Remco Evenepoel zakt door het ijs in UAE Tour: “Inspanning van gisteren niet verteerd”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 18 februari 2026 om 15:55 Volg in Google

Remco Evenepoel zakt door het ijs in UAE Tour: “Inspanning van gisteren niet verteerd”

Remco Evenepoel is zijn rode leiderstrui in de UAE Tour kwijtgespeeld. Meer nog, hij is uit de top-tien van het klassement gedonderd. De kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe kraakte op de loeisteile Jebel Mobrah en verloor veel tijd op zijn concurrenten. Hij had ‘geen goed gevoel in de benen’, zei hij na afloop tegen Het Nieuwsblad.

“Aan de voet van de klim had ik al opkomende krampen. Iets wat ik nog niet vaak heb gehad”, begon Evenepoel zijn verhaal. “Misschien van die inspanning van gisteren, die niet echt helemaal verteerd was. Toen ik moest lossen had ik een heel slechte kilometer, maar erna kwam ik er wel weer wat door. Ik heb dat wel vaker bij de start van het seizoen op klimmen als dit, dat ik even een moeilijk moment heb. Maar ik had sowieso geen goed gevoel in de benen vandaag.”

Evenepoel wil zijn mindere optreden niet aan de hitte wijten. “Ik ben wel echt blijven drinken”, klink het. “Volgens mij was de inspanning van gisteren absoluut niet verteerd. Ik had ook niet de beste nacht, ik ben wakker geworden van de warmte. Maar uiteindelijk mag ik geen excuses zoeken.”

Uiteindelijk verloor Evenepoel meer dan twee minuten op ritwinnaar Tiberi. In het klassement staat hij nu elfde, op een minuut en 44 seconden van de Italiaan. “Of het klassement hier weg is? Ik denk dat ik wel een minuut en een half achter sta. Ik kan misschien nog iets moois doen om nog voor de ritzege te gaan zaterdag.”


Schrijf je in voor onze dagelijkse Tour-nieuwsbrief

Met deze dagelijkse Tour-nieuwsbrief van Wielerflits ben je helemaal op de hoogte voor jouw koersdag. Het is een korte preview, met een vooruitblik op het parcours, de favorieten voor die dag en we delen het belangrijkste nieuws. Op die manier ben je tussen 6 en 7 uur 's ochtends (op de camping, op het strand of thuis op de zetel) helemaal klaar voor jouw Tour-dag!

Voor de zomervakantie
44 Reacties
18-02-2026 16:39
Als je de volgende dag nog niet hersteld bent van een inspanning van 13 minuten lijkt me dat niet echt goed.
18-02-2026 16:56
Hij is gewoon niet goed genoeg wanneer het echt omhoog gaat. Dat is niet erg, maar accepteren is ook een vak.
    18-02-2026 20:01
    Wat een onzin. Dan win je de Vuelta niet en rijd je geen podium in de Tour...
    18-02-2026 21:35
    EK en Lombardije gemist dan??
    18-02-2026 23:02
    @QuintenR Enige nuance. Evenepoel in topvorm kan met de besten mee. Treetje achter Vingegaard en een reuzestap achter Pogacar. Dan zit hij in een groepje renners met o.a. Almeida die voor een topklassering kunnen rijden. Lipowitz liet dat afgelopen zomer ook zien en bij bevestiging zal het elkaar ook niet veel ontlopen.
    19-02-2026 00:09
    Zoals ik gisteren al schreef in de voorbeschouwing, het was voor mij duidelijk dat hij vandaag zou worden weggereden. Bekijk Van Eetvelt naast Remco, en het verschil in overbodige kilootjes is meer dan duidelijk. Onzin dus om te zeggen dat Remco niet kan klimmen met als reden dat hij geklopt wordt door Van Eetvelt.
    Vier kg overgewicht ? kan je niet wegstoppen als de weg bergop loopt zoals vandaag. Ik vind het erger om er zo op te reageren zoals Remco, want daarmee geef je aan dat je het probleem niet onderkent. Een klimmetje van drie km kan je wegpoweren met de juiste conditie, een col van 14km met die stijgingspercentages niet ...
18-02-2026 16:11
Wat een excuustruus blijft het.

