Team Sunweb denkt aan schadeclaim tegen dopingzondaar Preidler

donderdag 19 september 2019 om 15:26
Team Sunweb denkt aan schadeclaim tegen dopingzondaar Preidler

foto: Cor Vos

Team Sunweb overweegt gerechtelijke stappen te nemen tegen Georg Preidler, mocht de Oostenrijker inderdaad bloeddoping en groeihormonen hebben gebruikt tijdens zijn periode bij de Duitse formatie. “Als de eerste berichten waar blijken te zijn, dan zullen we de schade gaan verhalen”, zo laat de ploeg weten aan het AD.


Preidler – die inmiddels al is geschorst door de UCI – biechtte in maart 2019 op doping te hebben gebruikt na zijn periode bij Team Sunweb, maar volgens het Openbaar Ministerie van Innsbruck gebruikte de gevallen klimmer al op regelmatige basis bloeddoping en groeihormonen sinds de Giro d’Italia van 2017, de ronde die werd gewonnen door zijn toenmalige ploeggenoot Tom Dumoulin.

Preidler – die wordt verdacht van fraude inzake Operation Aderlass – riskeert een celstraf van zes maanden tot vijf jaar. Zijn ex-ploegmaat Dumoulin reageerde eerder vandaag al op social media, maar nu heeft ook Team Sunweb een verklaring gegeven aan het Algemeen Dagblad. “Dit vergrijp (dopinggebruik als renner van Team Sunweb) gaat in tegen de afspraken die wij maken met onze renners.”

“We zullen dan ook contact opnemen met zijn laatste ploeg, Groupama-FDJ, om te kijken of we gezamenlijk kunnen optrekken. We beschouwen hen ook als slachtoffer van de situatie.” Preidler moest voor zijn dopingbekentenis al vertrekken bij de ploeg van manager Iwan Spekenbrink. “Maar dat had te maken met twijfel of hij nog steeds goed zou passen bij onze ploeg en onze visie. Of we op hem konden rekenen en vertrouwen.”


Oostenrijks OM: Preidler gebruikte doping sinds Giro 2017

Dit artikel delen:

35 Reacties

Franco Ballerini 19 september 2019 om 15:38

Is dit eigenlijk al eens eerder gedaan? Hoe zou je de hoogte moeten bepalen? Compleet jaarsalaris? Zo vraag ik me ook af: stel dat bijvoorbeeld Betsema definitief schuldig wordt bevonden, moet ze dan start- en prijzengeld aan de organisatoren terug betalen?

josi 19 september 2019 om 15:45

Niet helemaal vergelijkbaar, maar Armstong heeft natuurlijk de nodige miljoenen betaald aan de Amerikaanse federale overheid voor zijn bedrog in het shirt van US Postal.

Brabander 19 september 2019 om 15:45

Dit vraag ik me dus ook allemaal af. Het is nogal fictief zo. “Schade verhalen” . Wat mij betreft hoeft dit ook allemaal niet hoor

The Whaler 19 september 2019 om 15:50

De grote vraag zal zijn “wat is de schade die sunweb lijdt”, want dat kun je eventueel verhalen maar als er geen schade is heb je niks om een zaak te beginnen.

Die schade begint nu eventueel pas als “imagoschade” maar is dat in geld uit te drukken?

Welke andere schade blijft er dan over. Heeft hij bijvoorbeeld uitslagen gereden die hij kwijt kan raken en kan dat bijv. sunweb prijzengeld kosten (terug betalen) of ranglijst punten met vergoedingen uit UCI die terug moeten? Dat wordt al makkelijker dan aan te tonen en dus te verhalen.

Panache 19 september 2019 om 15:54

Gaat denk ik om ‘imagoschade’. Of het juridisch stand houdt: denk het niet.

The Whaler 19 september 2019 om 15:51

Ter aanvulling, dat hij 15K heeft betaald voor die doping kan je denk ik niet terug halen want is (hoe je het ook bekijkt) privé geld ook al is het uit salaris.

Fieldbird 19 september 2019 om 16:20

Hoewel ik denk dat dit volgens Duits recht wordt opgelost, zou het naar Nederlands recht via ‘Onrechtmatige daad’ worden gedaan. Zoals TheWhaler al aangeeft moet er dan sprake zijn van ‘schade’, hier kan imagoschade ook onder vallen. Heb zelf nog nooit iets gelezen daarover, dus of ze dat kunnen verhalen zou ik niet weten.

