Mathieu van der Poel rijdt peloton de vernieling in met solo in GP de Denain

zondag 24 maart 2019 om 16:34
Mathieu van der Poel rijdt peloton de vernieling in met solo in GP de Denain

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft op een indrukwekkende wijze de Grand Prix de Denain gewonnen. De Nederlands kampioen van Corendon-Circus lag afgelopen weekend nog in een ambulance en er werd gevreesd voor het einde van zijn voorjaar, maar nog geen vier dagen later wint hij solo de Franse kasseienkoers. De tweede plaats was in de sprint voor Marc Sarreau (Groupama-FDJ), vlak voor Timothy Dupont (Wanty-Gobert).


Met een herstelde Mathieu van der Poel aan de start (“Ik ben nog redelijk stijf”) begon het peloton in de GP de Denain aan de 198 kilometer lange koers over kasseien. Bij Corendon-Circus stuurde men met Lasse Norman Hansen en Jimmy Janssens twee man mee in de vlucht.

Vier dagen na zijn val in Nokere stond MVDP aan de start – foto: Cor Vos

Grote kopgroep
Een kopgroep van maar liefst vijftien renners wist de wedstrijd te kleuren. Naast Hansen en Janssens waren ook Tom Wirtgen, Quentin Jauregui, Thibault Guernalec, Maxime Daniel, Damien Touzé, Przemyslaw Kasperkiewicz, Mathieu Burgaudeau, Alexandre Pichot, Guillaume Boivin, Mihkel Räim, Stijn Steels, Piet Allegaert en Bert De Backer mee. Groot werd hun voorsprong niet, want het peloton hield de renners binnen twee minuten.

Van der Poel in de aanval
In het peloton was ook al een flinke schifting doorgevoerd. Een zestigtal renners ging in het laatste koersuur de kasseien van Noord-Frankrijk op, dat was een kleine minuut achter de overgebleven koplopers. Veertig kilometer voor de meet koos Van der Poel zijn moment om eens even het gas open te draaien. Op de kasseien kon alleen Alex Kirsch hem volgen. Binnen no time waren zij bij de kopgroep, waar Van der Poel twee ploeggenoten had.

foto: Cor Vos

Slechte beurt Roompot-Charles
Roompot-Charles had de slag gemist en moest dus achtervolgen. De ploeg zette kopman Lars Boom af op sector drie (met kasseienstroken wordt afgeteld naar één), maar het was Marc Sarreau die solo de oversteek probeerde te maken vanuit het peloton naar de groep-Van der Poel. Hij viel echter stil op het asfalt. Vooraan bleven tien renners over na een versnelling van Kirsch op de stenen. Zij behielden een voorsprong van zo’n vijftien tellen op het peloton.

MVDP slaat zijn slag op laatste sector
Vlak voor de voorlaatste kasseienstrook was het Boivin die aanviel, maar op de stenen ging Van der Poel tekeer. Alleen Kirsch en Räim konden het rood, wit en blauw volgen. Het drietal werkte goed samen, maar toch bleef het peloton ze zien. Op de laatste kasseienstrook, op negen kilometer van de finish, was het andermaal Van der Poel die de kop nam. Met een ferme versnelling wist hij Kirsch en Räim uit het wiel te kletsen.

Wat nog restte waren acht vlakke kilometers over het asfalt richting Denain. MVDP zette de concurrentie op bijna twintig seconden en kon de zege zo al vroeg gaan vieren. Helemaal leeg kwam hij over de finish, vier tellen voor het aanstormende peloton.

Het is Van der Poels tweede seizoenszege op de weg, na zijn ritzege in de Tour of Antalya. Met het oog op de aankomende klassiekers zet Van der Poel zich hiermee direct in het lijstje der favorieten. Volgende week is Gent-Wevelgem de eerstvolgende koers waar de kopman van Corendon-Circus aan de start staat.

Dit artikel delen:

141 Reacties

elrio 24 maart 2019 om 16:37

Als ie dit doet als ie zich een beetje stijf voelt… belooft dat wat voor de rest van het jaar…

thorsen 24 maart 2019 om 16:37

Wat een koning

oscarfreirefan 24 maart 2019 om 20:14

Waar blijven de interviews met gerenommeerde Vlaamse oud wielrenners die zeggen dat mathieu zich moet inhouden om het wel een beetje leuk te houden om naar te kijken #verlangterugnaarhetveldrijden

Fassa Bortolo 24 maart 2019 om 16:37

Wat een gast.. ongelofelijk

Romāns Vainšteins 24 maart 2019 om 16:38

Veelbelovend temeer ik, naast dan het dikke QSblok, geen totaal onverslaanbare renners tussen de keientoppers heb gezien nog , of het zou de in nagenoeg zelfde tricot gestoken Jungels moeten zijn. Kansen voor de veldrijders deze jaargang !

BasBelgie 24 maart 2019 om 16:40

Naesen, Mohoric, Lutsenkon Trentin hebben allemaal blijk gegeven van goede vorm. Ook Pedersen was best goed in TA.

Baik-Baik 24 maart 2019 om 16:48

Vind je de wildcards nog onverdiend?

Romāns Vainšteins 24 maart 2019 om 19:30

Het is niet zozeer dat ik de wildcard onverdiend vind maar eerder dat het team volkomen topzwaar is met 1 superrenner en dan niks meer.

Zjoske 24 maart 2019 om 20:30

Keien liggen in Drenthe. In Vlaanderen liggen kasseien.

HSV 24 maart 2019 om 21:03

RV, dat team van Mathieu is niet zo slecht als dat jij telkens zegt. Heb je Janssens en Hansen bezig gezien? Roompot probeerde ze met man en macht terug te halen en ging vervolgens koppie onder. Jimmy Janssens moet je es Googlen. Das een mooi verhaal. En kijk ook es hoe Stijn rijdt. Devolder is nog niet versleten. En palmares Hansen mag er ook wezen. Olympisch goud in de pocket. Ja het zijn geen kopmannen maar fietsen kunnen ze. En hard ook.

Tool 24 maart 2019 om 16:38

#gaatindehoogmiseengroterolspelen

EddyB1958 24 maart 2019 om 23:08

Als misdienaar?

Tuubke 24 maart 2019 om 16:38

OK, het is geen Worldtour en het deelnemersveld is geen wereldtop. Maar dit is toch wel een heel indrukwekkend staaltje fietsen, hoor.
Ik heb vanochtend de Eurosport player aangeschaft. Dan ben ik voor 4 tientjes voor een jaar af van dat gezeik met onvindbare en haperende streams. Eigenlijk heb ik die er nu al uit.

BlancoProCycling 24 maart 2019 om 16:39

Die player is het zeker waard inderdaad. Geniet er elke week minstens 2 keer van.

Grobbel 24 maart 2019 om 16:40

Op de Eurosportplayer heb je alleen geen commentaar erbij, toch? Of is dat veranderd?
Ik weet dat sommigen ervan gruwelen, maar een koers met alleen maar koersgeluid vind ik ook niet helemaal dezelfde beleving.

Zjoske 24 maart 2019 om 16:45

Dus je had 40 euro over voor een live stream van GP Denain als je zegt dat je het er nu al uit hebt?

Tuubke 24 maart 2019 om 16:46

Geen commentaar inderdaad. Maar beter iets dan niets, toch? En dit huzarenstukje had ik niet graag gemist.

Admirals 24 maart 2019 om 16:47

Zelfde gedaan, mis wel het commentaar. Is dit altijd zo?

Dolledriesoldebroek 24 maart 2019 om 16:47

Ook mijn beste investering ooit! De wedstrijd is altijd op 2 kanalen te zien, zonder commentaar begint vaak al eerder en de reguliere uitzending komt dan met commentaar

Zjoske 24 maart 2019 om 16:48

Dus er was ook een kanaal met commentaar?
Misschien ook eens overwegen dan. Zag laatst zelfs een aanbieding voor 25 euro een jaar lang.

rahimns 24 maart 2019 om 16:52

In dit geval was er alleen een kanaal zonder commentaar… meestal hebben ze inderdaad 2 kanalen, 1 met en 1 zonder waarbij die met commentaar meestal wat later begint.

fietsvriend 24 maart 2019 om 16:59

+1, ben er ook blij mee. Als het op 1 of 2 live uitgezondenwordt is er commentaar, anders alleen beeld. Als ik het goed begrepen heb

SolitaryShell 24 maart 2019 om 17:13

Live hebben ze commentaar, daarna kun je terugkijken op vaste tijdstippen met commentaar, of on demand zonder commentaar.

oilsmoke 24 maart 2019 om 17:25

Helaas dus net de eurosport-actie gemist.. Ik heb hetzelfde abonnement voor 20,- ;)
Blij dat ik het heb kunnen zien!

KnightBiker 24 maart 2019 om 18:39

Ja De streams werken, en Ik vind het dan ook niet gek ervoor te betalen Maar:
1 – werkt met chrome cast streamen naar De TV verre van vlekkeloos,
2 – is Het volledig onduidelijk Welke stream nu wel en niet commentaar hebben
3 – krijg je toch reclame ondanks dat je betaald
4 – De app is buggy en onbetrouwbaar
5 – Ik vind Het commentaar ok, maar Ik zou Ook Het Engels talig commentaar willen
6 – De stream kwaliteit is Ook vaak laag, en dat komt niet door mijn internetverbinding.

Kortom: Ik wil er best voor betalen, maar qua geleverde diensten en gebruikersvriendelijkheid kan Het niet tippen aan bijvoorbeeld Netflix, Ook beloofde men veel cyclocross afgelopen winter, maar we kregen Veelal Alleen De wereldbeker wedstrijden die voorheen gratis door de UCI gestreamed werden, en nu alleen maar werden voor zien van commentaar over De Uci stream heen… #fail Eurosport: Ik verwacht meer en beter, voorlopig moeten we Het er maar mee doen…

HSV 24 maart 2019 om 21:05

Er reden 3 world tour ploegen. En 45km per uur gemiddeld is niet tweederangs hoor.
En ja, ikheb dat ook gedaan die eurosport player vandaag. Wil niets meer hoeven missen van mvdp.

Poeksel 24 maart 2019 om 23:07

Bij mij werkt het streamen met chromecast behoorlijk goed, Knightbiker. Ziggo Go valt veel vaker uit dan de Eurosport app.

Ik vind het ook wel handig dat ik races kan terugzien. Er zijn wel wat dingen die beter kunnen, maar ik vind het zeker het geld waard.

leegloper 24 maart 2019 om 16:38

Super gereden met ploegmaats en daarna solo. Die was diep gegaan, kon je bij de finish zien. Of gaan mensen hem nu weer aansteller noemen?

BlancoProCycling 24 maart 2019 om 16:38

Aiaiai, dat is me toch een partij sterk.
Een heel peloton afhouden in een koers die de afgelopen jaren in een spurt beslist werd, en dat na 40 km in de aanval.
By far de sterkste man in koers, waarschijnlijk had hij het peloton buiten tijd gereden als hij in Nokere niet was gevallen…

leegloper 24 maart 2019 om 16:39

Kanttekening: Er zijn behoorlijk wat kasseistroken toegevoegd, die deze editie voor het eerst zijn gereden.

ChefSpijker 24 maart 2019 om 17:15

Vorig jaar was het ook al een kasseienkoers.

Mwielerfan 24 maart 2019 om 23:15

Werden een deel er toen niet uitgehaald door weer, dacht ik net gelezen te hebben in voorbeschouwing

Jeff 25 maart 2019 om 08:56

Vorig jaar idd amper kasseien. Die werden er grotendeels uitgehaald omwille van het slechte weer.

Newschooler 24 maart 2019 om 16:38

Klasbak!!

the student 24 maart 2019 om 16:39

Van dat vroeg vieren was geen sprake… hij hield 4 sec over. Heeft zich goed leeggereden.

Fast Freddy 24 maart 2019 om 16:39

Wat een baas.

Witte Trui 24 maart 2019 om 16:39

“MVDP zette de concurrentie op bijna twintig seconden en kon de zege zo al vroeg gaan vieren.” Ehm, ziet vieren er zo uit tegenwoordig? Was blij dat hij het hield volgens mij. Wel een Huzarenstukje trouwens.

ikbenprocycling 24 maart 2019 om 16:39

Vainqueur Matthieu van der ‘poupou’ Poel. Vos en Poel, prima zondagje deze 24/3/19.

Dolfy 24 maart 2019 om 16:39

Een heerlijke solo, na een sterke sprong naar de koplopers…

Turtlehead 24 maart 2019 om 16:40

On-ge-zien.
En nu gauw ophouden met al die flauwekul wedstrijdjes en gewoon alleen nog Woldtourniveau rijden.

largegnolls 24 maart 2019 om 17:15

Als renner van Corendon mag hij natuurlijk niet overal starten, hè?

IlPirata 24 maart 2019 om 16:41

Niet normaal meer #fenomeen

bartje 24 maart 2019 om 16:42

Mijn onderkaak hangt nog steeds ver naar beneden en aan de linkermondhoek bevind zich nog een vlekje schuim. Waanzinnig!

thorsen 24 maart 2019 om 16:42

Dit seizoen 6 koersdagen en 2 overwinningen. Ongekend laag voor deze man.

henk van ingrid 24 maart 2019 om 16:43

Wat een kerel, ongelofelijk!

TomDJ 24 maart 2019 om 16:43

Beetje saai, dat wegwielrennen.
Die gast kan beter in het veld rijden, dan hebben ze op de weg tenminste nog een kans.

mark vv 24 maart 2019 om 16:43

Niet normaal. Wat een klasbak.

Geit in mijn Kelderman 24 maart 2019 om 16:44

Wat. Een. Immense. Eindbaas.

Baik-Baik 24 maart 2019 om 16:50

Exceptioneel.

dikkechaap 24 maart 2019 om 16:51

Het blijft prachtig om naar hem te kijken op de fiets. Zo ziet een wielrenner eruit.

leegloper 24 maart 2019 om 16:56

Ik vond hem een beetje “ouderwets” op zijn fiets zitten en stoempen. Wel mooi hoor. Maar ik denk dat zijn houding iets aerodynamischer kan, wat wel handig is voor alle solo’s die nog komen gaan.

dikkechaap 24 maart 2019 om 17:06

Het kan inderdaad aërodynamischer. Maar het is de vraag of het dan harder gaat, volgens mij zou hij gaan inboeten op vermogen dan. Met die kromme rug van hem perst hij alles eruit dat erin zit.

Windvlaag 24 maart 2019 om 17:07

Check op 15 seconden in dat filmpje. Iemand demonstratief met zijn duimpje omlaag. Slaat dat achterlijke gedoe nu ook over op het weg wielrennen?

BlancoProCycling 24 maart 2019 om 17:29

Dacht dat dat met het pisgooien naar Froome al wel overgeslagen was ;)

Olly 24 maart 2019 om 17:36

Ik zie het nu ook, wat zijn dat voor mensen die dit doen?