De inspanning van de tijdrit niet verwerkt? Hij mocht eerder starten dan de rest, heeft langer kunnen rusten, en het was een kwartiertje fietsen. Iets wat de rest ook heeft moeten doen.

En dan het verhaal van de hitte: het lijkt wel de prinses op de erwt. Benieuwd als ie in de zomer een keer in een aftands hotel in Frankrijk terecht komt zonder airco; dan is het meteen klaar met zijn ambities.
    18-02-2026 19:40
    Franse hotels in juni/juli.
    Pollen.
    Ook nog eentje uit het grote excuusboek.
18-02-2026 16:31
Als hij idd niet goed hersteld is, bewijst het dat hij geen ak man is. Juist ak mannen kunnen heel goed herstellen en dag op dag diep gaan. Iets waar bv van der Poel van zegt, dat hij daar respect voor heeft en dat zelf minder kan. Je moet als je de tour wil winnen een dag na aan tr echt wel een berg op kunnen rijden.
18-02-2026 16:38
Het minder goed bergop rijden is een relatief zwak punt (binnen het geheel van zijn grote talent) dat hij zelf niet wil toegeven, maar waar hij steeds achteraf verschillende oorzaken voor zoekt, die in feite slechts een klein beetje verklaren.
18-02-2026 17:53
Na z'n zegereeks heette het nog "er zit nog rek op".
En het zou hier om het duel Evenepoel vs Del Toro gaan.
Elke keer dezelfde zinloze uitspraken en voorbeschouwingen. Het voorbeeld is bekend :MVDP, gewoon de benen laten spreken en geen voorspellingen vooraf oid. Getuigd van realiteitszin, slimheid en respect voor de concurrentie.
    18-02-2026 20:03
    Ja, totaal zinloos inderdaad al die "voorbeschouwingen" altijd. Maar ja: alles voor de clicks he? Het heersende mantra is dat namedropping zorgt voor clicks. Dat ze daarmee de indruk wekken dat de rest voor spek en bonen meerijdt, behoorlijk respectloos naar 99% van het peloton, maakt blijkbaar niet uit.
    18-02-2026 23:19
    Mhh, het gaat MVDP voor de wind de laatste jaren dus hij komt zowat altijd tevreden in de media, maar hij heeft ook wel een lijstje van mindere momenten na een verlies of als er iets is. Alleen vergeten mensen snel. Nu is zijn ploeg hier het ding dat het voor elkaar heeft, maar na zijn dramatische winter (rug) werden de Roodhoofds net niet uitgescheten met hun stomme belgische ploegje dat MVDP niet genoeg ondersteunde. En werd MVDP al afgeschreven en begraven, dus het kan verkeren, een slechte dag in het begin van het seizoen kan evengoed niets voorstellen.
18-02-2026 16:16
Bora baalt wel. Die dachten een goede winter en we kunnen meedoen voor de echte prijzen
    18-02-2026 19:55
    Of hun dilemma met Lipowitz wordt bij herhaling op deze wijze opgelost.
    18-02-2026 22:04
    Want Lipowitz heeft wél al bevestigd wat hij 1 zomer liet zien?
18-02-2026 19:02
Quickstep heeft hem zijn spiegel als afscheidscadeautje meegegeven naar Redbull.
18-02-2026 21:27
Het ding is dat hij altijd met oorzaken komt waarom hij niet op z’n best was, wie weet had v Eetvelt wel diarree vanmorgen en Del Toro enorme last van een verzwikte enkel na een misstapje vanmorgen, of heeft Tiberi een verschrikkelijke nacht gehad vanwege bedwantsen….. we weten het niet, maar van alle renners die voor hem zijn geëindigd vandaag zullen ze allemaal wel “iets” hebben wat niet ideaal was voor de rit van vandaag.
Kortom, talloze renners die beter dan hem waren en ook wel iets te zeiken hadden, maar gewoon hun best deden en dat was het.
    19-02-2026 06:21
    Maar die worden na de finishniet opgewacht en er naar gevraagd. Daar zie ik namelijk niet dagelijks artikelen van.
18-02-2026 16:08
Prima zelfreflectie.
    18-02-2026 18:08
    Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld was, anders lach ik voor niets hardop om deze heerlijk nuchtere samenvatting.
18-02-2026 21:45
Ben benieuwd naar de overige excuses die Remco nog in zijn rugzakje heeft.
18-02-2026 17:05
Die jongen heeft al meer dan een handvol overwinningen dit seizoen. Dan is het niet erg dat hij niet in de top 5 ter wereld zit op steile beklimmingen.

