Thomas Dekker: “Het wordt een moeilijke Tour voor Mathieu van der Poel”

dinsdag 5 juli 2022 om 09:45
Thomas Dekker: “Het wordt een moeilijke Tour voor Mathieu van der Poel”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel hoopt de komende weken nog een paar keer uit te pakken in de Tour de France, maar oud-renner Thomas Dekker heeft zo zijn twijfels. Dekker verwacht een ‘moeilijke Tour’ voor de renner van Alpecin-Deceuninck. “Er zijn weinig kansen”, zei Dekker maandag aan tafel bij de Avondetappe.

Mathieu van der Poel begon de Tour de France met een keurige vijfde plaats in de openingstijdrit door Kopenhagen, maar probeerde in de daaropvolgende ritten op Deense bodem vooral uit het gedrang te blijven. In de eerste week volgen er – op papier althans – echter nog genoeg kansen voor de renner van Alpecin-Deceuninck. Dekker ziet dat toch anders. “Voor mijn gevoel wordt dit een moeilijke Tour voor Van der Poel.”

“Wout van Aert is op dit moment sneller en is ook een betere tijdrijder. De ritten die dan overblijven, dat kan Van Aert ook heel erg goed. Dan zal er dus gekoerst moeten worden, maar in de Tour wordt dat niet zo vaak gedaan als in de Giro d’Italia. Daar hebben we hem vaak voor het peloton zien rijden. Van der Poel is alleen niet de allerbeste bergop en er zijn ook weinig glooiende etappes. De kasseienrit van woensdag is een mooie kans voor hem, maar ook die dag… Er zijn weinig kansen.”

Van der Poel was een van de smaakmakers in de voorbije Giro, maar de Tour is volgens Dekker toch andere koek. “Dit is toch een ander niveau dan in de Giro. Het is nerveuzer, het specialisme is op bepaalde punten groter. Van der Poel is een alleskunner en gaat vast nog iets uit zijn hoge hoed toveren. Het gaat alleen niet makkelijk worden.”

“Ik schat Van Aert op dit moment hoger in”
Van der Poel zelf kijkt met name uit naar de etappe van woensdag: dan staat namelijk de gevreesde kasseienrit op het programma. Dekker: “Woensdag gaat hij natuurlijk koersen, want dan zijn die kasseien er. Als hij woensdag wint, dan is zijn Tour geslaagd en maakt het allemaal niet meer uit. Van Aert zal daar zijn grootste concurrent zijn, maar Van der Poel heeft wel het grote voordeel dat Van Aert toch om zich heen moeten kijken naar Primož Roglič en Jonas Vingegaard.”

Van Aert, de eeuwige sportieve rivaal van Van der Poel, koerst op dit moment in het geel – foto: Cor Vos

“Maar dan is er ook nog de pech, de renners die niet zo goed over de kasseien kunnen rijden, de klassementsrenners… Het gaat een koers in een koers worden. Dat hebben we gezien toen Lars Boom die rit won. Er zijn heel veel belangen.” Ook voor de rit van donderdag, die naar Longwy, heeft Dekker zijn bedenkingen. “We gaan woensdag en donderdag gewoon veel duidelijkheid krijgen. Als ik hem nu zie rijden en dan dat klimmetje op donderdag… Ik schat Van Aert op dit moment hoger in.”

“Van der Poel moet hopen dat er nog eens een paar etappes zijn waar er twintig renners wegrijden en dat hij mee is. Maar echt bij de favorieten en de sterkste renners wegrijden op het moment suprême is heel erg moeilijk. Hij heeft in de Giro de hele koers gekleurd en toen won hij ook maar één rit. Je wint gewoon niet zo makkelijk een wedstrijd, zeker niet wanneer het specialisme zo groot aan het worden is”, aldus Dekker.

Dit artikel delen:

102 Reacties

limburgia 5 juli 2022 om 09:50

Had zijn verhaal over de tweede kans voor Groenewegen
soms betrekking over zijn fiets-verleden .
Wat een blaaskaak .

Rikny 5 juli 2022 om 10:30

Het blijft een bijzonder fenomeen. Mensen mogen niet publiekelijk een mening verkondigen, dan worden ze online direct afgemaakt.

