Mathieu van der Poel heeft de 114e editie van Milaan-San Remo gewonnen. De Nederlander reed net voor de top van de Poggio weg bij Filippo Ganna, Tadej Pogacar en Wout van Aert en soleerde vervolgens naar de zege. Filippo Ganna werd tweede, Wout van Aert derde.

Het parcours van Milaan-San Remo onderging dit jaar een opvallende wijziging. De renners startten namelijk niet in Milaan, maar in het nabijgelegen Abbiategrasso. Voor het hoogteprofiel veranderde dit weinig, want na dertig vlakke kilometer kwamen de renners alweer op de originele route. De Passo del Turchino, de Tre Capi, de Cipressa (5,6 km aan 4,1%) en de Poggio di Sanremo (3,7 km aan 3,7%) – de traditionele scherprechter – zaten dus gewoon weer in het 296 kilometer lange monument.
Vroege val van Pogacar, vroege vlucht met Maas
Bij het uitrijden van Abbiategrasso, nog in de neutralisatie, was er al een valpartij. En niet van de eerste de beste: topfavoriet Tadej Pogacar ging onderuit. De Sloveen kon zijn weg echter snel weer vervolgen, de schade leek beperkt tot wat vuil op zijn shirt. Vervolgens werd het officiële startsignaal en ontstond al snel een kopgroep van negen renners. Daarbij ook de Nederlander Jan Maas.
De 27-jarige renner van Jayco AlUla had vooraan het gezelschap van zijn ploeggenoot Alexandre Balmer, Aloïs Charrin (Tudor), Alexandr Riabushenko (Astana Qazaqstan), Samuele Zoccarato, Alessandro Tonelli (Green Project-Bardiani CSF-Faizanè), Samuele Rivi, Mirco Maestri (EOLO-Kometa) en Negasi Haylu Abreha (Q36.5). Zij kregen zo’n drie minuten voorsprong van het peloton, waar Jos van Emden (Jumbo-Visma), Silvan Dillier (Alpecin-Deceuninck) en Jacopo Mosca (Trek-Segafredo) het tempo bepaalden.

De kopgroep met Jan Maas – foto: Cor Vos
De koerssituatie bleef lang ongewijzigd. Pas op de Passo del Turchino was er even opschudding: er was een valpartij met Julian Alaphilippe als grootste naam. De oud-winnaar van Milaan-San Remo kwam er ogenschijnlijk ongeschonden uit, maar moest wel van fiets wisselen. Vervolgens was het even aanpoten voor de Fransman om terug te keren. In de afdaling van de Turchino, waar Maciej Bodnar ten val kwam en uit de wedstrijd stapte, had Trek-Segafredo de snelheid namelijk wat opgekrikt.
Op naar de Capi
Eenmaal beneden, keerde de rust terug. De voorsprong van de vluchters, die even was teruggelopen tot anderhalve minuut, groeide weer tot een kleine drie minuten. Ondertussen had ook UAE Emirates plaatsgenomen op de voorposten om de overige ploegen te helpen in de achtervolging. Het tempo ging verder omhoog toen de Capo Mele, de eerste van de drie Capi, zich aandiende en nog meer teams zich van voren mengden. Het verschil met de vluchters was aan de voet geslonken tot een minuut en tien seconden.
Op de Capo Mele moest Cherrin voorin afhaken, maar voor de rest gebeurde er niets op deze helling. Op de Capo Cervo zagen we eenzelfde beeld. De Capo Berta zorgde voor iets meer actie: de kopgroep dunde uit tot vijf renners -met nog altijd Jan Maas – en ook in het peloton waren de eerste slachtoffers. Zo moesten Mark Cavendish en Jonathan Milan al passen. Alex Aranburu was op dat moment al teruggekeerd, nadat hij even daarvoor onderuit was gegaan.

La Primavera levert altijd prachtige plaatjes op – foto: Cor Vos
Maestri, Rivi, Tonelli, Balmer, Maas en de teruggekeerde Zoccorato werden net voor het begin van de Cipressa ingerekend door het peloton, waar in deze fase nog meer valpartijen te melden waren. Bij de eerste valpartij ook Sam Bennett (BORA-hansgrohe), die samen met een handjevol renners tegen het asfalt ging. Later lag ook Jan Tratnik (Jumbo-Visma) op de grond, terwijl Michal Kwiatkowski werd opgehouden.
