Tour 2019: Voorbeschouwing openingsetappe naar Brussel

zaterdag 6 juli 2019 om 08:00
Tour 2019: Voorbeschouwing openingsetappe naar Brussel

foto: Cor Vos

Na vele interviews, vooruitblikken en reguliere nieuwsberichten is het zaterdag eindelijk zover: de openingsetappe van de 106e editie van de Tour de France! Ditmaal krijgen de sprinters een uitgelezen kans op de gele trui, aangezien de organisatie heeft gekozen voor een rit-in-lijn van en naar Brussel. Wie sprint in de hoofdstad van Europa naar eeuwige roem? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours

De 106e Tour is ook een eerbetoon aan Eddy Merckx – foto: Cor Vos

Brussel vormt dit jaar dus het decor voor de Grand Départ, en dat is niet toevallig. Het is dit jaar immers exact vijftig jaar geleden dat ‘the Greatest Of All Time’ Eddy Merckx zijn eerste Tour de France won in 1969. Om de Kannibaal te eren krijgen we (na 1958, toen ter ere van de Wereldtentoonstelling) een tweede Grand Départ ooit in de Belgische hoofdstad. Alessandro Petacchi was in 2010 de laatste winnaar van een etappe met aankomst in Brussel. De laatste Tourstart vanuit België dateert intussen van 2012, toen het Waalse Luik gastheer was en Fabian Cancellara als eerste de gele trui veroverde.

Maar zo gemakkelijk als in 2010 zullen de renners het nu niet krijgen. Vanuit Brussel zet men, eerst via het door Merckx geliefde Anderlecht en Ninove, koers naar het parcours van de voormalige Ronde van Vlaanderen. Na 43,5 kilometer duikt de Muur van Geraardsbergen (1,2 km aan 7,8%) op, in deze Tour gecatalogeerd als een klim van derde categorie. Hier is meteen ook de eerste bolletjestrui te verdienen. Vier kilometer later wacht de even legendarische Bosberg (1 km aan 6,7%). Benieuwd of deze kasseiklimmetjes ook meteen voor brokken in het peloton zorgen.

De renners hebben dan wel nog steeds 147 kilometer af te leggen, wat de aanvallen misschien wat zal doen temperen. Nochtans is ook het vervolg van de rit niet voor iedereen weggelegd. Het blijft constant op en af gaan – met name in Braine Le Comte en Charleroi, wat in totaal voor ongeveer achthonderd hoogtemeters zorgt.

Na 118 kilometer wacht ook nog de 1,8 kilometer lange kasseistrook van Chausée de Fleurus, niet zo ver voor de tussensprint in Les Bons Villers. Dan duurt het wel echt niet lang meer voor de renners de Brusselse binnenstad binnen duiken en nog wat meer hoogtemeters voor de wielen zullen krijgen.

Dat gebeurt namelijk op dertien kilometer van het einde in Sint-Pieters-Woluwe, niet toevallig het plaatsje waar Eddy Merckx vijftig jaar geleden zijn allereerste gele trui om de schouders mocht heffen. Via Etterbeek gaat het vervolgens richting Laken, waar de finishlijn vlakbij het Koninklijk Paleis is getrokken. De laatste vijfhonderd meter lopen nog venijnig op. Timing wordt dus van cruciaal belang op de Avenue de la Reine.


Start: 12.25 uur in flag-be Brussel
Finish: 16.50-17.16 uur in flag-be Brussel


Favorieten

De 176 deelnemers koersen zaterdag over de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg, en tóch zal het een massasprint worden in de straten van Brussel. Althans, dat is toch de verwachting onder het gros van de wielervolgers. En dus moeten we kijken naar de sprinters, die hier meer kunnen winnen dan alleen de etappe. Wat heet, want voor de ritwinnaar ligt ook de eerste gele trui klaar.

De pure sprinters krijgen op het eerste gezicht een ideale etappe voorgeschoteld. Maar wie goed kijkt naar de slotkilometer in Brussel, ziet dat de laatste honderden meters nog flink omhoog lopen. Het zal de sprintvoorbereiding danig in de war schoppen, waardoor enkele spurters te vroeg zullen aangaan. De winnaar heeft niet alleen pure snelheid nodig, maar toch ook flink wat power in de benen.

Schrijft Dylan Groenewegen geschiedenis in de straten van Brussel? – foto: Cor Vos

Het zal zorgen voor nog meer nervositeit, stress, gedrum en ellebogenwerk. Voor zover dat kan in een massasprint in de Tour de France. Meerdere ploegen hopen hun treintjes op de rails te krijgen, om hun stoomlocomotief naar de winst te loodsen. Een van die teams is Jumbo-Visma, de formatie van topfavoriet Dylan Groenewegen. Weken, nee maanden, heeft de Nederlander toegewerkt naar die eerste zaterdag van juli. 6-7-2019: het is misschien wel de belangrijkste dag uit het wielerleven van Groenewegen. De 26-jarige sprinter wil maar één ding: de gele trui! En mocht het allemaal lukken voor Groenewegen, dan hebben ‘we’ na dertig jaar weer een Nederlandse geletruidrager.

Want Erik Breukink (in 1989, na zijn proloogzege in Luxemburg) is nog altijd de laatste landgenoot die in het geel mocht rondfietsen. En Groenewegen zelf? Wat denkt hij er allemaal van? “Ik ga vol voor die gele trui”, steekt hij zijn ambities niet onder stoelen of banken. “Maar of het gaat lukken, dat zullen we zien. Een leiderstrui is mooi, maar de gele trui is geschiedenis”, zo vertelde Groenewegen precies één week geleden. Het is aan Tony Martin, Wout van Aert, Amund Grøndahl Jansen en laatste man Mike Teunissen om de kopman naar het gewenste succes te loodsen. En als alles goed gaat, kunnen de handen de lucht in…

Caleb Ewan zal zijn Tourdebuut willen opfleuren met een ritzege – foto: Cor Vos

Maar het zal zeker geen eenvoudige opgave worden voor Groenwegen, aangezien dit wel de Tour de France is. De concurrentie is moordend, ook al zijn grote namen als Fernando Gaviria, Marcel Kittel en Mark Cavendish er niet bij. Er was een periode waarin Kittel en Cavendish de massasprints wisten te domineren, maar we moeten dan wel terug naar lang vervlogen tijden. Het woord is nu aan een nieuwe generatie sprinters, met Groenewegen, Gaviria maar ook Caleb Ewan. Voor iedere renner is de Tour iets bijzonders, maar dit geldt helemaal voor de 24-jarige Ewan. Het is voor de Australiër namelijk zijn eerste Ronde van Frankrijk.

De sprintkopman van Lotto Soudal won al etappes in de Giro d’Italia en de Vuelta a España, dus is het niet meer dan logisch dat hij zich richt op de Franse ronde. Ewan mag dan wel zijn debuut maken in de Tour, zijn werkgever Lotto Soudal verwacht veel van de aalvlugge man uit Sidney. “Caleb zal zichzelf de nodige druk opleggen”, zo vertelt sportief manager Marc Sergeant. “Na ritzeges in de Giro en Vuelta denkt hij automatisch aan een Touretappe.” Ewan zal moeten vertrouwen op de lead-out-kunsten van onder meer Jasper De Buyst en Roger Kluge. Conclusie: aan steun geen gebrek, al zijn de treintjes van Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step (later meer) indrukwekkender.

Maar de reden waarom we Ewan op gelijke hoogte plaatsen met Viviani, is vanwege die listige aankomst in hartje Brussel. De laatste vijfhonderd lopen omhoog aan 4%, wat ideaal is voor een vlieggewicht als Ewan. Kijk zijn recente uitslagen er maar op na: Ewan won vrijwel altijd na een pittige finale. In de UAE Tour was hij de beste op de korte maar loeisteile Hatta Dam, in de Ronde van Turkije zegevierde hij na twee technische en licht oplopende finales en in de Giro d’Italia was het twee keer raak na een nerveus en veeleisend slot. Wees dan ook niet verrast, mocht het Ewan zijn die victorie kraait bij het Kasteel van Laken.

Aan de trein van Elia Viviani zal het niet liggen – foto: Cor Vos

Maar u neemt ook geen risico met het invullen van de naam Elia Viviani in de verschillende Tourpooltjes. De overwinningen van de Italiaan zijn niet meer op één hand te tellen. Maar een zege in de Tour de France, toch de belangrijkste wielerkoers van het jaar, ontbreekt nog altijd op de erelijst van Viviani. Dat is ook niet zo gek, aangezien de 30-jarige renner slechts één keer aan de start stond van de Tour. En dat was ook nog eens in 2014, toen Viviani als renner van Cannondale in dienst reed van Peter Sagan. Bovendien was Viviani toen nog lang niet de gevreesde sprinter die hij nu is, vijf jaar later.

De renner uit Isola della Scala maakte twee jaar geleden de beste beslissing uit zijn carrière door te kiezen voor Patrick Lefevere en Deceuninck-Quick-Step. Vorig jaar ontpopte hij zich met achttien overwinningen tot de enige echte zegekoning. Viviani begon ook in 2019 uitstekend, maar de Giro d’Italia werd een grote teleurstelling door een diskwalificatie, verkeerde lead-outs en mindere vorm. De sprinter liet in de Ronde van Zwitserland zien weer terug te zijn, dat deed hij met twee sprintzeges. Viviani is met andere woorden op tijd in (top)vorm voor de Tour. En ditmaal heeft de spurter geen reden tot klagen wat betreft zijn sprinttrein.

Sterker nog: met Kasper Asgreen, Yves Lampaert, Michael Mørkøv en Maximiliano Richeze in steun hoeft Viviani nauwelijks zelf te sprinten. Dit bleek wel weer tijdens de Ronde van Zwitserland, toen Mørkøv en vooral Richeze hem in een zetel naar de streep wisten te brengen. De ervaren Argentijn is misschien wel de beste aantrekker die een sprinter zich kan wensen, ook al omdat Richeze niet bang is om een elleboogje hier en een kopstootje daar uit te delen. De kans is groot dat Viviani in de beste positie begint aan de laatste vijfhonderd meter, en dan is het aan de Italiaan om het werk van zijn ploeggenoten af te ronden.

Opent Peter Sagan zijn jacht op de groene trui met een overwinning? – foto: Cor Vos

Groenewegen, Ewan en Viviani zijn de voornaamste kanshebbers op de eerste ritzege en de gele trui, maar één ding hebben we wel geleerd van de voorbije jaren: vlak Peter Sagan nooit uit. De Slowaak is niet bezig aan het allerbeste seizoen uit zijn carrière, maar fietsen kan de drievoudig wereldkampioen nog altijd. Dit bleek eens te meer in de Ronde van Zwitserland, met een ritzege en drie podiumplaatsen. De 29-jarige Sagan lijkt klaar om zijn zevende groene trui te winnen en alleen recordhouder te worden. Maar om dit te doen, zal hij punten moeten sprokkelen in de openingsetappe met aankomst in Brussel.

Sagan zal zonder ongelukken voldoende punten verzamelen, maar de renner van BORA-hansgrohe kan ook gewoon winnen. De licht hellende aankomst is als het ware neergelegd voor Sagan, die het toch meer moet hebben van zijn stuurmanskunsten en power dan van zijn pure snelheid. Echt enthousiast klinkt Sagan overigens niet, als hij door Het Nieuwsblad wordt gevraagd naar zijn verwachtingen. “De Tour is routine geworden, iets dat ik moet doen. Ik wil graag eens de Giro d’Italia rijden, maar de Tour is belangrijker voor mij en de ploeg”, aldus Sagan, wiens woorden altijd met een korreltje zout moeten worden genomen.

Bij een licht oplopende aankomst denken we ook meteen aan Michael Matthews. De Australiër moet het in een vlakke sprint afleggen tegen jongens als Groenewegen en Viviani, maar er zijn maar weinig renners die Matthews kunnen vloeren na een lastige finale. Dat liet de renner van Team Sunweb maar weer eens zien in de Ronde van Catalonië, toen hij sneller was dan wereldkampioen Alejandro Valverde, die toch ook aardig een heuveltje op kan knallen. Matthews zal in deze Tour worden uitgespeeld als sprinttroef, maar daar zag het aanvankelijk niet naar uit…

Michael Matthews moet het nu doen voor Team Sunweb – foto: Cor Vos

Matthews had namelijk één duidelijke taak: rondekopman Tom Dumoulin aan Tourwinst helpen. De Nederlander is er echter niet bij, waardoor Team Sunweb moest herbronnen. “Ik weet nu niet wat ik moet doen. Ik ben in de war. Alles draaide om Tom en de gele trui. Ik heb me dit jaar niet gericht op de sprints”, zo vertelde een aangeslagen Matthews. Nu, ruim twee weken later, is de Australiër een stuk optimistischer. “Het plan is om voor ritzeges te gaan. Het groen? Dat zien we dan wel.” Misschien dat Matthews zijn geplaagde werkgever al meteen een broodnodige overwinning kan bezorgen.

