Merijn Zeeman stellig: “Voorjaar van Jumbo-Visma is nog niet geslaagd”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 1 april 2023 om 07:00

Merijn Zeeman stellig: “Voorjaar van Jumbo-Visma is nog niet geslaagd”

Interview Met liefst vijf overwinningen in de afgelopen Vlaamse klassiekers is Jumbo-Visma de te kloppen ploeg in Vlaanderens Mooiste. De dominante koerswijze in de afgelopen weken biedt echter geen enkele garantie voor de Ronde van Vlaanderen. Al benadrukt hoofdcoach Merijn Zeeman dat de kracht in de breedte van zijn ploeg ook een sterk wapen op de belangrijkste afspraak in Vlaanderen kan zijn.

Met zeges in Omloop Het Nieuwsblad (Dylan van Baarle), Kuurne-Brussel-Kuurne (Tiesj Benoot), E3 Saxo Classic (Wout van Aert), Gent-Wevelgem (Christophe Laporte) en Dwars door Vlaanderen (opnieuw Laporte) is de Nederlandse WorldTour-formatie aan een ongekende serie bezig. “Toch begint het nog niet te wennen. Het is fantastisch om dit mee te maken”, stelt Merijn Zeeman.

Een verklaring waarom Jumbo-Visma in deze weken zo veel beter is dan de concurrentie kan de geboren Amsterdammer niet echt geven. “Ik denk dat we een heel goede rennersgroep hebben. Verder hebben we heel goed naar deze periode toegeleefd. En als je eenmaal het goede gevoel in de ploeg krijgt, dan helpt dat ook enorm.”

Jumbo-Visma verkende donderdag het parcours met Affini, Van Aert en Van Hooydonck – foto: Cor Vos

Mag ik zeggen dat jullie met de tegenstand spelen?
“Dat is zeker niet zo. Voor alle zeges die we hebben geboekt zijn we heel diep moeten gaan.”

Met alle respect voor de zeges in de vijf voorgaande klassiekers; komende zondag bij de start in Brugge worden het ‘slechts’ voorbereidingswedstrijden op ‘Vlaanderens Mooiste’ genoemd. Vergroten of verminderen die vijf zeges bij jullie de druk voor de Ronde van Vlaanderen?
“Ik denk dat die druk hetzelfde is gebleven. Wij willen de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix heel graag winnen. We weten ook dat dit heel erg moeilijk is. Ik denk dat iedereen in de E3 heeft gezien dat onze kopman Wout van Aert erg sterk is, maar dat Tadej Pogačar en Mathieu van der Poel minstens zo goed zijn. We hebben in ieder geval de bevestiging dat we een fantastisch voorjaar aan het rijden zijn.”

Hoe groot acht jij de kans dat buiten die drie een andere renner op het podium van de Ronde van Vlaanderen staat?
“Die kans acht ik verwaarloosbaar. Dan moet er wel iets heel geks gebeuren zoals materiaalpech of een valpartij. Fysiek zijn dit momenteel veruit de drie besten. Zij komen zeker in de finale naar voren. Daar heb ik geen twijfel over.”

Er was vanuit België kritiek op het wedstrijdverloop in Gent-Wevelgem waar Wout van Aert de zege schonk aan Christophe Laporte. Grote kampioenen als Eddy Merckx, Roger de Vlaeminck en Tom Boonen waren het daar niet mee eens.
“Wij hebben ook veel goede reacties over ons teamgevoel gekregen. Er zijn genoeg kenners die dit heel goed op waarde schatten. Ik denk dat die actie veel zegt over hoe wij als team naar de sport kijken. Er zijn inderdaad ook een paar mensen die daar wat anders over denken. Iedereen mag iets vinden.”

Wout Van Aert schenkt Christophe Laporte de zege in Gent-Wevelgem – foto: Cor Vos

Vind je het opmerkelijk dat die kritiek vooral uit het thuisland van Wout van Aert kwam?
“België is een klein land in een grote sport. Het heeft momenteel twee van de beste renners van de wereld. Ik vind het gek dat die twee in eigen land veel kritischer worden benaderd dan in de omringende landen. Maar iedereen mag daar een mening over hebben. Wanneer er mij echter naar wordt gevraagd, geef ik ook mijn mening.”

Gaat het hele peloton in de Ronde van Vlaanderen tegen jullie koersen?
“Nee, dat lijkt me niet. Tadej Pogačar, Mathieu van der Poel en Wout van Aert steken er bovenuit. Dat hebben we al vanaf Milaan-San Remo gezien en dat zal zondag niet anders zijn. Alleen zijn er in de Ronde van Vlaanderen nog veel andere mogelijkheden en kansen om de wedstrijd te beïnvloeden. Komt het op de zwaartepunten van de wedstrijd aan, dan gaan we die drie zien.”

Is de sterkte in de breedte van Jumbo-Visma jullie belangrijkste troef?
“Dat denk ik wel. Als je zulke renners hebt, dan is het ook zaak om die mannen te benutten. Wanneer het al snel een open koers wordt is de kans op een man-tegen-man gevecht groot. Pogačar en Van der Poel zijn op de hellingen heel sterk, terwijl onze kracht vooral in de breedte zit. Die kracht moeten we zeker gaan benutten.”

De drie topfavorieten voor de Ronde van Vlaanderen. foto: Cor Vos

Ondanks de vijf zeges in de Vlaamse klassiekers wordt er toch alleen maar gesproken over de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Stoort dat?
“Nee, ik vind dat niet gek. Ik hoop dat een van die twee Monumenten voor ons de kers op de taart wordt. Dat we dan kunnen zeggen dat we een perfect voorjaar hebben gereden. Als we niet een van deze twee klassiekers winnen dan ontbreekt een Monument op ons palmares van dit voorjaar.”

Is jullie voorjaar nu dan nog niet geslaagd?
“Nee, nog niet. Wij hebben heel duidelijk gezegd dat we een van die twee Monumenten willen winnen. Als dat niet lukt, dan hebben we mooie dingen laten zien maar is ons voorjaar niet geslaagd. Dat klinkt misschien gek. Maar wie had kunnen voorspellen dat we na Dwars Door Vlaanderen konden zeggen dat we vijf Vlaamse klassiekers hadden gewonnen? Natuurlijk compenseert het een soms het ander. Die nuance telt voor ons pas later. Ik denk niet dat we onze lat nu lager moeten leggen. Als we Mathieu en Pogačar kunnen verslaan, dan zou dat een enorme prestatie zijn.”

Hebben jullie dan als de sterkste ploeg geen masterplan waarmee je het man-tegen-man gevecht met Pogačar en Van der Poel misschien te slim af bent?
“Het is duidelijk dat we de kracht van de ploeg moeten gebruiken. Daar hebben we een idee over, maar daar ga ik me nu niet over uitspreken.”



RIDE Magazine
79 Reacties
Sorteer op:
31 maart 2023 09:43
Vijf Vlaamse voorjaarskoersen gewonnen, plus Tirreno-Adriatico en Catalunya. Daarnaast nog podium in Strade Bianche, Parijs-Nice en Milaan-Sanremo. Ik begrijp dat het winnen van een monument de ambitie is bij Jumbo, maar vrijwel alle ploegen zouden hier blind voor tekenen, zelfs als ze in Vlaanderen en Roubaix geen deuk in een pakje boter zouden rijden.
    31 maart 2023 10:02
    Volledig mee eens, het voorjaar van TJV is nu al geslaagd. Mede ook omdat er naast Van Aert ook nog twee andere supermannen rondrijden in het peloton - absoluut geen schande als je tegen hen (of zelfs van iemand anders) verliest in de RvV en Roubaix.

    TJV moet just niks meer ;-)
    31 maart 2023 12:49
    Klopt, maar één van de doelstellingen is om Vlaanderen/P-R te winnen en die doelstelling blijft staan ondanks het geweldige seizoen dat ze nu al draaien. Stel dat het niet lukt, zal er snel genuanceerd worden dat er voor de rest al een giga seizoen gedraaid is.
    31 maart 2023 14:06
    Wanneer heel duidelijk naar de RVV en PR wordt toegewerkt omdat dit de doelen zijn dan is al het andere de weg erna toe.
    Dan zijn die andere koersen mooi meegenomen en een zeer grote pleister op de wonde mocht men de doelstelling niet halen, dat wel uiteraard.

    Met de kwaliteit in de breedte waarin geïnvesteerd is en met goed plan ernaartoe is gewerkt kan men reële doelen stellen en die kunnen in dit geval hoger liggen dan het halen van meerdere doelen.
    Het klinkt vreemd omdat men deze erelijst normaal de meeste ploegen al erg tevreden zijn.
    Verschil is men heeft dit intern ook heel duidelijk als doel gesteld en weet met hun kwaliteit dat een flinke bijvangst niet uitgesloten is omdat er dat hogere doel is. Plus hoofddoel niet halen wil niet zeggen ontevreden maar wel dat het niet geslaagd is.
    31 maart 2023 19:51
    Artikel gaat over de voorjaarsklassiekers, hoewel de kop anders suggereert. Waarom zegt Zeeman gewoon niet 'deels geslaagd', zoveel simpeler.
31 maart 2023 07:48
De eerste leidende vraag ontzenuwt Zeeman door te zeggen dat ze ook veel positieve reacties kregen op Gent-Wevelgem en dat iedereen een mening mag hebben. Dat kan zo niet, denkt Dhr Kerckhoffs, het narratief moet in stand gehouden worden, dus nog maar een poging:

"Vind je het opmerkelijk dat die kritiek vooral uit het thuisland van Wout van Aert kwam?"

Kritiek? Die ex-profs/analysten zeiden zowat in koor dat ze het zelf niet gedaan zouden hebben maar dat het natuurlijk wel een mooi gebaar was. Dat laatste zei ook bijna 70% der Sporza-gebruikers.

Vooral uit België? Dus het is bekend wat voormalige wielergrootheiden uit andere landen hiervan dachten? Die zouden zonder uitzondering de zegen weggeschonken hebben? Het feit dat er vanuit België meerdere reacties kwamen is ten eerste omdat het een lokale wedstrijd betrof, dus sowieso meer aandacht, en ten tweede omdat er in België nu eenmaal erg veel journalisten werkzaam zijn binnen het wielrennen die allemaal artikels moeten produceren. Artikels die dan (al dan niet van een portie context ontdaan) graag overgenomen worden door WF. (De Franse, Italiaanse en Spaanse wielerpers worden dan weer amper gevolgd.)

Spijtig genoeg trapt Zeeman uiteindelijk toch in de val en herhaalt hij de geelzwartgekleurde mythe dat Van Aert veel kritiek krijgt vanuit België. Dat is onzin, geen renner wordt hier meer op handen gedragen. Ook Evenepoel wordt in België niet "veel kritischer benaderd dan in omringende landen" - WF zelf en haar commentaarsecties zijn daar het beste voorbeeld van.

Wel grappig trouwens dat de Belgische commentatoren en journalisten hier vaak overmatig chauvinisme verweten wordt, maar dat het nu plots klinkt dat ze te kritisch zijn op hun eigen helden...
    31 maart 2023 08:33
    Ja ik snap 'm ook niet helemaal. Volgens mij is er een ongekende adoratie van neRemco en neWout, waar zijn die vlaamse kritieken?? Waarom zou je überhaupt kritisch zijn op dergelijke superhelden? Al is TheRainbow meer een villainke natuurlijk...
    31 maart 2023 08:59
    De ergernis bij Wout (en TJV) zit er m.i. met name in dat Van Aert in België heel vaak beoordeeld wordt op wat hij niet doet, niet kan, of niet bereikt en dat dit in hun ogen afleidt van wat hij wel wint en hoe bijzonder zijn profiel als wegrenner (alleskunner) is. Of die ergernis terecht of onterecht is daar kan je over twisten, maar het lijkt mij stug dat ik die ergernis mij verbeeld. Afgelopen week ging het over Wevelgem, de andere keer over Groen, dan weer over knechten voor Roglic en ga zo maar door. Wevelgem is onderdeel van een patroon (binnen de blik van Van Aert en TJV). Ironisch is ook dat Van Aert ‘Ik moet just niks!!!’ uitroept na een overwinning (de ergernis komt er uit) en twee dagen later komt alweer de discussie 'wat hij eigenlijk had moeten doen' in de finale met Laporte. Kranten moeten gevuld worden en praatprogramma's hebben content nodig, maar wat een gebrek aan creativiteit en spitsvondigheid om steeds terug te vallen op die gemaakte keuzes, alsof er geen andere onderwerpen te vinden zijn.
    31 maart 2023 09:10
    Moet men dan de klep houden over een zeer unieke en daarmee heet bespreekbare actie zoals wat WvA in Wevelgem doet? En het moeten winnen van een keienkoers zoals de E3 om het kopmanschap te pakken zat er eveneens 100% boenk op.

    De wrevel lijkt allemaal rechtstreeks uit wielerclub wattage komen waarin ze even wat dieper insteken op het wel, wee en alle uitdagingen die er bij topploeg Jumbo spelen. Niet vals maar wel kritisch. Zeeman lijkt dat niet fijn te handelen en vindt ‘het beter’ als iedereen hem wat oppervlakkiger en algemeen positief benadert.
    31 maart 2023 09:31
    "Moet men dan de klep houden over een zeer unieke en daarmee heet bespreekbare actie zoals wat WvA in Wevelgem doet? " Nee, maar er is ook zoiets als doseren. En belangrijker: er is in Wevelgem niets weggegeven, er is een rekening geopend en Laporte zal die ooit inlossen, terwijl het Belgisch narratief in de meeste gevallen niet verder ging dan de waan van de dag. Is in België besproken of een tweede Wevelgem op je palmares enige meerwaarde vertegenwoordigd (met andere woorden: of die koers niet overschat wordt)? Ik vermoed van niet. De kwestie Wevelgem kan vanuit verschillende perspectieven bekeken worden: korte vs lange termijn, leiderschap, de vraag waarom Pogacar en MvdP absent waren, palmares, teamwork, de aard van Wout, hoe zijn beslissing van invloed is op Vlaanderen of Roubaix, etc. Je kan hier nog makkelijk 10 perspectieven aan toevoegen. Maar de overheersende ééndimensionale perceptie was simpelweg 'Wevelgem geef je niet weg'.
    31 maart 2023 09:48
    @Panache, veel van die mogelijke beschouwingen die je hierboven suggereert ZIJN ook aangehaald in Wielerclub Wattage en andere artikels/interviews/columns. Je maakt op basis van enkele 'out of context' artikels op WF (en/of hun soms foute titels) dan ook dezelfde inschattingsfout als Plugge en co - de wielersecties en praatprogramma's "moeten" in het wielergekke België (Vlaanderen eigenlijk) inderdaad gevuld worden, maar dat gebeurt niet op een manier dat bij uitstek WvA, TJV en/of Evenepoel kritisch benaderd worden. Dit wordt blijkbaar wel zo aangevoeld door hen en anderen met lange geelzwart-gelakte tenen (o.a. Raymond Kerckhoffs), waardoor uitspraken als "ik zou het zelf niet gedaan hebben" meteen aangevoeld worden als kritiek.

    Je noemt zelf ook het verhaal rond de groene trui. Dat werd in de Vlaamse pers inderdaad een discussiepunt, mede omdat Wout zelf (!) aangegeven had om die ooit graag te winnen. Het was vooral hier op WF dat een deel van de TJV-fans daar heel luid tegenin zijn gegaan omdat het niet te combineren zou zijn met het binnenhalen van de gele trui. Met als een van de vreemde argumenten dat de groene trui enkel in België belangrijk geacht zou worden. Ook in dat verhaal is WF via vaak suggestieve titels meegegaan in het cultiveren van de "controverse". (we weten trouwens allemaal hoe die geel-groene historie is uitgedraaid)

    Mijn punt: oordeel niet enkel op basis van de selectieve, ietwat eenzijdige voorstelling (en overgepolariseerde discussies) die je op Wielerflits of via clickbaiterige titels gepresenteerd krijgt...
    31 maart 2023 10:37
    Het hele; ‘Belgische versus Nederlandse omgang met dingen’, zit volgens mij gewoon een beetje in de cultuur. Als Nederlander die inmiddels 10 jaar in Gent woont en werkt ben ik een beetje een ervaringsdeskundige. Heel gechargeerd zijn Belgen meer doeners en korte termijn denkers, ze blinken uit in het aandragen van ad hoc oplossingen met heel veel creativiteit maar ze zullen niet zo vaak hun mening geven of zich zelf op de borst kloppen (zeker niet voorafgaande iets wat ze doen). Negativiteit wordt wel vaak geuit zeker na-afloop. Nederlanders daarentegen plannen, organiseren, willen alles van te voren weten, durven ook uit te spreken dat ze ergens goed in zijn, geven overal en altijd hun mening. Zijn meer lange termijn denkers. Natuurlijk dit zijn algemeenheden, maar door de bank genomen kloppen ze wel. Ik heb het hier ook regelmatig over op mijn werk. Dus Nederlanders en Belgen kunnen soms prachtig langs elkaar heen praten zonder elkaar echt te begrijpen, ze spreken de zelfde taal, maar soms toch ook niet. Overigens is dit op geen enkele manier een waarde oordeel. Beiden hebben goede en slechte dingen, de een is niet beter dan de ander. En soms gedijt iemand beter in de “cultuur” van de ander. In Nederland was ik die stille, in België ben ik degene die altijd haar zeg doet. Misschien dat Van Aert iets beter in de Nederlandse “cultuur” gedijt en wordt dat door Belgen niet altijd begrepen? My 2cents.
    31 maart 2023 11:19
    Goede opmerking, Whyze Katje, zulke culturele verschillen kunnen zeker meespelen (zoals ook ik weet uit eigen ervaring door te wonen/werken in verschillende landen). Binnen één land kunnen de verschillen trouwens ook aanzienlijk zijn - de mentaliteit in Gent ervaarde ik bvb als een stukje positiever dan die in mijn thuisstad Antwerpen. Dat neemt niet weg dat het volgens mij overdreven is om te stellen dat met name Van Aert overmatig bekritiseerd wordt in België.
    31 maart 2023 11:31
    Ik wil hier als kanttekening bij plaatsen dat ik een hoop Belgen die met de koers bezig zijn ook enigszins a-typisch vind. Ik ben in real life nog nooit een type Boonen of Lefevere tegengekomen, wel veel Bakelants en Vanbelleghems, allemaal wat rustiger en gereserveerder. Moet toegeven dat dat vaak op professioneel vlak was en niet in de kroeg. ;-)
    31 maart 2023 11:58
    @Wheely, ik kan je verzekeren dat hier in Gent toch vrij regelmatig ‘uit de bol’ wordt gegaan, maar het duurt ff voor men op stoom is :D. En inderdaad: Gent Rocks ;-)

    @Limal, Ik denk dat Van Aert enorm gewaardeerd wordt, maar het zit een beetje in de Belgische aard om het negatieve vooral te uiten. Ik heb niets met voetbal, maar als het Nederlands elftal in 1 of ander toernooi het goed doet, wordt er massaal uit het dak gegaan, in België zie je dan her en der een vlag hangen. De zichtbare en uitgesproken adoratie komt veel langzamer op gang. Overigens is dat niet alleen mijn mening, ik hoor dat ook bevestigd worden in mijn omgeving ‘We klagen nu eenmaal graag’. En zonder het te zeggen zijn ze dan toch ook apetrots. Het is hetzelfde met optredens, ik ben zowel in Nederland als in België naar optredens van Raymond vh Groenewoud geweest, in Nederland staat iedereen snel op de banken en gaat uit zijn dak, in België duurt het tot het laatste nummer voor dat iedereen eens gaat staan en een beetje gaat bewegen, vooral de eerste keer dat ik dat meemaakt was dat voor mij echt een vreemde ervaring. Daarmee is niets gezegd over of men het mooi of goed vond, het wordt minder geuit. En inderdaad over de gewestelijke verschillen zwijg ik dan nog maar ;-)
    31 maart 2023 13:00
    @Whyze Katje, om schaamteloos enkel in te pikken op je referentie naar feestelijkheden rond Oranje - ik herinnerde me per toeval dit artikel van enkele dagen geleden:
    https://sporza.be/nl/2023/03/28/nederlandse-pers-vernietigend-na-oersaaie-wedstrijd-van-oranje-tegen-gibraltar~1679993225494/
    De gequote artikels in Nederlandse media heb ik niet in hun geheel gelezen, dus het zou altijd om een selectieve afspiegeling door Sporza kunnen gaan, maar ik ben toch geneigd om te geloven dat (over?)kritische geluiden ook Nederlandse sportjournalisten/analysten niet vreemd zijn ;-)
    31 maart 2023 13:18
    Haha, maarre je hebt me ook niet horen beweren dat de nederlandse sportpers niet zeer kritisch kan zijn. Ik volg het langebaan schaatsen al sinds jaar en dag. Als ‘Oranje’ teveel medailles haalt is er te weinig tegenstand en gaat het schaatsen op zeker richting de ondergang. Als ze te weinig medailles halen kan dat toch niet waar zijn, een land dat leidend is in schaatsland, ook dan is het schaatsen reddeloos verloren ;-). Dus ja volledig eens ook in de Nederlandse pers kunnen ze er wat van. :D :D.
    Ach die tegenstelling tussen Belgen en Nederlanders het is ook gewoon leuk, vooral als je er een beetje mee gaat spelen. Op de tribune in Thialf, luidkeels Bart Swings gaan aanmoedigen in onvervalst Nederlands, je krijgt toch wat vreemde blikken ;-).
    31 maart 2023 14:40
    Whyze katje legt het vrij goed uit. Mijn ervaring is vrijwel gelijk.

    Plus komt dat commentaar, ik zeg het toch maar, van een land, een streek Vlaanderen alwaar men op moest boksen tegen de elite, de aristocratie uit Wallonië die leidend waren lange tijd in het land. Geld bepaald en dat zat waar de mijnen waren. Daarvoor moest men luisteren naar den Hollander waarvan men zich bevrijde. Het onderdrukt gevoel van de oude Vlaming zit er nog ofwel beetje Calimero.

    Dat is één van de volksaard eigen zaken. Het andere is dat de koers hier mensen zot maakt. De eerste beste crossert die af en toe top 20 rijd heeft direct een fanclub die met veel kabaal hun idool toejuichen naar het podium. Immers vraag de meeste en ze antwoorden dat hun renner zeker beter kan etc. "Joa, das ne r inne die due wel komt"
    Gechargeerd, allemaal zijn het Flandriëns. Blinde adoratie waarbij de tegenstander wordt uitgescholden, geduwd zelfs, met een vlaggenstok geslagen of met bier wordt gegooid was enige jaren terug normaal.
    Ofwel een ongezonde rivaliteit beleven was normaal en zit er nog bij velen in.
    Daarbij hoort ook het pakke wagge pakke kunt want oew palmares kan nie groot genoeg zèn. Of dees koers das toch nie zomaar un koerske een, die madde nie laot'n lôp'n.
    In veel opzichten een klein land maar mbt de koers het grootste land.

    Tis gewoon bietje dun volksaard,
    31 maart 2023 15:23
    KopOverKop zijn dagelijkse riedeltje hier dat Vlamingen calimero's zijn, is ook weer neergepend voor vandaag. :D
    31 maart 2023 17:23
    Mooie Sjors ik woon er en ervaar het al jaren zo. Verder wordt hier eerder al dit onderwerp aangehaald waarop ik slechts aanvul.
    Heb nog nooit supporters uit of in Ned dingen zien uithalen die Belgen wel doen.
    Afgelopen winter de cross in Diegem met de middelvinger naar de groep joelers speak weer voor zich. Of ontken je dat.

    Er zijn genoeg Vlamingen die zich niet laten verleiden tot al die gekkigheid en nuchter koers volgen slechts groot koersliefhebbers maar groot deel is besmet met dat aandoenlijke MAC koersvirus. (Mordicus Absurdicus Chauvinismus)

    Bovendien heb ik niets tegen Nederlanders of Belgen. Sterker vind de ophef mbt REV in verleden overdreven. Of de voorrdurend controverse JV en REV zoals door de Italiaanse schilder. Of onzin mbt MvdP WvA van wie de beste is.

    Alleen lieden geblindeerd door het MAC virus zoals jij kennelijk zien de feiten als een rode lap. Gekke koeien virus wellicht dan toch?
    31 maart 2023 18:04
    MAC, goed gevonden!

    Als Vlamingen het over Vlamingen hebben. Hebben ze het dan over het hele Nederlandse taalgebied of over alles ten westen van Antwerpen ?

    Mijn ervaring is dat net zoals in Nederland er een landelijke cultuur maar ook zeker een regionale cultuur is die nog meer bepalend is voor het slag mensen. De Limburger lijkt meer op de NLse Limburger dan op een West-Vlaming. Een West-Vlaming lijkt meer op een Zeeuws-Vlaming, etc.

    De stereotype Vlaming (zoals op WF besproken door NLers) van de koers is al snel een West-Vlaming. Maar dat is wel echt een wereldje op zich. Tov alles dat er oostelijk van ligt.

    Ik hoor graag jullie mening, Vlamingen.
    31 maart 2023 18:30
    Volgens mij bestaat er niet zoiets als ‘de Vlamingen’… Lijkt mij een redelijk heterogene groep, net zoals… de rest van de wereldbevolking.

    Quote:
    Alleen lieden geblindeerd door het MAC virus zoals jij…


    Ach in plaats van dagelijks op een wielersite hele analyses neer te schrijven wat voor een calimero-volk die Vlamingen toch niet zijn, lijkt het mij een zinvollere tijdsbesteding om daar waar jij schijnbaar woont, in het Belgisch grensgebied, misschien eens wat vrienden te maken i.p.v. hier constant zo enorm verongelijkt te doen. We kennen nu je standpunt wel (aangezien je het hier dagelijks komt neerpennen), misschien gewoon bij het wielrennen houden?

    Als hier iemand dagelijks komt neerpennen wat hem allemaal zo ontzettend stoort aan ‘de Nederlanders’, is dat ook niet zo bevorderlijk voor de sfeer.

    Veel liefs.
31 maart 2023 08:58
Hij heeft wel lef om dit zo onverbloemd uit te spreken. Met Pogacar in de Ronde en VDP in de Ronde + Roubaix aan de start geef ik Jumbo minder dan 50% kans dat ze een van beide winnen. Dan is een uitspraak als deze toch een groot risico.
    31 maart 2023 09:11
    @Diskob Aan het begin van het seizoen is al gezegd dat het winnen van een Vlaanderen of Roubaix essentieel is voor JV. Zeeman herhaalt hier gewoon de doelstelling van de ploeg. Als topploeg moet je ook pas tevreden zijn als je een monument of grote ronde wint
    31 maart 2023 09:17
    Iedereen gaat er ook maar van uit dat Van Aert er kansloos afgereden wordt in de ronde op basis van de E3, maar ik denk dat Wout gewoon nog een paar procent gaat beter zijn in de ronde en dat ze er hem gewoon niet definitief gaan afkrijgen, ik denk dus oprecht dat ze er bij JV veel vertrouwen in hebben dat Van Aert de klus kan klaren. Als Van Aert intern tekenen zou geven dat een man tegen man gevecht helemaal niet mag gebeuren omdat hij zich niet sterk genoeg acht dan gaat Zeeman dit ook niet zo expliciet verkondigen.
    31 maart 2023 09:24
    @Cycling: klopt, maar aan het begin van het seizoen wisten ze nog niet dat ze voor de start van de Ronde al Omloop, Kuurne, E3, Wevelgem en Dwars door Vlaanderen zouden gewonnen hebben. Het risico nemen om dan te zeggen dat je voorjaar niet geslaagd is als je geen monument wint, vind ik opmerkelijk. Ik heb er wel respect voor moet ik zeggen.
    31 maart 2023 14:25
    Cycling geeft kortweg goed weer hoe de vork in de steel zit.

    En Wieler-Joke heeft gewoon gelijk. WvA kan in de aanloop net wat minder dan normaal zijn geweest. Juist die aanloop kan juist een aanscherping naar de laatste procentjes zijn wat ze zelf ook weten en meten.

    Voor de rest Diskolb lijkt het mij toch vrij reëel zoals bij reaktie van Shinzawai het is belicht. Meer moet dat niet zijn.
31 maart 2023 09:48
Maar in het interview op YouTube zegt Zeeman juist wat we nu meemaken rijden we hoe dan ook al een fantastisch voorjaar. Het artikel is tegenstrijdig met het interview dat hier staat
31 maart 2023 07:18
Dik gemiste kans om Zeeman eens even uit te horen over wat er precies zo uniek aan Jumbo’s voorbereiding is dat ze minus 2 megatalenten, met zowat de hele equipe, iedereen lachend naar huis rijden. Daar iets meer vragen over stellen zou dapper zijn, als journalist. Hoe je dat dan doet zonder hem boos te maken is de kunst.

Hoezeer ik ook van Aert de ronde gun ligt die factor bij Zeeman, Plugge en zijn helm toch een flink stuk lager moet ik zeggen.
    31 maart 2023 08:24
    Non interview idd. Staat werkelijk niks in wat we niet elders al hebben gehoord of gelezen… Deze mag eerder onder de advertenties samen met de Jumbo suplementen, brillen, food-appjes, etc…
    31 maart 2023 10:17
    Eens alle vragen die gesteld zijn, zijn een herhaling van al gedurende de week beantwoorde punten. Niks nieuws helaas.
    31 maart 2023 11:51
    Wat voor vragen bedoel je specifiek RV?
    31 maart 2023 11:57
    "Wat is jullie geheim?"

    Zou ik ook vrij standaard vraag vinden hoor.
31 maart 2023 12:37
Zeeman legt hiermee flink druk op vooral VAert wat me niet slim lijkt want die heeft al genoeg druk in zijn thuisland te verduren. Ondertussen vliegt MvdP lekker licht gebruind en opgewarmd vlak voor de heilige koersdag terug naar huis en staat straks ontspannen en vol goede zin aan de start. Vlak achter hem is het bleke wat verzenuwde gelaat van Wout nog net zichtbaar.
    31 maart 2023 14:46
    Alsof de volwassen en zelfbewuste van Aart zelf die verwachtingen zeker intern al niet duidelijk uitgesproken heeft.
    Een man al vele jaren gewend aan een enorme druk vanuit zijn streek, land, en voortaan duidelijk uitspreekt zijn eigen plan en wensen te hebben en niet die van wielerzotten die van alles eisen, hij moet niks.
    Die kan daar echt wel mee omgaan. Bovendien wordt vanuit de ploeg eea gewoon normaal gesproken met vertrouwen en is er geen "dwang".
    31 maart 2023 15:32
    Tuurljk heeft VAert die verwachtingen en dat streven zelf ook maar een ploegleider hoeft toch niet de druk onnodig op te voeren voor zijn kopman en via de pers het voorjaar alleen na een overwinning in RVV of P-R geslaagd te noemen. Zo wordt het nog een obsessie ipv een kans.
31 maart 2023 07:16
Duidelijke taal Zeeman.
31 maart 2023 08:40
Misschien interpreteer ik zijn antwoord verkeerd, maar..... Als de kans verwaarloosbaar is dat er een andere renner dan de grote drie op het podium staat, waarom zou ik me als Mathieu of Tadej dan nog druk maken over de sterkte van de ploeg. Enige reële optie lijkt me dan de Boonen 2006 variant waarin er Jumbo treintje de hele (pre)finale voor haar rekening neemt (en de wedstrijd met 1 versnelling beslist wordt). Wagonnetje aanhaken is eenvoudiger dan moeten reageren op outsiders uit de ploeg van concurrent. Lijkt me geen optimaal plan voor Jumbo. Op zo'n antwoorden moet een journalist toch inspelen?
    31 maart 2023 10:46
    Zoals het er staat is het raar ja. Ik vermoed dat hij bedoelt dat de kans dat iemand anders dan de grote drie wint wint heel klein is (al is ook dat bewistbaar).
    31 maart 2023 14:49
    Of het idee dat normaal gezien Wout samen met die andere twee de koers maakt zoals vaker blijkt hoewel het is koers en je weet nooit welke verassingen er kunnen opduiken.
    Maar normaal gezien dan....... Zoiets wellicht?
31 maart 2023 08:45
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je veel met Zeeman & Plugge rondhangt, die er kennelijk een negatieve vertaalslag van Belgische aandacht voor van Aert op nahouden, eindigt met ‘Ik moet just niks!!!’ In een camera roepen.

Gooi daar beroepsstoker Kerckhoffs (doet ie altijd kundig moet ik nageven) bovenop en de boiling points rollen binnen.
    31 maart 2023 09:05
    Eens, met die opmerking over beroepsstoker. WF zit daar inmiddels helemaal vol mee, net iieeetsje teveel stookartikelen, maar goed het houdt ons van de straat
    31 maart 2023 14:54
    Ja, die 2 JV directieleden weten hoe de vork in de steel steekt bij de Belgische media etc.

    En de uiterst vakbekwame professioneel kritische Kerckhoffs kent zijn pappenheimers en waar de kolen op het vuur moeten.
    31 maart 2023 16:42
    Andersom weten de Belgische kenners bij wielerclub wattage ook prima hoe ze kaaskop Zeeman (Alkmaar, nuff said) helemaal loco kunnen krijgen.

    Ergo: het is allemaal éxáct hetzelfde
    31 maart 2023 17:29
    Komt allemaal op hetzelfde neer. Maar hetzelfde is wat anders ☺️
31 maart 2023 09:30
9 van de 10x als de druk erop staat laat wva het afweten. Ik geef bennoot en laporte meer kans
    31 maart 2023 10:13
    'Het laat afweten' vind ik te sterk uitgedrukt. Van Aert is eigenlijk de enige van zijn ploeg, en misschien wel van het hele peloton, die er àltijd staat. Goede ondersteuning voor Roglic in Tirreno, podium in MSR, en dan E3 gewonnen en GW weggegeven.

    Als je Van Baarle dit voorjaar ziet, weet je dat dat niet zo simpel is - een kopman die er altijd staat. Het laten afweten zie ik eerder bij andere grote ploegen, zoals bv. Soudal-QS of AG2R. Maar Van Aert zou wel nog eens een grote zege moeten pakken.

    Dit is overigens een mooi voorbeeld van hoe de kritiek niet enkel uit Vlaanderen komt. Ik lees hier vanuit Nederlandse hoek toch ook vaak Woutje dit of Woutje dat.
    31 maart 2023 15:00
    Inderdaad Mooie Sjors, WvA staat er vrijwel altijd en daar geniet hij zelf volop van ook door grote voldoening wanneer hij de kopman heeft kunnen helpen. Echte teamplayer en winner.
    Overigens merk is en ook ook Jos van Aert, neef van vader van Wout , uit Rijsbergen ervaart zelfs in Nederland een zeer grote bewondering voor Wout. Ken vele vooral sportieve wielervolgners en renners en hoor ook grote bewondering voor Wout vooral sinds zijn interviews ook veel volwassener geworden zijn.
    31 maart 2023 17:33
    Mag dat wel Mooie Sjors. U hier gelijk geven?
    Immers MAC virus, Vlamingen, etc. Gelukkig zakt de koorts bij tijd en wijle en zie hoe een goede analyse u maakt.
31 maart 2023 13:23
Mat Laporte, Kragh, Mohoric en Küng vooruit moet ik het nog zien of het om de 3 "Groten" draait in de Ronde.
31 maart 2023 15:28
Stel je voor dat ze de Ronde niet winnen, dan is Roubaix voor Jumbo-Visma de wedstrijd van de laatste kans! Absurd na zo een voorjaar.
    31 maart 2023 15:29
    En Luik-Bastenaken-Luik?
    31 maart 2023 15:40
    Grote prio dit jaar is een kassei monument. LBL winnen is zo gezegd niet een doel dit jaar
    31 maart 2023 16:45
    Onderaan Stavelot, aan het begin van Haute Levée, liggen ook wat kasseitjes.
1 april 2023 07:48
Gewoon wat extra bakpoeder snuiven en ze winnen nog wel een monument!
31 maart 2023 09:55
Ik vind het wel grappig dat de RVV en PR ondertussen zowat opgepompt worden tot de 2 grootste koersen van het jaar. Het zijn mooie koersen ja, monumenten. Net zoals Luik, MSR en Lombardia. Maar toch nog een stuk onder de grote rondes en het WK hoor.

Het lijkt bijna van staatsbelang dat Van Aert 1 van die 2 koersen wint. Welnee, gewoon eens een grote zege moet er dit jaar bij komen. Mag evengoed Luik of het WK zijn.

Denk als je het aan Zeeman vraagt dat ie liever weer de Tour, en dan daarna de Giro wint. Ook eens een regenboogtrui op de weg in de rangen zal ie liever zien.

Als je de startlist quality van Vlaanderen en Roubaix er eens op nakijkt op gerenommeerd kanaal PCS, zie je ook dat die koersen totaal niet bij de grootste koersen van het jaar staan. Het zijn geweldige wedstrijden, mijn 2 favoriete koersen van het jaar om naar te kijken, maar nu wordt het wel érg gehypet. Nog een geluk dat Pogacar verliefd is geworden op de Ronde - wat het niveau meteen een stuk hoger legt - maar traditioneel zijn dit niet de koersen waar de verzamelde wereldtop present tekent.

Vroeger was er altijd de kritiek in België dat de landgenoten niet verder komen dan die 2 kasseiklassiekers, en nu lijkt het nog het enige wat telt.
    31 maart 2023 10:05
    Het probleem (voor zover je over een probleem kunt spreken) is dat Van Aert zélf altijd volgehouden heeft te willen scoren in RvV en PR. En diezelfde Van Aert is het middelpunt van TJV in het klassieke voorjaar. En diezelfde Van Aert was jaren geleden niet al te best omringd door een kwaliteitsploeg die hem naar de streep kon brengen. TJV heeft inmiddels een voorjaarskern waar de kwaliteit vanaf druipt maar die winsten in de RvV en PR zijn er nog steeds niet. Die pijn voelen ze bij TJV steeds harder en het grabbelen naar die overwinningen wordt steeds krampachtiger. Zo krampachtig dat je de rest van de koersen bijna zou vergeten en dat is wat hier gebeurt.
    31 maart 2023 10:18
    Vanuit sportief perspectief en als liefhebbers zullen ze er heel graag scoren, ik zie het ook een beetje als goodwill richting de wielerfans. Pogacar haalt er ook enorm veel credits mee op door hier te shinen. Professioneel gezien en vanuit de sponsors zal het inderdaad minder zwaar wegen dan de Tour maar die wordt nu eenmaal niet gereden in april.
    31 maart 2023 10:44
    Persoonlijk vind ik de strijd om AK in grote rondes zelden boeiend. De monumenten staan voor mij bovenaan.
    31 maart 2023 11:08
    Ik zie ook liever de monumenten dan pakweg de Giro of de Vuelta. Maar er wordt vanuit allerlei hoeken nu wel heel veel druk gelegd op die 2 kasseiklassiekers, alsof het de heilige graal van het wielrennen is. Bij pure kasseivreters begrijpelijk, want die hebben doorgaans maar 2 kansen op een jaar.

    Maar Van Aert kan ook een koers als LBL aan, en op het WK vindt ie ook zowat jaarlijks een omloop die hem moet liggen. Straks 2 kansen op een grote overwinning, maar is hij nu werkelijk de grote topfavoriet in die 2 koersen? Een van de 3 favorieten voor de Ronde van Vlaanderen, en in Roubaix heeft hij al vaak pech gekend dus daar moet het ook wat meezitten.

    Ik zie nu al een half jaar heel veel discussie over Van Aert en die 2 koersen, alsof het een soort collectieve obsessie is. Evengoed kan je je de vraag stellen wanneer Roglic, die zowat elke ronde op de kalender heeft gewonnen, nu eens de Tour of de Giro gaat winnen. Die is nog eens 5 jaar ouder, dus bij hem lijkt het mij allemaal wat dringender te worden. Of wanneer gaat Alaphilippe LBL winnen? Ik vind dat hele Van Aert-moet-dit-jaar-Vlaanderen-of-Roubaix-winnen-verhaal toch wel erg opgeklopt onderhand.
    31 maart 2023 11:19
    Dat is eigenlijk logisch vanwege de volgende redenen Sjors; Van Aert is een Vlaming met exact de kwaliteiten die je nodig hebt om de Ronde te winnen en zijn eeuwige rivaal VdP heeft hem al twee keer gewonnen. In Vlaanderen wordt je pas onsterfelijk als je Ronde pakt.
    31 maart 2023 11:23
    Wat boeit die zogenaamde ‘startlijst kwaliteit’ eigenlijk? Wordt Vlaanderen een (nog) grotere koers wanneer kansloze kwaliteitscoureurs als Mas, Vingegaard, Bilbao en Hindley meedoen? Waar het om gaat is dat binnen deze niche, een niche die in hoog aanzien staat, de wereldtop in absolute hoogvorm aantreedt. Je kan op persoonlijke subjectieve gronden deze koersen overrated vinden, maar dat weerspiegelt niet het beeld binnen de wielrennerij.
    31 maart 2023 11:36
    Maar staat die niche 'in hoog aanzien'? Het zijn leuke koersen om naar te kijken, maar een RVV kan je qua internationaal aanzien totaal niet vergelijken met de Tour.

    Ik vind het wel grappig dat het nu lijkt alsof Van Aert die de RVV wint het belangrijkste is dat er in de wielersport moet gebeuren. Alsof Messi het WK moet winnen. Daar gaan de discussies steeds meer op lijken. Zoals gezegd: wanneer gaat Roglic de Tour, of toch op z'n minst de Giro, winnen? Dat is binnen deze sport eigenlijk veel meer een prangende vraag. Maar ik zie weinig discussies waarin massaal wordt gesteld dat dat nu absoluut moet gebeuren.

    Wint Van Aert dit jaar de Ronde of Roubaix niet, wint hij ze misschien binnen 5 jaar? Dat het nu al meer dan een half jaar zo enorm van 'moetens' is, ik vind dat een beetje onnozel eerlijk gezegd.
    31 maart 2023 11:55
    Nou Sjors dat kun je vinden maar TJV denkt daar duidelijk anders over gezien de pijlen die ze op het voorjaar gericht hebben.

    Volgens mij staat de Ronde ook internationaal best in hoog aanzien hoor, eerst de Tour, dan de Giro, de Ronde en Roubaix. De Italiaanse en Ardennen klassiekers en de Vuelta komen daarna pas. Naar mijn mening ook terecht.
    31 maart 2023 11:56
    Ik denk persoonlijk niet dat een koers als de RVV internationaal gezien boven een LBL wordt gezet, maar goed... Het blijft allemaal behoorlijk subjectief uiteraard.
    31 maart 2023 12:00
    Zeer subjectief ja, ik spuug persoonlijk nog net niet op LBL maar kan er niet echt enthousiast van geraken. Beleving in Vlaanderen is ongeëvenaard.
    31 maart 2023 12:21
    @Mooie Sjors

    De vergelijking met de Tour is natuurlijk zinloos; geen enkele wedstrijd doorstaat die vergelijking. Ook al scoort de Tour op vlak van amusementswaarde heel laag. Uiteindelijk gaat het om een 4-tal ritten die echt van betekenis zijn.

    Er zijn op het net voldoende lijstjes te vinden waarin het merendeel van de wielervolgers PR & RVV boven de andere monumenten zetten. En dat ligt in hoofdzaak aan hun unieke karakter en het feit dat er gewoon met open vizier en aantrekkelijker gekoerst wordt met een langere finale als gevolg.

    Dat is niet alleen aangenamer voor de kijker maar ze vermarkten hun troeven het ook veel beter (& makkelijker) dan dat donkere Luik en dat herfstige Lombardije aan de staart van het seizoen.
    31 maart 2023 12:27
    Quote:
    Ik zie ook liever de monumenten dan pakweg de Giro of de Vuelta. Maar er wordt vanuit allerlei hoeken nu wel heel veel druk gelegd op die 2 kasseiklassiekers, alsof het de heilige graal van het wielrennen is.


    Die 2 kasseiklassiekers hebben natuurlijk de betere reputatie binnen de monumenten. Vaak mooie koersen, ook goed gelegen in een seizoen.

    LBL is verbeterd, maar is erg lang een afwachtende anti-koers geweest (de Valverde jaren) waar weinig te beleven viel. Lombardije is mooi, maar blijft een "oh ja, ook dat nog" epiloog op 't einde van een lang seizoen en San Remo is een urenlange toeristische brochure met op 't einde 5 minuten koers. Dat de Strade zo snel een grote status heeft gekregen, komt ook doordat de concurrentie niet zo ontzettend breed of sterk is.

    De kasseiklassiekers lokken non-liefhebbers naar de koers, de andere monumenten bevestigen vaak de heersende vooroordelen bij diezelfde non-liefhebbers.
    31 maart 2023 12:42
    Ik ben het met jullie eens dat het de 2 mooiere koersen zijn hoor, dat zei ik zelf ook al. :) Ik denk dat met name Roubaix internationaal gezien wat populairder is en meer bekeken wordt (of werd) dan de andere koersen vanwege het heroïsche karakter, ik weet niet of daar cijfers van zijn?

    Maar zeker de RVV had niet zo lang terug toch wat het imago van Vlaamse kermis t.o.v. LBL waar al die grote namen aan de start stonden. Toen haalden die kleppers hun neus op voor Vlaanderen. Ik herinner mij nog een start van LBL waar ik bij was en waar mannen als Indurain, Pantani, Museeuw, Bugno, Sörensen, Tchmil, Rominger, Argentin, Jalabert, Chiappucci, Van der Poel... aanwezig waren. Zo'n Valverde heb ik ook pas in zijn nadagen voor het eerst zien opduiken in Vlaanderen.

    Nu is dat ook wel wat anders natuurlijk, met VDP, WVA en Pogi aan de start. Drie mannen van de top-5 van de wereld. Zoals gezegd: de aanwezigheid van Pogacar voegt veel prestige toe aan deze wedstrijd, alsook de veelzijdigheid van Wout en Mathieu die het hele jaar door meedoen voor de prijzen.

    Misschien hang ik nog te veel in het verleden met mijn kijk op de prestige van deze koersen, maar ik blijf er wel bij dat het wat massaal opgeklopt wordt dat het voor Van Aert dit jaar ab-so-luut moet gebeuren in deze 2 koersen.
    31 maart 2023 13:42
    @Mooie Sjors,

    het is net in het tijdperk van die renners dat de Ronde een hoge vlucht is beginnen nemen. Daar heeft de figuur van Museeuw natuurlijk enorm toe bijgedragen. De Wereldbeker maakte ook dat alrounders (Museeuw, Sorensen, Bartoli, VDB, Fondriest) na de kasseien ook doortrokken tot Luik & de Amstel (toen nog laatste vh rijtje). Dus daar had je dan een mooie mix met de klimtypes die er vanuit Spanje/Italie bijkwamen. Tot het moment dat specialisatie dermate ver ging dat de combinatie niet haalbaar meer was (op een aantal uitzonderingen na).

    Ga je terug tot de jaren 80 en 70, dan volg ik je wel. Mede door Merckx, Hinault & De Vlaeminck die Luik een pak meer cachet gaven dan de Ronde.

    Maar zoals eerder gezegd, kleppers as Indurain, Pantani of Valverde voegen niets toe aan een wedstrijd als de RVV. Als je op basis van namen het belang van een wedstrijd inschat, dan was de Cauberg-Amstel jaar na jaar de grootste wedstrijd van de kalender.

    Voor het overige bepaalt de media natuurlijk veel in de perceptie van mensen. Net omdat koers in Vlaanderen zo populair worden disproportionele middelen ingezet rondom het evenement. En dat is een zichzelf versterkend fenomeen. Nu is Luik in handen van ASO waar het eigenlijk niet meer dan een randgebeuren is in de schaduw van de Tour en Roubaix. Met Parijs-Tours heeft ASO al een klassieker om zeep geholpen. En nu zie je gewoon dat LBL zich gewoon niet heeft ontwikkeld, op de recent move naar het centrum van Luik na.

    Geef LBL in handen van Flanders Classics en in ben ervan overtuigd de wedstrijd een meer mediatiek imago krijgt. Er zijn daar voldoende lokale cultuurhistorische hangijzers om de wedstrijd aan op te hangen. Zoals Flander Classics Gent-Wevelgem heeft getransformeerd van zieltogende midweekse semi-klassieker naar een koers met identiteit en status; dàt proces zou LBL door moeten om het weer op te waarderen.
    31 maart 2023 14:15
    Volgens mij werd voor de Amstel ook wel eens gepast door toppers, terwijl we die dan wel in Luik zagen. Denk aan types als Valverde en Nibali. In Luik zagen we dan ook wel eens andere grote namen, zoals Contador en Froome - hoewel zelden wedstrijdbepalend (net als Indurain of Pantani bijvoorbeeld).

    Valverde had volgens mij trouwens ook in Vlaanderen kunnen meedoen voor winst, mocht hem dat echt geïnteresseerd hebben zoals Pogi nu. Pogacar als Tourwinnaar tilt de klassiekers toch wel naar een hoger niveau dan in de tijden van Boonen en Cancellara, vind ik.

    Jaren '70 en '80 heb ik niet (bewust) meegemaakt, dus daar heb ik niet echt een goed zicht op. :)
    31 maart 2023 15:01
    Ja, maar Pogacar tilt de wedstrijd naar een hoger niveau in de eerste plaats omdàt hij, als wereldrenner, een topfavoriet is, niet omdat hij Tourwinnaar is. Het label Tourwinnaar geeft gewoon aan hoe zeldzaam dit is.

    Valverde als mogelijke ronde winnaar is me altijd een stap te ver geweest. Top-10 in de spurt van een achterkomende groep, ja, maar in tegenstelling tot Pogacar is Valverde quasi een one-trick pony. Bovendien clashte zijn afwachtende stijl met de manier waarop kasseikoersen gereden worden. Of hij had het roer volledig moeten omgooien.
    31 maart 2023 15:07
    Barry Batsbak slaat gelijk de spijker op de kop en Wheely doet dat ook nog eens.
    Twee eerste reacties die de rest een beetje overbodig maken.
    Hoewel er vele verschillende brillen op staan bij dees en gene moeten al die gekleurde visies eruit.
    Das vaak mooi en vermakelijk plus ook nog al eens verwonderlijk.
    31 maart 2023 15:13
    @Gelei: Ik kijk er toch anders naar. Volgens mij konden bepaalde rondekleppers met de juiste focus in hun beste dagen ook meedoen in de RVV voor winst.

    In het recente verleden niet alleen Valverde, maar ook types als Wiggins, Nibali, Thomas... Allemaal renners die gewoon een andere focus hebben gekozen, terwijl je bij Pogi nu wel ziet dat hij vol inzet op een koers als de RVV. Bij die andere mannen was opbouwen naar de Tour of Giro veel belangrijker dan een eerste keer pieken in het voorjaar. Eventueel wel Luik, maar toch zelden de RVV. Dan heb ik het niet over eens een jaartje meerijden zoals Valverde, Wiggo en Nibali, want het is toch echt een koers die je moet leren rijden en onder de knie moet krijgen. Ik heb het echt over een hoofddoel in hun beste dagen, zoals Pogi nu doet.

    Hangt misschien samen met dat er nu weer wat minder hyperspecialisatie is, maar het toont voor mij wel goed aan dat de RVV de afgelopen decennia specialistenwerk was en zelden een treffen tussen de echt grote coureurs van een generatie.
    31 maart 2023 17:38
    Moet niet gekker worden maar lijkt mij zo dat Mooi Sjors hier goed aangeeft dat aantal GT renners ook deze koers konden winnen.
    Zijn uitleg is duidelijk en overtuigend.
31 maart 2023 11:12
Zeeman vind ik zo'n typische "zijlijn-deskundige," iemand op een visstoeltje naast de koers, iemand die per toeval terecht is gekomen in zijn eigen succesverhaal, iemand die hardnekkig gelooft in het meritocratische dogma: wie z'n best doet en talent heeft wordt beloond.

Afijn, ik wil wel eens zien wat Jumbo gaat doen als door toeval in het koersverloop Laporte in een kopgroep zit met een serieuze voorsprong. Of eigenlijk wat Laporte zelf dan zou doen, en achter hem, of Van Aert zich dan "schikt" naar het ploegbelang.

Al met al heb ik niet zo'n hoge hoed op over de konijnen die Zeeman uit de zijne tovert. Wel tolerant van hem, dat ik mijn eigen mening mag hebben. Dat dan weer wel.
    31 maart 2023 15:20
    Tja wanneer en je nooit op een groot verzet bent toegekomen. Just kidding.
    Marijn Zeeman een zijlijn deskundige. Dat klopt en een hele goede ook nog. Kwam in 2008 bij Skil Shimano en dienerg kleine ploeg presteerde daarna vaak boven verwachting. Later bij Argos Shimano, dezelfde ploeg, bleef hij die stijgende lijn doortrekken waar niet alleen Kittel scoorde.

    Toen al was bij velen zijn aanpak opgevallen. 2012 naar Rabobank waar het al rommelde en waarna de blackbox dozenschuiver Belkin kwam. Dit betekende aantal jaren van terugval. Niet in de eerste plaats doordat er binnen Rabobank gekozen was voor een veranderproces, andere renners, wat tijd kost maar zeker ook omdat er jaren van een kleiner budget was.
    Maar altijd met een visie blijven werken en met groeiend budget volgt groeiend vertrouwen en kan een plan, een manier van werken verwezenlijkt worden.
    Allemaal relatief kleine factoren op zich die samen een groot verschil kunnen maken. Dan komt het nog op aan hoe je die jongens behandeld, toespreekt en of vraagt wat geloof en vertrouwen geeft. Een klein onzichtbaar aspect wat mbt coaching juist een groot verschil op kan leveren.
    Alleen met geld kom je ver maar nietz zo ver.
31 maart 2023 10:57
Ik heb liever dat Wout cadeautjes uitdeelt aan een Fransman dan aan een Nederlander !

Reacties zijn gesloten.