Ab Normaal 5 juli 2022 om 10:34

Toch denk ik dat hij een punt heeft. Ik zie de kasseienetappe als de beste mogelijkheid.
De meeste andere aanvallers etappes gaan over serieuzs cols en dan zitten er echt wel betere klimmers bij.

reusjen 5 juli 2022 om 10:38

Ik vond het juist een mooi genuanceerd verhaal over die twee. Zeker in schril contrast met de onderbuik van die oude kerel die erbij zat.

jv88 5 juli 2022 om 10:42

Verwoordde dat gister prima. Weet niet wat daar blaaskaak aan was. Lubberdink vond ik juist er vervelend gisteren!

Tommytom 5 juli 2022 om 10:47

Je hebt precies het punt van de discussie (en het voorgelezen stukje schrijfwerk) gemist geloof ik. Het is bijzonder makkelijk maar ook bijzonder eenzijdig om iemands handelen / uitspraken / acties altijd maar te zien door een bril die nog steeds getekend is door één moment. Of zoals het in de uitzending werd verwoord: door één moment van totale black-out.

Datzelfde ben jij nu aan het doen op Thomas. Door te verwijzen naar zijn eigen fouten – totaal niet relevant in deze discussie overigens- doe je net alsof deze man ook van andere dingen geen verstand meer heeft

Thombeg 5 juli 2022 om 10:49

Limburgia heeft denk ik een schoteltje melk nodig of klein schepje om zand uit z’n foef te scheppen

Wildebert 5 juli 2022 om 11:45

Limburgia, ga langs de bakker, koop een heerlijke vlaai en hang de vlag uit als VdP ergens wint. Het leven is niet altijd zo zwart wit. En het is maar de mening van Dekker toch? Vond het ook een genuanceerd verhaal en de lichaamstaal van Poel was inderdaad nogal tam, haalt zijn waarden niet helemaal, parcours niet in zijn voordeel, ze laten hem niet zomaar rijden.

LeDouche 5 juli 2022 om 13:02

Weinig blaaskakerigs aan. Iemand die uit eigen ervaring genuanceerd bericht over dit door juristen en stemmingmakers opgefokt gebeuren.

PS: Zoals Boogerd in een potkaast beweerde, ongemakkelijk om naar te kijken. En omdat ik weer ’s werd afgezegd als gast in de avondetappe mijn mening: niet vergeten maar wel vergeven. Er is al streng gestraft dacht ik.

Fifty 5 juli 2022 om 13:37

titel: ik dacht meteen oh die gaat de wind vanvoren krijgen

en ja hoor, meteen:

“blaaskaak”

“raak niet aan Poeliebeer!!”

IlPirata 5 juli 2022 om 15:39

Niks tegen Dekker,behalve zijn boek met thijs z. over anderen de vuile was naar buiten gooien oa Boogerd.Maar volgt hij uberhaupt het wielrennen nog wel,hij had het over corona en dat Majka 3 dagen voor het einde vd giro deze ronde moest verlaten?Volgens mij reed majka dit jaar de giro niet eens…Maar goed 15 min gekeken overall,dus meer kan ik niet opmerken.

Davide_Formolo 5 juli 2022 om 09:56

Dat er niet super veel kansen zijn, ben ik het wel mee eens. Rit 5, 8 en 13 lijken me de beste mogelijkheden voor Van der Poel. Maar om nou te stellen dat hij dan meteen vast zit aan Van Aert en dat Van Aert beter is, vind ik wel wat overdreven. Van Aert gaat niet iedere sprintetappe mee kunnen sprinten, in de bergen moeten werken voor zijn kopmannen en dan in de overige etappes ook nog in de aanval zijn (en dan ook nog de beste zijn tegen veel frissere mannen). Van der Poel’s kansen komen echt wel.

Glorious 5 juli 2022 om 10:01

Wout en Jumbo zijn fantastisch.

KJP 5 juli 2022 om 10:03

Wout is zeker allrounder dan Mathieu. Maar een Mathieu in vorm heeft op een heuvel denk ik wel een grotere krachtexplosie in zich dan Van Aert, dus moet nog maar zien of Wout donderdag de betere is.

Als ze samen of in een klein groepje aankomen in de etappe van morgen zal het ook aan de lengte van de sprint liggen denk ik. Wout of anderen zullen er dan voor moeten zorgen dat ze de sprint niet te kort maken.

