Ton Welling bouwt met sponsor Vlasman aan nieuwe ploeg

Ton Welling bouwt met sponsor Vlasman aan nieuwe ploeg

foto: Marcel Koch

vrijdag 3 juni 2016 om 10:39

Ton Welling keert met een nieuwe ploeg terug in het Nederlandse wielerpeloton. De oud-teammanager van Koga en SEG Racing Academy gaat met een gecombineerde baan- en wegploeg het seizoen 2017 aanvangen. “Het contract met sponsor Vlasman is in principe voor vijf jaar: eerst twee jaar en daarna bekijken we het per seizoen”, vertelt hij aan WielerFlits. Het tenue zal geel-rood-zwart zijn en de eerste renner heeft inmiddels toegezegd. 

Combinatieteam
De ploeg gaat in het gunstigste geval bestaan uit elf renners, legt Welling uit. “Dat gaat een mix zijn tussen baan- en wegrenners, zoals ik altijd heb gehad. Binnenkort heb ik daar opnieuw een gesprek over en ga ik Peter Schep (oud-baanrenner, red.) daarbij betrekken, die in het verleden ook altijd voor mij heeft gewerkt. Met hem ga ik kijken wat voor jeugd er op de baan rondrijdt. We hebben namelijk pas één renner kunnen contracteren, omdat nog niet alles rond was. Er lopen wel gesprekken en er zijn zeker renners die gaan komen, maar ik wil er wel een paar specifieke baanrenners bij hebben. Sowieso twee die op de Zesdaagses rijden en – dat wil ik het liefst – jongens die de duuronderdelen doen, zoals achtervolgers en Omnium-mannen. De bedoeling is dat we met vijf baanrenners en zes wegrenners gaan werken.”

Topcompetitie
Welling hoopt als LSE-ploeg (nationale sponsorploeg) op een wildcard voor de Topcompetitie. “Wij werken puur met Nederlandse sponsors. En zij willen graag dat we in Nederland het hoogst haalbare programma rijden. Dat is dus de Topcompetitie, maar ook de amateurklassiekers en dan eventueel op een wildcard richting de 1.1-koersen. Denk dan aan wedstrijden als de Ronde van Drenthe en de Volta Limburg Classic. Verder rijden we ook een aantal buitenlandse wedstrijden, maar dat is niet ons hoofddoel. Ik wil altijd met een volledige ploeg rijden. Dat wil dus zeggen dat wanneer je met zes man moet starten, we ook met zes starten. Zijn het er acht, dan starten we met acht. Ik wil absoluut niet als een veredelde opleidingsploeg ergens maar met vier renners aan het vertrek staan. Wel wil ik in ieder geval zes beloften hebben, zodat ik Olympia’s Tour kan rijden.”

Geen Continental-status
Welling wil bewust geen Continental-ploeg zijn. “Nee, al heb ik best wel een budget tot mijn beschikking om als Continental-team te starten. Ik zie alleen geen toegevoegde waarde, omdat wij puur kiezen voor dat Nederlandse programma. In het verleden hebben we etappekoersen in bijvoorbeeld Polen gereden, maar dat heeft ons nooit veel gebracht. De jongens die bij ons in de ploeg komen, krijgen de kans om door te stromen. Als dat ze lukt: graag! Ik heb in het verleden renners als Niki Terpstra, Wim Stroetinga en Marc Lotz beroepsrenner gemaakt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als een renner goed presteert en die krijgt de kans om hogerop te gaan, dan zijn wij de eerste die met ploegen in onderhandeling gaan.” Voor het zo ver is, zijn de renners dus eerst in het nationale circuit te zien.

Invulling selectie
Nu het contract rond is en Vlasman als nieuwe nationale wielerploeg voeten in de aarde heeft gekregen, kan Welling zich gaan richten op het rennersbestand. Een eerste afwijzing van een oude bekende, heeft hij helaas moeten slikken. “Stroetinga ligt nog een jaar vast bij Parkhotel Valkenburg, dus die komt niet. Dat was een van de eerste renners die ik benaderd heb. Maar ik wacht nu ook een beetje af om te kijken hoeveel ploegen er volgend jaar nog bestaan. Rabobank stopt en daar is tot op heden nog geen nieuwe sponsor voor. De geruchten gaan dat Jo Piels en Parkhotel Valkenburg er ook mee stoppen. Ik wacht daar gewoon op, want dan heeft het nu nog geen zin. Daarnaast zijn we nog met twee sponsors in gesprek. Dat is een plus en zeker geen must. Alles is verder klaar.”

