat toch nog niet zo snel bij die niet-mechaniciens ? Niemand die hem tegenhield bij het sleutelen ?

Explorer 18 september 2020 om 06:59

Ik citeer: De staf ‘ontmantelde’ de fiets van de geletruidrager aan de finish van de Col de la Loze, dat is volgens de UCI-regels om technologische fraude in het wielrennen te bestrijden.
@rob, wat insinueer je nu een antwoord op al die vragen krijg je niet. Je schept onrust.

Rob de Keijzer 18 september 2020 om 08:16

Onrust ja… heel Wielerflits over de zeik.. manmanman…

debarreman 18 september 2020 om 06:58

Niet professioneel van Zeeman. Dus straf is terecht.

Tevens stuitend amateuristisch van de UCI-commisaris om zelf aan de fiets te lopen kloten. Dan roep je toch de mecanicien van de ploeg erbij.

Tegelijkertijd hoopvol nieuws voor iedereen die totaal mislukt is in het leven. Je kunt niet alleen solliciteren als journalist bij de Telegraaf, maar nu ook bij de UCI als Fietsbobo.

ti-raleigh 18 september 2020 om 07:00

Over 15 jaar effe ‘andere tijden sport’ kijken. Eerder zullen we het niet weten wat er écht is gebeurd.

yo-eddy 18 september 2020 om 07:09

Bracket, cranks met ingebouwde power meters is vrij complex en prijzig. Ik kan mij prima voorstellen dat als een onkundig persoon daaraan loopt te kl#ten je aardig uit je slof kan schieten.

debarreman 18 september 2020 om 07:57

En volgens de JV-site moest de crank worden vervangen.

Miko1983 18 september 2020 om 07:21

Het is nog steeds een beetje vissen naar het hoe en wat natuurlijk.
Heeft die UCI man de fiets echt op een lompe manier zwaar beschadigd of kwam er per ongeluk een krasje op?
Heeft Zeeman hem bij het beschadigen een keer uitgescholden of waren er heftigere manieren van (verbaal) geweld.?
Een keer uitschelden in het heetst van de strijd en daarna excuses maken zal niet direct uitsluiting met zich mee brengen lijkt me. Tenminste ik zou dat niet terecht vinden.

Blijft een lastig verhaal voor een waarde oordeel zo. Feit is dat er iets gebeurd is wat niet kon. Wat exact en wat dan gepaste maatregelen zouden zijn zullen we de komende tijd wel niet weten.

Voor Jumbo wel fijn dat hij in de bubbel mag blijven.

elrio 18 september 2020 om 07:38

Op Sporza staat dat het crankstel in kwestie zodanig beschadigd was dat het vervangen moest worden, dus het zal niet om een krasje gegaan zijn.

Dario Koelkast 18 september 2020 om 07:25

Het is niet slim, niet handig en geeft te veel voer voor insinuaties. Helaas.
Open en eerlijk zijn is nu wel het beste.

Is het trouwens niet een idee om bij deze controles een mechanieker van de ploeg beschikbaar te hebben staan, mocht er iets gedemonteerd moeten worden, kan deze dit doen, onder toeziend oog natuurlijk. Dan is een eventuele onbekwaamheid van een commissaris ook geen issue meer.

tendam 18 september 2020 om 08:16

Alles geeft voer voor insinuaties in het wielrennen. Helaas framet de UCI het zo dat bij hun zeer belangrijke zoektocht naar motortjes deze boze ploegleider ze bedreigde en hinderde, wat ik zeer kwalijk vind. Daar ging het natuurlijk helemaal niet om, het ging om de manier waarop. Niet het onderzoek op zich, maar hun onbekwaamheid was de reden van het conflict.

Frank V 18 september 2020 om 15:09

@tendam
Jij kan niet vanaf hier oordelen dat zij onbekwaam hebben gehandeld.

xistnc 18 september 2020 om 15:15

Ze hebben de fiets bekwaam beschadigd?

