Dylan Groenewegen wil de gele trui: “Ik hoef niet voorzichtig te zijn met ambities”

zaterdag 29 juni 2019 om 15:32
Dylan Groenewegen wil de gele trui: “Ik hoef niet voorzichtig te zijn met ambities”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen wil volgende week zaterdag de eerste Nederlandse geletruidrager in dertig jaar worden. In gesprek met NU.nl steekt de Amsterdammer zijn ambities niet onder stoelen of banken: “Ik hoef niet meer voorzichtig te zijn met mijn ambities. Ik wil de eerste rit winnen.”

“Of me dat gaat lukken, dat zullen we pas na de rit weten”, vervolgt Groenewegen zijn verhaal. “Maar we gaan ons best doen. Ik wil vol voor die gele trui gaan. Tuurlijk kan dat ook op de tweede dag met die ploegentijdrit, maar mijn zinnen staan echt op die eerste dag om daar te scoren.”

Voorbereiding
“Grischa Niermann is al in Brussel geweest. Hij heeft het parcours bekeken en heeft filmpjes gemaakt”, aldus de coureur van Jumbo-Visma. “Er vragen veel mensen aan me of ik spanning heb, maar ik heb vooral gezonde spanning en er heel veel zin in. Vorig jaar ging het heel goed en ook dit jaar gaat het heel erg goed. We maken gewoon heel veel kans in de eerste rit, maar of het gaat lukken, dat zullen we zien.”

Afgelopen jaar won Groenewegen twee etappes in de Tour de France. Toch heeft de spurter dit jaar voor een andere voorbereiding gekozen: “Ik ga specifiek niet iets anders doen, maar vorig jaar begon de Tour een week later, waardoor ik tussendoor op hoogtestage naar Slovenië moest. Of ik daar goed van ben teruggekomen, dat weet ik niet. Dit jaar heb de hoogtestage iets anders gepland.”

“Een leiderstrui in elke ronde is mooi, maar de gele trui is geschiedenis. Erik Breukink is uit mijn hoofd de laatste geletruidrager, dus dat is alweer even geleden. Het zou heel mooi zijn als ik die trui aan mag doen”, eindigt hij gemotiveerd.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Matje VdP 29 juni 2019 om 15:48

Mooi, spreek het gewoon uit! Maakt een goede kans, maar heb zelf een beetje vrees voor viviani. Ook wat betreft de ploegentijdrit.

r525 29 juni 2019 om 17:57

Zo bijzonder lijkt me het toch niet als je als absolute topfavoriet uitspreekt te willen winnen?

Matje VdP 29 juni 2019 om 19:14

Er zijn genoeg gasten die zich indekken, vind het mooi dat hij dat niet doet en zich niet verschuilt.

r525 29 juni 2019 om 20:38

Ik denk niet dat er mensen zijn die zo aan de top staan en zich dan gaan indekken. Ze staat niet voor niets aan de top.

tychobrink 29 juni 2019 om 15:50

Ik vind het een raar fenomeen, dat er zoveel extra waarde wordt gehecht aan het dragen van die gele trui. Als hij nou gewoon zegt, ik wil die rit winnen dan begrijp ik het volledig, ookal betekent het in de praktijk hetzelfde.

Sowieso lijkt het alsof sprinters meer waarde hechten aan het dragen van deze trui, dan de klassementsrenners voor wie die nota bene bedoeld is. Zij zullen er eerder zo snel mogelijk vanaf willen.

Ik vind ook het feit dat het iets unieks is om de trui te dragen voor een sprinter ook een slecht argument. In dat geval kan hij ook meegaan in de eerste vlucht om voor de bollentrui te gaan, want hoe vaak zien we daar een sprinter nou in fietsen?

vanSpringel 29 juni 2019 om 16:47

Ja gek he dat een kopgroep met sprinter nooit een kans krijgt ?

aardappeljager 29 juni 2019 om 17:02

Helemaal mee eens. Gele trui geldt alleen na de Champs. Daarvoor en zeker na de eerste etappe zegt niets.

kielabokki 29 juni 2019 om 19:04

Niks waard? Dat verklaart de 20 jaar. Ze hoefden hem niet.

horsm 29 juni 2019 om 21:20

Hahaha… wat een onzin. Het is toch schitterend, geel? En, ja, natuurlijk zou het NOG mooier zijn als Dylan geel in Parijs zou dragen, maar… eh… vinden jullie dat zelf heel realistisch, jongens?

Mathieu Moller 29 juni 2019 om 16:10

Als ik kijk naar het profiel van de laatste kilometer , lijkt de laatste 500 meter aan ongeveer 5% op te lopen. Hij zal zeker niet kansloos zijn, anders zouden hij en Niermann niet zo met die eerste etappe bezig zijn, maar er schieten mij zo snel niet zo veel sprints van Groenewegen op een dergelijke aankomst te binnen. Iemand een idee wat zijn kansen daar zijn?

Random wielerliefhebber. 29 juni 2019 om 16:40

Groenewegen is niet heel groot/zwaar dus het zal zijn sprint weinig beinvloeden tov Sagan bv. Alleen de timing word anders.

80kg sprinters zoals Kittel zullen een licht nadeel hebben op zo’n aankomst

In Zwitserland zag je ook dat Viviani het prima deed op die oplopende aankomsten, 200m rammen dat kunnen topsprinters en of het nou vlak is of licht oplopend maakt weinig uit

aardappeljager 29 juni 2019 om 17:05

4% volgens je link. Denk niet dat Dylan daar bang voor gaat zijn. Denk dat alleen Ewan ietsje sterker is zo dan op het vlakke

TykkeThor 29 juni 2019 om 18:27

Parijs-Nice rit 2 vorig jaar is de enige die in me opkomt. Was wel een knappe overwinning.

S. Morgenstern 29 juni 2019 om 18:34

Hij reed tijdens zijn eerste Tour zijn beste sprint op zo’n aankomst.

rennerske 29 juni 2019 om 18:57

Heb wel het idee dat het de laatste tijd op vlakke aankomsten een pondje meer, doch bij oplopende aankomsten een onsje minder is geworden.

pirazzi 29 juni 2019 om 16:28

Dit is toch al oud nieuws? Zoiets zei Groenewegen een week geleden al bij de NOS in het Sportjournaal.

Romāns Vainšteins 29 juni 2019 om 20:10

Spagaat zou kunnen zijn dat hij in de TTT bij de zwakkere schakels hoort en ze hem dan niet overboord mogen gooien. Echt zoiets waar je beter van tevoren over nadenkt dan onderwijl.

vincenzo 29 juni 2019 om 20:38

25 meter stijgen over 500 meter is 5 %.

Damien Heuvel 29 juni 2019 om 22:56

Laatste 500 meter zijn inderdaad gewoon aan 5%. Dus Dylan mag lekker blijven dromen van geel vrees ik.

Ik kan me in ieder geval precies gezegd NUL sprints van hem op dit soort aankomsten herinneren waar hij top vijf reed. Ook na het checken van zijn data kan ik er zo snel echt geen terugvinden.

Ik zou met deze aankomst eerder kiezen voor Van Aert dan voor Groenewegen.

fringale 30 juni 2019 om 08:46

Ik vind ook dat TJV hier beter de truc van UAE in Gent-Wevelgem kopieert. Laat de sprinters maar het wiel van Dylan kiezen, die dan met Mike en Wout voor hem, op 500m van de meet, de benen stilhoudt. Misschien dat zijn uitspraak wel deel uitmaakt van dat plan.

Jungle Man 30 juni 2019 om 02:14

Alles beter dan een gele trui drager agv een sprintwinst