‘Vlasman wilde zelf een ploeg beginnen’
Dat juist Vlasman B.V. zich aan de ploeg van Welling verbindt, is geen verrassing. Het bedrijf uit Alphen aan den Rijn, gespecialiseerd in sloopwerken, asbestsanering, koppensnellen en betonverwerking, was eerder al drie jaar lang co-sponsor van Wellings Koga-team. Eigenaar Richard Vlasman vond het echter tijd om een eigen wielerploeg op poten te zetten. “Het wagenpark is al rond, de kledingsponsor, de optie op de fietsen, noem maar op. We gaan rijden op Giant. Dat regelt Gek van Fietsen.nl, eveneens uit Alphen aan den Rijn. Zij leveren ook de helmen en de brillen, die we later dit jaar gaan uitzoeken op een aantal beurzen. De kledingsponsor kan ik nog niet bekendmaken, omdat die nog verplichtingen heeft bij een lopende ploeg. Alles krijgt een hoofdzakelijk gele kleur, met rood en zwart. Je moet het zoeken in dezelfde lijn als de camper die ik al op Twitter heb geplaatst.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

storm-biker 3 juni 2016 om 10:54

Benieuwd hoe Welling als LSE team denkt te kunnen starten in 1.1 wedstrijden. Daar moet je namelijk wel Continental-team voor zijn.

bart12 3 juni 2016 om 10:55

”mijn ploeg” ”heb ik prof gemaakt”.. wordeen beetje naar van de opmerkingen van Ton Welling

SolerEritrean 3 juni 2016 om 11:13

Inderdaad benieuwd hoe hij 1.1 wedstrijden gaat rijden als niet-continentaal team. En dan ook nog zeggen dat hij er niet de voordelen van inziet… Beetje onwetendheid.

rahimns 3 juni 2016 om 11:30

Blijf het toch jammer vinden dat er geen sponsoren opstaan die het RDT en het Rabo-Liv team willen overnemen.

StonedCamel 3 juni 2016 om 11:32

Wat @bart12 zegt, deze man heeft wel een hoge pet op van zichzelf.

Overigens is Vlasman ook al actief als sponsor van WV Avanti uit Alphen, nu dus een stapje hoger.

maklukzat 3 juni 2016 om 11:57

Jammer dat het een LSE-team wordt. Waren we net vanaf. Deze status bestaat ook niet in het buitenland. Dan maar gewoon een clubploeg.

RudieW 3 juni 2016 om 12:08

Goed nieuws voor de koers, wel grappig overigens, hij wil niet de kledingsponsor bekend maken, maar zet vervolgens wel Zaes op de camper :)

Duvel 3 juni 2016 om 12:10

Kledingmerk mag nog niet bekend worden gemaakt, maar op het busje staat in het midden heel groot: “ZAES” goh welk kledingmerk zullen ze dan bedoelen? :P

Duvel 3 juni 2016 om 12:33

Rudie heeft even scherpe ogen, maar snellere vingers ;)

Pingdo 3 juni 2016 om 15:39

Zonder de reacties gezien te hebben, had ik al een rare nasmaak in mijn mond van dit stuk. Ik ik ik ik, 'werkt voor mij', 'mijn ploeg', 'heb ik prof gemaakt' etc etc. Op deze manier creëer je niet echt een teamgevoel. Verder ken ik deze man niet, maar hij mag het allemaal wel wat anders verwoorden.

Kaasjekaas 3 juni 2016 om 20:01

Richten zich helemaal op nederland maar de zijkant van de bus lijkt een beetje op een duitse vlag. Wel fijn dat er sponsors zijn die investeren in de toekomst van het nederlandse wielrennen.

Headlines

Materiaalzone

Populair