Frank V 18 september 2020 om 15:18

@xistnc
Daar kan ook niet over geoordeeld worden.

Jean Dumas 18 september 2020 om 07:26

Bij verstek van Zeeman doet Frans Maassen vandaag de wedstrijdcommunicatie. 'Kaais, next corner left turn'. Kuss heeft zijn oortjes verkeerd om en stuurt naar rechts: Roglic in het skoekeloen. Tour over. Maarten Ducrot is zo ontzet – 'Wat is dit?' – dat hij pas in de samenvatting ziet dat het om Roglic gaat. Van Aert komt buiten tijd door het begeleiden van het ontzielde geel. Wuyts: 'Zsjosé, we gaan naar huis'. Kuss wint met overmacht de tijdrit op de Planche. Opiniestuk Bruyneel op WF: 'Had Jumbo voor Kuss moeten rijden?'.

Miko1983 18 september 2020 om 07:33

Hahahahah..geweldig!

iLLan 18 september 2020 om 08:01

Dit is waarom ik de reacties lees op wielerflits!

Wildebert 18 september 2020 om 08:14

Ga zo door!

tendam 18 september 2020 om 08:21

Voor dit scenario zou Grischa Niermann moeten worden weggestuurd, niet Merijn Zeeman :)

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 08:41

Kan Kuss eigenlijk een beetje tijdrijden? Ging er altijd vanuit dat het van het niveau Quintana is, maar kan me niet echt tijdritten herinneren.

SpeedyLegs 18 september 2020 om 12:00

Jij mag voor mij als vaste gast in de avondetappe. Valt er ook nog wat te lachen.

Fast Freddy 18 september 2020 om 07:37

Opnieuw heeft de UCI blijk van incompetentie. Eerst door een fiets ondeskundig te behandelen, vervolgens door wederom gebrek aan eenduidigheid bij een strafmaatregel. Willekeur is de standaard. Uit de Tour zetten, deze prutsers.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 07:41

Dit is net zo zinloos als ‘weg met de politie, alle politici zijn zakkenvullers!’

Fast Freddy 18 september 2020 om 08:57

Haha, dat precies jij begint over een zinloze forumbijdrage.

Velominatus 18 september 2020 om 07:39

Zou de UCI sieren als ze de official in kwestie dezelfde straf geven. Een kluns die de fiets van een deelnemer sloopt hoort ook niet in de Tour.

Miko1983 18 september 2020 om 07:49

Schijnt dat er inderdaad een V8 biturbo in zat. Die heeft Merijn mooi in zn zak gestoken.

Al Phila 18 september 2020 om 07:59

Een Dura Ace cranckstel is niet goedkoop, zeker niet met ingebouwde powermeters. Als daar ook nog eens een bracket bijkomt, dan heb jet het bedrag van mijn fiets al bij elkaar. Als dat kapot gemaakt zou worden, zou ik ook boos worden. De UCI moet vakkundige mensen sturen, en geen fietsenslopers. De sponsoren betalen/sponsoren om goed in beeld te komen, niet met krassen, of erger. SRAM heeft er enkele jaren langer over gedaan om een positie in te nemen nadat Cancellara met een kapotte ketting de (Koppenberg of de Muur ?) naar beneden liep.

Ik heb zo’n 3 jaar geleden ergens op de Belgische TV een uitzending gezien waarbij ze de fiets van passerende recreanten gingen controleren: fiets ging in een container, de deuren gingen dicht, geluid van cirkelzagen, hamers en klopboormachines, en een kwartier later was de fiets goedgekeurd, maar overal tape en lijmresten. Geen enkele recreant (het waren vooral oudere) ging over de rooie, ze fietsten stuk voor stuk gewoon weg op hun zogenaamd door midden gezaagde vehicle. Kan iemand dat stukje ergens terugvinden ?? Hilarisch.

Oordelen is moeilijk, zo niet onmogelijk als we de beelden en het geluid niet hebben.

iLLan 18 september 2020 om 08:03

Dat was aardig leuk in scène gezet volgens mij.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair