Tom Dumoulin moet hoogtestage enkele dagen uitstellen

dinsdag 18 juni 2019 om 14:11
Tom Dumoulin moet hoogtestage enkele dagen uitstellen

foto: Cor Vos

Het zal nog enkele dagen duren vooraleer Tom Dumoulin op hoogtestage gaat naar de Franse Alpen. De ronderenner heeft samen met zijn ploeg Team Sunweb besloten om zijn knie nog wat extra dagen rust te gunnen. Maandag liet de Duitse WorldTour-formatie nog weten dat Dumoulin klaar was om op trainingskamp te gaan.


Maandag kwam Team Sunweb met het opbeurende nieuws dat Dumoulin met succes een kleine operatie aan zijn knie heeft ondergaan. Hierbij werd een stukje gravel verwijderd wat voor een lichte irritatie zorgde. “Hij kan nu zijn voorbereidingen voortzetten”, aldus ploegarts Camiel Aldershof.

Het plan was om vervolgens op hoogtestage te gaan naar La Plagne, maar nu is toch besloten om de trip met enkele dagen uit te stellen. De Limburger zal dus eerst een paar dagen uitrusten, om vervolgens alsnog naar de Alpen te trekken voor een laatste hoogtestage richting de Tour de France.

Op weg naar Frankrijk: “Hij draaide de auto om”
Dumoulin was al op weg naar Frankrijk, toen hij zich alsnog bedacht. “Hij heeft me gisteren (maandag, red.) twee keer gebeld onderweg”, zo vertelt zijn persoonlijke trainer Hendrik Werner aan de NOS. “Hij stelde zichzelf de vraag: ben ik er eigenlijk wel aan toe? Vervolgens draaide hij de auto om.”

Werner begrijpt dat Dumoulin op dit moment met twijfels zit. “Hij heeft veel ups en downs gehad. Het heeft meer met hem gedaan dan we aanvankelijk dachten.” De grote vraag is of zijn poulain de Tour überhaupt wel gaat halen. “Tom heeft al veel tegenslagen gekend, en hij heeft heel vaak een antwoord gevonden. Dat houd ik in mijn achterhoofd.”

Dit artikel delen:

105 Reacties

Random wielerliefhebber. 18 juni 2019 om 14:11

De Knie van Tom Dumoulin seizoen 1 aflevering 6.

Bekijk het nu op Netflix

Wielermuis 18 juni 2019 om 14:16

Dit is al seizoen 2 hoor, het eerste seizoen ging over zijn pols en kwam uit in 2016

Fritsie 18 juni 2019 om 16:30

Lijkt me wel een mooi moment om attest aan te vragen voor een dikke cortisonen spuit. Het enige wat Tom kan redden en bovendien krijgt ie meteen zo’n boost zoals Carapaz

WernerFranke 18 juni 2019 om 14:13

Iene miene mutte… Hoogtestage of niet? Tour of niet? Place your bets!

Lapjestrui 18 juni 2019 om 14:14

Ha! De knie. Zit er een chip in waardoor 'ie overal wordt gevolgd? Dacht dat 'ie daar niet zo van hield. #Kiepsjellesjing #1t4U

Wat een plank misslaande ADHD'ers daar op de afdeling communicatie.

Marik 18 juni 2019 om 14:14

Wat een soap dit…… communiceer toch eens wat beter Team Sunweb. Dit is werkelijk van amateuristisch niveau.
Tom kan beter zijn verwachtingen naar beneden bijschroeven. Lekker gaan voor wat dagsucces en iedereen wegfietsen in La Vuelta.

martini151 18 juni 2019 om 14:20

Het maakt team Sunweb denk ik niet zo heel veel uit of de fans, pers, tegenstanders, etc. goed geïnformeerd worden.

vincenzo 18 juni 2019 om 14:24

Het artikel in de AD zegt niet dat Tom enkele dagen gaat "uitrusten" zoals hierboven staat.

Citaat uit artikel in AD:
Dumoulin keerde halverwege de reis naar de Alpen om. ,,Hij heeft me gisteren onderweg twee keer gebeld”, legde trainer Hendrik Werner uit aan de NOS. ,,Hij stelde zich de vraag: ben ik er wel aan toe? Daarna draaide hij de auto om.”

Dat was dus niet voorzien.

NDI22 18 juni 2019 om 14:24

Waarom amateuristisch? Dit soort beslissingen gaan vrijwel altijd op deze manier. Je kijkt hoe je lichaam reageert en maakt dan een beslissing. Dat kun je niet voorspellen. Enige verschil is dat we nu bijna iedere dag een update krijgen, blijkbaar omdat het interessant is en de pers er om vraagt bij Sunweb.

trickstuff 18 juni 2019 om 14:45

De communicatie is toch best amateuristisch te noemen? Dat doet niet perse af aan dat ‘dit soort dingen vrijwel altijd zo gaan’.
Als er een dergelijk onzekere factor als de knie van Dumoulin meespeelt, dan bouw je het best een voorbehoud in de communicatie. Dit is imagotechnisch in ieder geval niet goed voor de ploeg. @NDI22

Geit in mijn Kelderman 18 juni 2019 om 14:47

@NDI22. Dat dit soort dingen altijd op zo’n manier gaan, wat ik al wel durf te betwijfelen, betekent niet dat je maar iedere communicatie open en bloot op tafel hoeft te leggen? Dit voedt al weken alleen maar de onrust en het rumoer rond het persoon Dumoulin.

NDI22 18 juni 2019 om 15:09

Frequentie van communicatie staat volgens mij niet gelijk aan amateurisme en dat het onrust zou voeden is een mening. Ik vind het juist wel verhelderend. Stel dat Sunweb niks meer zou communiceren en een week voor de Tour aangeven dat hij niet start. Dan heb je speculatie. Nu weet iedereen precies hoe het zit.

rvb 18 juni 2019 om 16:41

Wen eens beter aan de coummunicatie van een wielerteam. Elke keer dat geageer.

Akiria 18 juni 2019 om 14:15

Nu bij Netflix… the knee

koos verrek 18 juni 2019 om 14:18

Nu dit weer man man man…
Doet ie het of doet ie het niet afleving elf en dertig..

Etika 18 juni 2019 om 14:22

Edit: On-topic graag

Geit in mijn Kelderman 18 juni 2019 om 14:25

Dit is wel een aardige klucht aan het worden. Zou Dumoulin niet gewoon helemaal klaar zijn met Sunweb? Al drie jaar lang zwaar ondermaatse ondersteuning in de bergen, en nu nog een dagelijks blunderende communicatieafdeling.

vanSpringel 18 juni 2019 om 14:28

Kneeweb

Ingmar T. 18 juni 2019 om 14:28

T wordt nix met de tour dit jaar, das wel duidelijk. Werd ook sowieso nix. Te weinig tijdrit kms. Nu is “The Knee” een perfect excuus. Begint de kant van Gesnik (mamma) en Valderman op te gaan.

peterwinnen 18 juni 2019 om 14:28

Je kunt ook teveel willen communiceren en transparant zijn, zou ik zeggen.
Meld gewoon dat Tom werkt aan zijn herstel, goede hoop heeft dat…en dat er over een week wordt vastgesteld hoever hij is en wat de mogelijkheden zijn.
dan laat je lekker in het midden waar hij is, lieg je niet en kan er in alle rust worden gewerkt.

roeleur 18 juni 2019 om 15:08

“Vervolgens draaide hij de auto om.” Tom rijdt zelf? Lijkt me beter voor z’n knie dat ie languit op de achterbank ligt. Als hij over een paar dagen nog een poging gaat wagen graag een livestream van Sunweb. Ik vind het nog spannender dan een Tourrit.

T-Rex 18 juni 2019 om 14:31

Met tegenzin ‘Door de knieën gaan’? ;)

Brummel 18 juni 2019 om 14:31

Sunweb verheft het innemen van een underdogpositie voor de Tour tot een kunst.

Het programma van Tom tot de tourstart is rust, gevolgd door drie weken rust. Daarna gaat hij zich extensief voorbereiden opdat hij tijdens de Vuelta klaar is om extra rust te nemen.

Arema Pro Cycling Team 18 juni 2019 om 14:32

Petje op,petje af..

maanvogel 18 juni 2019 om 14:34

hadden ze bij Sunweb geen automaat voor Tom?