Rhohan 5 juli 2022 om 10:11

Eh, ik zie aankomende week bijna alleen maar kansen voor een renner als Mathieu. Ik vond z’n gebabbel over Groenewegen beter..

Oblomov 5 juli 2022 om 10:13

Vaag verhaal…

Denkt hij nou serieus dat er geen ontsnappingen gaan komen? Waarom, omdat er in Denemarken geen animo voor was? Lijkt me een waan van de dag redenatie.

Kansen zijn er genoeg: sowieso etappes 5, 6, 8, 13 en 15, als er genoeg sprinters zijn uitgevallen ook 19 en vanuit een ontsnapping met de juiste samenstelling zijn ook 10 en 14 mogelijkheden.

nummer3 5 juli 2022 om 12:23

Hij benoemde ook gewoon dat het vanuit een vlucht zou kunnen. Dekker kan er ook weinig aan doen dat WF maar een selectie plaatst van wat hij gezegd heeft he.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 10:24

Ergens ben ik het eens met Dekker. In de Tour ligt het niveau zodanig hoog dat er op elk vlak specialisten in topvorm aanwezig zijn. In de tijdritten ligt het niveau hier toch hoger dan in de Giro en in de ‘overgangsetappes’ met traditioneel steviger klimwerk wordt het voor vdP moeilijk om tegen betere klimmers (echte etappejagers of weggevallen klassementsmannen) een rit te winnen. Dat was eigenlijk al in de Giro het geval en dat is het in de Tour nog een stuk meer.

Op zich heeft Mathieu ook wel een goeie vlakke sprint in zich denk ik, maar hij is niet de man om zich in dat gewoel te gaan mengen, en met Philipsen hebben ze dan ook nog een echt sprint-speerpunt mee bij de ploeg.

Als je het vergelijkt met van Aert, heeft die de sprintritten waarin hij mee kan doen, net als tijdritten en ook in punchersetappes is hij een kanshebber. Zelfs in overgangsritten met wat zwaardere klimmen schat ik hem niet kansloos in. Daar staat dan tegenover dat Wout vanwege de klassementsambities van TJV niet overal de vrijheid zal krijgen. Maar over een volledige Tour bekeken heeft van Aert op papier gewoon meer kansen om zich te tonen (al heeft hij momenteel ook nog geen enkele rit gewonnen).

Blijven wel de kassei-rit en 2 punchetappes (Longwy en Lausanne) over waar MvdP zich in kan uitleven. Met de afwezigheid van Alaphilippe en Pogacar/Roglic die hier voor het klassement zijn, is vdP wel dé puncher bij uitstek in deze Tour. Zou me dan ook wat verbazen mocht hij geen rit winnen, tenzij de vorm echt wel minder is. Maar dat kan je na zijn prima openingstijdrit en 2 nerveuze etappes die niet echt iets voor hem waren bezwaarlijk al stellen.

En zoals Dekker al zegt: ‘van der Poel is een alleskunner en gaat vast nog iets uit zijn hoge hoed toveren’ dus hij kan ook ergens onverwacht nog eens uit zijn sloffen schieten.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 10:41

Deel overigens ook Dekker zijn twijfel over de kassei-rit. Het blijft toch iets anders dan een klassieker van 260 km zoals Parijs-Roubaix. Er zijn best wel veel kasseistroken dit jaar, maar er zal toch anders gekoerst worden met ook de vele klassementsploegen die op de eerste rij willen zitten.

Ik ben niet zomaar zeker dat we daar een verloop gaan krijgen waarbij de klassieke specialisten alles en iedereen uit de wielen gaan blazen.

Oblomov 5 juli 2022 om 11:03

De redenatie over specialisten leidt niet tot de conclusie dat het een moeilijke Tour voor Van der Poel gaat worden, maar juist voor Van Aert. En die legt het ook al drie etappes op rij af tegen specialisten.

Van der Poel is op de weg gewoon een specialist in het Vlaamse werk.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 11:13

Van Aert ís natuurlijk een specialist in de sprints en tijdritten. Anders eindig je niet telkens 2de in dit veld. Terwijl vdP vooral een punch-specialist is op korte tot middellange hellingen en veel dergelijke aankomsten zijn er bij mijn weten niet in deze Tour. Maar in die ritten heeft een vdP ('in vorm' ;-)) zeker een heel goeie kans op winst, terwijl het bij van Aert inderdaad onzekerder is.