Ook zonder ooit de Tour te winnen is dit een geweldige aanwinst voor RBH. Ik ben geen fan, maar snap al die kritiek niet zo vandaag. Het blijft een klasbak.
    18-02-2026 17:18
    De kritiek is denk ik vooral vanwege het feit dat Evenepoel nooit zal zeggen, ik ben er af gereden/niet goed genoeg. Elke keer als hij op een berg niet kan volgen, dan heeft hij een excuus. Daar stoor ik mij aan en ik denk vele andere ook, Hij mist of een stukje zelfreflectie op dat gebied. Of is nog niet bereid toe te geven dat hij qua klimmen niet zo goed is als hij zou willen. Het is een geweldige renner en als hij dit punt zou verbeteren, denk ik dat veel mensen hem zullen waarderen om de punten waar hij wel geweldig in is.
    18-02-2026 20:07
    @fenno , maar dat is toch logisch? Ook als ik mijn normale wattages op de laatste klim niet trap ga ik ook kijken waar dat aan ligt; gisteren, hitte, te weinig gegeten etc.
    Remco doet hetzelfde, staat echt los van excuses zoeken wat mij betreft. En ik ben verre van een fan van zijn interviews en maniertjes.
    18-02-2026 20:55
    Hij zegt toch letterlijk in zijn interview dat hij geen excuses zoekt. Wat is dan eigenlijk het probleem?
    18-02-2026 21:37
    Auch, teveel nuance in 1 bericht
    18-02-2026 21:58
    @avds ik denk echter dat dit zijn normale waardes zijn. Hij doet als klimmer gwn onder. Heeft soms top dagen, maar meer is het niet. Hij zakt zovaak bergop door het ijs, Dat je niet meer kan spreken van een slechte dag in mijn ogen.
    18-02-2026 22:06
    Fenno geloof jij zelf nog wat je zegt? Lombardije & EK werd afgelopen jaar ook beslist op een inspanning van 20-25 minuten, en daar is hij klassen beter dan de rest. Hij won de Vuelta, reed podium in de Tour. Dan zijn dit echt niet zijn “normale waardes”
    19-02-2026 00:03
    Je kan die waardes perfect opzoeken en nee dit zijn niet de waardes die een remco in topvorm trapt
18-02-2026 21:39
Dikke tip: kijk ff de analyse van laterne rouge op YT. Remco lijkt het toch echt zelf te verpesten en zichzelf op te blazen aan het begin van de klim.
18-02-2026 17:49
Goede training voor aankomende zomer. Ik hoop toch echt dat hij in zijn begeleiding nu wel iemand heeft die hem aanpakt. Van handendragers wordt je niet beter. En een goede mental coach. Het is eenzaam aan de top en om Tadej te verslaan heb je alles nodig.
18-02-2026 18:15
Ik vind dit wel vermakelijk. Zeker als je de reacties rondom de kinderpannenkoekenwedstrijden in Mallorca er nog even bij pakt. Superlatieven te over. En Remco zou hier ook wel weer orde op zaken stellen na de tijdrit.

Maar uiteindelijk blijft Remco gewoon Remco. Een uitstekende tijdrijder, maar kwetsbaar bergop. En al helemaal als ie voorbijgereden wordt en het gevoel heeft dat ie niet de sterkste is. Dan levert ie spontaan 10% van zijn vermogen in. En gaat ie gebaartjes maken alsof zijn benen lek zijn.

Natuurlijk heeft Remco nu een nieuwe omgeving. Maar het wordt daardoor niet meteen een compleet andere renner of persoonlijkheid. QS is echt geen hobbyclubje, daar weten ze echt wel wat ze doen. En als je dan ook nog eens je jaknikkende ploegleider mee neemt, wat verandert er dan?

