Remco Evenepoel gaat ten onder in eerste bergrit UAE Tour, Tiberi wint voor wonderbaarlijke Del Toro
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 18 februari 2026 om 14:03

Remco Evenepoel gaat ten onder in eerste bergrit UAE Tour, Tiberi wint voor wonderbaarlijke Del Toro

De eerste bergrit in de UAE Tour heeft zijn sporen nagelaten. De belangrijkste conclusie: Remco Evenepoel zal de ronde dit jaar niet winnen. De Belg kende een off-day op de steile flanken van de Jebel Mobrah en verloor veel tijd op Antonio Tiberi, die goed was voor een dubbelslag. De Italiaan bleef Isaac Del Toro voor.

Voor de pure klimmers was het dinsdag zaak om de schade zoveel mogelijk te beperken in de vlakke tijdrit, om één dag later uit te halen. De finish van de derde etappe lag namelijk op Jebel Mobrah, een nieuwkomer in de UAE Tour. De beklimming is korter dan de bekende Jebel Jais, die uit de ronde verdwijnt, maar een stuk steiler. Er moest een dikke dertien kilometer geklommen worden aan goed acht procent.

En dat gemiddelde vertekent ook nog behoorlijk, door een iets milder begin en een klein afdalinkje halverwege. De laatste zeven kilometer zijn echter monsterlijk. Het loopt dan gemiddeld aan twaalf procent omhoog, met uitschieters tot maar liefst 17%. Kortom: vandaag werd het kaf (pas) echt van het koren gescheiden.

Etappe 3
Start: 09:10 (AE flag Umm Al Quwain)
Finish: AE flag Jebel

Alpecin-Premier Tech in de aanval
Eén troost voor de renners: tot deze ‘Angliru van de Emiraten’ was de rit bijna biljartvlak. Dit was voor Silvan Dillier en Jonas Rickaert reden om er al van bij de start in te vliegen. De twee renners van Alpecin-Premier Tech sloegen de handen ineen en reden al snel een voorsprong bijeen van zes minuten. Dit was voor het peloton nog geen reden tot paniek. Red Bull-BORA-hansgrohe, de ploeg van leider Evenepoel, hield de koplopers in het vizier.

Dillier en Rickaert waren samen op pad – foto: Fotopersburo Cor Vos

De twee vluchters begonnen desalniettemin nog met voorsprong aan de slotklim, maar werden voor de echt steile percentages weer bij de lurven gegrepen. Dit was voor Chris Harper het sein om in de aanval te gaan. De Australische klimmer – die sinds dit seizoen uitkomt voor Pinarello-Q36.5 – sloeg een gaatje, maar had nooit uitzicht op de ritzege. Met nog goed zeven kilometer te gaan, op een vlakkere tussenstrook richting de loodzware klimkilometers, werd hij alweer ingerekend.

Evenepoel gaat ten onder 
Het al flink uitgedunde peloton spatte op de eerste steile flanken van de Jebel Mobrah volledig uiteen. Junior Lecerf besloot de knuppel in het hoenderhok te gooien, maar werd al snel geremonteerd door Felix Gall. De Oostenrijker kreeg Antonio Tiberi en leider Evenepoel mee in zijn spoor, maar de Italiaan en Belg werden niet veel later onverbiddelijk uit de wielen gereden. En Del Toro? Die moest al veel eerder lossen en leek daarmee alles te verspelen.

Evenepoel had het zeer lastig op de slotklim:

Met de nadruk op leek, want de Mexicaan wist zich op eigen tempo toch weer een weg naar voren te knokken, terwijl Evenepoel steeds meer renners moest laten rijden. Wat heet: de Belg – die dit seizoen zo superieur rondreed – kreeg ogenschijnlijk af te rekenen met kramp en stortte volledig ineen. Waar Evenepoel zijn kansen op de eindzege leek te verspelen, wist Tiberi juist weer zijn tweede adem te vinden.

Tiberi is los, maar Del Toro kent ware opleving
De kopman van Bahrain Victorious vocht zich weer naar het achterwiel van de eerder ontsnapte Gall, liet de Oostenrijker vervolgens ter plaatse en reed een zeer mooie voorsprong bijeen. Was de Italiaan dan op weg naar een dubbelslag? Daar zag het wel naar uit, maar dat was buiten Del Toro gerekend. De Mexicaanse kampioen kende een wonderbaarlijke wederopstanding, ging alles en iedereen voorbij en zelfs nog op jacht naar Tiberi.

Bij het ingaan van de laatste kilometer was het verschil tussen leider Tiberi en eerste achtervolger Del Toro teruggelopen tot slechts vijftien seconden en dus was er nog van alles mogelijk. De taaie Tiberi hield echter stand, won een gedenkwaardige etappe én neemt de leiding in het algemeen klassement over. Del Toro eindigde als tweede en is nu ook de dichtste belager van de Italiaan in de strijd om de eindzege.

Tiberi was de grote winnaar – foto: Fotopersburo Cor Vos

Na de binnenkomst van deze twee matadoren bleek Lennert Van Eetvelt de best of the rest. De kopman van Lotto-Intermarché eindigde keurig als derde, voor Harold Tejada en Gall. En Evenepoel? Die verloor meer dan twee minuten en kan de eindzege – normaal gesproken – uit zijn hoofd zetten.

Bekijk hier de binnenkomst van Antonio Tiberi:


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
114 Reacties
18-02-2026 14:13
Gelukkig had Evenepoel nog Bora-teammaats in de buurt, terwijl alle SQS’ers al lang overboord gegooid waren.
    18-02-2026 14:26
    grinnik
    18-02-2026 15:31
    Haha! Wat ik nou niet begrijp (idem qua Yates in de Froome Giro), of dat ik gewoon de sport niet begrijp.

    Als je weet dat je een betere eendags renner bent, het daar bloedheet is, deze bepalende klim op het menu staat… waarom gisteren dan maximaal? Rijd daar 20 seconden langzamer, win je alsnog. En verlies je vandaag wellicht maar 30 seconden.
    18-02-2026 20:15
    @AvdS
    Een toprenner heeft zo'n inspanning van 13 minuutjes de volgende dag echt wel verteerd hoor. Hij reed ook nog eens een paar uur eerder dan Del Toro, die ging ook gewoon maximaal. Er is echt geen % dat hij gister langzamer had kunnen rijden dat hem netto na vandaag winst had opgeleverd.
18-02-2026 14:06
Remco hoort gewoon niet bij de beste 10 klimmers van het peloton. Niks mis mee, maar het lukt vaker niet dan wel in het hooggebergte. Ook daar is niks mis mee. Ik twijfel dat die tourzege er ook komt, ook zonder Pogi.
    18-02-2026 14:11
    Ben benieuwd naar de uitleg alleszins. Maar op grond van vandaag en vorige vergelijkbare prestaties lijkt het alsof Evenepoel echt in topvorm moet zijn om bergop bij de besten te horen.

    Op basis daarvan een mogelijke tourwinst uitsluiten doe ik niet, maar waar hij in het tijdrijden en het eendagswerk bijna altijd op de afspraak is, lijkt hij als pure klimmer toch (nog) steeds net wat minder aanleg te hebben. Ze hebben dus nog werk bij Red-Bull.

    Over stieren gesproken, hoe die Mexicaan de laatste kilometers als een razende tekeer ging (inclusief gezichtsuitdrukking) was bijna schrikwekkend.
    18-02-2026 14:15
    “Vaker niet dan wel” is natuurlijk wel een belachelijk statement. Akkoord dat hij al 4-5 keer door het ijs is gezakt, maar elke grote ronde met hooggebergte waar hij perfect op was voorbereid, is goed afgelopen. (Vuelta-winst, Giro opgave in’t roze & 3e in de Tour)
    18-02-2026 14:16
    Helemaal mee eens. Is het de druk die hij niet aan kan??
    18-02-2026 14:19
    Hij is ook al twee keer uit de Tour gestapt met vage redenen. Dat zet je er niet bij
    18-02-2026 14:26
    Remco had kramp ja .. vast iets met te weinig gedronken .. jammer . En verder
    18-02-2026 14:29
    @Steven E dit klopt dus totaal niet, In die Giro stond hij 1e door 2 tijdritten. Op de 1e berg werd hij er al afgereden, nog voor hij ziek was. Hij won de Vuelta tegen een 19 jarige Ayuso (die zijn 1e gt reed) en Mas. Die hoort ook niet in het rijtje Vingegaard, Pogacar en zelfs niet in het rijtje Carapaz, Almeida enzo. Dus ja hij zakt er zeker vaker wel dan niet door heen en is geen echte klimmer/ ak man. 2x top 10 in 6 jaar is te weinig voor iemand die een tour wil winnen.
    18-02-2026 14:30
    Oei dan heb jij de Tour van 2025 even terug gespoeld denk ik. Evenepoel is namelijk nog maar 1x uit de Tour gestapt (2025) en dit met een vage ribbreuk & een vage voorbereiding.
    18-02-2026 14:42
    Hij is 3x uit een grote ronde gestapt. Giro 2021, Vuelta 2021 en Tour 2025. En wat die klachten betreft…..je kunt er altijd wat ergs van maken als het niet gaat inderdaad.
    18-02-2026 14:50
    Depijl -> baseer jij je op ChatGPT ofzo? Je gegevens kloppen totaal niet.
    18-02-2026 14:52
    @Fenno: “hij werd gelost voor hij ziek was” Hij werd gelost daags voor zijn opgave. Allicht assumptomatisch, maar de ziekte zat dus al enkele dagen in z’n lichaam.
    18-02-2026 14:55
    De 19-jarige Ayuso was allicht de beste Ayuso die er al geweest is. Mas legde Pogi dat najaar het vuur ad schenen in Italië, die was echt wel op z’n top. Roglic viel weg maar was ook al op achterstand gereden (net als in de Tour van 2024 waar enkel Pogi & Vinge te sterk waren)
    18-02-2026 15:05
    Ons Steven is op zn teentjes getrapt en wil de realiteit niet onder ogen zien.
    18-02-2026 15:21
    Hij werd nooit gelost voor hij ziek was in die bewuste giro. In tegendeel hij vernederde de tegenstand door doodziek toch nog die tijdrit te winnen. Denk dat er een grote kans was dat hij die giro ging winnen als je achteraf zag hoe bedroevend het niveau was van de toppers
    18-02-2026 15:28
    Evenepoel heeft een ongeëvenaarde watt/CdA verhouding, maar behoort niet tot de absolute top in Watt/kg. Hoe steiler het wordt en hoe langzamer het gaat, hoe minder goed zijn prestaties.
    Hij heeft overigens wel een uitmuntende fatigue resistance, dus in langere, zwaardere etappes en de klassiekers doet hij het relatief goed. De etappe van vandaag was precies waar Evenepoel niet goed in is: een makkelijke, relatief korte aanloop en vervolgens een lange, extreem steile klim.
    18-02-2026 15:38
    @Fenno: Dat is nonsense, maar dat weet je zelf ook wel. Geraint Thomas had in z'n eerste 12 grote rondes bv een 15de plaats als beste resultaat alvorens hij de Tour won en het jaar erna 2de werd. Wiggins reed in z'n eerste 10 grote rondes welgeteld 1x top-20, alvorens de Tour te winnen. Pereiro en Sastre waren ook al jarenlang maar subtoppers voor hun Tourwinst, Dumoulin reed maar 1x top-30 in z'n eerste 7 grote rondes, Froome kwam in z'n eerste 3 grote rondes zelfs niet verder dan een keertje een 6de plek in een etappe.

    Als je consistent top-10 kan rijden maakt het je kans op Tourwinst groter, maar het sluit het niet uit als je het niet doet. Het tegenovergestelde biedt trouwens net zo min garanties, want hoewel mannen als een Guillaume Martin of een Meintjes er een sport van maakten om top-10 te rijden, denk ik niet dat iemand daar ooit potentiële grote rondewinnaars in zag.
    18-02-2026 15:46
    @steven e Vuelta 21 moet Giro 23 zijn, maar voor de rest heeft depijl gwn gelijk toch? En ja Evenepoel stond voor Roglic in die Vuelta. Echter kwam Roglic binnen met een blessure. Toeb de blessure weg was, werd Evenepoel er op de 1e beste berg al afgereden door Roglic. Omtrent de tour. Evenepoel stond voor Roglic door tijdritten en omdat Roglic de 1e etappe sliep en niet goed gepositioneerd was. Roglic kon nog gwn 3e worden, was hij niet voor de zoveelste keer uitgevallen. Evenepoel heeft bergop nooit een fitte Roglic kunnen verlsaan. Andersom juist meermaals wel.
    18-02-2026 15:53
    @Jappe het is zeker geen onzin. Thomas en Wiggins zijn voorbeelden van mensen die zich eerst op andere dingen focusden en daarna met succes zijn overgestapt op klassementen. Evenepoel roept vanaf dag 1 dat hij de tour kan winnen en is daar al 6 jaar zonder succes mee bezig. Daar is een immens verschil. Evenepoel zet nu al heel veel opzij om de tour te winnen en doet dat niet. Toen Thomas en Wiggings voor de tour gingen en daar alles op zetten, lukte het hun wel. En je overdrijft heel erg met meintjes en martin. Ze maakten er geen sport van, ze hebben gwn het maximale uit hun kwaliteiten gehaald. Ze wisten dat ze geen gt ging winnen, maar hebben toch een leuk palmares bij elkaar gereden toch? Meer top 10 gehaald dan menig renner kan zeggen.
    18-02-2026 16:11
    @Fenno: Dat is het hem net bij Evenepoel, hij wil toptijdrijder zijn en blijven (zoals Wiggins en Dumoulin bv), klassiekers blijven winnen (zoals Thomas) en ook nog eens meedoen voor Tourwinst. Dat lukte al die voorgaande pas écht als ze volledig de switch maakten, terwijl Evenepoel al redelijk in de buurt kwam in de Tour en ook gewoon al een GT won, terwijl hij met voorsprong de beste tijdrijder ter wereld is en blijft en monumenten wint. Ik zeg niet dat Evenepoel ooit de Tour zal winnen, maar op basis van bovenstaande voorbeelden ligt hij in ieder geval meer op schema dan die mannen die het effectief wisten te flikken. De vraag is vooral of hij ooit bereid zal zijn om volledig de switch te willen maken en het tijdrijden/eendagswerk op te offeren, en of je dat moet willen als je daarin zo uitblinkt.

    En wat betreft Martin en Meintjes is dat net m'n punt. Ik geef iemand die al een GT won en een keer podium reed in de Tour, maar in alle andere GT's opgaf, meer kans om ooit de Tour te winnen, dan iemand die al elke GT die hij reed 7-10de werd.
    18-02-2026 16:26
    @jappe welke klassiekers heeft Thomas dan gewonnen? Hij heeft nooit 1 van de grote 5 klassiekers gewonnen namelijk. Verder sla je de plank compleet mis. Thomas heeft gwn op latere leeftijd ontdekt dat hij goed is in gt's rijden. Dumoulin die is 1x per toeval 6e geworden in de Vuelta en is er toen achtergekomen dat hij ook gt's kan rijden. Het waren niet dingen waar ze al jaren naar toe werkten. Toch hebben ze zich binnen 1-2 jaar omgeschoold. Verder konden Dumoulin en Thomas mee klimmen met de beste klimmers van dat moment. Iets wat Evenepoel gwn niet kan. En sinds die 2 voor klassementen gingen, reed zeker Thomas structureel top 10. Dumoulin had een wat kortere piek. Evenepoel is gwn geen ak man. Accepteer dat gwn en ga verder. We moete stoppen met excuses en smoesjes bedenken. Hij laat het te vaak niet zien in de bergen. Dat heeft er niks mee te maken dat hij ook klassiekers rijdt. Want andere renners kunnen het ook combineren.
    18-02-2026 16:38
    Je bedoelt dat Roglic Evenepoel loste de dagen na een stevige valpartij & na een lekke band? Zelfs Mas loste Evenepoel toen, maar de orde werd later weer hersteld.
    19-02-2026 09:38
    @Fenno: Er is een verschil tussen klassiekers en monumenten, Thomas won bv de E3. En dat is het hem net, hij focust zich net als Dumoulin en Wiggins op het tijdrijden, en is daar beter in. En net als Thomas (in z'n jongere jaren) op ééndagskoersen, en is daar ook veel beter in. Om op dat niveau te zijn en blijven moet je daar ook gewoon flink wat trainingsuren aan spenderen, uren die je dus niet kan spenderen aan het klimvermogen bv.