Ewan, Sagan en Matthews zullen zich niet kansloos wanen, nu ze de finish hebben bestudeerd. Maar ook Sonny Colbrelli zal met tevredenheid hebben gekeken naar de laatste vijfhonderd meter. De Italiaan van Bahrain Merida is niet de snelste sprinter ter wereld, maar Colbrelli is wel oersterk. De 29-jarige renner komt vooral bovendrijven na een zware koers, als de pure sprinters zijn afgemat of er helemaal niet meer bij te zijn. Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk, maar wellicht dat Groenewegen en Viviani zich verslikken in de aankomst. En dan is het aan Colbrelli om toe te slaan.

Geen Mark Cavendish, maar Giacomo Nizzolo bij Dimension Data – foto: Cor Vos

We zijn er nog niet, want UAE Emirates hoopt op een zege van Alexander Kristoff. De sterke Noor hoeft zich niet op te offeren voor Gaviria, aangezien de Colombiaan schittert door afwezigheid. En dus mag Kristoff sprinten namens de WorldTour-formatie. De 31-jarige renner beschikt niet over de pure snelheid, maar is wel bijzonder taai. En de licht hellende aankomst is zeker niet in zijn nadeel. Vorig seizoen wist hij op de slotdag (Champs-Élysées) een etappe te winnen, maar Kristoff zal dit jaar niet zo lang willen wachten.

En dan hebben we nog een sprinter die uitkomt voor Dimension Data. Nee, we hebben het niet over Mark Cavendish. En ook niet over Edvald Boasson Hagen. Wie dan wel? We bedoelen de Italiaan Giacomo Nizzolo, die zijn debuut maakt in de grootste wielerwedstrijd ter wereld. De 30-jarige Nizzolo moest weliswaar vroegtijdig opgeven in de Giro d’Italia, hij is een van de weinige lichtpuntjes binnen het kwakkelende Dimension Data. Zo won hij al een etappe in de Tour of Oman en de Ronde van Slovenië.

Europees kampioen Matteo Trentin is een gevaarlijke outsider – foto: Cor Vos

Nizzolo zal normaal gesproken niet winnen, maar er zijn gekkere dingen gebeurd in de Tour. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor Matteo Trentin (Mitchelton-Scott) en Christophe Laporte (Cofidis). Beide renners zijn in staat om naar een ereplaats te sprinten, maar winnen van Groenewegen, Ewan en Viviani? Nee, dat mogen we toch niet verwachten, al beschikken Trentin en Laporte wel over voldoende power, wat prettig is op een licht oplopende aankomst. De Italiaan en de Fransman zijn niet de enige renners voor een (verre) ereplaats.

Want ook André Greipel (je zou de Duitser bijna vergeten), de beloftevolle Spanjaard Iván García, Patrick Bevin, het Katusha-Alpecin-duo Jens Debusschere en Rick Zabel, Andrea Pasqualon, het Trek-Segafredo-tweetal Jasper Stuyven en Fabio Felline en Niccolò Bonifazio zullen zich mengen in de sprint. En mochten Matthews, Kristoff en Nizzolo niet meedoen, dan kunnen Cees Bol, Jasper Philipsen en Edvald Boasson Hagen de sprintfakkel overnemen.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Dylan Groenewegen
*** Caleb Ewan, Elia Viviani
** Peter Sagan, Michael Matthews, Sonny Colbrelli
* Alexander Kristoff, Giacomo Nizzolo, Matteo Trentin, Christophe Laporte

Tour 2019: Deelnemerslijst


Weer en TV

In de Lage Landen is het niet altijd even mooi weer, maar gelukkig is het zaterdag prima vertoeven in Brussel en omstreken. De gemiddelde temperatuur zal schommelen rond de twintig graden Celsius, terwijl het de hele dag droog blijft. En de wind? Die waait met windkracht twee vanuit het noorden.

De wielerliefhebber kan op verschillende zenders afstemmen voor de live-uitzending. Zo komt Sporza al om 11.45 uur met live beelden, maar ook Eurosport 2 en NPO1 zijn er vanaf de start bij, al is de finale te zien op NPO2 vanwege het WK vrouwenvoetbal. Ben je niet in staat om de etappe op de aloude beeldbuis te bekijken? Geen probleem, aangezien WielerFlits elke dag met een liveblog en een volg hier komt!


Dit artikel delen:

55 Reacties

Wheely 5 juli 2019 om 12:05

Zin in! Relatief weinig tegenstand voor Groenewegen vind ik. Mits goed geplaatst.

Toch een verraderlijke rit over die Vlaamse wegen, er kan zomaar al weer een favoriet sneuvelen morgen door zenuwachtig gedoe.

Steven_E 5 juli 2019 om 12:33

Toch wat relativeren, zitten veel grotere banen in. En om 100% juist te zijn is het qua “Vlaamse” wegen zeer beperkt, enkel de eerste 50km en op’t eind nog een 20km door Brabant. Verder vooral Wallonië & Brussel.

Wheely 5 juli 2019 om 13:50

Point taken maar ik doel meer op het feit dat er de eerste Tour uurtjes toch wel wat zenuwen zullen zijn in het peloton en dat ze nou net dan Vlaanderen aan doen. Wellicht valt het inderdaad mee en maken ze er met z’n allen een gezapige geneutraliseerde toertocht van.

Zjoske 5 juli 2019 om 13:53

Relatief weinig tegenstand? Oranje bril op?
Viviani, Ewan, Sagan zet ik minimaal op gelijke hoogte op deze aankomst.

Wheely 5 juli 2019 om 14:05

@Zjoske
Niet perse op deze aankomst maar In het algemeen voor een TDF doen er voor mijn gevoel weinig pure topsprinters mee. Vandaar “relatief” – normaal gesproken is het al dringen voor een top 5 plaats (stel je voor dat Gaviria, Bennett, Ackermann, Jakobsen, Kittel in vorm etc nog zouden meedoen.)

Qua aankomst is het gissen voor mij, zal een kwestie van timen zijn, Ewan en Viviani lijken een oplopende strook beter te trekken inderdaad maar ze zullen met zoveel snelheid en kracht er tegenop knallen dat het echt op power aankomt en niet zozeer op klimvermogen.

west 5 juli 2019 om 14:23

Ik vind het raar om “Kittel in topvorm” te noemen, wanneer men spreekt over de afwezige topsprinters… Dan kan je ook Greipel en Cav noemen… En Cippolini in zijn beste vorm. En Kirsipuu, Zabel, Mocassin, Petacchi en Blijlevens toen ze nog goed waren. Kittel is momenteel geen topsprinter meer, dus moet je hem ook niet rekenen als “afwezige topsprinter”…

Wheely 5 juli 2019 om 14:38

Ja het kan snel gaan west, vorig sprintte Kittel nog naar plek drie in de openingsrit en moest Groenewegen genoegen nemen met plaats zes. Ik noem hem dus juist want dit is exact wat ik bedoel, de “Kittel in vorm” is er dit jaar niet bij.

MrKennedy85 5 juli 2019 om 12:10

Ik zei het in het andere topic ook al. Dit is in principe absoluut geen aankomst voor Dylan. Laatste vijfhonderd meter aan bijna 5% gemiddeld. Dylan moet het vooral hebben van langere rechte sprints.

In mijn optiek is Ewan de te kloppen man met Sagan daar vlak achter.

Utrecht19 5 juli 2019 om 12:21

Volgens mij kan Groenewegen prima een aankomst winnen die flink oploopt. Hij heeft daar de power voor. We zullen morgen zien:)

Damien Heuvel 5 juli 2019 om 12:37

@ MrKennedy85 >>

Ben het helemaal met je eens. Dylan is zoveel heuvelaar dat hij zelfs nog nooit heeft mee gesprint in een koers als Gent – Wevelgem, waarin in de laatste 20 kilometer nul heuvels liggen.

Wat het heuvelwerk is Dylan nog net geen Jan Kirsipuu voor wie zelfs een viaduct al teveel van het goede was.

Snap best dat je enthousiast bent en je je landgenoten aanmoedigt, maar al die flauwekul dat Dylan wel ff’kes geel en groen gaat pakken. man, man, man.

Ik zou er niet raar van staan te kijken dat Dylan al gelost is tegen de tijd dat de finish bereikt is. En nu is dit laatste misschien wel heel overdreven, maar Trentin, Ewan, Viviani, Sagan, Matthews, Colbrelli hebben op dit terrein allen betere papieren als Dylan.

Ik zie Dylan heus wel als de allersterkste sprinter op dit moment, begrijp me niet verkeerd. Maar een halve kilometer aan 5% eeeeuuuuuuh, nee sorry dan zijn er echt wel een aantal betere.
Zeker met het heuvelwerk dat er in de laatste 100 km al aan vooraf gaat.

ChefSpijker 5 juli 2019 om 12:57

Ik zie Dylan ook niet per se als dé topfavoriet, maar dat komt vooral doordat Viviani echt een indrukwekkende trein heeft die het al vaak op het allerhoogste niveau heeft laten zien. Dat moet bij Jumbo nog gebeuren. Zo'n finish moet voor Dylan echter geen probleem zijn. Kijk bijv. de sprint in PN die hij vorig jaar won terug, die was vergelijkbaar en daar was hij echt veel te sterk voor de rest in de slotmeters, en aan tegenstand (Viviani, Bennett, Démare oa) toen geen gebrek.

Merlinappa 5 juli 2019 om 15:45

@Damien

Je doet alsof dat heuvelwerk zo veel is, maar dat stelt echt niks voor. Hier op de Posbank loopt het nog meer omhoog (uitgezonderd de Muur), en in Veenendaal-Veenendaal werd Dylan er ook vanzelfsprekend niet af gereden. Niet overdrijven nou he.

en over power op dit soort aankomsten gesproken: Dylan traint op een viaduct zijn sprints. Hij kan prima lichtjes bergop sprinten. Heeft ie volgens mij ook al meerdere malen bewezen. Duinkerke bijvoorbeeld, tweede etappe. Venturini natuurlijk DSQ, maar de topsnelheid waarmee Dylan daar aan komt op een oplopende aankomst kunnen menigeen nog een puntje aan zuigen.

trickstuff 6 juli 2019 om 07:29

@merlinappa
Dus je probeert een punt te maken door deze 1e touretappe te vergelijken met Veenendaal-Veenendaal?

Merlinappa 6 juli 2019 om 07:50

@trickstuff qua profiel ja. Dylan won natuurlijk ook KBK, ook genoeg hoogtemeters. Het is echt geen pannenkoek die jongen hoor.

trickstuff 6 juli 2019 om 08:49

Niemand beweert dat hij een pannenkoek is.
VV en KBK kennen wel een significant andere aankomst dan deze laatste 500m in Brussel. Groenewegen lijkt me zeker 1 van de favorieten, maar er is hier een aantal sprinters aanwezig die je minstens even hoog moet inschalen.

Merlinappa 6 juli 2019 om 09:43

Nou, Damien beweert dat ie op de ‘klimmetjes’ eraf gereden kan worden. En zoals ik in m’n andere post een stukje omlaag zei: de aankomst wordt door iedereen flink overschat: de laatste 500 meter loopt helemaal niet aan 5% omhoog, meer 3% en vlakt in de laatste 200 meter ook nog eens af. Dit kan Groenewegen gewoon heel goed.

Kruisberg 5 juli 2019 om 12:22

Weg loopt flink op inderdaad. Hoop dat Groenewegen het aan kan. In elk geval een spannende finale!

fietsvriend 5 juli 2019 om 12:30

Hoe laat is de finish ongeveer?

@wielerflits, misschien handig om dit -zoals voorheen – ergens te noemen in de voorbeschouwing. Dank alvast.

aru123 5 juli 2019 om 12:36

Beter kijken pik

fietsvriend 5 juli 2019 om 13:14

Ah, nieuw plekje. Ik verwachtte het bij de tv uitzendingen. Excuses

leor 16 5 juli 2019 om 12:32

Leuk voor Nizzolo dat hij eens mee mag doen aan de Tour, maar in dit soort ritten, met een oplopende aankomst, gaan ze toch echt voor EBH rijden. In mijn ogen, kan je enkel in rit 7 twijfelen welke kaart gespeeld wordt.

Wijon 5 juli 2019 om 12:35

Peter pakt m gewoon hoor.

