Quinten Hermans woest: “Waarom ik niet naar de Tour mag, is mij niet duidelijk”

maandag 27 juni 2022 om 22:39
Quinten Hermans woest: “Waarom ik niet naar de Tour mag, is mij niet duidelijk”

foto: Cor Vos

Quinten Hermans zou dinsdag op het vliegtuig naar Denemarken stappen om daar komende vrijdag aan de Tour de France beginnen. Aan het begin van maandagavond kreeg hij echter telefoon van Performance Manager bij Intermarché-Wanty-Gobert, Aike Visbeek. “Ik raad iedereen van de pers aan om een goeie uitleg te vragen aan Aike. Ik heb die niet gekregen”, foetert Hermans bij Sporza.

“Of ik dit verwacht had? Neen, absoluut niet!”, gaat de 26-jarige Belg verder. “Ik dacht dat ik een certitude was, maar om 17.30 uur kreeg ik telefoon van Aike Visbeek, onze performance manager. Ik dacht eerst dat het telefoontje er kwam om te luisteren hoe het met me gaat, want we vertrekken morgen. En mijn vlucht was geboekt. Maar er was dus slecht nieuws. De reden waarom ik thuis moet blijven, is niet duidelijk. Maar het heeft alleszins niet met het sportieve te maken. Het is heel jammer.” Naar verluidt vertrekt de crosser deze winter naar Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen.

Volgens Hermans lag er geen sportieve reden ten grondslag aan de beslissing om hem thuis te laten. “Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar het was meer te doen om het feit dat de sfeer er misschien onder zou lijden nu ik – zoals geweten is – naar een andere ploeg ga. Ik heb dat zelf nooit gemerkt. Ik heb contact gehad met de ploegleiding en zij vielen ook een beetje uit de lucht. Ook voor hen was het onduidelijk. Ik was altijd een renner met wie ze het fijn vonden om samen te werken. Ik vind het raar dat ik de sfeer zou omgooien terwijl ik dat gevoel niet heb en de andere renners ook niet, denk ik. Ook zij schrokken ervan.”

voor


Dit artikel delen:

31 Reacties

Pedalo 27 juni 2022 om 22:47

Das toch duidelijk en mss wel een terechte gedachte. Waarom Hermans wel en een ander die volgend jaar bij de ploeg blijft thuis laten….

Samamba 27 juni 2022 om 23:13

De ene gaat naar een concurrent, de andere niet. Of het staat simpelweg in Kristoffs contract dat hij de Tour moet rijden. Het zou zomaar kunnen.

Alleszins heel vies van Intermarché, zeker het late communiceren. Die weten wel al langer dat Hermans niet verlengt.

Dutch Smartie 28 juni 2022 om 11:11

Nog maar 18 Belgen nu ook Tim Declercq niet gaat.

harryjohan71 27 juni 2022 om 22:47

Goh, zal het te maken hebben met het feit dat je de ploeg verlaat

RLM 27 juni 2022 om 22:52

Dat doet Kristoff ook

Sjonge Jonge 27 juni 2022 om 22:54

Maar waarom Kristoff dan wel mee?

Timothy12 27 juni 2022 om 23:05

Grotere naam, heeft meer gewonnen, eerste week die hem ligt.
Genoeg redenen om Kristoff te kiezen over Hermans lijkt me.

adelaarvanantwerpen 27 juni 2022 om 23:16

Het is niet dat Kristoff echt meer kans maakt op een ritoverwinning. Ik zie hem echt niet de topsprinters kloppen of overleven in de zwaardere ritten. Hermans zou wel eens een zware overgangsrit kunnen winnen. Het maakt sowieso niet uit. Zij zouden altijd beide moeten meegaan.

djerkson 27 juni 2022 om 23:22

In de kasseienrit kan veldrijder Hermans zeker ook uit de voeten.

Sjonge Jonge 27 juni 2022 om 23:36

@Timothy, ik zeg ook niet dat Hermans in plaats van Kristoff zou moeten gaan.

Maar als de reden is dat hij niet meegaat omdat hij naar een andere ploeg gaat komend jaar, staat dat haaks op het wel selecteren van Kristoff.

Napoleon 28 juni 2022 om 11:22

Wellicht heeft Kristoff zijn tourselectie contractueel vastgelegd?

Japiejo 27 juni 2022 om 22:54

Oh ze weten blijkbaar sinds vanavond pas dat ie de ploeg gaat verlaten? Wat een rare communicatie zeg. Maar van Hermans zal je ook niet het hele verhaal meekrijgen. Benieuwd wat daar is voorgevallen

Thijs E 27 juni 2022 om 22:54

Tikkie aan de late kant, netjes is anders. Dan weet de rest vast waar ze aan toe zijn.

djerkson 27 juni 2022 om 23:21

Jammer, dit is kapitaalsvernietiging, want hij verkeert in bloedvorm. Zou zo voor 3 ritzeges kunnen meestrijden in week 1. Kleinburgerlijk en zielig van Visbeek.

Kopinkas 28 juni 2022 om 00:47

Wielerflits lezen, Quinten…

Comments 28 juni 2022 om 04:13

WAAROM IK NIET NAAR DE TOUR DE FRANCE MAG, IS MIJ NIET DUIDELIJK…
Hij weet het wel maar hij aanvaart het niet. En dan anderen er bij betrekken conform sporza: “Ik raad iedereen van de pers aan om een goeie uitleg te vragen aan Aike.”

ThorHushovd 28 juni 2022 om 11:24

Spot on @Comments.

Merlinappa 28 juni 2022 om 06:45

Raar artikel, of raar commentaar van Quinten toch in ieder geval. Eerst beweren dat hij geen goede uitleg heeft gekregen en geen idee heeft waarom hij niet naar de Tour mag, maar dan vervolgens wel deze dingen zeggen:

Quote:
“De reden waarom ik thuis moet blijven, is niet duidelijk. Maar het heeft alleszins niet met het sportieve te maken.”
Quote:
“Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar het was meer te doen om het feit dat de sfeer er misschien onder zou lijden nu ik – zoals geweten is – naar een andere ploeg ga.”

Volgens mij weet hij dondersgoed waarom hij niet naar de Tour gaat, maar is hij het er niet mee eens. Dat mag, maar ga dan niet de vermoorde onschuld spelen.

Fifty 28 juni 2022 om 14:24

Hij weet het niet zeker, dus het is niet duidelijk
maar hij heeft vermoedens in deze richting.

Vermoorde onschuld? Hij heeft toch het recht om NA afloop van dit seizoen elders te koersen.

hupske 28 juni 2022 om 07:27

Alleen al dit bevestigd waarom je dus niet mee genomen bent.
Te zelf ingenomen en als iets je dus niet aanstaat trek je gelijk de mond open op niet een fatsoenlijke manier. Lijkt mij niet het gezelligst om 3 weken lang mee op pad te zijn.

djerkson 28 juni 2022 om 07:55

Hij mag alleen niet mee omdat het gelekt is dat hij naat Alpecin gaat, al de rest zijn drogredenen. Met Nieuwjaar is hem beloofd te mogen meegaan naar de Tour, heeft alle stages doorlopen en stond nooit ter discussie. Hij staat bekend als een lieve, rustige jongen die nooit problemen maakt. Nu hij eens aan zichzelf denkt, wordt hij afgeschilderd als een moeilijk karakter?

ThorHushovd 28 juni 2022 om 11:26

Nou ik kan me wel vinden in Hupske’s reactie.

lo squalo dello Stretto 28 juni 2022 om 08:39

Terecht. Lijkt wel een afrekening uit de maffia.
Eerst het WK veldrijden missen door corona en nu dit… Het zit hem niet mee. Iemand die 2e in Luik was en onlangs een rit won in de Ronde van België zou je altijd moeten meenemen.

Verweggistan 28 juni 2022 om 09:24

Extra sneu voor Hermans door die hele veldritsoap waar hij niks aan kan doen.
En misschien dat Kristoff en Wanty op een goede manier uit elkaar gaan. Wanty kon Kristoff niet bieden wat Uno-X biedt en dus geen hard feelings. Maar aan Hermans is een enorm verbeterd contract aangeboden, maar die gaat door managersperikelen naar Alpecin, voor misschien niet eens meer geld. Dan snap ik wel frustratie uit de ploeg

Mystery Rider 28 juni 2022 om 09:29

Visbeek heeft natuurlijk ook zelf nooit de tour gereden.

Jammer dat een ‘performance manager’ en coach denkt dat iemand de sfeer gaat verzieken omdat hij de ploeg verlaat. Die heeft duidelijk geen kaas gegeten van emotionele intelligentie!

Iemand die zijn eerste TDF gaat rijden , is gewoon supergemotiveerd en wordt bovendien nog een half jaar betaald door zijn huidige ploegleiding. Die geeft zich gewoon volledig, zowel voor de ploeg als voor zichzelf.

Gladiool 28 juni 2022 om 10:07

Tis natuurlijk wel een lichte aanname dat wat Hermans hier zegt 100% klopt.

Fast Freddy 28 juni 2022 om 09:42

Misschien moeten renners ook maar eens de transfer datum van 1 augustus gaan respecteren. Lekker vroeg zekerheid voor het nieuwe seizoen, betekent potentieel gedoe in het lopende. Ik heb altijd moeite gehad met het niet opstellen van vertrekkende renners, maar de renners moeten dit inmiddels ook weten.
Hermans zal mogelijk 1e reserve zijn geweest, vandaar de late actie.

Marszzz 28 juni 2022 om 10:53

Het is de week voor de Tour altijd hetzelfde liedje, zwanenzangen van teleurgestelde renners die niet in de Tourselectie zitten. Als ik het lijstje zie van renners die wel mee gaan voor deze ploeg, is daar toch niks mis mee.

ssj 28 juni 2022 om 11:12

Hermans kan toch veel meer dan Zimmerman & Goossens? Ik snap wel dat hij teleurgesteld is

djerkson 28 juni 2022 om 11:32

Wat meer achtergrond:

Nietsvermoedend pakte de nummer twee uit de jongste editie van Luik-Bastenaken-Luik de telefoon op. Op het scherm van Hermans’ mobiel lichtte naam van Aike Visbeek op.

Quinten Hermans: “Mijn eerste gedacht was: ah, de ploeg wil horen hoe het met me gaat daags voor de afreis naar Denemarken. Of wie weet wilden ze wel mijn gedacht horen in verband met het BK, dat voor onze ploeg niet rimpelloos verliep. Maar al snel had ik door dat het gesprek een andere richting zou uitgaan. Ik kreeg koudweg te horen dat ik niet mee mocht naar de Tour. De uitleg was dat ze met de volledige ploegleiding hadden samengezeten en dat het oordeel voor iedereen duidelijk was: omwille van mijn nakende vertrek bij de ploeg mocht ik niet mee omdat ik een gevaar kon betekenen voor de sfeer binnen de ploeg en bovendien de moral van de jongens naar beneden kon halen. Puur speculatieve argumenten. Ik wist meteen dat die uitleg nergens op sloeg want Valerio (Piva, nvdr.), Hilaire (Van der Schueren, nvdr.) en Bart (Wellens, nvdr.) zouden dat nooit over me denken, laat staan zeggen. Ze weten dat ik me altijd voor de volle honderd procent inzet voor de ploeg.”

Heb je ook verhaal gehaald met bovengenoemde namen?
“Ik heb enkele onder hen inderdaad opgebeld. Wat bleek? Ik was zelf de boodschapper van dienst. Ze kwamen letterlijk uit de lucht vallen toen ik hen vertelde over mijn niet-selectie. Daarnaast heb ik ook al ploegmakkers aan de lijn gekregen en zij snappen er evenmin iets van.”

Je hebt Visbeek ongetwijfeld nog op andere gedachten trachten te brengen?
“Ja, maar er was geen beginnen meer aan. Het was een pittig gesprek. Zo pittig, dat ik allicht geen reserve meer zal zijn indien er nog een coronageval moest opduiken in onze ploeg. Normaal gezien komt Aike communicatief ook altijd heel gedecideerd over. Nu leek het wel alsof hij ter plaatse een verhaal aan het verzinnen was. Alsof hij het zelf moeilijk had om mij het nieuws te vertellen. Wat mij betreft, heb ik geen zinnige uitleg gekregen voor mijn niet-selectie. Ik vind dat sportieve argumenten altijd moeten primeren. En al zeker als het de belangrijkste koers van het jaar betreft. In ons gesprek heeft Visbeek toegegeven dat sportieve belangen niet primeerden bij het nemen van deze beslissing. Vandaar dat ik deze Tour graag uitgenodigd zou worden door Vive le Vélo. Ik wil gerust met Aike of Jean-François Bourlart (team manager, nvdr) aan tafel zitten en de ware reden horen. Maar dat zal er wel niet inzitten, zeker?”

Shinzawai 28 juni 2022 om 12:11

Vreemde keuze van de ploeg. Ondanks dat Hermans vertrekt, is hij met afstand hun beste kans op een ritzege. Dat laten ze nu dus lopen vanwege transferperikelen, waardoor ze veel minder zichtbaar zullen zijn in de koers.

Headlines

Populair

Materiaalzone