    Evenepoel is geen pure klassementsrenner zoals Vingegaard, daar ben ik het mee eens. Dus als jij Evenepoel om die reden geen klassementsrenner wil noemen, prima, maar dan is bv een Pogacar dat ook niet. Dat zijn dan allebei top-allrounders.

    Als je het puur doet op basis van zijn GC-kwaliteiten, dan vraag ik mij af onder welke noemer jij mannen als Gall, O'Connor, Mas, C.Rodriguez, ... etc zet. Of zelfs nog een trede lager mannen als G. Martin en Meintjes? Dat zijn toch ook gewoon nog klassementsrenners, gewoon niet van hetzelfde niveau als een Pogacar of Vingegaard dat zijn.

    Dat is alsof Van Aert geen klassiekerspecialist meer zou zijn, omdat hij Pogacar, MvdP en Pedersen overal moest voorlaten. Dat Kelderman geen klimmer is omdat hij nooit als eerste bovenkomt, of Coquard geen sprinter is omdat hij Philipsen, Milan en Merlier niet kan kloppen.

    Evenepoel is geen gevleugelde klimmer die zoals een Contador zal wegfladderen op een col, maar een uitmuntende tempobeul, die op die manier perfect zijn klassementen kan rijden, zolang hij zijn temperament onder controle houdt en op eigen tempo overal bergop klautert, zoals een Olano, Indurain, Ullrich, Wiggins, Dumoulin of Almeida dat ook doen/deden. Als hij dat doet, zal hij altijd kandidaat-podium zijn in welke GT er ook gereden worden, en wie er ook aan de start staat. Of jij daar dan al dan niet het label klassementsman op wil plakken verandert daar niets aan.
    19-02-2026 11:38
    @jappe alle namen die jij noemt zijn idd klassementesrenners. Dat zijn renners die bijna jaarlijks in de top 10 van een gt staan. Ja niet al die namen gaan podium rijden, maar als je structureel mee doet voor top 10. Dan ben je een klassementsrenner. En daar zit mijns inziens dus duidelijk het verschil met Evenepoel. Die gaat zijn 8ste jaar als prof in en heeft maar 2x top 10 gereden. Dat is toch anders dan bv Rodrigues die elk jaar top 10 rijdt. Je slaat de spijker mijns inziens dus goed op de kop. Je kan de klassementsrenners onder verdelen in 3 groepen. 1) de mensen die altijd mee doen voor winst. Dat waren er de afgelopen jaren 3 (pog, ving en rog) groep 2) Mensen die af en toe een gt wonnen en vaak mee deden voor top 3. Bv Carapaz, S Yates, Hindley en groep 3) Mensen die veel top 10 rijden maar geen gt winnen. Denk aan Mas, Rodrigues, Almeida,O Connor zelfs. Evenepoel valt onder geen van die groepen. Hij heeft maar 1x een gt gewonnen en maar 2x top 10. Hij rijdt due niet structureel top 10 en doet niet structureel mee voor winst/podium. Dan ben je mijns inziens idd geen klassementsrenner. 2x top 10 in 7 jaar is niet veel.
    19-02-2026 12:24
    @Fenno: Dat is in mijn ogen veel te kort door de bocht en gewoon scorebordjournalistiek, zonder de omstandigheden in rekening te brengen. Valpartijen, ziektes, gedwongen corona-opgaves en noem het allemaal maar op zijn nu eenmaal part of the job. Het minste wat je in zo'n gevallen kan doen is in mijn ogen kijken op welke positie de renner in kwestie stond op het moment van de feiten. Stel dat Pogacar elke Tour met 10 minuten voorsprong in GC z'n sleutelbeen had gebroken op de Champs-Elysées en nog had moeten opgeven, kan je daardoor moeilijk zeggen dat het geen goede ronderenner is?

    Roglic eindigde in 41% van zijn GT's niet eens in de top-30, maar dat doet niets af aan zijn palmares als ronderenner. Hindley en Carapaz eindigden in de helft van hun GT's buiten de top-10, Yates zelfs in meer dan 60% ervan.