Bobbje 5 juli 2019 om 12:37

Hmmm bijzonder, van Bruxelles naar Brussel in de afbeelding van het etappe profiel.

Paul4566 5 juli 2019 om 13:19

Gevalletje zowel de Vlamingen als Walloniers te vriend houden ;)

odiel 5 juli 2019 om 14:48

*Walen

Damien Heuvel 5 juli 2019 om 12:39

Nizzolo met 1 overwinning één van de weinige lichtpuntjes dit seizoen, daar sluit ik me wel bij aan.

Maar dan heeft Edvald al voor drie lichtpuntjes gezorgd. Zeker met deze aankomst zou ik Nizzolo altijd vervangen door EBH.

Polleke 6 juli 2019 om 09:49

2 zeges…

Sammysosa 5 juli 2019 om 13:20

1. Ewan
2. Sagan
3. Kristoff
4. Matthews

assen 5 juli 2019 om 13:23

Vreemd dat Cees Bol hier nergens genoemd wordt. Heeft al vaker bewezen het snelst te zijn in een sprint heuvelop.

Zou prachtig zijn als juist HIJ de eerste etappe en gele trui opeist voor Nederland, sinds 1830.

Kruisberg 5 juli 2019 om 13:40

Ja helemaal eens! Maar hij moet gaan rijden voor matthews lijkt mij dus er moet wel echt iets geks gebeuren wil bol gaan winnen

huis31 5 juli 2019 om 14:02

Zijn rol blijft net zoals heel Sunweb een beetje vaag. Matthews geeft aan niet voor groen te gaan en niet te gaan sprinten. Bol geeft op zijn beurt aan Matthews te gaan helpen. Wordt ook weer langs elkaar gesproken. Je krijgt de indruk dat ze maar wat gaan doen aangezien ook Kelderman geen specifieke rol heeft.

hartstikkebedankt 5 juli 2019 om 13:53

**** Ewan
*** Sagan, Viviani, Groenewegen
** Kristoff, Matthews, Trentin
* Colbrelli, Laporte

lautje 5 juli 2019 om 18:04

Sagan en de Tour de France is een goede combinatie vergeet dat niet

hartstikkebedankt 5 juli 2019 om 18:14

Haha ja hoe kan ik die vergeten…..

girardengo 5 juli 2019 om 13:58

Hier kunnen er wel een stuk of vijf, zes winnen. Groenewegen maakt kans, hij heeft ook sterke helpers, maar gezien het parcours en de concurrentie is het zeker nog niet binnen.

west 5 juli 2019 om 14:27

Als ie er nog bij zit, waar ik wel vanuit ga, dan wint ie em. Die helling in het profiel van de laatste 5 km is geen echte helling.

Lamme Frans 5 juli 2019 om 14:50

Deze gaat voor Ewan zijn. Behoorlijk hellende strook in de laatste kilometer.

*** Ewan
** Kristoff, Sagan
* Groenewegen, Viviani, Matthews

Giro_101 5 juli 2019 om 14:53

Volgende mij gaat Van Aert sneller zijn dan Groenewegen met 500m a 5%

StonedCamel 5 juli 2019 om 15:00

Met betrekking tot de aankomst en Groenewegen zijn kwaliteiten:
Tour 2016 Etappe 4
Top 4: Kittel, Coquard, Sagan, Groenewegen.

Dit was Groenewegens beste uitslag in zijn eerste Tour.
Het profiel was de laatste km vrijwel 100% gelijk: eerst 500 meter vlak en dan 500 meter ongeveer 25 meter omhoog.

Voor een frisse topsprinter in vorm is dat peanuts als ze met 70 per uur aan komen rijden.

Wildebert 5 juli 2019 om 15:14

Geloof er niets van dat Dylan er al direct staat. Mss te heuvelig, maar ook de wetenschap dat de jumbotrein qua plaatsen in de tour geen hele fraaie staat van dienst heeft. Daarnaast heb ik altijd een hekel aan dat Hollandse gedrag van ‘we’ gaan hem wel even winnen. Bijna altijd niet dus.

Lamme Frans 5 juli 2019 om 15:19

Groenewegen kan het wel, maar er zijn andere sprinters die dat gewoon net iets beter ligt. Ik verwacht wel dat hij het dit jaar goed gaat doen. Hij is intrinsiek de snelste, is completer geworden en beschikt over een goede LO trein.