Ach ja, uiteindelijk is de UAE tour ook nog een kinderpannenkoek. Wel iets groter dan die in Mallorca, maar ook hier hebben weinig mensen echt een hoofddoel van gemaakt. Dus er is nog hoop voor de fans, die zichzelf wijs maken dat er nog veel rek op zit bij de rem.
18-02-2026 19:43
Wellicht de beste tijdrijder die we ooit gezien hebben. Uiteraard af en toe een lastig mannetje en vaak excuses, maar dat triomfantelijke afschrijven. Worden jullie daar nou gelukkig van? Zoveel antipathie? Uiteraard heeft Bora Hans Grohe gehoopt net als hijzelf dat hij erbij had kunnen blijven. Maar het is vroeg in het seizoen.

Als een grote liefhebber van v.d. Poel, mocht Evenepoel enorme carriere veranderde crashes weten te ontlopen. Gaat hij wel de boeken in met waarschijnlijk meer overwinningen dan mvdp&WvA samen. Peter Sagan zijn 121 overwinningen, die kant op.
    18-02-2026 22:01
    Ja, zoals hij er in de Tour bij de eerste klim al af moet en vervolgens voor de dag-succesjes gaat. Dan sprokkel je wel wat ritjes binnen. Wat dan die etappes ook weer een stuk saaier maakt.
18-02-2026 20:14
Het wordt toch steeds triester met die Evenepoel.... Dat je er in februari op een zware klim afgereden wordt kan gebeuren, is ook geen enkel probleem. Maar zeg dan gewoon dat je op je waarde geklopt bent maar dat de doelen later in het seizoen liggen. Evenepoel niet hoor, die komt weer met onzin excuses. Dit is toch wel een van zijn meest treurige lulsmoesjes: hij had een inspanning van maar liefst 13 minuten en 3 seconden ruim 24 uur eerder nog niet verwerkt? Ga toch weg man....
18-02-2026 20:00
Het zal wel weer aan mij liggen, maar hij zoekt toch helemaal geen excuses? Hij zoekt naar een verklaring en zegt gewoon dat hij niet goed genoeg was. Is het nu weer niet goed voor de criticasters?
18-02-2026 20:17
Hoezo excuses? Hij verklaart waar hij allemaal tekort in kwam. In veel opzichten kwetsbaar. Genuanceerd. Wat een subjectief geklaag deze reacties. Je kunt ook de voetballer lezen die zich heeft aangepast aan een wielrencultuur en keurig de pers te woord staat. Nog niet goed. Bah.
    18-02-2026 20:58
    Inderdaad, gisteren hield Del Toro de lippen stijf op elkaar omdat hij zo teleurgesteld was. Dan hoor je hier niemand over 'zijn maniertjes'.
18-02-2026 20:04
In het hooggebergte niet goed genoeg, dat staat inmiddels wel vast. Voor het overige wereldtop. Ook dat is zeker. Welke psycholoog / mentale begeleider verlost hem van het Calimero complex? En van de overtuigende imitaties van een verongelijkt kind?
18-02-2026 23:16
Iedereen houdt van Evenepoel;
De wielerliefhebber vanwege zijn manier van koersen.
De criticasters om hun persoonlijke onvrede te spuien.
En WF om hem als melkkoe te gebruiken voor de clickbaits
19-02-2026 04:28
Maar hoe zou hij er dan vandaag aan toe zijn want de inspanningen in de bergetappe lijken mij veel zwaarder dan in die korte tijdrit.
19-02-2026 08:01
Evenepoel blijft veel los maken blijkbaar, waarom niet wat meer aandacht voor Van Eetvelt, die reed zeer sterk en dat is gezien het verleden nou juist de renner die je in de gaten moet houden deze koers.
19-02-2026 13:43
Jammer voor Evenpoel, hij is ook maar een mens en geen machine.
Geeft hoop voor andere renners en is interessant voor de volgers.
Anders dan bij Tadej Pogačar gaat het ook wel eens mis.
Een renner als Evenpoel maakt het wielrennen voor mij leuker om te volgen.
Stel je voor dat hij er niet zou zijn, dan wordt het een stuk saaier.

Reacties zijn gesloten.