Quinten Hermans loopt Tourdebuut mis door vertrek bij Intermarché-Wanty Gobert

Quinten Hermans loopt Tourdebuut mis door vertrek bij Intermarché-Wanty Gobert

foto: Cor Vos

maandag 27 juni 2022 om 23:04

Zeer opvallend: geen Quinten Hermans in de Tour de France-selectie van Intermarché-Wanty-Gobert. De 26-jarige springveer leek nochtans een zekerheid, al helemaal omdat hij in de Baloise Belgium Tour nog zijn hoogvorm etaleerde. Ondanks dat hij met de Tourkern in mei op hoogtestage was, is dit weekend besloten om hem niet mee te nemen. Zijn ploeg wil de rust bewaren, laat het aan WielerFlits weten.

Wat ten grondslag ligt aan het thuislaten van Hermans, zijn de stroeve contractonderhandelingen. Dat zorgde binnen het team voor de nodige frustraties. Naar verluidt hebben die zeven maanden aangesleept, waarna de crosser besloot om zijn heil anders te zoeken. Volgens onze bronnen is hij inmiddels mondeling akkoord met Alpecin-Deceuninck. Officiële berichten daaromtrent mogen conform UCI-regels pas vanaf 1 augustus naar buiten komen vanuit ploegen en renners zelf.

Omdat Intermarché-Wanty-Gobert wil voorkomen dat er tijdens de Tour iets knapt tussen Hermans, de ploegleiding en de rennersgroep, is door het management van de ploeg tijdens de laatste vier dagen besloten om hem thuis te laten. “Een klote beslissing voor zowel renner als ploeg”, geeft ze mee. De Waalse formatie wil tijdens de Tour de rust bewaren en een transfersoap voorkomen. IWG wil de goede sfeer die binnen het team heerste dit voorjaar, graag bewaken.

Het team benadrukt dat er bij de contractsituatie rondom Hermans te veel emoties, gevoelens en teleurstellingen spelen.

voor


Dit artikel delen:

28 Reacties

Fifty 27 juni 2022 om 23:15

maar wat een onzin! hij zou zeker iets laten zien in de Tour

Marcus Aurelius 27 juni 2022 om 23:18

Een contract elders kan slechts getekend worden vanaf 1 augustus. Om de renners te beschermen lijkt het me dan ook niet meer dan logisch dat ook contractverlengingen niet mogelijk zijn voor 1 augustus. Eerlijk is eerlijk, toch ? Het is misschien maar een klein iets, maar het zou zulke kleingeestige beslissingen toch voor een stukje kunnen uitsluiten.

Baard 28 juni 2022 om 04:28

Mee eens!

Japiejo 27 juni 2022 om 23:21

Dit is het derde artikel mbt Hermans. Kan er niet nog een voorbeschouwing voor morgen bij ofzo? En nog een artikeltje met de reactie van Van der Hoorn op dit hele gebeuren

Baard 28 juni 2022 om 04:28

Daar moet PatLev natuurlijk een column over schrijven! En hoe onbetamelijk het allemaal is.

Dr. Freakowitz 28 juni 2022 om 07:43

Ik ben ook wel benieuwd naar een sappige uitspraak van Hilaire hierover

peterwinnen 27 juni 2022 om 23:23

Altijd vervelend, maar ik snap zo’n ploeg ook wel. Laten we wel zijn: bij een bedrijf ga je ook niet meer investeren in pakweg een studie van een medewerker, als je weet dat die net zijn ontslagbrief heeft ingediend.

bocht 13 28 juni 2022 om 02:19

Van de andere kant bekeken zou je als bedrijf potentiële vruchtenplukkers niet in de hoek achter het gordijn laten staan. Je hebt tenslotte met twee partijen een verbintenis tot het einde van dit jaar afgesloten.

Merlinappa 28 juni 2022 om 06:38

Nee, maar ik zou zo’n medewerker ook niet meer op het grootste project van het bedrijf zetten als ik eerlijk ben.

Koers 28 juni 2022 om 07:58

Nouja in theorie vervang je hem altijd met iemand die slechter is. De vraag is gaat ie alles geven of krijg je problemen? Lijkt mij gewoon dat ie echt wel zn best gaat doen, in elk geval voor eigen gewin. Wellicht ligt hij ook niet goed in de groep, zodat hij op niet alles wil geven omdat de ploegmaten zijn vrienden niet zijn ofzo. Maar normaal kun je een schijthekel hebben aan je baas, maar je collega's/vrienden help je nog wel.

Maar goed ik kan mij Barguil nog herinneren, dat jaar 2 ritten en de bolle gewonnen in de tour en hij zou daarna moeten knechten voor Kelderman in de vuelta. Dat vertikte hij, en hij was ook einde contract, toen hebben ze hem gewoon uit de vuelta gehaald :) #cooperation!!!!!!!!

Pizzi 28 juni 2022 om 08:05

@Koers: je bedoelt Barguil, lijkt me.

Koers 28 juni 2022 om 08:06

@pizzi, ik paste het net aan, maar idd geen Bardet natuurlijk.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/vuelta-2017-sunweb-stuurt-barguil-naar-huis/

cyclingzeeuw 27 juni 2022 om 23:30

Nooit laten merken dat je weg gaat voor je naar de Tour gaat natuurlijk. Dan heb je zulke gekke beslissingen niet. Gewoon beetje toneel spelen en daarna met

Koers 28 juni 2022 om 07:59

Als je al 7 maanden aan het onderhandelen bent krijgt de ploeg ook wel een idee dat je ergens anders heen gaat, maar dat niet wil laten weten.

peervaneynthoven 28 juni 2022 om 00:58

ik ben het volledig eens met de ploegleiding.Ze hebben kennelijk ervaring met het “gedrag” van Hermans.Ken hem natuurlijk niet maar merk regelmatig dat hij snel op zijn tenen is getrapt.Maandenlang je contractonderhandelingen frustreren omdat een andere ploeg aan je trekt getuigt nu ook weer niet van een “open vizier” mentaliteit.

Blackcanyon 28 juni 2022 om 02:58

Nog afgezien van stroeve onderhandelingen zoals wordt beweerd. Het gebeurt wel vaker dat men een renner thuis laat die van ploeg wisselt.

En wie kent niet t verhaal van Langeveld die Boogerd zou hebben laten winnen tijdens het NK omdat hij daarna bij de Raboprofs ging rijden. (Met wat we nu weten had Boogie gediskwalificeerd moeten worden en zou Langeveld kampioen hebben moeten zijn)

Stel Matje en Hermans zijn vooruit met zijn 2en in de tour. Dan zou t kunnen zijn dat Hermans Mathieu laat winnen.
En dat terwijl Mathieu Hermans een grote staat van dienst heeft in massasprints.

Comments 28 juni 2022 om 04:07

Renners zijn soms net verwende kinderen. (geen arbeidsmarktervaringen).
Intermarché-Wanty-Gobert is gewoon een bedrijf.

Baard 28 juni 2022 om 04:25

Wat kinderachtig zeg! Van alle ploegen en renners… het lijkt wel of volgend jaar belangrijker is dan de aanstaande tour. Volgens mij hebben de zaakwaarnemers teveel invloed op de koers. Daarnaast is het bij hem na het croßseizoen mis gegaan met de uiteenspatting van de Tormans ploeg. Sneu dat hij als renner daar de dupe van is geworden.

Romāns Vainšteins 28 juni 2022 om 06:02

Dit heeft alles van een 50-50, onmogelijk in te schatten wat er nou exact foutgegaan is.
Feit blijft dat een ploeg dit zo beslissen mag, evenals dat je er mee aan kapitaalvernietiging doet. Ook staat vast dat je met moeilijkonderhandelen en elders tekenen je lopende seizoen op het spel zet, hoe goed je ook bent.

Ik laat het verder aan hen

Zwarte Panter 28 juni 2022 om 06:09

Dus contract voor 2jaar is dus eigenlijkmaar 1.5 jaar wanne onzin en dom van die.ploegen

Marik 28 juni 2022 om 06:17

Ik snap deze beslissing wel. Je hebt er niets aan als Hermans zijn eigen gang gaat in de Tour. Risicomanagement heet dit.

Stijn Lemmens 28 juni 2022 om 06:34

Maar 1 Belg bij een Belgische ploeg dit kan toch niet!

Merlinappa 28 juni 2022 om 06:40

Ik snap het ook wel van Wanty. Hermans heeft zichzelf in z’n voet geschoten door al in zo’n vroeg stadium mondeling akkoord te zijn met Quickstep.

Maillot à Pois 28 juni 2022 om 09:43

*met Alpecin

Lefevere wilde hem er graag bij, maar daar had Hermans geen zin in. Heel het veldrit-gekonkel zal er wel iets mee te maken hebben.
Erg jammer, zowel Hermans als Intermarché zijn toch verliezers bij deze uitkomst.

SpeedyLegs 28 juni 2022 om 07:02

Maandenlangw onderhandelingen due uitmonden in een vertrek naar een andere ploegis batuurlijk een nederlaag voor de huidige. Anders had die de onderhandelingen al lang gestopt. De huidige ploeg heeft nog het machtsmiddel van de tourselectie en misbruikt dat dan om de renner niet mee te nemen. Juist als die renner nog mediaäandaxht zou kunnen generen dan wil de ploegleiding natuurlijk geen vragen krijgen van de sponsor. De ploegleiding kiest gewoon voor het eigen belang in het hele profcircus. De renner kan beter zijn reactie inslikken. Is beter voor de nieuwe werkrelatie. Want ook die gaat een keer eindigen. Het liefst zonder gezeur natuurlijk.

tramontana 28 juni 2022 om 07:42

Gezien zijn resultaten en vorm had hij er àltijd moeten bij zijn. Hem niet selecteren levert de ploeg minstens evenveel negatieve publiciteit als hem laten starten in de wetenschap dat hij volgend jaar ergens anders rijdt. Klein dat sportdirecteurs hier niet volwassen mee kunnen omgaan, ook gezien bij Alpecin trouwens toen Merlier het BK won. Het is ook mààr koers en het is toch perfect normaal dat renners van ploeg veranderen.

Barry Batsbak 28 juni 2022 om 09:40

Een paar mooie klasseringen of zelfs ritwinsten van Hermans in een Intermarche WG shirtje zou het imago van de ploeg beter gedaan hebben dan deze farce. Beetje net niet dit.

Limal 28 juni 2022 om 09:55

Wat mij betreft zijn moeilijke contractonderhandelingen/een nakend afscheid nooit een geldige reden om een renner niet langer op te stellen waar hij het best rendeert. Daarmee doe je als ploegleiding zowel de renners als je sportdirecteurs tekort, want van beiden stel je dan hun professionele kwaliteiten en ingesteldheid in vraag.

Voor zover ik weet heeft Hermans nog nooit onprofessioneel gedrag vertoond in koers en in deze aanvallersronde had hij er met zijn huidige vorm altijd bij moeten zijn. Ook de kansen op ritwinst van Taco verkleinen nu, want met twee aanvallers van hetzelfde team in de vlucht heb je altijd meer mogelijkheden om het af te maken.

Net binnen

Populair

Materiaalzone