Teejay 5 juli 2019 om 15:22

Hopelijk eindelijk weer eens een Nederlander in het geel! anders dan maar zondag :P GO DYLAN PAK ZE ALLEMAAL

kielabokki 5 juli 2019 om 15:36

Ook wel iets voor Magnus Cort dit.

Merlinappa 5 juli 2019 om 15:53

Tip: Bekijk de aankomst eens op Streetview. Dat is echt geen 5%, eerder 3%. En een enorm brede weg.

Een verdere analyse op Strava leert ook dat er op 500 meter voor de meet een klein stukje 5% is, en daarna vrij snel afvlakt naar 3,5%, en de laatste 150 meter is nog maar 2% gemiddeld. Het stelt echt minder voor dan ervan wordt gemaakt. Makkie voor Dylan dit.

kielabokki 5 juli 2019 om 16:10

Klopt. Kom wekelijks over die weg in Laken. Het is altijd lastig inschatten, maar heb ook het idee dat de aankomst schromelijk overschat wordt.

dingetjep 5 juli 2019 om 21:02

In de laatste 6 jaar is de Tour 4 keer (!) begonnen met een vlakke etappe. Dit resulteerde even zo vaak in een flinke valpartij in de slotfase.

Zouden ze deze statistiek kennen op de burelen van de ASO? Zo ja, waarom dan dit jaar alweer een kans op geel voor de snelle mannen, met het levensgrote risico dat een aantal klasbakken op dag 1 gelijk een streep door hun ambities moet zetten?

Waarom überhaupt zo vaak de sprinters het geel gunnen? Deze groep maakt al 6-8 keer per Tour kans op persoonlijk succes en heeft bovendien een eigen trui. Zeker met de start in Brussel had de organisatie de mogelijkheid om een ander type renner de gele eer te beurt te laten vallen. Een gemiste kans wat mij betreft.

Luke 5 juli 2019 om 21:55

Eens, Brussel biedt de mogelijkheid voor een mooie tijdrit langs de verschillende monumenten. Met een paar venijnige klimmetjes hadden veel typen renners het geel kunnen pakken. Gemiste kans…

west 6 juli 2019 om 08:52

Heb je ook even gekeken hoeveel grote valpartijen er waren in die andere types etappes? Want dit is onzin. Alle eerste etappes van de Tour zijn levenslink. Vraag maar aan Valverde. Denk je dat er in de aanloop naar een beslissende helling niks gebeurt? Wat moeten ze dan? Bij de tweede etappe beginnen?

Polleke 6 juli 2019 om 09:53

ASO verkoopt sensatie, verleden jaar waren er in vrijwel elke etappe uitvallers met botbreuken (!)… geen enkele industrietak zou nog in bussiness zijn na zo een brokkenparcours, en dat jaar na jaar…

dingetjep 6 juli 2019 om 11:28

@west: die itt werd in de regen gereden en twee renners nam (te) veel risico. Andere itt’s leverden in het verleden niet of nauwelijks valpartijen op. Het risico is nooit helemaal uit te sluiten, maar een massasprint met gele trui als bonus lijkt toch de hoogste kans op ellende. Belangrijker echter vind ik het feit dat sprinters naar mijn mening de laatste jaren te vaak de kans op geel wordt geboden.

Titaantje 5 juli 2019 om 21:28

Kristoff mag toch wel wat hoger in zo’n powerpsrint. En Colbrelli zit meer in de categorie van Trentin: die zal toch niet zo snel winnen. Laporte zie ik eigenlijk nog eerder winnen dan Colbrelli, zeker ook gezien de matige vorm van Sonny zover dit jaar.

Jean Dumas 6 juli 2019 om 08:18

Trentin is een subtopper in de eerste sprints, Kristoff maakt een kans als de pure sprinters achterop raken. Ik vind het opvallend dat Alaflip niet wordt genoemd.

boehoe 6 juli 2019 om 08:47

Jammer dat ze niet nog wat klimmetjes bergpunten toekennen. Nu is er alleen op de muur strijd om de bollen vandaag. Ik vind het altijd wel mooi als de vluchters daar gedurende de vlucht vaker om vechten.

yo-eddy 6 juli 2019 om 10:43

van Aert wint…

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair