Zorgde kramp voor inzinking Remco Evenepoel? Red Bull-ploegleider oppert andere oorzaak
woensdag 18 februari 2026 om 15:02

Zorgde kramp voor inzinking Remco Evenepoel? Red Bull-ploegleider oppert andere oorzaak

Remco Evenepoel kreeg een enorm oplawaai in de derde etappe van de UAE Tour. Wat ging er op de gevreesde Jebel Mobrah mis bij de Belg? Bij zijn ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe weten ze nog niet wat de precieze oorzaak van de inzinking was.

“Van wat wij hebben kunnen zien in de volgwagen, ging Remco bij die aanval van Gall misschien wat over de limiet”, probeert Klaas Lodewyck, ploegleider bij Red Bull-BORA-hansgrohe, bij Sporza een verklaring te vinden. “Dat hadden we nochtans doorgesproken: “Doe het rustig aan.” Maar misschien voelde hij zich toen zodanig goed, dat hij wilde volgen. Maar het eindresultaat is duidelijk.”

Kramp?
Het eindresultaat: een achttiende plaats in de daguitslag, op meer dan twee minuten van ritwinnaar Tiberi. In het klassement staat hij niet meer in de top-tien. Lodewyck heeft nog niet geëvalueerd met Evenepoel, denkt niet dat zijn renner last had van krampen, ondanks dat hij in de finale een paar keer op zijn benen sloeg. “Neen, daar is geen sprake van, denk ik. Nogmaals: ik heb hem nog niet gesproken en pas vanavond zullen we meer duidelijkheid hebben.”

Evenepoel zelf was na de finish ‘niet onmiddellijk aanspreekbaar’, aldus Sporza. “Ik denk dat hij enorm ontgoocheld was”, reageert Lodewyck. “Gisteren was heel goed, vandaag was een iets mindere dag. Remco kennende, zal hij dat niet plezant vinden.”


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
31 Reacties
18-02-2026 15:11
Evenepoel is gewoon ontploft door een tempowisseling die hijzelf uitvoerde om de eerste renners bij te halen. Hij had in tijdritmodus moeten gaan rijden en zo de schade moeten beperken.
Ik geloof niets van het krampverhaal die hij door een toneelstukje op te voeren onderweg iedereen wilde laten geloven.
    18-02-2026 15:17
    Was hij zelf maar eens zo realistisch. Gelukkig staan ze bij Red Bull met beide benen op de grond.
    18-02-2026 15:48
    Tegen beter weten in geloven dat in het nieuwe jaar n wonder zal gebeuren komt bij meer renners en volgers voor.
    18-02-2026 15:57
    Aldus, gisteren was het nog afwachten of hij zich in zou kunnen houden of dat hij door de afgelopen winter bij RB te veel in zichzelf zou zijn gaan geloven waardoor hij toch weer in zijn oude fout zou vervallen door over de limiet te gaan.
    Het bleek dus het laatste, kan hij meteen eventjes terug met de beentje op aarde.
18-02-2026 15:30
Z'n zadel zal wel verkeerd afgesteld zijn...
18-02-2026 15:14
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom Evenepoel reageert op aanvallen bergop, terwijl hij als tijdrijder absolute wereldtop is en zijn beste resultaten (3de in de Tour bv) haalde door net zo weinig mogelijk te reageren. Ga uit van je eigen sterkte... Blijf gewoon in je ritme en pace jezelf tot aan de top zou ik zeggen, als hij dat doet zijn er sowieso amper renners die hem kunnen volgen. Waarom zou je het risico willen lopen jezelf op te blazen door te willen meegaan, als de kans veel groter is dat je de ontsnapten weer kan oprollen op eigen tempo?
    18-02-2026 15:17
    Wellicht ook wat de aard van het beestje .. mentaal extreem sterk als hij zichzelf als tegenstander heeft. Maar eens er andere renners bijkomen laat hij zich nog veel te snel opjutten.
    18-02-2026 15:56
    Het zit zeker in zijn natuur, maar in die Tour waar hij podium haalt kan hij dat dan wel.
    Ik had het gevoel dat hij met de extra ervaring die hij ondertussen heeft die klik had gemaakt en die neiging (beter) kon onderdrukken, want de laatste 2 jaren schakelde hij heel snel over op eigen tempo als bv Pogacar of Vingegaard gingen. Dat leek altijd een bewuste keuze, maar misschien zijn de demarrages van die twee gewoon nog vinniger waardoor je gewoon meteen gedwongen eigen tempo moet rijden.

    In dat geval is het wel iets waar ze bij de ploegleiding van Evenepoel dringend op moeten hameren dat hij dat absoluut niet mag doen, want ploegleiders van concurrenten zullen er misschien net op hameren om met Evenepoel in het wiel langer gerekte demarrages te doen ipv vinnige, omdat hij daar blijkbaar meer de neiging heeft om zichzelf compleet op te blazen.
    18-02-2026 15:58
    Het antwoord is simpel, een (te) groot ego.
    18-02-2026 17:14
    We vergeten precies dat het ook nog maar februari is, en dat proberen mag in dit type van koersen. Klinkt het niet dan botst het. Je kan er maar uit leren ook.
18-02-2026 15:19
Lijkt me zeer onwijaarschijnlijk als het een andere, werkelijke, reden is dan dit: Remco versnelt om de koploper (Gall) bij te halen en schiet over z'n limiet. Vanaf dan is er geen redden meer aan. Del Toro had zich duidelijk beter voorbereid en wist wat voor immense bult het is. Daar waar ook hij graag dominant koerst, koos hij nu voor slimmigheid en reed z'n eigen tempo. Dat leek aanvankelijk op 'onmacht' maar uiteindelijk bleek het een juiste keuze - als je het vergelijkt met Remco. En Tiberi deed een tactiek die er tussenin lag. Hij reed wel voorin het peloton en ging (een beetje) mee met schermutselingen maar kon niet mee met Evenepoel en werd door hem gelost - om hem later op eigen tempo iedereen voorbij te gaan.
18-02-2026 15:53
Wat een onzin allemaal. Hij hoort gewoon niet bij de beste bergop. Punt
    18-02-2026 16:10
    Klopt. Maar blijft desalniettemin een geweldenaar.
18-02-2026 15:06
Beetje een vaag verhaal van een ploegleider: "ik heb hem nog niet gesproken, maar van krampen was geen sprake .. denk ik".

Als we dan toch gaan gokken dan denk ik het volgende: Remco was wat overmoedig na een voortvarende seizoensstart, blies zichzelf op, kreeg krampen en verloor nadien de goede moed om er nog vol voor te gaan.

Met het oog op de Tour lijkt me dit fysiek voorlopig geen onoverkomelijk probleem. Ook de mentale weerbaarheid hoeft nu nog niet top te zijn, maar is wel iets dat bij Remco altijd wat moet worden opgevolgd.
    18-02-2026 15:19
    Dit is ook een beetje mijn analyse
18-02-2026 15:09
Geen verrassing. Ik had het voorspeld
18-02-2026 15:39
Zo verrassend is dit niet, toch? Hij loopt wel vaker tegen zijn grens aan als het bergop gaat. Het maakt een Tour winnen niet per se onmogelijk, maar voor hem wel extra moeilijk.
    18-02-2026 16:07
    Realistisch zijn. Tour winnen gaat nooit gebeuren
18-02-2026 15:48
Als Remco over zijn limiet ging om Gall bij te halen, is dat sowieso geen goed teken
18-02-2026 15:07
het drinken van Red Bull (en andere energiedrankjes) kan de kans op spierkrampen vergroten, met name bij inspanning. Dit komt door een combinatie van factoren, voornamelijk de hoge concentratie cafeïne en de invloed op de vochthuishouding.

kramp lijkt me een plausibele verklaring zolang hij bij dit team zich bedruipt
    18-02-2026 15:14
    Mag hopen dat je dit niet serieus meent...
    18-02-2026 16:00
    Google maar naar de bijwerkingen van Red Bull. kramp is een gekende bijwerking. Neen ik denk dat hij zich niet laaft aan het vocht van red bull hij heeft liever de harde knaken die dit drankje opbrengen. Maar een verband tussen kramp en Red Bull is er zeker.
18-02-2026 16:17
Absoluut wereldtop op het vlakke en op heuvels, maar niet in het hooggebergte.
18-02-2026 16:42
Ik vraag me af hoe het kan dat de kilo's altijd zo'n item zijn bij Evenepoel. Als je andere toprenners ziet (Pogacar, Vingegaard en Mvdp) dan lijken die het het hele jaar ophetzelfde gewicht rond te fietsen. Terwijl er nu wordt verteld dat bij Remco er nog 3 kilo vanaf kan. Is het dan zo moeilijk voor hem om op dat gewicht te komen of te behouden?
    18-02-2026 22:03
    Ja. Dat is het aard van z’n gestel. Een gans jaar graagmager, en hij wordt allicht om de haverklap ziek en/of z’n spiermassa begint af te nemen.
    18-02-2026 23:21
    Denk dat er 2 dingen spelen qua gewicht:
    - Remco komt "makkelijk" aan vergeleken met bijvoorbeeld een Roglic of Vingegaard
    - Remco is zwaarder gebouwd als je kijkt naar zijn armen en dijen: veel meer geblokt dan de meeste klassementsrijders. En dikke dijen is ook meer roterende massa. En roterende massa kost energie.

    Denk dat de echte kracht van Remco zit in zijn aero. Met relatief weinig vermogen een heel hoge snelheid halen. Maar als de aero minder belangrijk wordt, dan wordt Remco minder sterk. Lange steile beklimmingen, kasseien; dat lijken niet zijn ding te zijn.

    Als ie te veel af valt, dan vraag ik me af of ie er beter van wordt.

    En soms kun je veel beter ergens heel goed in zijn en winnen, dan overal goed in proberen te zijn maar uiteindelijk nergens goed meer in bent.

    Maar hij mag mijn ongelijk proberen te bewijzen.
18-02-2026 15:11
Niet genoeg gegeten/gedronken onderweg?
18-02-2026 15:18
REV geweldige coureur en geeft kleur aan het peloton maar komt voor dit soort ritten gewoon te kort.
18-02-2026 16:37
"Red Bull ploegleider" ... zeg in het vervolg gewoon Lodewyck dan weten we al meteen dat we aan die mening geen belang moeten hechten
19-02-2026 14:28
Remco doet nog steeds aan zelfoverschatting. Hij kan niet echt zuinig rijden, en dat pleit ook weleens voor hem.

Reacties zijn gesloten.