Na Groves en Kragh Andersen is ook Quinten Hermans op weg naar Alpecin-Fenix

Na Groves en Kragh Andersen is ook Quinten Hermans op weg naar Alpecin-Fenix

© Cor Vos

vrijdag 24 juni 2022 om 13:55

Alpecin-Fenix, vanaf volgende maand Alpecin-Deceuninck, blijft zich roeren op de transfermarkt. Nadat onze bronnen eerder al meldden dat sprinter Kaden Groves en Søren Kragh Andersen dicht bij een overeenkomst stonden, lijkt nu ook Quinten Hermans vanaf 1 januari 2023 deel uit te maken van het kersverse WorldTeam.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Quinten Hermans werd de voorbije winter al in verband gebracht met het team van de broers Roodhooft, toen nog in één adem genoemd met collega-veldrijders Joran Wyseure, Emiel Verstrynge en Corné van Kessel. Uiteindelijk maakten op 1 maart alleen de twee jongeren de overstap.

Hermans wisselde van manager en gaf aan nog nog niets beslist te hebben en zijn tijd te willen nemen. “Ik heb geen haast”, vertelde hij ons tijdens de Baloise Belgium Tour nog. Maar intussen is duidelijk dat Hermans alsnog zijn voormalige ploegmaats volgt naar het team waarin Mathieu van der Poel kopman is. Er zou sprake zijn van een mondeling akkoord, al wil het team dat voorlopig niet bevestigen.

Toch een kleine aderlating voor Intermarché-Wanty Gobert, dat ook lange tijd in de running bleef. Al voelden ze daar de bui al even hangen. Het team van manager Bourlart ziet met Alexander Kristoff nog een andere puntenpakker vertrekken. Kristoff gaat voor drie jaar aan de slag bij het Noorse Uno-X. Hermans was voor het team ook een belangrijke pion in hun veldritkern.

Hirt in beeld bij Quick-Step
Ook Jan Hirt, in februari nog eindwinnaar van de Tour of Oman en recent ritwinnaar in de Ronde van Italië, heeft zijn overeenkomst nog niet verlengd. Volgens de collega’s van Het Nieuwsblad is ook Quick-Step-Alpha Vinyl in de running voor de 31-jarige Tsjech. Hirt reed in 2014 al voor Lefeveres toenmalige opleidingsteam Etixx.

Alpecin-Fenix blijft zich intussen versterken. Eerder vernam WielerFlits al dat Kaden Groves (BikeExchange) en Søren Kragh Andersen (Team DSM) dichtbij een transfer naar het Kempense team stonden. Groves zou de vertrekkende Tim Merlier vervangen, Kragh Andersen is een allrounder die onder meer in het Vlaamse voorjaar naast Mathieu van der Poel kan ingezet worden. Hermans zou de derde inkomende transfer worden waar we weet van hebben.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Fifty 24 juni 2022 om 14:06

nou Deceuninck Alpecin heeft wel budget

kunne ze eindelijk eens op gaan rijden ipv verstoppertje te spelen

Albeijing Feeniks 24 juni 2022 om 14:30

@Fifty
Klopt. Tot nu toe verstopte Alpecin en Van der Poel zichzelf steeds en lieten vooral andere ploegen het werk doen. Benieuwd of ze die kaart nog steeds gaan trekken.

Kartouche 24 juni 2022 om 15:24

Verstoppertje spelen is toch leuk?! Of mocht jij vroeger nooit meedoen, Fifty?

Panache 24 juni 2022 om 16:30

Gelukkig is ‘ze moeten verantwoordelijkheid nemen’ niets meer dan de persoonlijke wil dat iemand anders het zware werk opknapt. Kortom een zwaktebod en drogreden.

Polleke 24 juni 2022 om 14:07

AF heeft geen andere keuze want alle WT koersen rijden zal wat anders zijn dan het cherry-picking wat ze tot nu toe (en terecht) konden doen… met deze 3 kan je alvast naar de oorlog, goeie renners voor verschillende terreinen…

Rondje 25 24 juni 2022 om 14:28

Dat wordt een super mooie ploeg voor klassiekers.

pirazzi 24 juni 2022 om 14:30

Vanaf welke datum is het een world tour team dan?
Volgens PCS in 2023 nog ProTour. https://www.procyclingstats.com/team/alpecin-deceuninck-2023/overview/

Maillot à Pois 24 juni 2022 om 14:35

Ze hebben wel degelijk voor 2023-2025 hun kandidatuur voor een WorldTour licentie gesteld:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/alpecin-fenix-heet-vanaf-1-juli-alpecin-deceuninck-en-vraagt-worldtour-licentie-aan/

Thoin 24 juni 2022 om 14:39

1 januari 2023

pirazzi 24 juni 2022 om 15:59

Cool! Bedankt, dat nieuws had ik gemist.

Scott Sunderland 24 juni 2022 om 14:38

Benieuwd wat Wanty dan gaat doen op de transfermarkt nu Hermans en Kristoff weggaan. En Hirt is inmiddels ook al gelinkt aan de ploeg van Lefevre.

Steven_E 24 juni 2022 om 14:40

Die gaan Ghirmay & Thijssen verder uitspelen, daar zie ik wel. En ik blijf hopen dat Merlier naar Wanty gaat.

Cochise 24 juni 2022 om 14:42

Ik gok dat een groot deel van het vrijgekomen budget naar de opwaardering van Ghirmay z’n contract gaat. Calmejane en Rex ook in.

lo squalo dello Stretto 24 juni 2022 om 15:47

Ga er maar van uit dat Ghirmay een pak duurder geworden is op enkele maanden tijd. Het openbreken van het contract zal makkelijk overeenkomen met het salaris van een Kristoff

Steven_E 24 juni 2022 om 14:41

*daar zie ik wel toekomst in. En verder misschien nog een Herregodts ofzo binnen halen? Ook wel een leuke renner.

Vierkante Wielen 24 juni 2022 om 14:54

Herregodts en Reynders verdienen beide wel een stap omhoog. Zit nog wel rek in die twee.

Nico Dick 24 juni 2022 om 14:58

Rune Herregodts zou al even rond zijn met Intermarché-WG

Kopinkas 24 juni 2022 om 15:35

Reynders heeft dan weer een aanbod van UAE op zak

Massimo Bataille 24 juni 2022 om 14:47

Zou nog de best aanwinst zijn tot nu toe voor alpecin.
Want in de heuvelklassiekers of heuveletappes hebben ze toch niet echt iemand ( of VdPoel moet er nog eens voor gaan).
Groves is wel een ‘snelle’ man, maar tegenover Merlier is hij toch wel stap of 2 terug (en met Mareczko hebben ze al een B-sprinter).
SKA is natuurlijk een goede allround renner, maar toch ook vaak net niet

Vierkante Wielen 24 juni 2022 om 15:00

Mareczko is een C-sprinter die je alleen in de kleinere koersen kunt uitspelen. In een WT Rondje of grote ronde is het altijd een dnf.

Groves is beter dan Merlier op die leeftijd. Laat zien dit jaar weer een stap te hebben gemaakt en in Turkije al eens gewonnen van Philipsen, Bennett, Ewan en Cav. Met goede ondersteuning kan ie zeker wedijveren met de top binnen 2 jaar.

Alpecin kan niet de toppers met topsalarissen halen maar zal de categorie eronder moeten aantrekken en zorgen dat ze de top bereiken.

lo squalo dello Stretto 24 juni 2022 om 15:49

Hoeveel sprinters heb je uiteindelijk nodig? Lefevere weent ook altijd om budget maar heeft wel 3 sprinters in de gelederen. Alpecin zou dan Philipsen hebben (toch bij de beste ter wereld) + van der Poel die ook gewoon massasprinten op topniveau kan winnen, zeker na een iets of wat selectief parcours. Tel daar Groves bij op voor in B-velden en Marezko voor in de biljartvlakke parcoursen en je hebt toch genoeg pionnen om uit te spelen gespreid over het seizoen. (+ jongens als Taminiaux en Bayer en weet ik veel die nog punten sprokkelen met ereplaatsen)

Vierkante Wielen 24 juni 2022 om 17:58

Hoeveel massasprints heeft Mathieu gewonnen dan Squalo? Volgens mij is het in de Giro weer duidelijk geworden dat Mathieu helemaal niet graag in die hectiek zit van een massasprint en liever een leadout doet om dat uit te bollen.

Na een heuvelachtig terrein waar nog een groep van 30-50 is zal ie meedoen maar niet met 160 man.

Verweggistan 24 juni 2022 om 15:24

Gaat dat allemaal nog passen? Volgens mij hebben ze al meer dan 25 man onder contract voor volgend jaar en dan nog deze drie en Conci erbij.

lo squalo dello Stretto 24 juni 2022 om 15:50

Je mag er meer dan 30 hebben toch? + ze hebben ook het development team waar ze gewoon letterlijk renners kunnen stockeren

Kopinkas 24 juni 2022 om 15:37

Hermans is een beetje een Einzelganger, en heeft een broertje dood aan ploegwerk (behalve als er in zijn dienst gereden wordt, zoals door Rota in de slotrit van de Baloise tour), dus het zal me benieuwen hoe vlot die in te passen valt in de klassiekermix bij Alpecin.

Jean Dumas 24 juni 2022 om 20:56

Alpecin wordt het nieuwe QS zo.

UserNL1998 24 juni 2022 om 20:58

Maar dan zonder die dictator aan de leiding.

Headlines

Populair

Materiaalzone