Cipressa en Poggio
Op de Cipressa namen de troepen van UAE Emirates de kop. Felix Großschartner leidde de dans en zorgde voor wat schifting, maar veel renners konden nog volgen. Arnaud De Lie kwam wel in de problemen. Net voor de top schoof Mathieu van der Poel naar voren om als eerste aan de afdaling te beginnen. De Nederlander kwam, samen met ploeggenoot Søren Kragh Andersen en Matteo Trentin, met een kleine voorsprong beneden, maar zette niet door. Nils Politt deed dat wel: hij koos in aanloop naar de Poggio het hazenpad.
Ver voor de voet van de laatste beklimming van de dag was de Duitser echter alweer tot de orde geroepen. Met een relatief groot peloton werd begonnen aan de helling. Bahrain Victorious – de ploeg van titelverdediger Matej Mohoric – draaide met meerdere renners als eerste op, maar ook de andere grote favorieten zaten goed voorin. Zo ook Tadej Pogacar, die op iets meer dan twee kilometer van de top het signaal gaf aan Tim Wellens om te versnellen.
Van der Poel gaat aan
De Belg trok vol door met Pogacar in zijn spoor. Halverwege de klim liet Trentin rond plek tien een gat vallen, waarna Pogacar zijn aanval inzette. Ganna reed het dicht, waarna ook Wout van Aert en Van der Poel de sprong maakten. Ze waren los met vier man. Daarachter vormde zich een groepje met Mohoric, Kragh Andersen en Mads Pedersen. Maar net voor de top was er ook voorin nog afscheiding: Van der Poel knalde er vandoor en begon met voorsprong aan de afdaling.
De Nederlander smeet zich naar beneden en had beneden nog steeds een gat. Sterker, het verschil was groter geworden. De zege kwam vervolgens niet meer in gevaar. Van der Poel draaide met ruime marge de Via Roma op en kon uitgebreid feestvieren. Ganna reed achter hem naar een tweede plaats, Van Aert pakte de laatste podiumplek.
171 Reacties
Duidelijk de vier sterksten vandaag die op die volgorde binnenkomen.
Terpstra PR ’14
Poels LBL ’16
Terpstra RvV ’18
Mollema RvL ’19
Van Der Poel RvV ’20
Van Der Poel RvV ’22
Van Baarle PR ’22
Van Der Poel MSR ’23
We worden behoorlijk verwend wat betreft monumenten de laatste 10 jaar in NL
Terpstra PR ’14 : nee
Poels LBL ’16 : nee
Terpstra RvV ’18 : ja
Mollema RvL ’19 : lichte twijfel, neig naar nee
Van Der Poel RvV ’20 : zware nee
Van Der Poel RvV ’22 : ja
Van Baarle PR ’22 : ja
Van Der Poel MSR ’23 : ja
Als antwoord op de echte vraag ‘worden verwend’. Het waren lang niet allemaal leuke uitgaves.
Wederom een bittere pil vandaag voor RV.
Hahaha, lachwekkend figuur.
Vandaag was helemaal geen ‘bittere pil’: een best eneverende variant op beste man in koers wint. Misschien volgend jaar weer een nagelbijter.
Waardig opvolger van Nibali die het als laatste zo deed, al was dat tegen een peloton vol op stoom.
@rv
Er is een verwenpakket (vanuit België) naar jou onderweg ter bekroning van de meest tenenkrommende comment van het huidige seizoen.
De druiven zijn zuur voor Kolonies.
Fantastisch!
Niet normaal wat een renner
Wat een versnelling bovenaan de Poggio – zéér knappe overwinning!
KONING!!!!
The King!!
Ik heb het idee dat ‘ie fitter is dan ooit.
Wat een lichaam!!
Het is wel weer duidelijk, tirreno dit strade dat en daar is ie gewoon weer, goed weekend!
Die is binnen. Seizoen al geslaagd .
Dan waren die 2 leadouts in de tireno toch het ware gezicht
Fraaie en verdiende zege. Hij was de sterkste. Ganna ook verrassend goed.
Ik ben gaan kijken bij nog 50 km te gaan en dat was zeker de moeite waard.
Mooi werk ook van SKA, die uiteindelijk nog verdienstelijk 5e wordt.
Zoals Kroon zei, dat wordt een mooi duo. Met daarachter nog Philipsen wordt dat hele gevaarlijke ploeg.
Alpecin haalt zo een hele sloot punten binnen. Met de twee overwinningen in TA, hoeven ze voorlopig niet op hete kolen te zitten.
Zoals hij hem wilde winnen nb, solo over de Poggio en naar de meet, fenomenaal. De meeste kritiek zo niet alle vwb aanpak AD kan wrs nu prullenbak in. SKA, Hermans Philipsen en Dillier ook top!
Jammer voor Van Aert, gaf door het meeste werk in achtervolging zilver weg aan weliswaar zeer sterke Ganna. Parcours voor Pogacar idd niet selectief genoeg om verschil te kunnen maken.
Pogacar werd toch mooi weggeselecteerd op weg naar de top van de Poggio!
Snelste klim ooit op de Poggio. Dat zegt genoeg, chapeau MvdP
Dat had met name te maken met de Bahrein V. die aan de voet van de Poggio heel hard doortrokken. En natuurlijk had VdP zijn aandeel om dat heel hard doortrekken verder door te trekken van net voor de top tot over de top.
Proficiat
Fantastische overwinning VDP. De vroege vruchten van een verstandige voorbereiding zullen extra zoet smaken.
Nu al benieuwd naar het interview met van aert. Rijd het gat dicht voor van der poel op de laatste klim. En moet het daarna in de afdaling en op het vlakke zelf doen. Ganna goed gespeeld daardoor 2e geworden. Deed alsof hij niet beter kon in de achtervolging.
Beetje dom gekoerst, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit niet het hoofddoel is voor WVA. Dit was iig beter dan de Tirreno maar nog geen bloedvorm.
Er wordt altijd naar de beste sprinter gekeken in zo’n situaties. Koers is meer dan wattage en samenwerken, ook belangen en tactiek. Daarnaast denk ik dat de beste vandaag gewonnen heeft.
Duidelijk de sterkste
Geweldig slot. Geweldige winnaar. Geweldige Top4. Dat was genieten……
Karsten Kroon had liever Gan na zien winnen
Was voor mij ook prima geweest. Hoopde nog dat die hem zou achterhalen om er een a deux van te maken maar MvdP was te sterk.
En de NOS zwijgt in alle talen….Sporza trouwens ook. Vreemd dat ze de rechten niet willen. Nu is het weer te laat !
Geen kwestie van willen maar van kunnen. Ze hebben verloren. Dit is net zoiets als je afvragen waarom Ganna niet wou winnen vandaag.
Oei oei dat was op de pijnbank voor de rest, als je daar kunt versnellen tov de rest vd Toppers dan heb je de komende weken óók voorsprong…chapeau aan de Top-coureurs
Pogacar een beetje te zelfverzekerd gereden? Vroeg eraan begonnen, veel kopwerk met tegenwind op de Poggio.
vd Poels uitspraak van Pogacar (Pogakar, of zoiets) kijk ik altijd naar uit.
van Aert teveel werk verricht. Eigenlijk de hele finale in de verdediging/reactief.
Meh, Pogacar moet vroeger gaan om de brute krachtpatsers eraf te krijgen, kon niet anders maar had gewoon nog een extra Wellens moeten hebben.
Zie je ook doordat Pogacar uiteindelijk 4e eindigt achter renners die +5kg meer wegen
Wat een baas, pieken op het juiste moment.. zoals zo vaak.
Niet alleen pieken naar de juiste dag, maar ook naar het juiste moment: koers instinct is MVDP niet vreemd.
Niet meteen verwacht dat er in de aanloop naar de Poggio 10 treintjes van een renner of 5 zouden zitten bikkelen en dat Jumbo daar niet meer bij was. Maakte verder niet uit voor het eindresultaat, maar dat is iets te matig voor dit team.
De lange finale en het spetterende spektakel dat we op de Cipressa gingen zien, heb ik blijkbaar net gemist. Al bij al een vrij klassieke San Remo, inschakelen op 10 kilometer van de finish en je hebt niets gemist.
Ach… Soudal-Quickstep zat daar nog met 30 man, op de rest van de Poggio heb ik ze echter niet gezien.
@De Capybara van de Conradkade Soudal-QS heeft 3 renners bij de 1e 20. In de breedte een sterke prestatie.
Lefevre zal inderdaad in zijn column lyrisch zijn over die prestatie.
Alaphilippe zat toch in het groepje net achter de 4 sterksten.
Hij sprintte niet mee voor de 5e plaats. Ik heb Alaphilippe nog nooit zien sprinten voor een (verre) ereplaats.
Het was niet super goed maar zeker ook niet slecht.
Hij probeerde in de afdaling van de Cipressa wat er gebeurde als hij als eerste bovenkwam. Toen dacht ik al -dat gaat ie op de Poggio weer doen. Man man, geniaal uitgevoerd.
Hij wilde daar duidelijk al doorrijden. Maar wist dat het zonder POg of Van Aert mee toch te moeilijk ging zijn.