Matthews: “Had meer voorbereidingstijd nodig voor de strijd om het groen”

woensdag 3 juli 2019 om 19:29
Matthews: “Had meer voorbereidingstijd nodig voor de strijd om het groen”

foto: Cor Vos

Michael Matthews heeft de afgelopen tijd zijn zinnen kunnen verzetten, nadat duidelijk werd dat kopman Tom Dumoulin niet van start ging in de Tour de France. Ruim anderhalve week klonk hij nog verslagen, nu heeft hij zijn focus verlegd en opent hij de jacht op ritzeges.


“Laatst had ik een interview en toen het over Tom ging, voelde ik me echt down. Maar uiteindelijk is ook dat wielrennen. Blessures of ziekte kunnen je zomaar overkomen”, vertelde Matthews aan de NOS. “Ik hoop dat Tom snel weer terugkeert en hij volgend jaar weer kan meedoen. Nu gaan we ons richten op dagsuccessen en gaan we zien wat we kunnen uithalen.” De afgelopen periode gebruikte de Australiër om de dingen in perspectief te zetten door te mountainbiken en te rusten.

Hoewel Matthews ervan uitging dat hij zich had moeten wegcijferen voor Dumoulin en hij zich ook daarop had voorbereid, hield hij zich goed staande in de sprints van de Ronde van Zwitserland. “Zonder me er echt op te hebben gefocust, was ik verrast hoe het ging. Er waren een paar snelle aankomsten, die we echt niet hadden voorbereid. En in de openingstijdrit waren we (Matthews en Søren Kragh Andersen, red) derde en vierde. Iedereen is in vorm, dat is het belangrijkste.”

Kopman
Of hij nu de kopman is in de Tour? “Iemand moet het zijn. Uiteindelijk hebben we een gemengde groep renners die voor etappezeges gaat. Dat is misschien wel het leuke aan deze Tour de France, we krijgen kansen. De druk is weg en we gaan proberen te genieten. Normaal gingen we ernaartoe met veel stress en grote ambities. Nu gaan we erheen met een goede attitude, een open geest en we gaan wel zien wat er gebeurt.”

Om de strijd aan te gaan voor de groene trui had hij wellicht meer voorbereidingstijd nodig gehad. “Toen ik won in 2017 had ik een goede lead-out en was de ploeg op mij ingericht. We gingen vol voor elke tussensprint. Kortom, we hadden ons er eerder op moeten richten. Het plan is om in de eerste plaats voor ritzeges te gaan en dan zien we wel.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

rennerske 3 juli 2019 om 19:32

Mooi, die gaat dus voor het groen!

Covadonga 3 juli 2019 om 19:33

‘Toen ik won in 2017 kwam dat doordat Sagan uit de Tour is gezet.’

rosencrantz 3 juli 2019 om 19:36

Matthews mag wel ophouden met zeuren. Iemand met zijn status mag en moet voor het seizoen zijn plek en kansen opeisen.
Ik hoop dat ze bij Sunweb er vol tegen aan gaan, want zelfs zonder Dumoulin zit daar talent.

Samlambeej 4 juli 2019 om 09:51

Er staat toch dat hij zich volledig ging moeten wegcijferen voor Dumoulin?

Jungle Man 3 juli 2019 om 19:39

Als in de 1e etappe de finish een beetje hellend oploopt kan ie zomaar het 1e geel pakken . Ik gun het hem.

greeny 3 juli 2019 om 19:53

met deze ploeg er gewoon vol invliegen kan het seizoen wel is gaan redden. en als bling na klote voorseizoen zijn vorm gaat pakken zie ik hem wel meedoen voor goud op wk

Sauerpraum 3 juli 2019 om 19:57

Nou fijn dan, dankzij die Dumoulin kan hij nu niet voor het groen gaan….

die is ribbedebie 3 juli 2019 om 20:02

Zet die situatie dan naar je hand man, je bent de top van de top binnen je sport op het grootst mogelijke podium. Slappe hap!

koos verrek 3 juli 2019 om 20:12

Zet m op Sagan!

VerstandOpNul 3 juli 2019 om 20:39

Als dit aan het begin van het seizoen echt zo door de ploegleiding is bepaald, dan vind ik dat werkelijk onbegrijpelijk. Pure kapitaalvernietiging m.i.

Ivan 3 juli 2019 om 20:57

Ja ga dan als teamleider maar aan SKA, Arndt en Bol vertellen dat je de eigen kansen moet laten vaten om te werken voor deze frikandel. Meng je gewoon in de tussensprintjes en val aan in zwaardere etappes ala Sagan. Probeer gewoon wat en zeur niet zoveel met je riant salaris

sjoerdtjen 3 juli 2019 om 21:17

Zijn naam is haas….

jessevdalen 3 juli 2019 om 22:12

Er zit zoveel meer in die jongen. Jammer dat hij ondergeschikt voelt aan het “teambelang” van team sunweb

debarreman 3 juli 2019 om 22:24

Ik snap het nog steeds niet. Tom gaat vol voor de Giro en laat afhangen hoe hij daar uitkomt, of hij meedoet aan TdF en met welk doel. Zie Thijs Z in AD op 16-12-18.
En Matthews ea moeten hun hele voorbereiding op TdF in dienst stellen van Tom.

rennerske 3 juli 2019 om 22:32

@debarrenman. Pienter en goed opgemerkt. Inderdaad vreemd.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 22:37

Daar is dus iets misgegaan, waarschijnlijk tijdens de huwelijksreis van Tom.

dikkechaap 4 juli 2019 om 10:27

Het was vanaf het begin de bedoeling om zowel giro als tour te doen, alleen als hij erg slecht uit de giro zou komen zou daarvan worden afgeweken (dat zou je dan ook wat eerder weten, dan had Matthews langer de tijd gehad in de voorbereiding).
De ploeg wilde echter net als vorig jaar de aandacht een beetje afleiden, daarom hebben ze dat anders gecommuniceerd.