Mathieu van der Poel denkt nog altijd aan geel: “Twintig seconden is niet veel”

maandag 4 juli 2022 om 16:46
Mathieu van der Poel denkt nog altijd aan geel: “Twintig seconden is niet veel”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel begon de Tour de France met een keurige vijfde plaats in de openingstijdrit door Kopenhagen, maar probeerde in de daaropvolgende ritten op Deense bodem vooral uit het gedrang te blijven. In de eerste week volgen er echter nog genoeg kansen voor de renner van Alpecin-Deceuninck.

Van der Poel besloot vandaag op de eerste rustdag met zijn ploegmakkers van Alpecin-Deceuninck een trainingsritje richting Doornik af te werken. Sporza sprak met de Nederlander na zijn fietstocht. Het ging onder meer over de eerste rustdag. “In de Giro d’Italia was het een beetje hetzelfde. Je bent wel meteen een beetje uit je ritme, maar het is niet dat ik daar rouwig om ben. We zullen nog genoeg afzien de komende weken. Vandaag doen we het dus zo rustig mogelijk.”

“Ik ben de eerste dagen goed doorgekomen”
Van der Poel kijkt met name uit naar de etappe van woensdag: dan staat namelijk de gevreesde kasseienrit op het programma. “Dan is er veel mogelijk. Op de proloog na was het in Denemarken voor Jasper Philipsen. Dat was op voorhand ook zo afgesproken. Ik voelde ook dat ik er nog moest inkomen. Ik heb twee dagen rustig op het gemak achteraan gezeten, uit dat gewring. Ik ben die dagen goed doorgekomen. Ik zit niet zo heel graag de hele dag tussen al dat gewring. Het was eigenlijk perfect te doen.”

“Ik hoop nu mijn goede benen te vinden. Of ik mijn zinnen op de kasseirit heb gezet? Dat is veel gezegd, maar het is wel iets wat me goed moet liggen. Er is bovendien ook nog veel mogelijk voor de gele trui, maar iedereen die binnen de minuut staat maakt zeker nog een kans. Het is dus afwachten. Ik probeer sowieso voor ritten te gaan, dat is voor ons als ploeg ook het belangrijkste, maar twintig seconden is niet veel in een Roubaix-rit.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Jaepa 4 juli 2022 om 16:49

Succes knul, we helpen het je hopen.

Romerike 4 juli 2022 om 17:14

Knul ook echt.

garconextraordinaire 4 juli 2022 om 16:52

Geweldig zou dat zijn. Vorig jaar de col de romme in t geel, dit jaar de Planches in het geel….volgend jaar de mt Ventoux in t geel? :)

Romāns Vainšteins 4 juli 2022 om 16:52

Gisteren een balletje hooghouden en vandaag rappen. What’s next? Een duckface?

Albeijing Feeniks 4 juli 2022 om 16:56

Kan vanalles zijn zolang het maar de aandacht trekt.

Rap was die altijd al toch

Panache 4 juli 2022 om 17:04

Geel is prima mogelijk want Wout zal (zo lang er kans is op eindwinst) vanaf rit vijf enkel nog mogen knechten en groene punten pakken zonder dat dit conflicteert met het hoofddoel.

Jens claeys 4 juli 2022 om 17:26

Zal strijd worden tussen mathieu mads en kung woensdag voor geel

Massimo Bataille 4 juli 2022 om 17:45

nooit Lampaert afschrijven op de kasseien rond Roubaix.
Was vorige keer ook 3de in de kassei-rit gewonnen door Degenkolb.

Is in vorm, heeft die gele trui al mogen proeven, staat nog altijd 2° in het AK en hoeft niet naar een kopman te kijken
Kan zomaar zijn dat hij meeglipt met idd een VdPoel, Pedersen of andere toppers en mee in de eerste groep de finish bereikt. Stel dat Van Aert iets tegenkomt of toch moet wachten op Roglic/Vingegaard kan het geel zomaar terug naar Quickstep gaan

xistnc 4 juli 2022 om 17:54

Heeft dat ‘kalf’ huisarrest?

djerkson 4 juli 2022 om 17:55

Van Aert heeft vrij rol voor zijn groene trui, die gaat zich echt niet meer pleuris rijden bergop en waarom zou hij ook. Daarvoor is er een Kuss en een Kruijswijk, maar na zaterdag is het geel meer dan wellicht toch voor Pogacar.

de adelaar 4 juli 2022 om 17:58

Wout moet al in rit 5 zorgen dat ie de kopmannen veilig naar de meer piloteert. Hij zal wel mee willen met Matje maar of ie mag dat zal blijken

Deel Koeper 4 juli 2022 om 18:23

Je vraagt je af waarom Van Hooydonck, Laporte en Benoot mee zijn gegaan indien Van Aert de enige is die het handje van Roglic en Vingegaard kan vasthouden op kasseien.

ThorHushovd 4 juli 2022 om 19:13

Haha touche Doel Coöperatie

Panache 4 juli 2022 om 19:24

Maassen: "Onze strategie is al lang duidelijk. We wisten dat de kans op geel met Wout in de eerste dagen groot was en daar zijn we blij mee. We gaan die trui echter niet verdedigen, daar hebben we ons team niet voor gebouwd."
Laporte: "De rol van Nathan (Van Hooydonck, red.), Tiesj (Benoot, red.), Wout en mezelf is om de hele dag vooraan te koersen en onze leiders te beschermen en ruimte voor ze te maken."
Is ook allemaal ,logisch. Het gaat ook voor de winnaar van Parijs Roubaix niet anders zijn, ook die is in eerste instantie knecht op woensdag.

djerkson 4 juli 2022 om 19:44

Wout zal van stal gehaald worden als de anderen moeten lossen, akkoord, maar de kasseienrit is een uitzondering. Ik zie hem zich niet stuk zwoegen bergop zoals de vorige edities, dat krijgt JV ook niet verkocht als de ambitie groen is. Geel zal uiteraard ook de ambitie zijn, maar dan minder uitgesproken.

Pietspeed 4 juli 2022 om 20:51

Eens met djerkson.

wimvl 4 juli 2022 om 17:24

Denken en doen is nog altijd een groot verschil.

52voor11achter 4 juli 2022 om 18:08

Als het bij iemand dicht bij elkaar ligt, zeker in verband met de gele trui, dan is het bij Mathieu.

HV 4 juli 2022 om 18:55

Hij zat achterin. Twee minuten later een val op plek 50 van het peloton.

Twee minuten later zie ik ‘m op kop sleuren van het peloton.

Ik kon niet vinden hoe hij dat geflikt heeft. Kan hij vliegen?

Pietspeed 4 juli 2022 om 20:51

Gewoon een kwestie van goed kijken. Vlak ervoor zat hij al bijna midden in het pak. Tijdens de val zie je hem nog net via rechts de meute kunnen ontwijken en optrekken.

Venge Driver 4 juli 2022 om 19:17

Hoe groot is het de kans dat het echt niks gaat worden op de 5de dag? Lang verwacht, grote hoop en uiteindelijk sta je realistisch met lege handen. Hopen op spectakel die komt. Als het wachten op de eerste mooie vrouw op rokjesdag, terwijl je savonds beseft alleen maar 65+ gezien te hebben. Zo’n gevoel.

japio 4 juli 2022 om 20:01

Twintig seconden is inderdaad niet veel…maar hij vergeet dat het op zijn eeuwige schaduw is. Zonder pech van WvA zal het niet eenvoudig zijn om hem er af te krijgen. Ik schat in dat WvA tot vrijdag wel de kans krijgt om in het geel te rijden, ook vanuit de ploeg zal dat wel gesteund worden. Daarna is het aan de klassementsrenners. En als hij deze week steeds vooraan mee blijft doen, is het gat voor de groene trui al geslagen.

Alfons Haavers 4 juli 2022 om 21:03

Wat maakt het eigenlijk uit dat van Aert nog een dag of 2 extra geel draagt? Niet zo heel veel vermoed ik, buiten wat extra publiciteit (die noch voor van Aert, noch voor TJV van supergroot belang lijkt).

Voor groen is de kasseienrit inderdaad wel belangrijk wellicht, gezien de kans aanzienlijk is dat de pure sprinters daar afhaken en andere concurrenten als Pedersen/Sagan misschien wel mee gaan doen voor winst (en dus ook voor de punten).

Ook een eventuele etappezege (over de stenen, dat blijft toch hangen) zal van Aert wel graag willen.

Marlin 4 juli 2022 om 20:40

Blijkbaar heeft VDP wel het nodige vertrouwen. En inderdaad, als VDP op de kasseien en op de aankomstklim naar Longwy de goede benen heeft, dan kan het zomaar dat hij, mede door de boni, de gele trui overneemt. Ik vrees dat Van Aert een beetje slachtoffer zal zijn van zijn inspanningen om de gele en groene trui te verdedigen. Tussensprinten, eindsprinten, lange ceremonies na aankomst en verplichte persbabbels.
Maar goed, we duimen toch dat VDP het spektakel verzorgt. Dit na een saaie start van de Tour.

Pietspeed 4 juli 2022 om 20:55

Zo gek veel extra inspanningen heeft Van Aert niet gedaan, behalve die gepiloteerde sprints. Die is nog fris en gretig. Uiteraard wil Van der Poel zijn kunstje van vorig jaar herhalen. Ritzege en geel.

Gebruikersnaam 4 juli 2022 om 21:16

@Pietspeed

Inderdaad, de Tour is nog maar 3 dagen bezig en ook Van Aert zei dat hij zich verveelde tijdens die eerste dagen, dus heel erg veel heeft die ook nog niet gedaan. Is meer wishful thinking.

Als Mathieu gaat, gaat Van Aert gewoon mee. Tenzij ook Pogacar/Vlasov mee zijn én Roglic/Vingegaard moeten passen én Benoot/Laporte nog harder moeten passen en dus niet bij die kopmannen zitten.

Er zijn ongetwijfeld plaatsen waar van der Poel Van Aert genadeloos kans lossen, of Van Aert nu wel of niet wil volgen, maar kasseien horen daar naar mijn mening niet bij.

Ramonz 4 juli 2022 om 21:38

woensdag word echt prachtig! Zoveel zin in. Van Aert gaat echt niet mee mogen doen voor winst dus moet hopen dat vdp wegkomt bij roglic, van aert

Vangenechten 4 juli 2022 om 22:23

Waar haalt iedereen het dat van Aert woensdag niet zijn eigen kans mag gaan? Het is al meermaals gesteld dat Wout deze Tour een andere (vrije) rol heeft. Die gaat niet knechten hoor woensdag. Daar hebben ze Benoot, Laporte en Van Hooydonck voor.

Napoleon 4 juli 2022 om 22:30

Volgens indeleiderstrui.nl:

Dat betekent dat in de kasseienrit op woensdag alle ogen gericht zijn op Roglic en Vingegaard, zo beaamt Christophe Laporte. ‘De rol van Nathan (Van Hooydonck, red.), Tiesj (Benoot, red.), Wout en mezelf is om de hele dag vooraan te koersen en onze leiders te beschermen en ruimte voor ze te maken.’

tramontana 5 juli 2022 om 07:34

@Napoleon Van Aert zal wel mee moéten strijden om winst, want Pedersen en evt. ook Sagan willen er winnen en groene punten pakken. Laporte zegt gewoon dat ze als team een ganse dag vooraan willen rijden. De vraag is niet of, maar wààr Wout precies een aanval zal inzetten om ritwinst. Ondertussen kan Benoot Roglic in het wiel nemen om de kasseien te verteren. Wellicht zullen in de finale deze rijders wegglippen: WvA, MvdP, Pedersen, Sagan, Ganna, (Bettiol), Kristoff, Lampaert, Van Baarle. Een aanval van Pogacar is ook niet ondenkbaar, al denk ik dat die zich spaart voor de Planche des belles filles.

Jean Dumas 5 juli 2022 om 06:29

Se kenne niet fan je winne, maar je ken wel fan se verliese.

Schollekop 5 juli 2022 om 08:38

Zou leuk zijn, een duel op het scherpst van de snede tussen de twee eeuwige rivalen. En waarom ook niet? JV heeft altijd nog Benoot, van Hooydonck en Laporte om de kopmannen over de kasseien te loodsen.

Headlines

Populair

Materiaalzone