    Ik zou zeggen, als je er echt zo rotsvast van overtuigd bent dat Evenepoel geen klassementsman is, zet al je spaargeld in bij een gokkantoor op dat hij nooit nog top-10, top-5 of zelfs podium in een GT gaat rijden, want het gaat je stinkend rijk maken.
    19-02-2026 14:19
    @jappe het is niet kort door de bocht en scorebord journalistiek. Kijk naar Ciccone. Die heeft jaren geprobeerd om een ak renner te worden. Is elke keer uitgevallen terwijl die mee deed voor top 5 of zelfs meer. Nu zegt hij zelf, ik ben niet gemaakt voor een ak in een gt en ga er niet meer voor. Evenepoel is er 1 giro en 1 vuelta gwn afgereden. En in de tour had hij ook opeens last van gebroken ribben. Terwijl die voor de tour riep dat hij er goed voor stond en het gat met pog en ving kleiner wilde maken. Dus dat vind ik persoonlijk heel raar. Hij is dus al 3x uitgevallen qua ak werk. Hij heeft er 1x goed voor gestaan toen hij op gaf. Voor de rest was het niet veel. Uiteindelijk wordt een renner beoordeeld op resultaten niet op mogelijke resultaten.
    19-02-2026 15:39
    In de Giro moest hij verplicht eruit met Corona in de roze trui, in de Tour van vorig jaar stond hij 3de met al een marge van net geen 10 minuten om minstens top-10 te rijden. Zelfs in die Vuelta waar hij die inzinking kende komt hij uiteindelijk door al zijn ontsnappingen nog vrij kort bij top-10 en pakt hij als niet-sprinter gewoon 3 overwinningen, 3 tweede plaatsen en ook nog eens 2x vierde. Dan denk ik dat je als klimmer/klassementsrenner gewoon dik in orde bent. Zijn allereerste grote ronde reed hij inderdaad geen klassement, maar dat was dan ook een Giro zonder winter of zelfs voorbereiding na zijn duik in de ravijn in Lombardije. Mag je van mij gerust meetellen in je stats hoor, maar ik vraag me af wie daar op die leeftijd en met zo'n voorgeschiedenis wél een klassement zou gereden hebben.

    Hoe je dat op 1 hoop denkt te kunnen gooien met Ciccone is mij een raadsel. Die heeft 15 grote rondes gereden in zijn carrière, en niet 1x top-10. Ook tijdens zijn 6 opgaves stond hij maar welgeteld 1x binnen de eerste 10, namelijk in de Giro van 2021, als 10de op dik 11 minuten en nog in een gevecht verwikkeld met Dan Martin voor die top-10 plek.
    19-02-2026 18:49
    @jappe afgelopen Giro stond ciccone 7e, zakte de dag erna weg door valpartijen en dergelijke en is de dag erna afgestapt. Hij deed dus wel degelijk me voor top 10. 2021 ook uitgevallen in de giro waar hij ook in de top 10 stond. Hij is dus al meermaals uitgevallen terwijl die top 10 stond. Hij deed dus regelmatig mee voor top 10, maar heeft het net als Evenepoel regelmatig niet bereikt. Is dus gwn een goede vergelijking. Ciccone gaat niet te boeken in als ak man. Want de resultaten liegen niet. Ook al heeft hij vaak echt een kans gehad op top 10. Dit waren maar 2 voorbeelden. Hij deed vaker mee voor top 10 tot (uit)val. Je bent een ak man als je structureel de resultaten haalt. Niet als je telkens dichtbij komt. Maar dat ga jij denk ik niet inzien. Dus zoals jij op een bericht van mij zei. Lets agree to disagree. PS Evenepoel riep bij die 1e Giro zelf dat hij voor podium ging, dus je kan gwn concluderen dat hij daar gefaald heeft. Ook al kon iedereen zien dat top 3 niet realistisch was na die valpartij en het feit dat het pas zijn 1e gt was.
    19-02-2026 20:04
    Volslagen ridicuul om Evenepoel met Cicconi te vergelijken om het gebied van algemene klassementen. De eerste heeft een Vuelta gewonnen en een Tour de France podium gehaald. De conclusie van Cicconi (wellicht terecht), had hij nooit getrokken wanneer hij die prestaties had geleverd.

    Ik ben alles behalve een fan van Evenepoel en er is ontzettend veel aan te merken op zijn prestaties als klassementsrenners. Ik sta eerder aan de kant van de twijfelaars, dan aan de gelovers. Wanneer je je echter van dit soort vergelijkingen denk te moeten bedienen, ben je elkaar gezegd niet serieus te nemen.
18-02-2026 14:10
In plaats van vooruit te gaan kijken richting Vingegaard en dan Pogacar moet Evenepoel stevig achterom kijken naar nieuwe concurrenten voor klassementszeges. Het klimmen is gewoon niet goed genoeg. Ondanks het toneelstukje van vandaag over kramp wat zelfs door zijn eigen ploegleider al wordt tegengesproken op Sporza.
    18-02-2026 14:13
    Komt wel goed. Zoals hier al meermaals herhaald is remco nog niet top. En ook nog wat extra kilos. Hij is geen natuurlijke klimmer en voor deze klimmen heb je een top remco nodig. Zeker tegen een del torro die dicht tegen zn top aanzit en op tdf gewicht ronddartelt
    18-02-2026 14:20
    Als er één renner in blakende vorm aan de start stond was het Evenepoel wel. Veruit zegekoning met 7 zeges. Dan ben je gewoon dik in orde. Zijn beperking is vandaag wederom getoond. Niet genoeg klimmer.
    18-02-2026 14:25
    Hoe kun je nu zeggen dat een Del Toro al dicht op zijn ideale gewicht zit?
    Dat is op basis van tv beelden toch helemaal niet in te schatten.
    Ik ga ervanuit dat niemand honderd procent is maar ver ervanaf zitten ze echt niet.

    Net doen alsof de ene al aan zijn top zit en jouw favoriet nog een gigantische marge heeft, is vrij optimistisch.
    18-02-2026 14:27
    Remco op heuvelachtig terrein aan 85% > almeida tiberi mcnulty etc aan 85%-95%. Remco op een monsterklim aan 85% < del torro op 95% en tdf gewicht en de meeste berggeiten op 85/95%. Voor deze cols heb je een topvorm en topgewichtnodig bij remco
    18-02-2026 14:28
    Niet goed gekeken of zo ? Remco zat stijf van de kramp ..
    18-02-2026 14:57
    Just me, jasje te vroeg uit, zadel te laag, kramp, pollen, positionering, ploeg enz enz
    Je vindt het hopelijk niet erg dat ik het smoezenboek van Remco al een tijdje uit heb?
    18-02-2026 15:30
    Dat weet en zie je als je iets van koers kent. Del torro zit dicht tegen de perfectie aan. Heeft zelfs de parcoursen verkend. Ze verwachten ook niet anders bij uae want dit is na de tour de belangrijkste wedstrijd. Hier met hun kopman op 80% komen is not done
    18-02-2026 16:11
    Whatts2win is trouwens een heel goede database om te kijken wat de prestaties zijn van de toprenners en remco zat in valencia nog een eindje verwijderd van zn topprestaties
18-02-2026 14:25
Even een oprechte vraag. Hoe kan het dat als Evenepoel er af wordt gereden, hij altijd een excuus heeft? Nu is het blijkbaar kramp. Kan je niet op een gegeven moment concluderen dat je op sommige punten niet wereld top bent? Als klimmer hoort hij niet bij de aller beste.
    18-02-2026 14:33
    Omdat hij misschien ook gewoon kramp had? Anders zou hij misschien niet winnen, maar hij kan in topvorm normaal echt nog wel beter cols omhoog dan Storer, Rondel, Nordhagen of Van Wilder. Zelfs Tiberi is amper een betere pure klimmer dan Evenepoel vind ik.
    18-02-2026 14:39
    kramp is een bijwerking/bijverschijnsel bij het nuttigen van Red Bull en in combinatie van inspanning.
    18-02-2026 14:44
    Het is altijd wat, wanneer komt het punt dat het ongeloofwaardig is? Die is al lang geleden bereikt bij mij en andere. Ik heb hem nog nooit horen zeggen, ik ben er gwn afgereden. Waar bijna elke andere renner dat wel kan. Je hebt idd eens pech/blessure dat soort dingen. Hij heeft het letterlijk elke keer als hij niet vooraan rijdt, Kunnen we niet gwn eerlijk zijn en toegeven dat hij als klimmer/ak man niet bij de wereld top hoort? Want daar is niks mis mee. Hij is by far de beste tijdrijder van het peloton. Doet qua eendagswerk/klassiekers hooguit onder voor van der Poel en Pogacar (dus ook daar is hij wereld top) Dit punt gwn niet en gaat hij nooit worden.
18-02-2026 15:26
Zo, iedereen weer even terug op aarde. Dit kan geen kwaad als de de superlatieven overal al weer las en hoorde.

En nu draait de excuusmachine al weer op volle toeren. Remco had kramp, hij is nog niet in vorm.

Blijkbaar is er in Belgie nog altijd niemand die durft te zeggen dat Remco een fantastische renner is, met ook zijn beperkingen. En zijn beperkingen liggen in het bergop rijden, en op het mentale vlak als hij voelt dat ie niet de beste is.

De Remco die voorop rijdt, die kan ineens 10% extra vermogen duwen. De Remco die renners voorbij ziet rijden, verliest ineens 10% van zijn vermogen. Dat hebben we inmiddels al zo vaak mogen aanschouwen dat we die conclusie wel mogen trekken.

EDIT: ik maak me ernstige zorgen om SUS
    18-02-2026 16:23
    Helemaal eens. Bij het lossen lijkt hij altijd meteen op dramatische wijze een excuus te moeten laten zien aan m.n. de Belgische volgers. Dat is zijn eerste instinct lijkt het.
    18-02-2026 16:46
    Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er stevige internetstoringen zijn in de regio waar Sus woont. Dus vandaar de stilte hier.
18-02-2026 14:07
Die Evenepoel is een steengoede renner, maar lijkt toch geen type voor de lange beklimmingen met stijle stukken. Gaat toch vaak mis in dit soort ritten.
    18-02-2026 14:14
    Van nature niet inderdaad, hij moet er zeer veel moeite in steken (wat ook wel resultaat geeft voor de duidelijkheid). Maar in voorbereiding op hogere doelen, loopt het al eens vaker fout af.
    18-02-2026 14:14
    Lange klimmen met percentages in de dubbele cijfers zijn te zwaar, dat is al een tijdje duidelijk. Niks mis mee, het is gewoon zijn beperking.
18-02-2026 14:36
Gewoon geen topklimmer. Bevestiging van wat we al wisten.
18-02-2026 14:18
Mooi dat die tiberi de hoofdvogel afschiet
    18-02-2026 16:00
    Keer wat anders dan de kat van de burgemeester
    18-02-2026 20:21
    Over hoe lang zou hij durven om het zegegebaar van Contador over te nemen? Ik denk nog 2 jaar.
18-02-2026 14:36
Gewoon geen topklimmer. Bevestiging van wat we al wisten.
18-02-2026 14:08
Drie dagen van rouw in België.

Tiberi weer een stap gezet.
Del Toro is echt wel een taaie, die kan in de Tour weleens verrassen.
    18-02-2026 15:00
    Nee hoor,
    We hebben Van Eetvelt, Van wilder, verder ook Wellens, Widar, Merlier, Philipsen, De Lie, Van Aert enz.. We verleggen onze aandacht wel. Jammer dat Van Gils lange tijd out is want die was ook echt wel goed.
    Hopelijk komt van der Poel snel in actie, dan heb je eens een ander vermaak dan leedvermaak.
    18-02-2026 15:02
    Harry, of is het Michel, het anti-België supporteren is een beetje lachwekkend aan het worden, ik vraag me trouwens af waar de eerste Nederlander gestrand is ... Ik zou zeggen, leve Lennert! die komt er nog wel door dit jaar, en leve Ilan, clever en sterk. Ik vond het vooral spijtig dat Lecerf er nog niet doorkomt!
    18-02-2026 18:00
    Doe nou niet of andere Belgen daadwerkelijk meetellen.
    Op wielerflits is het enkel Remco.
    Er is niet eens ruimte om van Eetvelt te roemen in de titel.
    De inzinking van Evenepoel is zelfs zo belangrijk dat het voor de winnaar staat.

    Wellens werd zelfs na zijn zege in classica jaen als dopeur weggezet.

    En ik weet wel zeker dat sommige figuren echt dagen van slag zijn na dit pak slaag.
    18-02-2026 19:10
    Wie zegt dat de artikels hier worden geschreven door een Belg. En er zijn wel meer Belgen die voor meer dan Remco alleen supporteren of zelfs vooral van andere Belgische renners houden. Ik zie hier geen enkele vlag halfstok hangen en niet meer Belgen zich bezatten dan op een andere doordeweekse dag. Dus zo erg zal het wel niet zijn. Maar goed als jou verkneukelen in een vermeende depressie bij de Belgen, als Remco verliest, jou gelukkig maakt. So be it, geluk is trouwens het gene waar een mens naar streeft niet?
    19-02-2026 01:31
    Waar zeg ik dat een Belg die artikelen schrijft?
    Ik vermoed van wel maar het zou inderdaad fijn zijn als ze voortaan hun naam bij het artikel zetten.
    Dan weten we ook aan wie we de lof en de kritiek kunnen richten.


    Als ik de reacties van sommige Belgen hier de afgelopen weken las dan is het vermoeden van 3 dagen rouw nog heel mild.

    En ja het is ergens wel leuk dat die mensen nu de deksel op hun neus krijgen.
    19-02-2026 09:26
    Ik reed langs het huis van Renaat Schotte, en daar hing de vlag toch echt half stok.

    Renaat is het toonbeeld van een journalist die zich als fanboy gedraagt. Lees zijn bijdrage op Sporza en het fanboyisme druipt er vanaf.
18-02-2026 14:05
Zeer vermakelijke rit. Het aantal renners die zich opbliezen was opmerkelijk.
18-02-2026 14:07
Mooi voor Tiberi, en een sterke Nordhagen.
Maar die Del Toro wordt gewoon gelost, kan ogenschijnlijk makkelijk opeens terugkomen en rijdt daarna zonder enige moeite de rest klets uit het wiel. Hoelang moeten we dit nog normaal blijven vinden?!
    18-02-2026 14:10
    Hoe durft hij beter indelen dan de rest (op Tiberi na)!
    18-02-2026 14:10
    Kan het ook zijn dat hij zijn klim gewoon beter heeft in gedeeld? Als het Evenepoel was geweest, was het fantastisch geweest..
    18-02-2026 14:11
    Wat denk je dat hij intussen heeft gedaan dan?
    18-02-2026 14:19
    Jan, leg dan eens uit waarom hij loste in het begin van de klim.
18-02-2026 14:10
Boeiende rit. Leuk ook dat Tiberi hem pakt. Lijkt ook scherper en lichter dan vorige jaren?
Vreemde indeling bij Del Toro. Je kan het positief benaderen en stellen dat hij zich niet opblaast. Je kan je ook de vraag stellen of hij niet bij yates had kunnen blijven in het begin en waar hij dan zou uitgekomen zijn.
Evenepoel is zonder hoogtestages top in de heuvels en het tijdrijden maar niet in het hooggebergte. Dat was zo en dat lijkt zo te blijven.
Het commentaar bij vtm door bakelandts en Wuyts was wel heel slecht. Ze wisten gewoon niet wie waar reed. Terwijl dit ondanks de regie toch echt wel duidelijk was.
18-02-2026 14:11
Geef mij wat van dat spul van Del Toro.
    18-02-2026 14:13
    Dan toch liever dat van Tiberi, die was er namelijk nog voor.
    18-02-2026 14:13
    Wattagemeter is gewoon te koop hoor.
    Je weet wel, waar je op kunt kijken of je jezelf aan het opblazen bent.
    18-02-2026 14:17
    Alsof deze inspanningen te vergelijken zijn met andere Attenoje. Zoveel randfactoren die de “we lezen het wel op de wattagemeter hoe hard ik mag trappen”-aanpak totaal kunnen afstraffen.
    18-02-2026 14:22
    Het echte verschil is niet de wattagemeter maar het feit dat del torro de klim heeft verkend. Bijna niemand anders buiten uae heeft hem verkend denk ik. Dat verklaard waarom er zoveel aparte koersontwikkelingen waren. Del torro heeft dan weer goed ingedeeld door zn kennis.
18-02-2026 14:04
Pfoe mooie beklimming met wisselende kansen.
18-02-2026 14:10
Zeer bizarre klim gezien. Renners die zich lijken op te blazen, komen plots terug. Andere zakker er hard door. Maar wat een zware klim zo vroeg op het seizoen :-O
18-02-2026 14:13
10 verschillende ploegen in de top 10!
18-02-2026 14:22
Red Bull geeft Evenepoel in de klimmen nog geen vleugels
    18-02-2026 14:29
    geen enkele renner overigens van dat team. Nu: de geschiedenis is hier belangrijk, als er ergens 101% niét aan verboden spul gedaan zal worden, is het bij Duitse teams...
    18-02-2026 15:11
    Zoals Telekom?
18-02-2026 14:04
Akbaaar Tiberi!
18-02-2026 14:05
Klimgeiten ftw!
18-02-2026 14:08
Wat een bizarre klim en wat een schouwspel. Denk niet dat we te veel negatieve conclusies aan Evenepoel kunnen verbinden, reed toch wel gemakkelijk naar Gall toe toen hij aanviel maar stortte vervolgens volledig in door de kramp. Mooi ingedeeld van Del Toro
    18-02-2026 14:13
    Er is toch ook wel een patroon met smoesjes bij Remco. Ik twijfel ook aan de kramp om eerlijk te zijn.
    18-02-2026 14:14
    Het gekke is dat er nooit negatieve conclusies bij Evenepoel zijn, alles gaat volgens plan en hij rijdt iedereen op een hoopje. Realistisch gezien komt Evenepoel in dit soort klimmen vaak te kort. Maar er zal voor vandaag ook wel een excuus zijn. Bij Bora staan ze even weer met beide benen op de grond
    18-02-2026 14:34
    Rijdt hij vooraan dan is het zijn niveau. Rijdt hij niet vooraan (wat veel vaker gebeurt) Dan is er altijd wat. Hoe vaak kan je nog zeggen dat het ergens anders aan ligt dan niet goed genoeg zijn als klimmer? Het is letterlijk elke keer wat als hij niet mee kan.
    18-02-2026 14:45
    @Fenno, zo gaat dat eigenlijk bij de meeste renners en ploegen hoor. Een heel jaar top zijn in alle disciplines is maar weinigen gegeven.
    18-02-2026 15:10
    Remco is geen topklimmer en zal dat ook nooit worden. 3 jaar geleden de Vuelta gewonnen bij gebrek aan echte tegenstand, vermeende lekke band en val van Roglic. In klassiekers en tijdritten absolute wereldtop maar in het rondewerk komt hij te kort.
    18-02-2026 15:27
    Remco is geen topklimmer maar is wereldtop in alle andere aspecten. Een megasterke alleskunner die ook klassement kan rijden en GR kan winnen. Niets mis mee toch? Jullie halfgod dumoulin was ook geen topklimmer en minder sterk in de andere aspecten ivm remco en toch een GRwinnaar
    18-02-2026 15:58
    @Leo het klopt dat je niet het hele jaar top kan zijn. Dan kan je echter ook gwn zeggen, ik was vandaag niet goed genoeg. Dat heb ik Evenepoel nog nooit horen zeggen.
18-02-2026 14:11
Waren we toch bijna allemaal in slaap gesust.
18-02-2026 14:16
Del Toro maakt 20 seconden goed op Tiberi nadat hij eerst gelost werd. Het is vooral dat de rest zich opblies, anders dan dat Del Toro een wondermiddel kreeg.