Hangt er maar vanaf wat je een 'moeilijke Tour' noemt. vdP die zijn 2-3 kansen absoluut niet mag missen, of van Aert die na 3 ritten het geel heeft, comfortabel op kop staat voor groen en nog punch- en sprintritten heeft én de tijdrit om nog een etappe te winnen.

Oblomov 5 juli 2022 om 11:31

Jakobsen, Ewan en Groenewegen zijn specialisten in de sprint. Van Aert is een all-rounder die kan sprinten. Niet uitgesloten dat hij dat soort mannen verslaat, maar het blijkt dus wel 'moeilijk' te zijn. Hetzelfde geldt voor alle andere ritten waarop Van Aert kans maakt op een overwinning, want dan komen de pure tijdrijders, klimmers en puncheurs tevoorschijn gekropen.

Maar goed, mijn redenatie is het verder niet…

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 11:37

Van Aert is dan wel all-round maar ook gewoon een specialist in bv. tijdrijden en sprinten. Dat Ewan, Groenewegen of Jakobsen misschien in een baansprint sneller zijn dan van Aert maakt hem niet minder specialist als Tour-sprinter.

Kijk gewoon al deze Tour. Ik heb Ewan nog niet zien meedoen voor de overwinning terwijl zijn hele ploeg op hem is afgesteld en Groenewegen klopt van Aert zondag met een banddikte. Grote 'tijdritspecialist' Ganna eindigt op dag 1 achter hem. Wout heeft in het verleden al meerdere Tour-sprints gewonnen en won vorig jaar ook de tijdrit. Ben dan wel benieuwd wat je onder een specialist verstaat. Iemand die maar 1 iets kan?

VdP is bij een aankomst heuvelop ook niet 100% zeker dat hij wint hoor, kijk maar naar vorig jaar in etappe 1.

Dus ik volg je redenering niet, nee.

Oblomov 5 juli 2022 om 12:28

Het is jouw redenatie….

Ik vond het hele verhaal van Dekker vaag en tegenstrijdig. Snap sowieso niet waarom hij het ‘moeilijk’ gaan zijn van Van der Poel’s Tour ophing aan Van Aert, aangezien die elkaar waarschijnlijk nauwelijks gaan tegenkomen. Die zijn op weg om een hele andere Tour te rijden met compleet verschillende doelen.

En de redenatie over specialisten ging ook niet op, aangezien Van der Poel zelf een specialist is en er op zich genoeg etappes zijn waar die specialiteit tot zijn recht kan komen. Dekker leek te doen alsof de kasseien de enige kans voor Van der Poel vertegenwoordigden, terwijl er een dag later een etappe volgt die hem met zijn explosiviteit heuvelop misschien wel beter ligt.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 13:43

Maar voor zijn specialisme zijn er dus niet veel ritten, enkel de 2 punchetappes en de kasseien.

En voor andere ritten waarbij een vdP eventueel in aanmerking komt, is de kans in de Tour groter dat hij het tegen specialisten aflegt: tijdrijden tegen de echte hardrijders, groepssprinten tegen het geweld van de sprinters(ploegen), overgangsritten tegen rittenkapers die beter klimmen, aankomsten op al iets langere en steilere klimmen zoals Mende, enz. De top is aanwezig en in topvorm, dat maakt het hier moeilijker voor de avonturier vdP.

En hij vergelijkt hem met van Aert omdat die nu eenmaal voortdurend door iedereen met elkaar vergeleken worden. Niet dat ze dezelfde Tour gaan rijden nee, maar aan het eind kan je prima hun prestaties tegen elkaar afzetten.

Trouwens: zoveel verschillen hun doelen nu ook weer niet. Ze willen beiden etappes winnen, en dat zullen toch vaak dezelfde soort ritten zijn ervan uitgaande dat WvA vrijheden krijgt van de ploeg, en ze wilden beiden geel in de eerste week. Bij van Aert komt daar nog groen bij, maar zo totaal verschillend is het niet en ze gaan elkaar zeker tegenkomen.

skylimit 5 juli 2022 om 10:27

Hoezo een moeilijke Tour voor Mathieu? Denk niet dat Mathieu daar wakker van ligt of mee bezig is, die doet gewoon zijn ding en gaat af op zijn gevoel / intuitie.
Morgen kan hij zomaar geel pakken (hopelijk zijn de weergoden hem gunstig gezind) en dan naar Longwy en Laussanne zijn er nog kansen. Als Mathieu 1 etappe wint zal zijn Tour al (grotendeels) geslaagd zijn. Misschien zijn er weinig kansen, maar ja Mathieu creeert veelal zijn eigen kansen en stelt andere doelen dan WVA.

mocca 5 juli 2022 om 11:38

Er wakker van liggen en het een moeilijk tour zijn, zijn verschillende dingen.
Het kan gewoon een moeilijke tour voor MdP worden om een etappe te winnen. Dat wil niet zeggen dat hij er wakker van ligt.
Dus het kan nog steeds een moeilijke tour voor hem worden.

Pietspeed 5 juli 2022 om 13:04

Eens met Skylimit, hoewel het verhaal van Dekker wel redelijk klinkt, evenals Mathieu z’n verhaal zelf: staan er nog een aantal binnen de minuut die ook graag willen winnen en tot op het bot gemotiveerd zijn. Bovendien hoeft het niet de big show van Mathieu te worden, van poef, poef, weg. Anderen, zoals Van Baarle, Pidcock, Pedersen kunnen ook het initiatief nemen. Ook Van der Poel kan overigens met pech te maken krijgen.
We gaan het zien, of niet.

Westfalen 5 juli 2022 om 10:31

Ik denk dat Dekker gelijk gaat krijgen. Hij heeft de Giro al in de benen. De scherpte is er wat af. En dat tegen frisse mannen als Van Aert. Een rit winnen wordt een lastige opgave.

Geit in mijn Kelderman 5 juli 2022 om 10:52

Als je het totaal aantal koersdagen ziet dit jaar lijkt het me niet dat bij VDP de scherpte eraf is. Knakker is gewend om het hele jaar door te fietsen in 3 disciplines, en dit jaar begon hij z’n seizoen pas eind maart.

Pietspeed 5 juli 2022 om 13:07

Zoals Van der Poel zelf zegt, na geen koersdagen meer en de hoogtestage in Livigno, moet hij er ook weer enigszins in komen.

Jooop 5 juli 2022 om 10:31

Zal er ook vanaf hangen hoe goed VDP is. Hij geeft zelf aan nog niet echt top te zijn. Lastig in te schatten hoe de combinatie Giro / Tour uit gaat pakken. Zeker gezien de matige voorbereiding op het seizoen zou het me niet verbazen als het inderdaad een telleustellende tour wordt voor VDP. Zou het jammer vinden als hij mede door de tour ook uit te willen rijden straks op het WK ook niet top zal zijn.

Bart 5 juli 2022 om 11:16

Ik denk dat Mathieu gewoon eerder naar het einde van de tour beter gaat worden en gaat uitpakken ;-) Vorig jaar was de eerste tourweek van bijvoorbeeld Van Aert toch ook ‘slecht’ door zijn mindere voorbereiding door zijn operatie. Die toprijders hebben zo’n degelijke basis dat die snel in redelijke conditie zijn en tijdens wedstrijd de laatste procenten er nog bij kunnen kletsen :-)

Dat hij tot nu toe redelijk rustig ergens in het peloton rondhangt voorspelt ook veel goeds denk ik. Ik denk dat enkele ritten aangestipt staan om zwaar uit te pakken en hij voor de rest zich wat spaart.

hjjanssen1973 5 juli 2022 om 10:34

Deze draad kan na vandaag in de prullenbak. ;-)

Shinzawai 5 juli 2022 om 10:43

Bijzondere timing, morgen en overmorgen komen er twee ritten waarin Van der Poel een van de topfavorieten is.

drethehague 5 juli 2022 om 10:44

Aparte reactie omdat vd poel dicht op aert zat in de kletsnatte tijdrit.. daarna 2 sprints…. vd poel gaat meer in ontsnappingen zitten dan van aert omdat hij niet voor geel gaat slimme

Oblomov 5 juli 2022 om 10:49

Volgens mij gaat er van die hele rivaliteit deze Tour niets terecht komen. Gaan inderdaad een heel andere wedstrijd rijden.

Geit in mijn Kelderman 5 juli 2022 om 10:50

Volgens mij heeft Dekker zich niet zo goed ingelezen in het routeboek. Het is juist bij uitstek een Tour waar er ruimte ligt voor renners als Van der Poel.

Murcia 5 juli 2022 om 10:52

De opmerkingen van Dekker over Dione’s collega Grueter en diens idiote tweet over Groenewegen vond ik veel interessanter. Het was een pijnlijke uitzending gisteren met Lubberding als een raaskallende Jan Mulder kloon en het zichtbare ongemak bij Roxane en Thomas over hem. Maar Dione die weer eens geen ruggengraat had en een Nos vriendje de hand boven het hoofd hield was wel het toppunt. Hulde aan Thomas en Roxane overigens om niet als simpele jaknikkers daar te gaan zitten.

reusjen 5 juli 2022 om 10:59

Mee eens, en dan nog waren er tal van momenten dat ik dacht kom op jongens trek je mond eens open tegen dit oeverloze geleuter.

Michiel 5 juli 2022 om 11:16

Ja, die Dione toch. Ik lees dat niet zo hoor. En toen Dekker het nog een keer uitlegde kreeg ze een blik van…als blikken kunnen doden, geef me een ogenblik

Wheely 5 juli 2022 om 11:23

Dat was mooie TV inderdaad over die achterlijke tweet, goed punt van Dekker.

Txirrindularitza 5 juli 2022 om 12:06

In een promopraatje voorafgaande aan de TdF over de Avondetappe – in de Telegraaf en verspreid in hun regionale dochterkranten – mocht Dione vertellen dat men zich met het programma “puur op het wielrennen” wil richten.

Hoe anders is de realiteit. Zondagavond zag ik dat Blaudzun – vriend van enkele NOS’ers maar verder een volstrekte non-valeur – zijn jaarlijkse bezoekje weer had. Hij zocht in Denemarken naar de renner Blaudzun, trof hem “”toevallig”” aan, en heer Blaudzun (de Deen) had “”toevallig”” de cd van Blaudzun (de non-valeur) bij zich. Een gesprek met de Deen ontbrak vervolgens.

Wat een edelkitsch is dit programma geworden. Ik verlang terug naar de Mart – en dat zegt wat – die het tenminste over de koers wilde hebben. De avondetappe is een parade geworden voor b-sterren die hun product aan de man willen brengen en “lekker gekke” filmpjes willen maken. Amai, wat slecht.

jv88 5 juli 2022 om 12:10

Exact Henk en Diona waren echt tenenkrommend.

Programma sowieso vrij saai sinds zij het doet. Verlang bijna naar Mart Smeets. Narcist maar het programma had wel sfeer.

Anton van Valouwe 5 juli 2022 om 12:18

Was inderdaad pijnlijk! Voor een programma als “koffietijd” zou ze wellicht geschikt zijn, maar dit is een aanfluiting!
Lubberding (in mijn tijd) wordt jaarlijks uitgenodigd, vroeger kon je die clown ook inhuren voor “een avondje lachen met”….
Dekker liet een realistisch geluid horen.

Tommytom 5 juli 2022 om 12:33

Murcia, helemaal eens met analyse.

Lubberding raaskalde maar wat raak. Alle ploegen zijn gek omdat ze in treintjes rijden, Pogacar de enige die precies altijd weet waar hij moet zitten, Pogacar die overeind blijft door kunde en gave waar anderen vallen of tijd verliezen door gekluns en gebrek aan koersinzicht. De factor geluk speelt bij Pogiboy voor Henk geen rol en jarenlange analyses en ervaringen van ploegen in het veilig afleveren van een kopman worden als lariekoek afgedaan.
Ik vond het verbazend knap hoe Dekker die man soms nog liet uitpraten en hoe Roxeanne vakkundig de onzinnige discussie aan zich voorbij liet gaan.

De halfgrappige en gekunstelde ontmoetingen met bijvoorbeeld Blaudzun beginnen ook te vervelen.

Verlang steeds meer terug naar tijden van weleer, met Mart en rode wijn.

