International Team Challenge: Dit is het plan!

Door , woensdag 7 december 2016 om 14:00
International Team Challenge: Dit is het plan!

foto: Sirotti

Velon kondigde vandaag de International Team Challenge (ITC) aan. In samenwerking met Infront Sports & Media lanceren ze een nieuwe wedstrijdserie voor ploegen, verspreid over drie dagen. WielerFlits heeft het gedetailleerde plan in handen.

Hoe gaat de ITC eruitzien? Het persbericht van Velon onthult slechts de contouren van het plan. WielerFlits brengt je de details: de ITC bestaat uit vier dagen, waarvan drie racedagen. De beste WorldTour- en ProContinentale-ploegen kunnen rekenen op een uitnodiging.

Raceday 1
De eerste dag staat in het teken van de opening en teampresentatie. Op dag twee, de eerste raceday staat een sprintcircuit op het programma, ook wel Sprint “points” Race genoemd. Teams (bestaande uit vijf renners) koersen tien rondjes op een afgesloten parcours van acht à tien kilometer. Bij iedere finishpassage verdienen de eerste tien renners punten. Saillant detail: ná iedere passage van de finish volgt een neutrale zone waar een hergroepering plaatsvindt.

Raceday 2
Op de tweede koersdag staat een afvallingsrace op een heuvelachtig parcours op het programma. Opnieuw staan er tien rondes van acht à twaalf kilometer op het programma. Teams bestaan wederom uit vijf renners en de eerste renners op de top verdienen punten. Na de afdaling volgt een hergroepering. Iedere ronde vallen de laatste renners af, waardoor uiteindelijk slechts twintig renners de finale ronde ingaan. Deze twintig renners pakken reguliere punten. De drie snelste klimmers per ronde verdienen bonuspunten. Deze data wordt gemeten en onder meer in beeld getoond.

Raceday 3
Raceday 3
bestaat uit de ploegentijdrit, die vijf keer wordt verreden over een parcours van tien à vijftien kilometer. Teams bestaan uit vijf renners, waarvan drie renners alle vijf de achtervolgingen moeten rijden. De twee andere plekken kunnen rouleren tussen andere renners in de selectie.

De startvolgorde is op basis van het klassement. De voorsprong – de wedstrijd is een soort ploegachtervolging – is afhankelijk van het aantal reeds behaalde punten. In de versie van het plan dat WielerFlits in handen heeft, worden punten omgezet in tijd. Het eerste team dat de finish passeert, wint het onderdeel. Om de spanning erin te houden wordt na iedere manche de startvolgorde aangepast. Stayeren is verboden. De ploeg met de meeste punten aan het einde van de vier dagen wint het evenement.

De organisatie maakt de regels pas in januari bekend. In de tussentijd kunnen zij besluiten enkele details te wijzigen, bijvoorbeeld op verzoek van de UCI. De eerste ITC zal tussen 2 en 4 juni plaatsvinden op en rond de Cauberg.


[poll id=”376″]

Dit artikel delen:

53 Reacties

rahimns 6 december 2016 om 20:57

Klinkt best wel goed, ik zou hier wel naar gaan kijken.

djoriana 6 december 2016 om 21:01

1limburg verklapt dat de sprint race rond de sportzone in Sittard zou plaatsvinden. en de klim race rond de cauberg

Romāns Vainšteins 6 december 2016 om 21:03

Baanwielrennen op de weg lijkt het wel, op zich grappig idee maar dan gaan we :

Raceday 1 > Vrij gevaarlijk want het kunnen zomaar 5 hectische sprints worden, misschien niet heel erg anno-we-gaan-voor-meer-veiligeheid. Raceday 2 > Het lijken me nogal veel variabelen waardoor de TV-kijker (indien vacant) het spoort kwijtraakt en live publiek al helemaal. Raceday 3 > 3 renners die op 1 dag min. 50 km ploegentijdrit doen in kleine teams van 5 ? Lijkt me vrij gortig.

pantaniet 6 december 2016 om 21:04

Ik vind het ook best wel aansprekend!

Frits des Jeux 6 december 2016 om 21:07

@Djorania dus 1Limburg heef t zelfde lek als WF haha. Verder leuk idee dit

Il Cavaliere 6 december 2016 om 21:09

Voor ieder wat wils, maar voor mij is wielrennen de sport waarbij degene die na een etappe als eerst over de meet komt de winnaar (als hij niet uit het verkeerde potje snoept). Wat zal mij het interesseren of diegene steeds als laatste bij de tussenlijn passeert of de tussensprint niet wint. Wat mij betreft een onzinnig idee. Dit kun je toch ook allemaal lekker op de baan doen? Zit je ook nog lekker warm en droog.

xistnc 6 december 2016 om 21:09

Baanwielrennen op de weg, was ook mijn eerste gedachte. Beetje in de geest van die Sprint Challenge van voorgaande jaren in Québec.

Nieuwe initiatieven, prima.

stoemper 6 december 2016 om 21:25

Wat een onzin. Waar ook telkens weer het idee vandaan komt dat wielrennen dit soort zogenaamd hippe vernieuwingen nodig heeft is mij een compleet raadsel. Snel weer afschaffen die grappen.

Leukefans 6 december 2016 om 21:53

Idee klinkt beter als de kop van het artikel. Geen uitroeptekens in een kop, is dat niet journalism 101?

HoofdIsVrij 6 december 2016 om 21:58

Benieuwd welke ploegen hier voor warmlopen. Zoals ik het begrijp hebben de Velon leden in ieder geval nog niet toegezegd. Criterium Dauphine begint ook op 4 juni en veel anderen zullen in die tijd wel op stage zijn voor de Tour

Jeff®ey 6 december 2016 om 22:05

Waarom nou weer in Limburg? Omdat de cauberg daar toevallig ligt?

rahimns 6 december 2016 om 22:14

@Jeff®ey ja, het is nu eenmaal het enige gebied in Nederland waar nog een beetje geklommen kan worden.

Polleke 6 december 2016 om 22:15

+1 Stoemper…geforceerde formule, ik mis nog een stuk over onverharde wegen sukkelen, ook nog zo’n modegril…

Striga 6 december 2016 om 22:21

Velon altijd -1.

Lalsacien 6 december 2016 om 22:30

In eerste instantie denk ik moah, maar ik laat mij graag verrassen!

Explorer 6 december 2016 om 22:31

Give it a chance. Het is nog niet begonnen of we zien al beren op de weg.

Man man man. Ga eerst eens naar het evenement kijken en oordeel dan.
Ik denk dat de formule uitstekend is. Voor publiek prima om naar te kijken en ik zou red bull erin betrekken. Die zijn in dit soort evenementen super geschikt.
Raar trouwens dat die nog niks met wielrennen sponseren..

vlek 6 december 2016 om 22:49

Klinkt als een interessant experiment. Het deelnemersveld zou nog wel een pijnpunt kunnen worden. Qua sprinters zitten ze misschien wel goed in die ZLM-hoek, maar de andere toppers zullen zoals hierboven aangegeven in de Dauphine of ergens op een berg zitten.

arjando.ooms 6 december 2016 om 22:53

Ben enthousiast benieuwd, eerst zien dan afkraken.

Imbatido 6 december 2016 om 22:55

Ik vraag me af of de ploegen hier zelf warm voor lopen. Is nogal gekunsteld als je het mij vraagt. Een beetje een omnium op de weg zo. En het is dus met punten en op tijd, maakt het ook lekker verwarrend. Dat Velon heeft naar mijn idee nog niks gebracht.

zipp404 6 december 2016 om 22:56

Goed nieuws! Dit is non- stop vuurwerk lijkt me.

Retro Lex 6 december 2016 om 23:03

Hoeveel renners zou een ploeg dan nodig hebben om een goede kans te maken ?
5 Sprinters + 5 Klimmers en misschien een paar TT mannen .
Of een stel allrounders sturen ?
Wel leuk initiatief.

Jacco van Stierop 6 december 2016 om 23:27

Op zich wel aardig bedachte frivoliteiten maar er lopen wel wat beren op de weg.
De kalender zit al behoorlijk vol, weet niet of ploegen zitten te wachten op zo’n driedaags evenement.
De winnaar is een ploeg begrijp ik. Spreekt veel minder tot de verbeelding dan een renner van vlees en bloed.
Kan ook geen kwaad de organisatoren met enige achterdocht tegemoet te treden, en dan heb ik het niet alleen over Velon.

Quintenri 7 december 2016 om 00:01

Ziet er wel een leuk idee uit, maar volgens mij zitten de renners zelf hier helemaal niet op te wachten. Ik vermoed dat dit met de 'mindere' renners zal verreden worden en dat de toppers dit graag aan zich laten voorbij gaan. Net zoals die sprint challenge ofzoiets, voorafgaand aan het Canadese tweeluik. Nee, ik denk niet dat het iets succesvol zal worden, al kan ik natuurlijk verkeerd zijn. Ik ben wel benieuwd!

klootje kriekeljon 7 december 2016 om 00:44

Klinkt tof!

janarmstrong 7 december 2016 om 01:07

@ Explorer
Red Bull organiseert al de kop over kop wedstrijd. een soort van ploegentijdrit waar de hele tijd een wielrenner bijkomt.

Headlines

Materiaalzone

Populair