Er bestaat er geen middel die binnen 5 kilometer zorgt voor nieuwe benen toch?
    18-02-2026 14:18
    Pickle Juice?
    18-02-2026 14:29
    Del torro was zelfs niet top vandaag had ik de indruk maar heeft de klim verkend. In het begin wou hij zich niet opblazen en heeft hij het op zn almeidas gedaan denk ik. Het heeft bijna goed uitgepakt
18-02-2026 14:31
Kramp is echt wel een excuses, al zal de sponsor daar niet blij mee zijn. Mijn vermoeden en door AI bevestigd:

het drinken van Red Bull (en andere energiedrankjes) kan de kans op spierkrampen vergroten, met name bij inspanning. Dit komt door een combinatie van factoren, voornamelijk de hoge concentratie cafeïne en de invloed op de vochthuishouding.
18-02-2026 14:49
Het heeft er dit seizoen toch de schijn van dat Evenepoel zijn start niet wilde missen. Er is natuurlijk ook heel wat meer concurrentie bij Bora, wellicht dat hij zich meteen goed wilde laten zien om de plek op de apenrots te claimen. Daarmee was hij tot dusver goed op weg.

Merkwaardig genoeg gaat het dan bij de eerste test (UAE Tour is niet de grootste koers van de WT-rondes, vandaar test) toch mis. Is dit een voorspellende waarde voor de rest van het seizoen en misschien wel zijn carriere?
    18-02-2026 14:56
    Als je op je 22ste een grote ronde wint, en op je 24ste op het podium staat van de Tour, dan is het nastreven van klassementsambities gewoon logisch. Ongeacht wat bepaalde critici/haters roeptoeteren.

    Dat hij als klimmer minder talent heeft dan als tijdrijder is duidelijk, doch geen onoverkomelijk probleem zoals hij al meermaals heeft bewezen.
    18-02-2026 16:05
    Als je al 6 jaar ak man probeert te zijn en je haalt maar 2x top 10. Dan ben je geen ak man. Kijk naar wat mensen als de Yates broers, Carapaz, Almeida, Hindley enzo bereiken. Die rijden bijna elk jaar top 10. Dan ben je een ak man. Vele van die mannen hebben ook een gt gewonnen. En doen nog steeds onder voor Pogacar, Vingegaar en Roglic. Evenepoel doet onder voor de mannen onder De grote 3 ak mannen. Heb je nog groep 3. Mensen die structureel mee doen voor top 10, maar niet snel winnen. O'Connor en Martin bv. Zelfs dat heeft Evenepoel niet met maar 2 top 10 in 6 jaar.

Reacties zijn gesloten.