Pietspeed 5 juli 2022 om 13:10

Ga mee in het verhaal van Murcia. Die Dione komt btw over als een tuttebel. Een verwend meisje uit het Gooi, en dan de matras nog maar ff achterwege laten. ;-)

VerstandOpNul 5 juli 2022 om 10:52

Kan geen kwaad om de verwachtingen wat te temperen in de Avondetappe.. De Tour trekt altijd een wat ander publiek aan: opportunistische oranjesupporters die verwachten dat Mathieu wel even 5 etappes pakt (of nog beter: de Tour wint)..

thorsen 5 juli 2022 om 10:55

Hij heeft even wat zelfvertrouwen nodig deze Tour. Hij staat nu al 23 ritten (20 in de Giro en 3 in de Tour) droog qua overwinningen, dat is voor hem ook nieuw. Verder wel lekker typisch Van der Poel om te zeggen dat de benen niet zo goed waren en dan gewoon 5e worden in de proloog. Er waren genoeg renners die die dag graag de benen van Van der Poel hadden gehad.

bloemist 5 juli 2022 om 10:56

Strijd om het geel morgen tussen Mathieu, Lampaert en Pedersen. Ritwinst voor Wout vandaag zou Mathieu heel goed kunnen uitkomen in rit 5,6 en 8. Na rit zeven kunnen normaal de boeken toe voor de klassieke renners om het geel te dragen.

Zwarte Panter 5 juli 2022 om 11:00

Die Henk L reed zelf ooit een fransman met opzet in de hekken.. een vdp moet je nooit afschrijven

Lalsacien 5 juli 2022 om 11:25

Was dat niet Michel Laurent?

Jacco van Stierop 5 juli 2022 om 12:06

Een presentator met repertoirekennis had dat Lubberding natuurlijk moeten inwrijven op licht sarrende Wilfred Genee-achtige toon. Maar goed, we weten dat het bij Dione aan tafel vooral knus moet blijven, en dat als het gevaar op discussie loert we snel naar de rebus gaan .

girardengo 5 juli 2022 om 12:09

Ja, dat was Michel Laurent. Maar op zich is dat natuurlijk nog geen tegenargument tegen de opvatting van Lubberding over het sprinten. Hij heeft daarin gelijk. Overigens slaat die rebus inderdaad elke discussie dood.

Aart van Woud 5 juli 2022 om 12:11

Was Laurent ja. Overigens heeft Lubberding wel een mooi palmares. Zijn carrière definiëren met dit incident vind ik een beetje sneu.

platteprijs 5 juli 2022 om 12:51

Het was een hele lange ontsnapping en Michel Laurent had echt de ganse dag in het wiel zitten plakken. Tsja en met voorbeelden als Knetemann en Raas in de ploeg was het natuurlijk niet vreemd dat Laurent in de dranghekken eindigde. Dat had hij zelf bij wijze van spreken kunnen weten. Natuurlijk het was niet netjes van Lubberding.

hjjanssen1973 5 juli 2022 om 11:07

Ik denk dat Matje wel extra gemotiveerd is als ie de woorden van Dekker gehoord heeft.

nummer3 5 juli 2022 om 12:30

Hoezo dat dan? Was totaal geen kritiek richting VdP.

Wheely 5 juli 2022 om 11:12

Thomas en Rox waren super gisteren, Henk had soms best een punt maar mag wat mij betreft voortaan thuisblijven met zijn geschreeuw.

Murcia 5 juli 2022 om 11:15

Het wordt met de jaren ook erger, is Henk soms hardhorend? Pijnlijke maar ook fascinerende tv gisteren. Roxane is een heerlijk mens juist vanwege haar onvermogen om een pokerface op te zetten als ze naast een schreeuwende bejaarde als Lubberding zit.

Wheely 5 juli 2022 om 11:20

Haha, ja op een gegeven moment dacht ik, nu geeft ze hem een corrigerende tik!

Brabander 5 juli 2022 om 13:09

Ik kijk die onzin nimmer, maar dit klinkt toch wel erg interessant hoor. Die ga ik vanavond terugkijken :)

Fast Freddy 5 juli 2022 om 11:14

Dekker is een beetje te veel het mannetje naar mijn mening, maar gisteren had hij zowel wat Groenewegen als MvdP een goed punt. Er zijn weinig ritten die MvdP echt goed liggen. De beklimmingen zijn vaak wat te lang om kans te maken tegen de echte klimmers die voor ritoverwinningen gaan. Zelfs over Lausanne heb ik mijn twijfels.

jv88 5 juli 2022 om 12:15

Dopeurs mogen van mij zwaarder gestraft worden. Na de straf is hij voor mij echter niet langer persona non grata.