Wat wel aannemelijk is is dat Sunweb anti-doping clausules opneemt in hun contracten. Dat zou betekenen dat als bewezen is dat Preidler doping gebruikt, Sunweb het uitgekeerde salaris/prijzengeld/sponsorgeld terug kan eisen vanwege niet-nakoming van het contract.

Michiel De Rooij 19 september 2019 om 16:52

Schade op hem verhalen. Welke schade?

SnellePelle 19 september 2019 om 17:56

Vooral immateriële schade.

Veloburto 19 september 2019 om 22:18

De Girowinst?

Scott Sunderland 19 september 2019 om 17:13

Tenzij er toch meer mensen minimaal op de hoogte waren in de ploeg van zijn dopinggebruik. Of nog erger, als hij niet alleen handelde. Als je hem dan juridisch aanpakt klapt hij wellicht uit de school en krijgt het allemaal een héél andere wending…

west 19 september 2019 om 17:46

Dat is dan schade geleden uit salaris, doe eens een ton, imagoschade 50 duizend, smartegeld een ton, is 250 duizend. Minus uiteraard het prijzengeld waar Preidler “extra” aan heeft bijgedragen is 4 ton gedeeld door 8 (renners per wedstrijd) is 50 duizend extra en de inkomsten uit promotie door gewonnen wedstrijden, met name de Giro, is twee miljoen, gedeeld door die 8 is 250 duizend extra mede door Preidler. Betekent dat Sunweb Preidler een halve ton schuldig is.

roelieman2 20 september 2019 om 00:00

@west
Het prijzengeld is de Giro zal vergelijkbaar zijn met die in de Vuelta dus het totale bedrag zal rond de 250.000 liggen. Dit moet nog gedeeld door 8 worden, waardoor ca 31.000 naar Preidler is gegaan. Kun jij aangeven waarom je denkt dat bedrag 2 miljoen is?

Verder kansloze rechtszaak aangezien er geen financiële schade is geleden en de imagoschade nihil is. Het was immers geen grote bekende renner die bij de ploeg fietste zoals een Dumoulin, Matthews of Ten Dam (qua naam in Nederland).
Ook heb ik nooit eerder van een dergelijk initiatief gehoord, maar zijn er misschien juristen op dit forum die enige jurisprudentie omtrent dit onderwerp kennen?

west 20 september 2019 om 07:47

Ten eerste; schattig dat je mijn post serieus neemt :)
Ten tweede; ik zeg; 4 ton prijzengeld over het hele jaar.
Die twee miljoen is een uit de duim gezogen bedrag om de neveninkomsten en promotionele waarde van een giro-zege in te kleuren.
Als je goed kijkt zie je ook dat het allemaal precies de verzonnen bedragen zijn om er voor te zorgen dat Preidler er “boekhoudkundig” met winst uitkomt…

john 19 september 2019 om 17:50

Als hij dadelijk voor het gerecht moet komen ,en vertelt dat Sunweb er van af weet .Is het zijn woord tegen dat van de ploeg Sunweb , wie maak dan uit wie de waarheid spreekt

Panache 19 september 2019 om 18:25

Wie beweert, die bewijst.

KennyKlimmen 19 september 2019 om 18:39

Pffff, die gozert is nu wel kapot en blut schat ik in…. Laat m verder met rust…

Samlambeej 19 september 2019 om 18:42

Wel de met hem behaalde Giro-zege behouden terwijl hun interne controlemethodes gebrekkig blijken. De plaat van über morale slaat weer voor de kop. Tsss

Spartacus 19 september 2019 om 18:52

Inderdaad dit. Je hoort er niets over, maar ze hadden toch een zeer scherpe strenge interne controle? Die zou dan ook niet deugen, dus een stuk zelfreflectie van Sunweb zou beter op zijn plaats zijn dan roeptoeteren over schade (?) verhalen.

HSV 19 september 2019 om 19:59

Eens met Samlambeej. Ik vind het een rare club dat Sunweb.

Fuubs 19 september 2019 om 20:04

Scherpe reactie en compleet eens.

Franco Ballerini 19 september 2019 om 20:40

Oneens. Voor zover ik weet is Preidler via via betrapt, niet bij een reguliere dopingcontrole. Dus hoe had Sunweb daar achter moeten komen?

Samlambeej 19 september 2019 om 21:55

@Franco Ballerini
Dan ben je heel slecht geïnformeerd. Preidler is gaan biechten omdat het OM dreigt met zwaardere straffen voor wiens bloedzakje geïdentificeerd wordt. Hoe lang zou dat kunnen duren??
250.000 euro en een mogelijke celstraf komt bij mij niet meteen binnen als mild. Dat geld (als dat overeenkomt met een jaarloon) kunnen ze 'm prima afpakken wmb. => oneerlijk vergaard. Daarbij zou hij er in een vorig jaar nog een modaal huis van kunnen hebben kopen.
Maar een celstraf voor heel vies valsspelen in een sportje? Is volledig van't padje.
Laat de scheve schaatsers nooit meer meedoen aan de competitiesport. Kan iedereen door met hun leven. Zonder rancune.

Franco Ballerini 20 september 2019 om 00:02

@Samlambeej: vreemde reactie. Ik zie totaal niet waar de interne controle van Sunweb gefaald heeft.

Panache 20 september 2019 om 08:45

Je kan een sporter enkel betrappen tijdens zijn gloeitijd. Deze is per sporter en per type doping anders. Niemand, ook Wada of sunweb niet, kunnen iemand buiten de gloeitijd betrappen. Er heeft dan ook niemand gefaald.

Pietspeed 19 september 2019 om 18:51

Idd, is er sprake van geleden schade. In dat geval moet Sunweb dat aannemelijk maken. Im – en /of materiële schade. Is er al jurisprudentie in casu of niet, zou kunnen helpen.
En / of schade uit niet nakoming van contractuele verplichtingen.
Echter, de opmerking :“Maar dat had te maken met twijfel of hij nog steeds goed zou passen bij onze ploeg en onze visie. Of we op hem konden rekenen en vertrouwen.”, kan al een indicatie zijn dat Sunweb toen meer wist, en nu doet of dat niet zo is. Cq, hoe positioneert ze zich nu. Mss voelt ze de bui al hangen als de beerput open gaat. Met Franse ploeg dan wellicht blok vormen. Info van OM / operatie aderlating, ligt natuurlijk op de burelen al tijdje te sudderen. Mss is dat ook wel reden dat TD weg wilde…

McMulenga 19 september 2019 om 19:28

Tsja hoe bereken je die schade. Zonder Preidler hadden Tom en Sunweb die Giro denk ik niet gewonnen, hij kon als een van de weinige bergop nog iets betekenen. Dus eigenlijk hebben Tom en Sunweb indirect toch flink mee kunnen profiteren van de doping.

Franco Ballerini 19 september 2019 om 19:36

Zonder Preidler had Tom de Giro ook gewonnen. Zonder Jungels en Mollema waarschijnlijk niet.

mark vv 19 september 2019 om 19:34

Hypocrieten.

Lapjestrui 19 september 2019 om 19:55

Hopsekee, schadeclaim. Nare manier van bedrijfsvoering. #keepchallenging

skylimit 19 september 2019 om 20:51

Sunweb heeft hier toch protocollen, interne procedures etc. voor?
In het arbeidscontract zullen ook wel anti-dopings/boete clausules hebben gestaan.
De vraag is of deze en hoe lang deze clausules na beindiging van het contract nog van toepassing kunnen zijn.
Beetje raar dat ze hierin ook FDJ willen betrekken, maar ja dat zal ook wel een beetje bij het spel horen om de “schone” schijn op te houden.

wielrenner 19 september 2019 om 21:26

In 2017 reed heel Sunweb opvallend goed. Vindt Sunweb het nu nodig ineens de moraalridder te spelen?

Panache 20 september 2019 om 08:47

En vorig jaar reed sky goed, dit jaar rijdt TJV goed. Wat wil je eigenlijk zeggen? Wees gewoon to-the-point wanneer je ze van niet toelaatbare methoden verdenkt. Nu draai je om de pot heen.

Samlambeej 19 september 2019 om 22:17

Sunweb heeft gewoon voordeel gehad van Preidler in koers. Al was het om te fungeren als 1m89 lange zendmast om Tom uit de wind te houden of bidonnetjes te halen.
Als ze, deze (zelf opbiechtende) man op de grond nog extra trappen willen verkopen, dan zou ik graag een door KPMG berekende som van alle 1/8ste prijzen, WT-punten en marketingopbengsten (behaald in koersen met Preidler) zien worden ingeleverd bij het WADA, Dimension Data en gedupeerde reizigers van het reisbureau Sunweb.

re-cycle 20 september 2019 om 11:31

Riep ene L.A. dit ook niet als ze hem weer eens betichtte van dopinggebruik.(inmiddels weten we hoe het zat) Lijkt een afleidingsmanouvre in mijn ogen. hoop het niet overigens.