Akiria 18 juni 2019 om 14:35

En de telegraaf doet er een schepje bovenop….. https://www.telegraaf.nl/sport/1794243911/tourstart-dumoulin-onzeker

Jean Dumas 18 juni 2019 om 14:36

Jammer voor De Speld, alle gras voor de voeten weggemaaid.

Geit in mijn Kelderman 18 juni 2019 om 14:36

Staat daar KPMG voor? Knee problem managing group.

KennyKlimmen 18 juni 2019 om 14:39

Ik vind het juist helemaal niet amateuristisch. Dit heet transparant. We zijn getuige van het hele proces van wikken en wegen. Vind ik juist wel intrigerend.

Het is natuurlijk wel een teleurstelling dat een fatsoenlijke voorbereiding op de tour er op deze manier niet in zit.

Geit in mijn Kelderman 18 juni 2019 om 14:43

Onzin natuurlijk. Je hoeft niet iedere afweging te delen met het publiek, voedt alleen maar onrust. Dat de kopman vervolgens zelf halsoverkop halverwege z’n autorit naar La Plagne teruggaat is ook al een detail wat ik nooit out in the open zou gooien maar wel een inkijkje geeft hoe de paniek is toegeslagen bij dit team. Dit is gewoon allemaal zwaar amateuristisch aangepakt door Sunweb.

tetedelacourse 18 juni 2019 om 19:43

Niks onzin, Kenny zijn mening is zijn mening zonder dat het onzin is omdat Dumoulin uit de mode is.

Ik word ook liever geïnformeerd dan nog wat weken in de duister te tasten. Het interesseert me best wel, op dagelijkse basis weten hoe het met Dumoulin gaat. Blijkbaar goed genoeg om de Tour nog niet te moeten cancelen.

Halsoverkop omgedraaid en de paniek toegeslagen… jouw aannames zijn zo goed als de mijne dus hier: Als je dagen extra rust neemt, neem je juist tijd voor herstel en weloverwogen beslissingen. Tom blijkt sterk genoeg in z'n kop om af te wijken van "het plan". Dat is wat mij betreft het tegenovergestelde van paniek.

"Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald".

roeleur 18 juni 2019 om 15:17

“Ik ben hier. En ik wacht hier”, zegt Werner. “Ik hoop dat hij hier snel is.” Voorbijgangers zien Werner dagelijks tot het duister valt in het dal turen en leiden hem dan met zachte dwang naar zijn hotel.

Lapjestrui 18 juni 2019 om 14:42

@Tom, Voordeel is dan dat we kunnen carpoolen in m'n geblindeerde wagen. Ik ga eind deze week die kant op. Naar Tignes/Albertville, via Nijmegen, Maastricht, Luxemburg, Nancy, Dijon, Lyon. Doe maar even een DM.

Baik-Baik 18 juni 2019 om 14:43

Wat zou dat zonde zijn als ’s lands beste ronde renner niet in de Toue start.

Het is machtig mooi om naar Poels, Mollema, Kelderman en Kruijswijk te kijken, maar een grote ronde gaan ze nooit winnen.

JVD 18 juni 2019 om 16:06

Dat zou ik over Kruijswijk niet te hard roepen. Een sneeuwmuurtje minder en hij had er al eentje gewonnen. Als alles goed valt, zou het hem nog een keer kunnen lukken.

Spartacus 18 juni 2019 om 14:44

Volgende keer moet Dumoulin maar met een automatische transmissie rijden in zijn auto. Nu is zijn linkerknie bij het indrukken van de koppeling weer pijnlijk geworden.

Nick Doup 18 juni 2019 om 14:48

Karsten Kroon wist gisteren te melden dat Tom een automaat in zijn auto heeft ;)

Turtlehead 18 juni 2019 om 16:20

Precies.

fietsvriend 18 juni 2019 om 14:49

Het Zandmannetje, afl 44

debarreman 18 juni 2019 om 14:56

“Dumoulin was al op weg naar Frankrijk, toen hij zich alsnog bedacht.”
Tom komt nogal wispelturig over, op het manische af.
En nu is het weer zijn persoonlijke trainer die praat met de pers. Amateuristisch.