Moreno Hofland bevestigt vertrek bij LottoNL-Jumbo

Moreno Hofland bevestigt vertrek bij LottoNL-Jumbo

foto: Marcel Koch

woensdag 31 augustus 2016 om 16:13

Moreno Hofland vertrekt bij LottoNL-Jumbo. De sprinter maakt de overstap naar de Belgische loterijploeg Lotto Soudal. Dat meldt De Telegraaf.

Volgens de krant probeerde LottoNL-Jumbo de voorbije periode meerdere keren om Hofland te behouden. De 25-jarige Brabander merkte echter dat de ploegleiding steeds minder vertrouwen in hem had. Dit seizoen begon Hofland als de sprintkopman van het team, maar de opmars van Dylan Groenewegen heeft daar verandering in gebracht.

Bij Lotto Soudal zocht men een rappe Nederlandse renner en kwam men uit bij Hofland. Pim Ligthart vertrekt bij de Belgische ploeg van Marc Sergeant, hij rijdt in 2017 voor Roompot-Oranje Peloton.

Update 16.13 uur
Moreno Hofland gaat weg bij LottoNL-Jumbo. Dat bevestigt hij aan de NOS. Waar hij heeft getekend, mag hij nog niet zeggen. “Nee, dat mag ik nog niet. Mijn nieuwe ploeg gaat het binnenkort bekendmaken.”

“Ik ga de draad weer oppakken qua eendagskoersen”, wil Hofland wel kwijt. “Ik denk dat ik daarin nog veel kan verbeteren en dat daar mooie kansen liggen voor mij.”


[poll id=”307″]

Dit artikel delen:

91 Reacties

TeamNL 31 augustus 2016 om 08:26

Dat is eerlijk gezegd wel een mooie stap voor Moreno! Lotto-Soudal rijdt toch iets meer koersen en zijn natuurlijk een stuk verder met de sprinttrein.

Mark 31 augustus 2016 om 08:26

Toch wel een beetje leegloop zo bij TLJ.

Belmonte 31 augustus 2016 om 08:28

Op deze foto lijkt ie ook wel een beetje op zn toekomstige Duitse kopman :)

aoyen 31 augustus 2016 om 08:28

Mooi dat Hofland verder durft te kijken, denk dat een nieuwe omgeving hem goed doet. En Lotto is een leuke ploeg natuurlijk waar hij in een sterke voorjaarsploeg komt en zijn ding kan doen voor Greipel en ook wel eens zijn eigen kans kan gaan zoals Debuscherre en Roelandts

josi 31 augustus 2016 om 08:32

Toch wel verrassend. De grote vraag is wat zijn rol daar precies gaat zijn. Wel een prima ploeg om het sprintvak verder te leren, natuurlijk, en ook als hij meer de klassiekerkant op wil.

Koel 31 augustus 2016 om 08:33

Zou mooi voor hem zijn, zeker geen degradatie.

Laatste man 31 augustus 2016 om 08:33

Lotto is een leuke ploeg. Maar als je weg gaat omdat je geen sprintkopman meer bent (door Groenewegen), maar vertrekt naar een ploeg met Greipel en Debusschere is dat wel krom. Beetje gekleurde Telegraaf redenatie waarschijnlijk.

alsjewint 31 augustus 2016 om 08:33

Ik kan me zijn gevoel wel wat voorstellen. Bij TLj is het voor de sprint nu alle ballen op Groenewegen. Hopelijk kan hij in een nieuwe omgeving weer terugkeren naar zijn niveau van Parijs -Nice 2014 waar hij toen een knappe ritzege haalde. Sprintervaring is in elke geval bij de andere Lotto ploeg meer dan voorhanden.

Off. Lees op AD dat Ten Dam er nog een jaartje aan vast knoopt bij Giant. Hopelijk zien we nog een keer de slijmslierten in zijn baard als hij op de voorposten mee strijd.

luckyloek 31 augustus 2016 om 08:37

Jammer voor TLJ, maar wel een heel mooie ploeg voor Hofland. Goede match denk ik.

Niklas 31 augustus 2016 om 08:39

Het is goed voor TLJ en voor Hofland dat hij de overstap maakt. Hofland zat op dood spoor. De Telegraaf doet net alsof ’s werelds beste sprinter nu vertrekt, omdat die rare ploeg geen vertrouwen met in de ‘groeibriljant’ had. Dat is natuurlijk kolder. Het is wel zaak voor TLJ om versterking te zoeken voor de Vlaamse klassiekers, want ook Teunissen, Tjallingii en Vanmarcke zijn er niet meer.

Kwibus 31 augustus 2016 om 08:39

Laten we wel wezen. Hofland wint alleen als alles op zn plek valt en dat gebeurt dit jaar niet 1 keer.
Sprinttreintje in bij lotto soudal en af en toe vooor eigen kans. Voorjaarsklassiekers denk ik ook wel.

Kwouter 31 augustus 2016 om 08:40

Zat er wel aan te komen. Vond inderdaad dat hij weinig steun kreeg bij de ploeg. Ik vraag me alleen af of hij bij Lotto Soudal dat meer krijgt. Maar een keer een nieuwe omgeving is altijd goed voor renners.

Geraint 31 augustus 2016 om 08:43

Is hij gehaald voor de sprint of zien ze bij Lotto-Soudal wel in dat hij eigenlijk thuishoort in de voorjaarsklassiekers?

Chaba 31 augustus 2016 om 08:44

Wel jammer dat hij vertrekt want ik denk niet dat Lobato de motivatie heeft zoals Hofland om in koersen op een wat lager niveau in België en Nederland te presteren.
Ik snap de keuze van Hofland wel want hij is dit seizoen een beetje op een zijspoor beland. Begin van dit seizoen, de aangewezen sprintkopman van de tour naar uiteindelijk helper voor Groenewegen in het NK.

Vinyakke 31 augustus 2016 om 08:45

4e nieuwkomer bij LS na Maes & 2 youngsters. Benieuwd wie daar moet ophoepelen.
Ik gok een beetje op Pim, Dockx, Henderson, Broeckx (al zullen ze hem misschien op de loonrol laten staan)…?

Vlugge 31 augustus 2016 om 08:47

Hofland komt (helaas) gewoon te kort om uitgespeeld te worden als kopman in de World Tour. Zal zich moeten schikken in de rol van knecht, bij elke ploeg in ieder koerstype.

Nikolai 31 augustus 2016 om 08:50

Hofland leek dit jaar inderdaad minder steun te krijgen bij TLJ, maar dat was/is niet meer dan logisch. De anderhalve à twee jaar daarvoor kreeg hij die steun nadrukkelijk wel maar was er iedere keer wel wat waardoor hij er weer niet aan te pas kwam of zelfs uitviel. En als je dan bovendien een snel opkomende en talentvollere sprinter als Groenewegen in de ploeg krijgt, is het logisch dat die de steun krijgt die hij nodig heeft. In tegenstelling tot Hofland heeft Groenewegen zich inmiddels namelijk al wel waargemaakt met zijn acht overwinningen tot nu toe. En vergis je niet: Groenewegen kan meer dan alleen sprinten. Ik vermoed dat dat de komende jaren nog wel zal gaan blijken. Dus jammer dat Hofland vertrekt, maar als hij niet blij meer was met zijn positie in de ploeg, dan ligt dat vooral aan zijn eigen prestaties.

r525 31 augustus 2016 om 08:51

Ja hij durft wel helemaal over de Belgische grens te kijken ;)

Lijkt me voor alle drie de partijen een prima stap.

Tutu888 31 augustus 2016 om 08:52

Hofland heeft de afgelopen jaren genoeg kansen gehad maar mist en de snelheid en de capaciteiten om zich te positioneren. Op een licht hellende aankomst blijft hij in potentie één van de sterkere sprinters. Maar door de opkomst van Groenewegen en zijn eigen matige presteren is hij tweede man bij TLJ geworden.
Hopelijk kunnen mannen als Greipel, Sieberg en Henderson hem wat fijne kneepjes van het sprintvak bijbrengen!

Plaggie 31 augustus 2016 om 08:53

Vanuit Lotto Soudal snap ik het niet. Hofland wordt toch niet ingezet als kopman, maar als knecht/opener. Ligthart is in mijn ogen dan een betere.

Koel 31 augustus 2016 om 08:53

En dat op zijn verjaardag, vandaag 25jr. geworden.
Ik geloof wel in hem, benieuwd wat hij met een goede sprinttrein kan.

Scotty 31 augustus 2016 om 09:01

Ik wil niet zeggen dat de begeleiding bij TLJ niet goed is, maar bij Lotto Soudal hebben ze natuurlijk wel iets meer kaas gegeten van sprinten/positioneren.

Dat kan Hofland zeker helpen om een volgende stap te zetten, volgens mij heeft hij het absoluut in zich.

Verweggistan 31 augustus 2016 om 09:03

Als opvolger van Ligthart.

LyndaLid 31 augustus 2016 om 09:04

Hofland heeft het voor zichzelf verpest. Die wilde perse een jaar op de sprint focussen, terwijl de hele wielerwereld kan zien dat die jongen meer een klassiekerrenner is dan een sprinter. Klassiekers wilde hij alleen (veelal) overslaan. Tja, sorry hoor, maar vond en vind ik onbegrijpelijk. Bij Lotto zal ie hopelijk weer gewoon klassiekers gaan rijden, sprinten komt er dan wel bij. Iemand die zich zo waardeloos positioneert is eigenlijk ook geen topsprinter in wording, dat leer je niet zo makkelijk. Als klassiekerrenner zie ik echter nog heel veel in hem, moet ie het alleen wel zelf willen.

alsjewint 31 augustus 2016 om 09:05

@Josi

Hofland had de afgelopen jaren volgens mij een beetje te weinig weerstand, waardoor hij vaak ziek was. Voor allesvragende klassiekers zal die kwetsbaarheid qua gezondheid een belemmering zijn, tenzij hij daar nu overheen gegroeid is. Qua capaciteit zie ik in hem ook meer een renner voor de wat lastigere koersen dan een pure sprinter.

Headlines

Materiaalzone

Populair