Als analist hoor ik Dekker heel graag.

Mystery Rider 5 juli 2022 om 11:20

Volgens mij zijn zowel de rit vandaag, als de kasseienrit en Longwy op het lijf geschreven van Van Aert en in zijn huidige positie (en conditie) in geel en groen denk ik niet dat er ook maar 1 haar op het het hoofd van de TJV leiding denkt dat hij de twee kopmannen moet babysitten.

Ze hebben genoeg renners om Vinegraard en Roglic door de kasseien rit te loodsen – Van Hooydonk, La Porte, Benoot!

Laat Van Aert nou maar lekker koersen en zo na de eerste week de groene trui al zo goed als veilig stellen dan kan Jumbo zich daarna focussen op de eindoverwinning !

Mystery Rider 5 juli 2022 om 11:24

Wat Matje betreft denk ik dat hij voorlopig heel goed bezig is, mooie uitslag in de tijdrit en zich tot dusver in de luwte gehouden. Laat hem maar groeien in deze Tour en lekker onverwachts uithalen in de tweede of derde week.

Ondertussen gaat hij sowieso vol gaan in de kasseienrit en Longwy – hij heeft zich mooi weggestopt en kan volgens mij vooral in de kasseienrit serieus wat bommetjes gooien! Samen met Lampaert en Pedersen trouwen – dan moet Wout sowieso ook aan de bak !

Solkanar 5 juli 2022 om 11:36

Denk dat morgen en overmorgen de beste kansen zijn voor VdP. Met VA, Pedersen, Sagan, Lampaert zal het best leuk kunne worden.
Ik denk niet dat zijn benen zo slecht zijn. Een tijdrit liegt niet! 5e worden is dan best knap!
De ritten later in de Tour worden moeiliker. Na rit 8 zullen sommige klassementsmannen de knop noodgedwongen op ritwinst zetten en die gaan bergop beter zijn. Bij de minder lastige ritten gaat iedereen naar VdP kijken om alles op te lossen (zoals in de rit in de Giro die De Gendt won) en één of andere Fransman op zoek naar eeuwige glorie riskeert met de rit te gaan lopen. Zelfs Van Aert zal op dat moment eerder bezig zijn met meer voorsprong nemen voor de groene trui dan ritwinst.

Pietspeed 5 juli 2022 om 13:14

Mooie constateringen boven van mistery rider.

Romāns Vainšteins 5 juli 2022 om 11:28

Thomas Dekker was een wat boring dandy coureur maar eenmaal aan de tafel met het onderwerp koers er op is het wat mij betreft 1 van de beteren. Zoals hem sta ik ook ongeveer in Kataowice-gate. De paniekerige verdediging van de tafeldame toen hij fijntjes zo’n tweetbitch-collega van haar fileerde zat precies op het midden van lachwekkend en plaatsvervangende schaamte.

Ook met betrekking tot een lastige tour voor mvdp volg ik hem wel. Er is hier geen ruimte voor spielerei en enkel wheelies & escargots ananase ga je het niet mee redden. Deze 3 opvolgende etappes is het aan hem om er wat van te maken. Of 4 zelfs? Zo even de tourgids pakken.

Wildebert 5 juli 2022 om 11:58

Was inderdaad prettig om naar te luisteren die Dekker.

Klein Verzet 5 juli 2022 om 12:10

Dekker had zeker een punt toen hij “een dag om snel te vergeten” gelijkstelde aan “misgunnen.” Zijn kritiek (visie, profetie?) op MvdP vond ik minder houtsnijden. Sowieso is de onvoorspelbaarheid van MvdP ongeëvenaard en juist omdat hij heel gedoseerd met zijn krachten om gaat in de eerste etappes, waar WvA zich in elke sprint moet smijten, dicht ik hem veel kansen toe. Maar ach, het blijft koffiedikkijken, wat alleen Nostradamus in z’n strakke groene broek beheerste. Met puntschoenen, dat dan weer wel.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone