International Team Challenge: Dit is het plan!

International Team Challenge: Dit is het plan!

foto: Sirotti

woensdag 7 december 2016 om 14:00

Velon kondigde vandaag de International Team Challenge (ITC) aan. In samenwerking met Infront Sports & Media lanceren ze een nieuwe wedstrijdserie voor ploegen, verspreid over drie dagen. WielerFlits heeft het gedetailleerde plan in handen.

Hoe gaat de ITC eruitzien? Het persbericht van Velon onthult slechts de contouren van het plan. WielerFlits brengt je de details: de ITC bestaat uit vier dagen, waarvan drie racedagen. De beste WorldTour- en ProContinentale-ploegen kunnen rekenen op een uitnodiging.

Raceday 1
De eerste dag staat in het teken van de opening en teampresentatie. Op dag twee, de eerste raceday staat een sprintcircuit op het programma, ook wel Sprint “points” Race genoemd. Teams (bestaande uit vijf renners) koersen tien rondjes op een afgesloten parcours van acht à tien kilometer. Bij iedere finishpassage verdienen de eerste tien renners punten. Saillant detail: ná iedere passage van de finish volgt een neutrale zone waar een hergroepering plaatsvindt.

Raceday 2
Op de tweede koersdag staat een afvallingsrace op een heuvelachtig parcours op het programma. Opnieuw staan er tien rondes van acht à twaalf kilometer op het programma. Teams bestaan wederom uit vijf renners en de eerste renners op de top verdienen punten. Na de afdaling volgt een hergroepering. Iedere ronde vallen de laatste renners af, waardoor uiteindelijk slechts twintig renners de finale ronde ingaan. Deze twintig renners pakken reguliere punten. De drie snelste klimmers per ronde verdienen bonuspunten. Deze data wordt gemeten en onder meer in beeld getoond.

Raceday 3
Raceday 3
bestaat uit de ploegentijdrit, die vijf keer wordt verreden over een parcours van tien à vijftien kilometer. Teams bestaan uit vijf renners, waarvan drie renners alle vijf de achtervolgingen moeten rijden. De twee andere plekken kunnen rouleren tussen andere renners in de selectie.

De startvolgorde is op basis van het klassement. De voorsprong – de wedstrijd is een soort ploegachtervolging – is afhankelijk van het aantal reeds behaalde punten. In de versie van het plan dat WielerFlits in handen heeft, worden punten omgezet in tijd. Het eerste team dat de finish passeert, wint het onderdeel. Om de spanning erin te houden wordt na iedere manche de startvolgorde aangepast. Stayeren is verboden. De ploeg met de meeste punten aan het einde van de vier dagen wint het evenement.

De organisatie maakt de regels pas in januari bekend. In de tussentijd kunnen zij besluiten enkele details te wijzigen, bijvoorbeeld op verzoek van de UCI. De eerste ITC zal tussen 2 en 4 juni plaatsvinden op en rond de Cauberg.


[poll id=”376″]

Dit artikel delen:

53 Reacties

ikbenprocycling 7 december 2016 om 19:47

Ik ben van de tijd dat zeilen en skien nog tof waren, en heb dat zeer graag gedaan.
De generatie na mij vindt dat oubollig en wil snowboarden en kitesurfen.
Naast het financiele aspect snap ik dus goed dat men innovatief en flitsend probeert te zijn om te appelleren aan de jeugd.
Maar persoonlijk ben ik blij dat het hippe werk naar ik verwacht nog lang leuke bijzaak zal zijn, en het bekende grote roemruchte wielerwerk zal blijven prevaleren. De jeugd wordt ook wijs en komt er dan achter dat het hippe werk eigenlijk betrekkelijk flauwekul is (maar leuk vermaak).

Jacco van Stierop 7 december 2016 om 21:40

@ikbenprocycling
Al dat hippe gedoe komt van gladde marketing-jongens die ons willen laten geloven dat we maar naar een suffe voorstelling kijken. Doel is natuurlijk gewoon poen verdienen; op zich niks op tegen maar dat slappe gel*l over innovatie, de wielersport dichter bij de fans brengen en het verbeteren van het verdienmodel van de ploegen moet je uiteraard absoluut niet serieus nemen.

Viktrodriguez 8 december 2016 om 02:56

Aangaande het financiële aspect ga je het niet redden met allerlei wielertechnische aanpassingen, zoals in dit plan geopperd, maar moet simpelweg het verdienmodel anders. Het kan niet zo zijn dat je met een concept als de World Tour of in het verleden de WB en andere klassement als ploeg (94% afgaande op Spekenbrink bij de NOS tijdens de Tour) en organisatoren, in extremis afhankelijk blijft van sponsorgelden met een habbekrats aan tv-gelden. Buiten de ASO, RCS en Flanders Classics om dan, maar dat is dus net het probleem. Zij verdienen hun centen wel en beheersen het overgrote deel van de WT-kalender, incluis de grote rondes en de 5 monumenten. Net koersen die belangrijk zijn voor diens levensvatbaarheid.

Dan lijken me maatregelen als dranghekken op cruciale punten op het parcours, incluis eventueel entree op Tourcols, zinnigere maatregelen dan dit hippe spul.

Headlines

Materiaalzone

Populair